Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag oroar mig mest för är att det verkar ha börjat bli ett litet hål längst ner, samt hur snabbt det blivit brunt, det är liksom en flik av ytterhöljet på tanden som verkar åkt med. Har själv haft en sånt skada, fast mycket mindre.
Boka en tid för kontroll av munnen och sen kommer det krävas tandröntgen eftersom det är en frakturernas tand.
Så länge hon inte har ont eller det bildas en böld så är det inte akut utan du kan boka tid, tandstenen på tanden vittnar också om att detta skedde för ett tag sedan och eftersom du inte märkt något förrän nu så kan du vänta tills du får en tid.
 
Fan! Upptäckte precis ett litet hål där som Aysu var sydd efter att ha opererat bort tumören... Ska ringa vet imorgon. Vet inte alls hur jag ska tänka. Det har ju sett ut att läka utmärkt...
20200604_190318.jpg
 
Kollade nu. Det är snart 3 veckor sen jag tog stygnen. Hon har knappt varit lös heller och idag har hon haft vilodag, så det är inte heller så att hon sprungit emot något och på så sätt dragit upp såret. Det skulle vara om hon av någon okänd anledning kliat sig eller så...
 
Många veterinärer har gratis tandkoll, skulle åka in och fråga men inte känna att det är panik om man inte märkt nåt och hunden inte har ont.
Gratis tandkoll? Vad bor du i för drömstad?:D

Själv betalade jag sist 1500 spänn för att veterinären skulle öppna munnen på hunden, direkt konstatera att "japp, fraktur med blottad pulpa, den måste opereras bort" och sedan boka in oss på en annan klinik för borttagning av tanden.

(Och vad hade jag sagt i telefonen när jag ringde vet? "Jag har en hund med en tandfraktur med blottad pulpa". 1500 välspenderade kronor :D)
 
Fick ett ryck och shoppade fler växtligheter, samt gjorde en till rabatt till hundgårdsprojektet och i brist på skruvdragaren -som är på vift- så funkar stripes tills den kommer tillbaka :D
101781422_2955320621255189_9041662738044026880_o.jpg
 
Senast ändrad:
Funderar på att klippa hunden lite, hon har varit väldigt trött och seg i värmen förra sommaren. Golden med extra underull pga kastrering, men inget extremt. Tänkte klippa magen och korta ner över bröstkorgen. Brukar det hjälpa eller behöver man klippa mer?
 
Gratis tandkoll? Vad bor du i för drömstad?:D

Själv betalade jag sist 1500 spänn för att veterinären skulle öppna munnen på hunden, direkt konstatera att "japp, fraktur med blottad pulpa, den måste opereras bort" och sedan boka in oss på en annan klinik för borttagning av tanden.

(Och vad hade jag sagt i telefonen när jag ringde vet? "Jag har en hund med en tandfraktur med blottad pulpa". 1500 välspenderade kronor :D)

Jag vet inte om det finns kvar men förra året kollades alla hundarnas tänder hos veterinär på gratis koll. Ingen hade nåt behov av åtgärd heller så det var tacksamt. Jag har sett att flera kliniker kör med kampanjer på just tand eller seniorkoll gratis, iallafall innan coronan nu vill de väl begränsa onödiga kontakter för jag har nog inte sett nåt om det sen några månader när jag tänker efter..
Bor utanför sthlm.
 
Fan! Upptäckte precis ett litet hål där som Aysu var sydd efter att ha opererat bort tumören... Ska ringa vet imorgon. Vet inte alls hur jag ska tänka. Det har ju sett ut att läka utmärkt...
Visa bifogad fil 51986

Kollade nu. Det är snart 3 veckor sen jag tog stygnen. Hon har knappt varit lös heller och idag har hon haft vilodag, så det är inte heller så att hon sprungit emot något och på så sätt dragit upp såret. Det skulle vara om hon av någon okänd anledning kliat sig eller så...

Jag hänger nog inte riktigt med - ska du ringa veterinären för ett pluttesår?
 
Jag hänger nog inte riktigt med - ska du ringa veterinären för ett pluttesår?
Eftersom jag är rädd att det gått upp pga tumörer - ja. När ett sår som borde ha läkt för veckor sedan plötsligt går upp igen så känns det inte riktigt som att allt är som det ska. Framförallt inte när det förra gången det blev så berodde på just tumör (som fick opereras bort, precis där som såret nu gått upp igen).
 
@Red_Chili Jag hade också velat prata med veterinär om det uppkom ett sår så sent i läkningsprocessen, speciellt när det som i ditt fall finns risk för tumör. Håller tummarna för att det är något ofarligt småsår och att Aysu kan få läka ihop ordentligt nu!
 
Gratis tandkoll? Vad bor du i för drömstad?:D

Själv betalade jag sist 1500 spänn för att veterinären skulle öppna munnen på hunden, direkt konstatera att "japp, fraktur med blottad pulpa, den måste opereras bort" och sedan boka in oss på en annan klinik för borttagning av tanden.

(Och vad hade jag sagt i telefonen när jag ringde vet? "Jag har en hund med en tandfraktur med blottad pulpa". 1500 välspenderade kronor :D)

Jag var på tandkoll x2 så sent som för två veckor sedan för två tandfrakturer och behövde inte betala en krona. :D Evidensia i Linköping!
 
Började dagen med sovmorgon (älskar att ha en hund som gärna går och lägger sig hos mig igen efter att hon fått frukost 😁) sen en promenad på en mil, därefter slappande i soffan följt av avslutning på brukskursen. Och alltså, kursen har varit så bra! Har så många bra verktyg med oss därifrån, och är taggade på appellen till hösten 😁
 
Frej äter alltid med god aptit men fasen vilket tempo han får upp när han har bästa hundkompisen här hemma 🙈. Som om kompisen skulle ha den minsta chans att stjäla Frejs mat...
 
Eftersom jag är rädd att det gått upp pga tumörer - ja. När ett sår som borde ha läkt för veckor sedan plötsligt går upp igen så känns det inte riktigt som att allt är som det ska. Framförallt inte när det förra gången det blev så berodde på just tumör (som fick opereras bort, precis där som såret nu gått upp igen).

Ah, då är jag med igen.
 
Vi har varit borta några dagar, maken fick ju agility läger av mig i julklapp och det blev faktiskt inte inställt.
Blev två hotellnätter, första dagen strosade jag runt med Nessie och tränade lite i en hund rastgården med henne medans maken var iväg. Åt på rummet matsäck jag haft med och så kom maken med hämtmat till middag. Skönt att komma hemifrån och slappa, tittade på TV också 😁.
Dag två träffade jag @Fruentimber med Lasse och gick igenom lite rallylydnad och tränade utomhus naturligtvis.
Maken var jättenöjd med lägret och har nu lite mer inspiration vad han ska träna på. Han körde både Nano och Nike vilket nog var bra då de flesta hundarna började vara matta i slutet av lägret.

Hotellhundarna
IMG_20200602_175525.jpg
 
Nu har tom labbens Dog of Copenhagen-sele börjat glida i spännena... Blir så trött. Den glider inte lika mycket som den förra men nog är selen större i slutet av promenaden än den är i början.
 
Anmält mig till ett två dagars rallylydnadsläger i början av juli!
Var intresserad redan innan, men det är tre timmar bort. Som tur var fanns det platser kvar. Ska bli jättekul, det är det enda jag har inplanerat på semestern.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 655
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 707
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 692
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp