Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aj! Stackare 💔

Ja men precis :(. Viljas frakturer är ju uppe i tassen så de kommer få behöva upp och skära bort en del av "hela" tassen om man får säga så.
Nu är det visserligen Ellas baktass, men det går utmärkt,hon är inte ens halt,då tog dom ändå bort en del av dynan oxå. (hon blev biten/söndersliten av en annan hund)
 
Idag tog min mor beslutet att vår kära Corinne ska snart få återförenas med Sheila.
Förra veckan fick hon en stroke och blev inte hundra efter det, med hänsyn till hennes tidigare och många problem har vi tagit beslutet att hon ska sluta få ha ont innan allt blir värre.
10 år fick vi med henne, världens mest personliga hund som visste att hon inte var värd mindre än praliner på sängen varje dag. :heart
 
Nu är det visserligen Ellas baktass, men det går utmärkt,hon är inte ens halt,då tog dom ändå bort en del av dynan oxå. (hon blev biten/söndersliten av en annan hund)

Aha okey för så som veterinären sagt så är amputering det sista de ville göra då hundar har så mycket vikt fram 😔. Så hon kommer ju överbelasta sina resterande tår som också till slut kommer fraktureras.
Eller de veterinären sagt iallafall 💔
 
Idag tog min mor beslutet att vår kära Corinne ska snart få återförenas med Sheila.
Förra veckan fick hon en stroke och blev inte hundra efter det, med hänsyn till hennes tidigare och många problem har vi tagit beslutet att hon ska sluta få ha ont innan allt blir värre.
10 år fick vi med henne, världens mest personliga hund som visste att hon inte var värd mindre än praliner på sängen varje dag. :heart
Åh nej 😢
 
Hur longerar man en hund? Har hört talas om det men förstår inte hur man gör? Tänker att hunden vill väl mest vara nära? :)
Jag gjorde som med hästen :) Alltså jag går med runt och ju mer hunden förstår desto mer utökar jag avståndet till hunden. Vill den komma till mig försöker jag fösa bort den, samma som med hästen.
Det är nog olika på olika hundar och träning men jag gillar inte att hundar runt fötterna när jag är ute så de är ju redan vana att inte gå supernära hela tiden även om de gör det med så klart vare sig jag vill det eller inte. Inne får de dock vara hur nära som helst :heart
 
Gripa fick idag ett långt spår på 2,2 km. Stor del av spåret var på asfalt och grusväg men även en del i skogen och då framförallt på skogsvägar. Vilket jag tror gjorde det ännu klurigare då det även är en väg vi inte helt sällan går. Det tillsammans med blåst, bilar och folk som gått i spåret gjorde att hon ibland vindade lite men hon klurade ut spåret riktigt fint :love: Blev faktiskt lite förvånad då jag var beredd på att avbryta och gå en promenad resten av biten.


99292788_2984625364956739_7975010461940711424_o.jpg


Nöjd fäferdam
99010964_2984625464956729_7372489647676456960_n.jpg
 
Usch, stackars Nora. Hon har varit så hård i magen idag på morgonen att hon pipit av smärta när hon har försökt bajsa. Bajsade nog tio gånger och bara en liten stenhård plutt varje gång. Sen bajsade hon flera gånger inne. Fick tillslut hjälpa henne genom att ”trycka ihop” bajsklumpen som kändes tydligt innanför anus, och hjälpa till att försöka dra ut den med en termometer. Det hjälpte lite och hon bajsade lite mer än innan, men fortfarande bajs kvar. Gick ut och åt min frukost ute så hon kunde springa runt och efter några försök till blev bajset löst istället. Usch och fy, det är så hemskt när de har ont 😭😭😭

Förstår inte varför hon var så hård. Hon har ätit som vanligt plus ett fruset ben men det brukar alltid göra henne lös i magen. Var såå nära att ringa vet. men hon var hela tiden pigg och glad. Nu har hon fått i sig ordentligt med vatten och även olja.
 
Känner mig rätt säker på att Aysu kommer bli att se ut som en afghan senare. Hon har börjat få luddig päls på sidorna nu efter kastrationen. Vet inte vad jag tycker om det riktigt. Ska också se om det finns något man kan göra för att hindra det där.

Ni som haft hundar som pga kastration fått ändrad päls, har ni lyckats få ordning på det på något sätt eller är det bara att gilla läget?
 
Känner mig rätt säker på att Aysu kommer bli att se ut som en afghan senare. Hon har börjat få luddig päls på sidorna nu efter kastrationen. Vet inte vad jag tycker om det riktigt. Ska också se om det finns något man kan göra för att hindra det där.

Ni som haft hundar som pga kastration fått ändrad päls, har ni lyckats få ordning på det på något sätt eller är det bara att gilla läget?
När min första dveägschnauzer kastrerades fick han de första månaderna förändrar päls i form av att han blev ”gulare” dvs de pepparfärgade hårstråna tog överhanden. Det var dock övergående, efter några månader till var han som vanligt igen. Han hade aldrig fått så innan eller efter det så jag antog att det berodde på kastreringen. På mina nuvarande har jag inte märkt något.
Så förhoppningsvis är ditt övergående, men annars är det vanligt att just den där silkiga pälsen (typ som valppälsen) tilltar, framförallt hos spaniels och retrievers, men kan tänka mig att Salukis har lite liknande pälskvalitet?
 
Känner mig rätt säker på att Aysu kommer bli att se ut som en afghan senare. Hon har börjat få luddig päls på sidorna nu efter kastrationen. Vet inte vad jag tycker om det riktigt. Ska också se om det finns något man kan göra för att hindra det där.

Ni som haft hundar som pga kastration fått ändrad päls, har ni lyckats få ordning på det på något sätt eller är det bara att gilla läget?

Inte pga kastration men har sett saluki med ändrad päls pga kortison. Den ser ut ungefär som en spaniel. Rikligt med fluffigt hår på mage, baksidan ben, svans och öron.
 
Är det vanligt att skendräktiga tikar boar som galningar ute men inte inomhus?

Vilja började krypa in under träd/buskar/stenar i skogen för några dagar sen och krafsa och ha sig. Var väldigt varmt ute då så tänkte att det kanske hade med temperaturen att göra, att hon sökte skugga. Igår gjorde hon det även sent på kvällsrastningen och idag är det svalare och hon dyker ändå in i varenda buske vi går förbi. Går knappt att ha henne lös eftersom jag får gå tillbaka och hämta henne i varenda bo hon gör, inkallningen är plötsligt ur funktion :cool: Inne är hon lite låg och vill mest sova. Är smått svullen om juvrena. Är 1,5 månad sen löp så tidsmässigt stämmer det med skendräktighet, kan inte tänka mig att det är något annat? Har aldrig varit med om att hon varit såhär förut...
 
Senast ändrad:
Är det vanligt att skendräktiga tikar boar som galningar ute men inte inomhus?

Vilja började krypa in under träd/buskar/stenar i skogen för några dagar sen och krafsa och ha sig. Var väldigt varmt ute då så tänkte att det kanske hade med temperaturen att göra, att hon sökte skugga. Igår gjorde hon det även sent på kvällsrastningen och idag är det svalare och hon dyker ändå in i varenda buske vi går förbi. Går knappt att ha henne lös eftersom jag får gå tillbaka och hämta henne i varenda bo hon gör, inkallningen är plötsligt ur funktion :cool: Inne är hon lite låg och vill mest sova. Är smått svullen om juvrena. Är 1,5 månad sen löp så tidsmässigt stämmer det med skendräktighet, kan inte tänka mig att det är något annat? Har aldrig varit med om att hon varit såhär förut...

Nessie boade iallafall ute när hon var dräktig så det låter inte helt osannolikt, de andra tikarna boar inne när de är skendräktiga.
 
Är det vanligt att skendräktiga tikar boar som galningar ute men inte inomhus?

Vilja började krypa in under träd/buskar/stenar i skogen för några dagar sen och krafsa och ha sig. Var väldigt varmt ute då så tänkte att det kanske hade med temperaturen att göra, att hon sökte skugga. Igår gjorde hon det även sent på kvällsrastningen och idag är det svalare och hon dyker ändå in i varenda buske vi går förbi. Går knappt att ha henne lös eftersom jag får gå tillbaka och hämta henne i varenda bo hon gör, inkallningen är plötsligt ur funktion :cool: Inne är hon lite låg och vill mest sova. Är smått svullen om juvrena. Är 1,5 månad sen löp så tidsmässigt stämmer det med skendräktighet, kan inte tänka mig att det är något annat? Har aldrig varit med om att hon varit såhär förut...

Ebun boade massor ute när hon var skendräktig innan kastreringen. Precis som din under granar och i hålor. Rätt frustrerande när det hände mitt i ett spår 😂
Aldrig inomhus dock..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 625
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 652
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 275
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp