Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Portugisisk vattenhund, med reservation för att jag inte har koll på hur arbetsglada de är.
Barbet finns ju också :)
Skulle spontant säga pudel, aktivare hund än många tror.
En storpudel från rätt linjer eller portugisisk vattenhund (den spanska kan vara reserverad men finns säkert olika linjer där). Dock finns det risk för lite för mycket flams och trams och lite för lite fokus, men skulle försöka leta efter uppfödare men hundar som har lite arbetsmeriter. Vet inte hur utbrett det är med MH/BPH.
En kollega till mig har en mycket trevlig portis-tik som precis blivit parad (hon är fodervärd åt hunden).
Pudel står nog på listan men funderar på om det finns ännu öppnare hundar som uppfyller övriga kriterier.
Portugis avslogs pga reservationer, barbet har jag inte koll på men skickade vidare tipset. Är en kompis som letar.
Tack för tips.
 
Så himla skönt att kunna boka en hall att träna i om det som idag ösregnar! Först blev det SM banan för Elve och Nike och syrrans kille var med och vi gick igenom lite grunder och han fick testa köra lite med Nike. Qila fick träna svängar, tunnel och så leka smälla ner gungan leken. Sen efteråt så tränade vi Nessie och Nano på en lite lättare och flytigare bana, väldigt glada och taggade hundar. Nano blir bara bättre och bättre, ska bli riktigt spännande att se hur hon kommer gå när det dags för tävlingar igen!

Imorgon blir det heldag vallning med Nessie, Qila och Nano så jag hoppas på lite mindre regn men det får gärna vara lite svalare väder. Ska bli kul!

Qila och Nessie
IMG_20200703_175521.jpg
 
Så himla skönt att kunna boka en hall att träna i om det som idag ösregnar! Först blev det SM banan för Elve och Nike och syrrans kille var med och vi gick igenom lite grunder och han fick testa köra lite med Nike. Qila fick träna svängar, tunnel och så leka smälla ner gungan leken. Sen efteråt så tränade vi Nessie och Nano på en lite lättare och flytigare bana, väldigt glada och taggade hundar. Nano blir bara bättre och bättre, ska bli riktigt spännande att se hur hon kommer gå när det dags för tävlingar igen!

Imorgon blir det heldag vallning med Nessie, Qila och Nano så jag hoppas på lite mindre regn men det får gärna vara lite svalare väder. Ska bli kul!

Qila och Nessie
Visa bifogad fil 53785
Svanstipparna!! :love:
 
Jösses, jag hinner inget längre - minst av allt att hänga på nätet och här :o:D
Valpen tar en del av min tid - pussla så hon är trött när de stora ska ut på sina två längre rundor per dag. Som ensamvalp är hon rätt enkel att ha själv den stunden, bara hon hunnit bli trött :)
Mamma-hunden åkte hem igår, så nu blev det genast lugnare hemma och mindre vaktande hundar emellan och mer öppen planlösning igen då jag inte behöver stänga av och dela upp hundar vid promenader mm.
Valpskrället i sig är emellanåt en galen virvelvind och verkar vara en sådan där som ska tugga på precis allt :nailbiting: hon har redan börjat finslipa på vissa tidigare småskador på väggar och annat och även hittat små lösa tapetbitar under element som hon gjort till större lösa bitar.....pjuh. Själv har jag små tandmärken runt munnen då hon pussas hårt och samtidigt slänger upp tassarna i ansiktet på en med små vassa klor. Det är så rart med valpar ;) och kissfläckar när jag missar ta ut och ösregn gör inte saken lättare...

What!?!?! Är valpen redan 8 veckor?!?!? Vad hände med tiden?!?!
 
Extremt roligt komma till veterinärkliniken idag för att besiktiga, vaccinera, chippa och ögonysa valpen Elda. En i personalen kom och ville gosa med henne, för hon hade följt Elda på facebook :D valpskrället har en fanclub tydligen ;)
Nä tydligen har personen själv haft heeler och var med i heelergruppen som finns och den vägen sett alla filmer på valpbusen :) och ärligt så är Elda extremt söt :love: och väääldigt mycket heeler
 
Jag svävar som på små rosa moln nu efter en hel dag med vallning!!! Idag hade vi så himla bra flyt jag och Nessie, allt gick helt strålande och jag kan inte säga en sak som kunde gått bättre (ja, hon skulle ha kunnat slippa ha odågorna på släp då, Nano som störde med att flänga runt i cirklar och Qila som försökte hänga i nackskinnet 🤣). Hon är som en dröm den hunden och instruktören sa att hon gärna hade velat se hennes avkommor i fårhagen för att se om de hade lika bra vallanlag ❤️.
Nano gick med litegrann och på slutet så körde jag henne själv och hon flyttade faktiskt fåren för egen maskin! Qila fick också gå nån vända med Nessie och hängde på rätt bra mellan varven även om det fanns mycket annat spännande.
Mycket mycket bra dag idag som jag hoppas kunna leva länge på!

Qila, Nessie och Nano
IMG_20200706_063619.jpg
 
Mina hundar har precis blivit kallade för problemhundar och att det borde anges i annonsen.

10 månader unghund som biter skor och koppel, hanhund som gärna hoppar över staketet för att äta djurbajs. De kan inte vara lösa utan jagar om de får chansen. Gräver gärna hål i egen sysselsättning vid rastlöshet. Vill själv inte kalla dem för problemhundar som "behöver jobbas med mycket för att få ordning på dom".
 
Mina hundar har precis blivit kallade för problemhundar och att det borde anges i annonsen.

10 månader unghund som biter skor och koppel, hanhund som gärna hoppar över staketet för att äta djurbajs. De kan inte vara lösa utan jagar om de får chansen. Gräver gärna hål i egen sysselsättning vid rastlöshet. Vill själv inte kalla dem för problemhundar som "behöver jobbas med mycket för att få ordning på dom".
"Problemhund" är ju en vansklig term, just eftersom det kan skilja sig ganska mycket åt vilka beteenden man finner problematiska. Det blir lätt en luddig beskrivning som innefattar allt möjligt beteende av både harmlös och allvarlig karaktär, så en rätt usel beskrivning som egentligen inte säger någonting. Meningslöst!

Sen tycker jag att det oavsett är ganska otrevligt att definiera hunden utifrån sina svårigheter, så "problemhund" är inget ord jag skulle använda i alla fall.

Jag skulle inte ta så illa upp med andra ord, eftersom det inte är relevant för mig att sätta så otydliga etiketter. Fanns det en klar definition så skulle det ju ändå finnas något slags poäng med det, men så är ju inte fallet så vad är meningen då mer än att förmedla en ganska pessimistisk bild av sin egen hundsyn?

Nä, skit i såna trista kommentarer tycker jag! De säger mer om den personen än om dina hundar.
 
Mina hundar har precis blivit kallade för problemhundar och att det borde anges i annonsen.

10 månader unghund som biter skor och koppel, hanhund som gärna hoppar över staketet för att äta djurbajs. De kan inte vara lösa utan jagar om de får chansen. Gräver gärna hål i egen sysselsättning vid rastlöshet. Vill själv inte kalla dem för problemhundar som "behöver jobbas med mycket för att få ordning på dom".
Det låter som helt normala hundar som behöver få arbeta för att må bra. En del människor kläcker ur sig de mest konstiga saker. :heart
 
Jag och Humla är på läger för @Monstermom med kollega denna veckan :bump:

Det blir konceptträning för hela slanten. Idag har vi börjat med höger-vänster (som en inkörsport), och fått teorin bakom att lära in större-mindre.
Helt nytt för oss båda och superspännande!

Har precis checkat in på vårt air bnb där vi ska husera, och Humla har slocknat totalt :love:
 
Jag och Humla är på läger för @Monstermom med kollega denna veckan :bump:

Det blir konceptträning för hela slanten. Idag har vi börjat med höger-vänster (som en inkörsport), och fått teorin bakom att lära in större-mindre.
Helt nytt för oss båda och superspännande!

Har precis checkat in på vårt air bnb där vi ska husera, och Humla har slocknat totalt :love:
Jag är så avundsjuk! :D Hade tyvärr inte möjlighet att åka dit. Hoppas ni får det jättekul och lär er massor!
 
I förmiddags hade jag en tid att passa, så jag valde att ta två varv på lilla skogspromenaden då den är fri från hästbajs, unkna diken och kardborrar. Hunden rullar sig ändå, men lite jord och barr går ju snabbt att borsta bort. Gissa vem som nu har två blåbärsfläckar i pälsen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp