Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är hon hemma! Hon blev väldigt glad åt att se mig, gick så fort hon kunde med gungande svans och ställde sig vid mina ben för att bli kramad. Hon är väldigt(!) trött och väldigt vimsig. Tydligen hade hon fått någon medicin som kan göra att hon är groggy och vimsig ett bra tag. Minns inte vad den hette nu. Tyvärr var vi tvungna att åka buss hem (typ 1km, så inte långt) och preciiis efter att bussen startat så gjorde den en tvärnit så vi flög genom bussen. Fyfan vad rädd jag blev. Och så folk som ska trängas och nästan mejade ner oss när vi skulle av bussen... Gah. Folk! Menmen. Vi kom hem oskadda.

På vägen hem från bussen så märktes det verkligen hur vimsig Aysu var. Hon var tydlig med att hon ville hemåt, men verkade inte tänka riktigt på om det gick att ta sig fram där hon ville gå eller inte. Hon gick bara spikrakt mot dörren och tänkte inte riktigt på att staket, buskar och bilar kan göra så att det inte går att ta precis raka vägen :p

Nu ligger hon på soffan. Som tur är har jag en tablett onsior kvar sen förra gången hon var hos veterinär så jag kan ge den imorgon och inte behöva köpa mer förrän på vägen hem från jobbet. Vill inte gärna lämna henne ensam nu ikväll, även om det troligen går bra.

Funderar också på hur jag ska göra när jag är på jobbet. Normalt sett sover hon i soffan om dagarna, men då kan det ju bli att hon hoppar upp och ner ur den, framförallt när jag kommer hem. Kanske en kompostgallerhage på golvet med massor av mjuka saker i är att föredra när jag inte är hemma och kan lyfta henne?
 
Nu är hon hemma! Hon blev väldigt glad åt att se mig, gick så fort hon kunde med gungande svans och ställde sig vid mina ben för att bli kramad. Hon är väldigt(!) trött och väldigt vimsig. Tydligen hade hon fått någon medicin som kan göra att hon är groggy och vimsig ett bra tag. Minns inte vad den hette nu. Tyvärr var vi tvungna att åka buss hem (typ 1km, så inte långt) och preciiis efter att bussen startat så gjorde den en tvärnit så vi flög genom bussen. Fyfan vad rädd jag blev. Och så folk som ska trängas och nästan mejade ner oss när vi skulle av bussen... Gah. Folk! Menmen. Vi kom hem oskadda.

På vägen hem från bussen så märktes det verkligen hur vimsig Aysu var. Hon var tydlig med att hon ville hemåt, men verkade inte tänka riktigt på om det gick att ta sig fram där hon ville gå eller inte. Hon gick bara spikrakt mot dörren och tänkte inte riktigt på att staket, buskar och bilar kan göra så att det inte går att ta precis raka vägen :p

Nu ligger hon på soffan. Som tur är har jag en tablett onsior kvar sen förra gången hon var hos veterinär så jag kan ge den imorgon och inte behöva köpa mer förrän på vägen hem från jobbet. Vill inte gärna lämna henne ensam nu ikväll, även om det troligen går bra.

Funderar också på hur jag ska göra när jag är på jobbet. Normalt sett sover hon i soffan om dagarna, men då kan det ju bli att hon hoppar upp och ner ur den, framförallt när jag kommer hem. Kanske en kompostgallerhage på golvet med massor av mjuka saker i är att föredra när jag inte är hemma och kan lyfta henne?
Med hennes långa ben så lär det väl bli mer så att hon kliver upp i en soffa och inte tar i och hoppar :)
 
Med hennes långa ben så lär det väl bli mer så att hon kliver upp i en soffa och inte tar i och hoppar :)
Visserligen sant! Det är nog inte värre än om hon sträcker lite på sig när hon går eller så.

Just nu är mitt största problem att jag inte har något bra för att skydda såret... Jag vill i vanlig ordning ha kläder på henne så att hon slipper tratt (mycket för att det är snudd på omöjligt att hitta vettig tratt till den där lååånga halsen och lååånga nosen). MEN symaskinen har bestämt sig för att strejka, jag är för trött för att reda ut det nu, de overaller jag har är åter igen väldigt varma... Suck. Hon får ha både tratt + body imorgon när jag jobbar, så hoppas jag för allt i världen att det faktiskt räcker. Får hitta en annan lösning sedan.
 
Hon har fortfarande ingen matlust :/ Känns lite sisådär. Det är över ett dygn sen hon åt nu. Hon har druckit två gånger, men äta vägrar hon...
När vår ena hund opererades under narkos i förra veckan tog det också lång tid innan han fick aptiten tillbaka, tror klockan hann bli 23 innan han åt igen. Dricka var han inte heller så intresserad av innan dess. Då hade han senast ätit 21:30 kvällen innan och opererades mitt på dagen.

Hoppas Aysu får lite matlust snart ❤️
 
När vår ena hund opererades under narkos i förra veckan tog det också lång tid innan han fick aptiten tillbaka, tror klockan hann bli 23 innan han åt igen. Dricka var han inte heller så intresserad av innan dess. Då hade han senast ätit 21:30 kvällen innan och opererades mitt på dagen.

Hoppas Aysu får lite matlust snart ❤
Jag kommer nog inte kunna sova innan hon ätit lite... Blir så orolig när världens största matvrak inte har aptit, även om jag just nu vet varför. Har precis tvångsmatat henne med ett ägg, det gick iaf att få i henne med hjälp av en tesked och ibland slickade hon i sig en del själv också. Vill inte tvinga i henne någon direkt fast föda, kanske blir jobbigt för hals/mage, men samtidigt tror jag att hon lättare får lite energi om hon får i sig något som liknar mat. Aysu åt gårdagens kvällsmat vid 17-tiden, sedan fick hon lite godis vid 22. Vet inte när hon opererades, men jag lämnade henne vid 8:30 i morse och hon var ute och blev rastad strax innan kl 14, så typ förmiddag?
 
Jag kommer nog inte kunna sova innan hon ätit lite... Blir så orolig när världens största matvrak inte har aptit, även om jag just nu vet varför. Har precis tvångsmatat henne med ett ägg, det gick iaf att få i henne med hjälp av en tesked och ibland slickade hon i sig en del själv också. Vill inte tvinga i henne någon direkt fast föda, kanske blir jobbigt för hals/mage, men samtidigt tror jag att hon lättare får lite energi om hon får i sig något som liknar mat. Aysu åt gårdagens kvällsmat vid 17-tiden, sedan fick hon lite godis vid 22. Vet inte när hon opererades, men jag lämnade henne vid 8:30 i morse och hon var ute och blev rastad strax innan kl 14, så typ förmiddag?
Jag förstår dig, jag hade inte heller kunnat somna! Vår hund är också enormt mattokig så det kändes hemskt att se honom rata mat i så många timmar... Ägget var ju bra, då har hon lite energi att tillgodogöra sig nu i alla fall :) Förhoppningsvis är aptiten som vanligt imorgon igen, det är så jobbigt med hundar som inte äter :(
 
Sover på en uppblåsbar madrass i morsans kök inatt för att Aysu ska slippa promenaden hem... Aysu har bestämt sig för att sova med mig, Ebrah kom nyss och kollade läget men föredrog soffan. Jag vaknade då iaf och har nu fått i Aysu några torrfoderkulor. Kan åtminstone konstatera en sak just nu: Jag kommer vara vansinnigt trött om några timmar när det är dags att jobba...
 
Sover på en uppblåsbar madrass i morsans kök inatt för att Aysu ska slippa promenaden hem... Aysu har bestämt sig för att sova med mig, Ebrah kom nyss och kollade läget men föredrog soffan. Jag vaknade då iaf och har nu fått i Aysu några torrfoderkulor. Kan åtminstone konstatera en sak just nu: Jag kommer vara vansinnigt trött om några timmar när det är dags att jobba...
Tänkte med matlusten, när Ville blev sövd/lugnande näst sist fick han något som skulle vara bra mot eventuell smärta. Men han blev väldigt illamående av den och det tog 24 h efter att han fick det innan han åt ordentligt. Sist när han bara fick lugnande för att vi skulle kunna ta bilder mådde han fint efter några timmar efter uppvaknandet. Så det spelar nog väldigt stor roll vad de får.
 
Jag pratade med rehab igår, 22 april ska vi in, då ska vi vara uppe i 30 min promenader! 🐕😁 Så skönt att det går framåt, han smet ut genom dörren och gjorde en rusning till mig häromdagen men det märktes inget på honom tack och lov!
 
NU äntligen ville Aysu äta :banana:
Med hjälp av sked fick jag i henne pyttelite i morse, nu ville hon ha resten av portionen på egen hand. Så otroligt skönt. Hon fick en blandning med ägg, a-fil och liite nötkött. Väldigt lättätet med andra ord. Kommer ge henne flera småportioner med mat under dagen, så kan vi förhoppningsvis gå tillbaka till det vanliga imorgon. Men ja, nu kan jag andas igen. Var så sjukt orolig i morse att jag ringde hundvakten för att prata av mig lite (och hon var väldigt, väldigt duktig på att lugna mig :heart).
 
Nu är hon hemma. Effie tyckte att den där lilla plutten måste vi ha med den hem matte? Usch ta inte in den i bilen.

När vi kom hem - Tjoho matte kolla vilken ball liten leksak jag har fått :rofl:
92072796_10157322467976819_3689197377631027200_n.jpg


Sambo som är sååå nöjd nu kunde han gå och mysa med en egen hund när Effie dissar honom för mig :rofl:
92298824_10157322467846819_8778385692385345536_o.jpg


Natten gick jättebra och hittills har allt flutit på enkelt.
 
Måste bara kräka av mig lite ang en avlägsen bekant som oftar är ute och vandrar och tältar med sina hundar. Nu är det andra dagen i rad som personen utan större omsvep redogör på FB hur hundarna åter igen, andra natten på rad, smiter ur tältet på natten och sätter iväg i skogen på egen hand i ett antal timmar. Men bara de kommer tillbaka när det är dags för frukost så är det ju lugnt. Ibland vill man bara skrika...
 
Måste bara kräka av mig lite ang en avlägsen bekant som oftar är ute och vandrar och tältar med sina hundar. Nu är det andra dagen i rad som personen utan större omsvep redogör på FB hur hundarna åter igen, andra natten på rad, smiter ur tältet på natten och sätter iväg i skogen på egen hand i ett antal timmar. Men bara de kommer tillbaka när det är dags för frukost så är det ju lugnt. Ibland vill man bara skrika...

Jag hade anmält kräket. Fy fan säger jag, hur kan man vara så vidrig mot de vilda djuren i barnkammartider?!
 
Nora är dålig :(
Igår kräktes hon två gånger, och båda gångerna var det något hårt i kräkset. Resten av dagen/kvällen/natten kurrade hennes mage kraftigt, och på kvällen ville hon inte äta. Imorse åt hon lite. Hon har svårt att bajsa, det kommer liksom inte ut (hon är inte hård i magen). Hon har ingen feber men är loj. Jag har pratat med fyra olika veterinärkliniker (Skara, Skövde, Falköping, Jönköping) och alla säger att jag ska avvakta. Jag ska ge henne skonkost och får hon behålla maten kan jag avvakta. Nu sover hon och snarkar gott, ingen kurrig mage. Håll tummarna att detta rättar till sig på egen hand!
 
Det är sååå kul att ha hund. Ena är kändis hos veterinären, den andra såg nu under morgonen till att ändra designen på morsans vardagsrumsbord...
93068507_1092051281172534_6597197434558873600_n.png


Tur att det är en bänkskiva som kostar typ 80kr på ikea... Men ändå. Funderar på om det går att sätta på någon typ av metall på hörnen för att få henne att fatta att hon inte ska göra sådär.
 
Dag 5 som Vilja knappt har ätit något :(. Hon äter några kulor men vill sen inte ha mer. Dricker gör hon och det svåra är, gör hon det för smärtor i magen av all smärtstillande eller för att hon började löpa precis? Matvägran började dock innan löpet kom igång. Har pratat med veterinären då hon hade spytt och haft diarré innan detta. Så slutade ge henne smärtstillande i tisdags.
Men hon matvägrar fortfarande. Kan dock tänka sig att ta nån skinka och så.

Men ja .. fun times!
 
Senast ändrad:
Dag 5 som Vilja knappt har ätit något :(. Hon äter några kulor men vill sen inte ha mer. Dricker gör hon och det svåra är, gör hon det för smärtor i magen av all smärtstillande eller för att hon började löpa precis? Matvägran började dock innan löpet kom igång. Har pratat med veterinären då hon hade spytt och haft diarré innan detta. Så slutade ge henne smärtstillande i tisdags.
Men hon matvägrar fortfarande. Kan dock tänka sig att ta nån skinka och så.

Men ja .. fun times!
Finns det något som kanske inte är direkt hundmat som hon vill äta? ostbitar, lite fil, köttfärs? Vet inte hur hon är, men mina verkar vara så att om de inte ätit på lång tid så har de svårt att komma igång igen. Jag får tex ge Aysu sjuttioelva småportioner nu, för då kan hon tänka sig att peta i sig maten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 267
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 562
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp