Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja. I alla fall är det så med Frej. Han är mer avvaktande mot kastrerade tikar (såvida det inte är en slump förstås). Det kan vara väldigt mycket slump i och för sig.

Däremot är kastrerade hanar det roligaste som finns.

Hoppas det inte blir mer spänt mellan dina tjejer :heart.
Hm. Ja det som är skönt med mina damer iaf är att de båda har otroligt bra hundspråk och Ebrah är ju uppvuxen med Aysu så de känner verkligen varandra väl. När det väl blivit lite tjafsigt mellan dem någon gång så har det alltid lagt sig väldigt snabbt. Även min mor (som ofta är hemma med hundarna) har fått lära sig att om hundar bråkar så ska man absolut inte gå mellan dem, så jag är inte orolig att det ska hända något. Vill ju däremot att det ska fortsätta vara så enkelt och bra som det hittills alltid varit. Nåja. Med lite tur var det bara något tillfälligt, eller så beror det på Ebrahs skendräktighet och då lugnar det sig nog snart ändå.
 
Fenna lämnades in inatt. Hennes läge har varit helt oförändrat sedan hon åkte in första gången och efter många om och men fick hon äntligen läggas in.
Nu kommer hon inte komma hem fören minst en CT är gjord på henne, hoppas innerligt att bara ett CT kan visa vad som är fel med henne.
Håller tummarna allt jag kan!
 
Enligt min erfarenhet så är det just så, att det är synd om deras hundar... Jag själv har fått ta emot en hel del skit när jag tvingats avliva hundar, samt har stöttat en bekant när hon fick skit från sin uppfödare när ena hunden visade sig sjuk och uppfödaren blev upprörd. Samtliga gånger har jag tänkt: "tur att jag inte är hund hos dem". Det har nämligen förr eller senare visat sig att deras hundar inte fått den vård de behöver och att hundarna fått lida mycket i onödan...
Det där är så himla främmande för mig. Självklart är det jättetråkigt som uppfödare när en av de uppfödda hundarna blir sjuk, och man inte kan ta den kullen man ville eller kanske till och med måste skrota en hel linje. Men att reagera sådär är bara så oförståeligt? Hur kan det vara fodervärden eller ägarens fel liksom. Jag är glad att min uppfödare alltid stöttat när hundarna varit sjuka, och varit precis lika orolig som mig för hunden. Att bli skuldbelagd när ens älskade hund är sjuk är helt fruktansvärt och ingen förtjänar det!

Min ena tik, som dessutom var importerad för att tillföra nytt blod till uppfödningen, drabbades under dramatiska former av epilepsi när hon var 5 veckor in i dräktigheten (jag var fodervärd) och låg på IVA i 3 dygn.
Eftersom epilepsi är ärftligt så kom vi överens om att kastrera henne när hon var 7 veckor in i dräktigheten eftersom det kändes så himla fel att låta hunden genomgå en valpning med de risker det innebär för att sedan stå där med fyra valpar som riskerar att drabbas av samma sak och inte går att avla vidare på. Det var så sorgligt och hemskt men hade inte uppfödaren varit på samma sida som mig så hade den otroligt jobbiga situationen nästan blivit outhärdlig.
Lider verkligen med dig @border_kelpie som dessutom mitt i allt inte ens kan ha kvar din hund!
 
Det där är så himla främmande för mig. Självklart är det jättetråkigt som uppfödare när en av de uppfödda hundarna blir sjuk, och man inte kan ta den kullen man ville eller kanske till och med måste skrota en hel linje. Men att reagera sådär är bara så oförståeligt? Hur kan det vara fodervärden eller ägarens fel liksom. Jag är glad att min uppfödare alltid stöttat när hundarna varit sjuka, och varit precis lika orolig som mig för hunden. Att bli skuldbelagd när ens älskade hund är sjuk är helt fruktansvärt och ingen förtjänar det!
Men verkligen... Jag har tyvärr fått se riktigt fula sidor av flertalet uppfödare genom åren, sidor hos dem som gör att jag aldrig kommer kunna rekommendera deras hundar till någon ens när de tar bra kullar. Borde det inte vara hundarnas välbefinnande som går först i alla lägen? Att stötta så som din uppfödare gjort borde vara absolut självklart för så många fler.
 
Men verkligen... Jag har tyvärr fått se riktigt fula sidor av flertalet uppfödare genom åren, sidor hos dem som gör att jag aldrig kommer kunna rekommendera deras hundar till någon ens när de tar bra kullar. Borde det inte vara hundarnas välbefinnande som går först i alla lägen? Att stötta så som din uppfödare gjort borde vara absolut självklart för så många fler.
Och att samarbeta när det går fel är ju också enda sättet att inte avla in en massa skit. Det gäller framförallt när det handlar om värdefulla linjer (nytt blod, exceptionella hundar) som man vill kunna rädda - sådan linjers gener sprider sig också snabbt i en population i synnerhet om man mörkar. Att stoppa huvudet i sanden och låta hundarna lida är ingen lösning :rage:
 
Igår blev det många timmar på klubben. Vi klippte gräset på agilityplan som uppvärmning sen fick Nessie köra en vända där och maken tränade dom andra. Vi var ett gäng sen som hade TL träning i lydnad och tränade på varann så Nessie fick köra både Startklass och ettan. Som avslutning så blev det två vändor rallylydnad på mästarklass bana då de var ett par som hade träning där också 😁. När vi äntligen kom hem närmare nio på kvällen så var hon ganska nöjd med att lägga sig i soffan efter att vi ätit en sen middag.
Så himla glad för min Nessie, hon är helt fantastisk och är så rolig att träna med vad man än hittar på så är hon med på noterna ❤.

IMG_20200623_202655.jpg
 
Åkte veterinären med Humla idag, för att dubbelkolla så att hon inte har problem med öronen iom hennes ljudkänslighet.

Öronen fick högst betyg. Finaste veterinären sett idag, både inuti och utanpå :D

Men det bästa var att hennes attityd och självförtroende var så mycket bättre än när vi senast varit hos veterinären. Rädd uppe på undersökningsbordet, men skakade det av sig så fort det var klart och charmade alla på plats :love:

Hon har även gått upp två kilo sen jag vägde henne i höstas, och det är i stort sett bara muskler då hon fortfarande är fin i formen :)
 
Ni som har era hundar på dagis, hur mycket är de tillsammans med andra dagishundar?
Nästan hela tiden. Så klart inte med alla hundarna, men med de i hennes grupp. Personalen är dock lyhörda och om någon visar tecken på att vilja vara ifred kan de få eget rum eller vara med personal i köket en stund.
 
Ni som har era hundar på dagis, hur mycket är de tillsammans med andra dagishundar?
Har inte hund på dagis men har jobbat på dagis. Vi hade blandat, vissa satt i grupper (max 5 hundar), andra satt det 2 i ett rum och vi hade några enstaka som satt för sig själva.
 
Ni som har era hundar på dagis, hur mycket är de tillsammans med andra dagishundar?
Ascot är ju med "sin grupp" i det rum han är i när han inte är på promenader. Så antingen är han med dom hundarna i rummet (och då är det lung och ro som gäller) eller så är han på promenad med, tror jag, några andra hundar i hans storlek. Han har alltså en bestämd grupp hundar i sitt rum och en ganska bestämd grupp hundar som han går promenad med. Sen kan ju gruppen ändras av att hundar slutar eller börjar.
 
Kan konstatera att hur mycket hundarna än älskar sommaren så blir det tufft med långpromenad i 30 gradig värme. Imorgon skippar vi det och vilar istället. De vill gärna ut när det är såhär vansinnigt varmt, men de vill bara växla mellan att sola och svalka sig i skuggan. Tur det. Jag orkar verkligen inte gå när det är såhär.
 
Kan konstatera att hur mycket hundarna än älskar sommaren så blir det tufft med långpromenad i 30 gradig värme. Imorgon skippar vi det och vilar istället. De vill gärna ut när det är såhär vansinnigt varmt, men de vill bara växla mellan att sola och svalka sig i skuggan. Tur det. Jag orkar verkligen inte gå när det är såhär.
Vi orkar heller ingenting. Det är fortfarande så varmt att vi sket i kvällspromenaden och lommade runt lite i trädgården bara. När valpen som normalt drar 20 varv runt huset i full fart knappt vill leka med en pinne så är det för varmt.
 
Vi orkar heller ingenting. Det är fortfarande så varmt att vi sket i kvällspromenaden och lommade runt lite i trädgården bara. När valpen som normalt drar 20 varv runt huset i full fart knappt vill leka med en pinne så är det för varmt.
Ebrah hittade en jättefin pinne nu på kvällspromenaden. Fjantade runt massor, sedan när hon tappat den och vi kom till en gräsmatta så skulle hon rusa runt, runt, runt tillsammans med Aysu. Helt tokiga. Så 30 grader är för varmt, 27 grader är busvärme. Jag vill ha 22-23 grader :p
 
Ni som har era hundar på dagis, hur mycket är de tillsammans med andra dagishundar?
Nästan hela tiden med dom i hans grupp. Men personalen finna alltid i närheten och ibland gör dom något med varje hund separat. Just nu har dom andra i hans grupp semester så då är han själv och får istället mer tid med personalen.
 
Joinar tråden.

Torsten har legat och gruffat mot spisen på morgonen. Jag hittade tre lammnjurar i fryen och kokade dem. Det luktar tydligen underbart. Vilket är kul eftersom han är så kräsen i maten.

Skivade en njure (de är pyttesmå) och la för att svalna, så han har skällt på den.
Kanske ska höra med lammgården i byn om de kan sälja enbart njurar till mig.
 
Älskar hur snabba de är på SKK med röntgenavläsning om man får in det på rätt dag. Vi röntgade i tisdags och på onsdag morgon fanns det där. HD A, så himla skönt när den biten är klar. :)

SKK Röntgen-HD V-D ,-2020-06-25-10_37_20-212.JPEG

Vi röntgade även ryggen och den såg superfin ut. Kan ju inte få officiellt resultat där förrän vid 2 års ålder, men skickar nog till Tyskland för ett unghundsresultat i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp