Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ehm, när du börjar känna igen hundar härifrån på Facebook. Alltifrån bilder postade i olika grupper till råkar se någons profilbild om de tex har kommenterat reklam/artiklar som dyker upp i mitt flöde. Betyder det att en
A) har ett ohälsosamt stort intresse för att läsa kommentarer/diskusioner i alla former
B) har ett obehagligt bra visuellt minne (ev speciellt för hundar)
C) har tilllbringat aaalldeles för mycket tid på buke
D) alla ovanstående?


Undrar åt en kompis :angel:
 
Och jag har helt andra upplevelser än vad du har. Folksam har alltid varit supersmidiga och väldigt hjälpsamma när det varit något. Sist skadeanmälde jag en söndag, på tisdagen hade jag ersättningen på mitt konto. Agria däremot strulade massor och tog evigheter på sig trots förhandsbesked.
Tre hundar har vi haft på Folksam och mamma blev så arg på dem när de vägrade täcka något på Benji för att vi tog över honom vid 6 månaders ålder att hon avslutade både Tinja och Benjis försäkring där. Då tecknade jag direkt hos Agria för Tinja, och trots att hon var över 1 år när jag tecknade där har de aldrig strulat med att täcka kostnader för henne.

Asni fick jag Folksam på genom uppfödaren, men det har verkligen också bara varit strul.
 
Syster var som sagt taggad på rallytävling, fick sms idag om mina hundar hade nåt inbokat om två veckor? De hade de inte så nu ska de träningtävla igen med syrran och hennes kille. Den här gången är jag ledig så jag är anmäld med Nano som behöver träna på sitt fokus 😁. Finns det möjlighet så tar jag en runda med Nessie på den svårare banan..
Imorgon ska vi köra "SM för alla" agilitybanan med stora vovvarna och på fredag ska vi träna rally med syster yster och hennes kille 😊.

Nessie
IMG_20200627_121001.jpg
 
Helgen har spenderat på läger och jag har fått massa nyttigt med mig hem inför Testas fortsatta träning. Så galet peppad på att träna nu 🙂

Helgen resulterade även i att hane till Impa är helt bestämt.

Mindre skoj va det att se att min ”gamle” faktiskt tacklat av en del så igår checkade jag av honom hos veterinären. Vi hittade lite spondylos i ryggen på honom och prostatan var något förstorad och hade lite små cystor. Han är pigg och glad annars så jag kommer behandla prostatan, ge honom smärtstillande och prova rehab så får det gå så länge det gör. Men bara tanken på att tiden rinner ut får mig att vilja storböla.
 
Ehm, när du börjar känna igen hundar härifrån på Facebook. Alltifrån bilder postade i olika grupper till råkar se någons profilbild om de tex har kommenterat reklam/artiklar som dyker upp i mitt flöde. Betyder det att en
A) har ett ohälsosamt stort intresse för att läsa kommentarer/diskusioner i alla former
B) har ett obehagligt bra visuellt minne (ev speciellt för hundar)
C) har tilllbringat aaalldeles för mycket tid på buke
D) alla ovanstående?


Undrar åt en kompis :angel:
Äsch, det gör jag med. Solklart alt D :D Dels i rasspecifika grupper, dels i exempelvis vandra med hund (shout out till red_chili ;)
 
Helgen har spenderat på läger och jag har fått massa nyttigt med mig hem inför Testas fortsatta träning. Så galet peppad på att träna nu 🙂

Helgen resulterade även i att hane till Impa är helt bestämt.

Mindre skoj va det att se att min ”gamle” faktiskt tacklat av en del så igår checkade jag av honom hos veterinären. Vi hittade lite spondylos i ryggen på honom och prostatan var något förstorad och hade lite små cystor. Han är pigg och glad annars så jag kommer behandla prostatan, ge honom smärtstillande och prova rehab så får det gå så länge det gör. Men bara tanken på att tiden rinner ut får mig att vilja storböla.

Fina Salle :heart
 
Alltså min kastrerade 1 åriga tik.. Jag har inga ord för hur söt/jobbig/galen hon är. Som ca 8 mån gammal var hon väldigt mogen och seriös. Vid 9 mån fick hon pyo och kastrerades. Efter det har hon gått bakåt i utvecklingen. Hon är helt jäkla galen, flockens största clown, kan inte vara seriös en enda sekund, drar igång bus heeeela tiden.

Är det här normalt för kastrerade tikar? :p
 
Jag har ju tidigare skrivit att Nano är himla smart (och anledningen till mina gråa hår)..

Åkte till klubben en sväng för att träna vovvarna på kvällen, lite lydnad med Nessie och de andra får haka på lite med. Sätter fast hundarna och smyger runt hörnet och sätter upp en ruta som de inte ser. Tränar Nessie lite fot och så rutan som går rätt bra faktiskt.
Sen tänker jag att jag ska träna Nano lite och knäpper loss henne och hon drar som en avlöning Jag hinner få hjärtklappning och ångest när jag pilar efter henne, var tror ni att hon är när jag kommer runt hörnet? I RUTAN glatt viftande på svansen 😅😅.. Hon har alltså inte sett rutan bara hört mig kommendera Nessie till rutan, den var typ 30 meter bort och hon har bara kört rutan nån enstaka gång i vår trädgård på nån meters avstånd, det är helt sanslöst!
Resten av träningen flöt på bra utan några fler pulshöjande incidenter 🤣.

Nano och Nessie
IMG_20200626_094911.jpg
 
Det är så roligt när hundarna växer och utvecklas!

Marvin har börjat tända till på fåglar, han nosar mycket och intresserar sig för omvärlden, och idag visade han tydligt att han ville ut och kissa :love: Jag har köpt nya roliga leksaker som vi leker jaktlekar med och kampar med några gånger om dagen, han vill fortfarande bara leka inne men jag försöker stärka leklusten. Han har lärt sig att sitta utomhus (det blev förut bemött med bortvänt huvud och "nej tack"), han kan snurra åt både höger och vänster, följa handtarget med nosen, stoppa framtassarna i en skokartong och skilja tramsord som "sko" och "kastrull" från "varsågod".

Jag funderar på att gå kurs i rallylydnad eller nosework till hösten, har inte bestämt mig för vilket än :) Just nu försöker jag hitta toppenbelöningar som inte är att springa en repa, för det funkar ju inte överallt :D Hemma funkar nästan allt ätbart, men jag vill hitta dundergrejer som slår riktigt högt.

Torsten har tyvärr haft ett par katastrofmöten och knappt något bra möte, så jag bestämde mig för att ändra inställning och varje promenad liksom leta andra hundar så vi kan få till träning med smarrig, exklusiv korv. Ännu har vi inte stött på några hundar då bara för det, haha :p Jag har också precis börjat med lite omvänt lockande före och under promenaderna, Torsten är så taggad ute så jag tror han kan behöva tygla sig. Inne är han lugnet själv, omvänt lockande fattade han direkt, men innan promenaden tog det faktiskt en hel del tankekraft för honom att förstå. Jag är nog alltså något på spåren med att öva mer självbehärskning :idea:

Stora tjejen, som har rehabiliterats från stark kloklippningsångest, har fått som ny rutin att klippa en klo innan varje måltid för att verkligen få in en toppenkänsla. Det finns nämligen ingen bättre belöning för henne än maten, och att klippa klor är numera helt okej så jag tror att det blir toppen!

Det är riktigt roligt med hund just nu, är knappt nervös inför Torstens bph på lördag :D
 
Ehm, när du börjar känna igen hundar härifrån på Facebook. Alltifrån bilder postade i olika grupper till råkar se någons profilbild om de tex har kommenterat reklam/artiklar som dyker upp i mitt flöde. Betyder det att en
A) har ett ohälsosamt stort intresse för att läsa kommentarer/diskusioner i alla former
B) har ett obehagligt bra visuellt minne (ev speciellt för hundar)
C) har tilllbringat aaalldeles för mycket tid på buke
D) alla ovanstående?


Undrar åt en kompis :angel:

Åh. Du & jag kompis 😂😁
 
Alltså min kastrerade 1 åriga tik.. Jag har inga ord för hur söt/jobbig/galen hon är. Som ca 8 mån gammal var hon väldigt mogen och seriös. Vid 9 mån fick hon pyo och kastrerades. Efter det har hon gått bakåt i utvecklingen. Hon är helt jäkla galen, flockens största clown, kan inte vara seriös en enda sekund, drar igång bus heeeela tiden.

Är det här normalt för kastrerade tikar? :p

Är det inte helt vanliga tonårsfasoner då? Jag menar, även om hon är kastrerad har hon ju en hjärna som ska utvecklas och mogna och ptja, gå igenom alla vanliga tonårsfaser. :p
Min tös var också väldigt behaglig vid ungefär 8 månaders ålder. Trodde jag skulle slippa tonårsfasonerna. Sen blev hon full blown unghund.
 
Är det inte helt vanliga tonårsfasoner då? Jag menar, även om hon är kastrerad har hon ju en hjärna som ska utvecklas och mogna och ptja, gå igenom alla vanliga tonårsfaser. :p
Min tös var också väldigt behaglig vid ungefär 8 månaders ålder. Trodde jag skulle slippa tonårsfasonerna. Sen blev hon full blown unghund.
Tonårsfasoner för mig är att de är lite lagom dryga och obstinata. Typ testar att sätta sig på tvären och får selektiv hörsel. Den här är bara glad, galen och älskar livet :D Men jag vet inte, vi får avvakta och se helt enkelt! Om hon lugnar sig med åren eller om hon tänker vara valp resten av livet :p
 
Idag startade vi upp rehaben på Salle. Han tycker det är pest att bara kliva in hos veterinären så han va väldigt avvaktande i början men ju längre vi va där desto mer slappnade han av. Han fick massage, blev lasrad och vattentraskade. Sen avslutade vi med vibb och där rullade han ihop sig och somnade. Vi ska köra på nu ungefär en gång i veckan för att se hur han svarar.
18FDB4F3-B160-4C4B-B383-EBB36A56C93C.jpeg
 
Var iväg på Träningsträff i nosework Ikväll. Så roligt att se hur vi utvecklats under början av sommaren när vi tränat lite mer intensivt.

Vi började med två behållarsök inomhus, humlas favoritgren. Så kul att se hur hon förändrades i intensitet när hon fick doften i näsan! Detta hjälpte mig ute på utomhussöken med :) Väldigt roliga sök, även om de två sista (stumpor upphängda i fårstaket där nog många hundar kissat) var lite svåra och vi behövde lite stöttning av instruktören :p
 
Så seriöst och kul med uppfödare som efter att de självmant sagt upp fodervärdsavtal, lägger ut inlägg på fb om att de själva äger en hund som bor hos fodervärden. Inte för att det egentligen spelar så stor roll kanske, men det känns lite olustigt med folk som tror att de äger hundar som ägs av andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 769
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 655
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 802
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 694
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp