Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I torsdags var Fred och Roy till fysioterapeuten igen. Det var både bra och dåligt.
Fred såg mkt bättre ut och hon kunde inte se några rörelsestörningar den här gången, bara att han är stel i ryggen vilket inte är så konstigt då han börjar få spondylos. När hon sen började känna på muskler var han så mkt bättre, troligtvis för att jag har masserat honom lite då och då.

Däremot var han öm i bröstmuskeln på höger sida och även ner i höger framben vilket fysioterapeuten tyckte var väldigt konstigt då han inte visade något alls när han gick, han borde ha haltat! Vilket gav en liten bekräftelse åt mig då jag alltid sagt att han aldrig visar smärta om han kan undvika det. Jag har ju märkt att folk/veterinärer inte tror på det, men om inte ens experten kunde se något så är det inte konstigt att jag inte ser. Men troligtvis bara en sträckning som håller på att läka ut. Så med Fred blev ordinationen att fortsätta som vanligt, massera honom och höra av sig om han blir värre.

Roy såg värre ut när han rörde sig, stel i höger bak och han rullade med framtassarna på något konstigt sätt. Han var lite svullen uppepå i mitten på båda framtassarna och han reagerade väldigt vid tryck. Han var lite öm i höger bakknä men istället för att visa smärta där somnade han när fysioterapeuten höll på med honom :confused: mkt märkligt tyckte hon då han rörde sig ganska illa så hon hade varit beredd på att hitta något mindre bra i benet. Vad som var ännu märkligare var när hon rörde framtassarna igen reagerade han inte alls utan han låg bara och njöt när hon grejade med honom! Vi fattade ingenting för i början hade han så ont att vi började fundera på brutna ben i tassen! Jaja han får ta det lugnt några dagar och förhoppningsvis har svullnaden lagt sig och det bara var överansträngning! I övrigt var han mkt bättre i muskulaturen bak men han reagerade tyvärr lite i båda boglederna så nu blir det nog ett veterinär besök med röntgen igen :(
 
Idag var det återbesök för Tinja. Såren ser jättefina ut, så det var ju skönt. Tinja är dock redigt trött på att veterinärer håller på och pillar henne i halsen och munnen nu; först när hon fått ett grässtrå i nosen, sen när hon spettade sig själv i svalget med en pinne, och nu tänderna.

Det märks att hon inte tycker om det, men ändå hoppar hon upp på bordet, står still och låter dem öppna munnen. Står med öppet gap tills de är klara, så tålmodig och fin :heart Blir såklart jätteglad så fort de är klara :rofl:
 
Idag var jag på konsultation för privatträning med Torsten. Slutmålet är att han ska kunna hantera andra hundar både på promenad och i kurssituationer; han skulle göra bra ifrån sig i flera sporter tror jag så det vore ju en dröm att kunna testa på lite! Skulle det kännas helt orealistiskt så får jag givetvis tänka om där men jag tror inte att det är en omöjlighet. Han är ändå bara 16 månader och inte helt trasig mentalt, så det är åtminstone för tidigt ännu att ge upp den drömmen.

Till skillnad från hundmöteskursen så kommer Torsten få allt fokus och kunna bestämma takten själv, vilket nog ändå är rätt väg att gå. Vi kommer göra annat skoj också utöver att träna hundmöten, vilket ska bli superkul :)

Med Marvin har jag inte bestämt ännu vilka kurser det blir, han har lite "sommarlov" just nu. Vi kommer att gå fortsättningskursen i vardagslydnad, och jag har varit inne på antingen nosework eller rallylydnad också men det kommer att bli dubbla kurser några veckor då så jag tvekar lite. Han växer en hel del mentalt just nu, kanske blir det lite mycket med två kurser i veckan samtidigt som det är mycket i huvudet ändå liksom. Det ska ju vara roligt för honom, inte pressande :)

Screenshot_20200707-233351~2.png

Söta är de hur som helst :heart
 
Fick hänga på ett nytt träningsgäng för apporteringsträning idag, kände bara ett par sedan innan. De föreslog att vi skulle träna inkallning framför de andra hundarna. Jag tänkte då att vi skulle stå på rad med hundarna bredvid oss och en i taget kör inkallning framför oss. Men vi satte hundarna på en sned linje och lämnade dem. Sedan kallade vi in en i taget, hunden längst bort först så den sprang snett framför de andra. Enbart snälla retrievrar närvarande, annars hade jag nog tvekat att testa.

Första gången var min jätteduktig trots att flera av de andra sprang när första hunden kallades in. Andra gången förstod hon att vi tränade inkallning och inte stadga och tjuvade ett par gånger. Men superduktig för att aldrig ha gjort något sådant tidigare.
 
Igår när vi var ute så ropade en kvinna på oss från en balkong. Det visade sig att hon tycker jättemycket om salukis och själv har (bland annat) en podencoblandning. Nyinflyttad, bor ca 100m från mig och ville gärna gå promenad någon gång. Nu blev det lite stökigt så vi bytte inte kontaktuppgifter, men jag lär se henne igen :)

Ebrah tyckte förövrigt att det var en utmärkt idé att göra lekinviter till "podencon" när hon såg den på kvinnans balkong. Hoppas att hon är lika glad om/när de träffas på riktigt :p
 
För fyra år sen blev det bestämt att en speciell liten valp skulle flytta in till oss, nämligen Nessie! Inte anade vi då att hon skulle ändra vårt liv i grunden 😁, att det skulle leda till att både jag och maken tävlar i hundsport numera är hennes förtjänst ❤️.
Vem kunde tro att i den lilla valpen dolde sig en arbetsnarkoman utöver det jag haft tidigare?
Jag är så tacksam varje dag jag får med denna fantastiska hund! Hon har fått mig att inse hur otroligt kul det är med hundsport och vallning, det spelar ingen roll om vi kör rally, agility, lydnad eller heelwork hon är lika taggad på träning vad det än bjuds på även om jag misstänker att helst skulle hon stå i en hage och valla hela dagen om hon fick välja.

Nessie för fyra år sen
FB_IMG_1594274358030.jpg
 
Igår körde vi do-as-i-do på lägret :) Svårt för oss som har mycket handtecken på kommandon, så fick börja med att renodla röstkommandon. Men det gick enklare än jag trodde!
Var tvungen att testa lite daid också, även om vi behöver grunda lite mer innan det flyter på helt, men det gick riktigt bra :D Humla gillade att få jobba lite mer med kroppen också, och inte bara tänka som det varit tidigare i veckan :rofl:

 
Alltså fy f*n rent ut sagt så trött jag är på fästingar :wtf: Mina 3 vuxna får Nexgard och det är inte så ofta någon biter. Ett fåtal under sommaren har jag hittat som suttit fast döda. Men dessa som kryper är vidriga, för dom kommer med hem - har plockat krypande på valpen idag som inte varit med till skogen, så hon får av dom vuxna vid kontakt.
17-18 krypande på Skalman efter morgonturen, bara 2 på Mini och 1 på Petra. Av dom jag hittade. Skalman är den som drar till sig mest fästingar konstigt nog.
Jag börjar plocka på promenaden hem och väl hemma så kryper fler fram en efter en ur pälsen på honom. Säkert lika många kvar som jag inte hittade :rage: Han har även problem med att myggor gärna sätter sig i skallen på honom, så han är tydligen populär bland blodsugarna. Måste börja bli mer noga och komma ihåg att stryka på lite av mitt mygg-och fästingspray på honom, för detta är inte hållbart.
Vi har ju en hel del smittad fästing (borrelia och anaplasma) så vill inte gärna få hem så många kryp :cautious: Var tvunge spy ur mig lite här...det sabbar det mysiga med att gå i skogen ju
 
Alltså fy f*n rent ut sagt så trött jag är på fästingar :wtf: Mina 3 vuxna får Nexgard och det är inte så ofta någon biter. Ett fåtal under sommaren har jag hittat som suttit fast döda. Men dessa som kryper är vidriga, för dom kommer med hem - har plockat krypande på valpen idag som inte varit med till skogen, så hon får av dom vuxna vid kontakt.
17-18 krypande på Skalman efter morgonturen, bara 2 på Mini och 1 på Petra. Av dom jag hittade. Skalman är den som drar till sig mest fästingar konstigt nog.
Jag börjar plocka på promenaden hem och väl hemma så kryper fler fram en efter en ur pälsen på honom. Säkert lika många kvar som jag inte hittade :rage: Han har även problem med att myggor gärna sätter sig i skallen på honom, så han är tydligen populär bland blodsugarna. Måste börja bli mer noga och komma ihåg att stryka på lite av mitt mygg-och fästingspray på honom, för detta är inte hållbart.
Vi har ju en hel del smittad fästing (borrelia och anaplasma) så vill inte gärna få hem så många kryp :cautious: Var tvunge spy ur mig lite här...det sabbar det mysiga med att gå i skogen ju
Säger bara en sak,klädroller! Äckeldjur!
 
Säger bara en sak,klädroller! Äckeldjur!
Problemet är att hunden kan se helt ren ut - men så kryper dom fram en och en. Dom går ner i pälsen och kommer fram lite här och där efter en stund när jag redan trott jag plockat hunden ren :rage: jag försöker luskamma så gott det går och det är enda som fungerar skapligt.
 
Då har jag anmält Nessie till officiellt vallanlagstest och så har jag bokat grundkurs för mig och Nano i vallning i september, och försöker låta bli att tänka på pengarna som rasslar iväg :angel::angel:. Dessutom har jag privatlektion i vallning nästa vecka och veckan efter det har jag en heldag i vallning.. Däremot så snålar jag på andra kurser då både rally, lydnad och heelwork gååår att träna in på egen hand men vallning är ju svårt att lära in på egen hand när man inte har djur att valla på exempelvis..

Nano
nanos.jpg
 
Kom in i en tankegång pga tråden om hunden som biter. Hundspråk är ju onekligen fascinerande.

Tinja till exempel är oerhört tålmodig och förlåtande om andra hundar råkar göra illa henne; Nero kan drämma in i henne i full fart, men om det var en olycka (han såg henne inte, försökte väja etc) så säger hon ingenting. Men om han däremot försöker tackla henne, även om han missar, då jävlar blir hon riktigt sur och ger honom en avhyvling som heter duga. I retur så blir inte Nero sur tillbaka, för han vet att han gjorde det med flit.

Enda gången det blir problem är om han drömmer in i henne och hon inte sett om det var med flit eller inte; då får han en utskällning och han anser att det var inte alls med flit, och så står de där och morrskäller på varandra tills de löst argumentet :rofl:

Samma sak om Tinja råkar springa in i en annan hund, då tar hon om den hunden blir sur och säger inget tillbaka, och då blir den andra hunden oftast nöjd. (Har hänt en gång att hunden bara gick på och på och aldrig gav sig, då blev hon sur tillslut, som om hon sa ”jag har ju sagt förlåt!”, och då blev det lugnt igen)

Hundar har ett så otroligt komplicerat språk med så många olika lager.
 
@Fisherling jag tycker det mest intressant hur mycket folk tolkar in i hundars reaktioner, att bara för att de ryker ihop nån gång så är de plötsligt "dåliga ", "elaka " och ska helst med enkel biljett till veterinären.
Själv har jag ingen erfarenhet av att ha ett antal hundar ihop där det inte i nåt läge eller situation kan bli lite gruff, eftersom vi inte är med i alla lägen och hinner med att se finliret så tror man att "attacken " kommer från ingenstans. Är man riktigt uppmärksam så ser man oftast den där mungipan, eller den där örat som vinklades tillbaka eller det "frusna " kroppspråket innan men även jag som haft hundar hela livet hinner inte se de där signalerna om jag inte har full koll på hundarna nonstopp. Sen finns det ju såklart hundar med dåligt hundspråk eller att det blir missförstånd hundar emellan också för att de kan ha olika svårt att läsa varann särskilt när de är främmande för varandra.
Hundarna släpper oftast tjafset omedelbart medans många ägare har svårare med det.
 
@Fisherling jag tycker det mest intressant hur mycket folk tolkar in i hundars reaktioner, att bara för att de ryker ihop nån gång så är de plötsligt "dåliga ", "elaka " och ska helst med enkel biljett till veterinären.
Själv har jag ingen erfarenhet av att ha ett antal hundar ihop där det inte i nåt läge eller situation kan bli lite gruff, eftersom vi inte är med i alla lägen och hinner med att se finliret så tror man att "attacken " kommer från ingenstans. Är man riktigt uppmärksam så ser man oftast den där mungipan, eller den där örat som vinklades tillbaka eller det "frusna " kroppspråket innan men även jag som haft hundar hela livet hinner inte se de där signalerna om jag inte har full koll på hundarna nonstopp. Sen finns det ju såklart hundar med dåligt hundspråk eller att det blir missförstånd hundar emellan också för att de kan ha olika svårt att läsa varann särskilt när de är främmande för varandra.
Hundarna släpper oftast tjafset omedelbart medans många ägare har svårare med det.
Ja, folk verkar liksom inte tycka att hundar ska få kommunicera. Det är väl ingen levande varelse som kommer överens med allt och alla 100% av tiden.
 
Kom in i en tankegång pga tråden om hunden som biter. Hundspråk är ju onekligen fascinerande.

Tinja till exempel är oerhört tålmodig och förlåtande om andra hundar råkar göra illa henne; Nero kan drämma in i henne i full fart, men om det var en olycka (han såg henne inte, försökte väja etc) så säger hon ingenting. Men om han däremot försöker tackla henne, även om han missar, då jävlar blir hon riktigt sur och ger honom en avhyvling som heter duga. I retur så blir inte Nero sur tillbaka, för han vet att han gjorde det med flit.

Enda gången det blir problem är om han drömmer in i henne och hon inte sett om det var med flit eller inte; då får han en utskällning och han anser att det var inte alls med flit, och så står de där och morrskäller på varandra tills de löst argumentet :rofl:

Samma sak om Tinja råkar springa in i en annan hund, då tar hon om den hunden blir sur och säger inget tillbaka, och då blir den andra hunden oftast nöjd. (Har hänt en gång att hunden bara gick på och på och aldrig gav sig, då blev hon sur tillslut, som om hon sa ”jag har ju sagt förlåt!”, och då blev det lugnt igen)

Hundar har ett så otroligt komplicerat språk med så många olika lager.
Så är det med mina också. Framförallt tycker jag det är intressant att se hur mycket Ebrah anpassar sig efter olika situationer osv, Aysu anpassar sig inte alls lika mycket utan är antingen med och bestämmer allt eller håller sig undan. Ebrah växlar mellan att ta initiativ och att följa andra på ett helt annat sätt.

Ebrah är också så att hon inte har några som helst problem att ta tillsägelser från Aysu, så länge det är motiverat. Om Ebrah varit för på, för klumpig eller liknande så är det som att hon ber om ursäkt när Aysu säger ifrån. Däremot om Aysu säger ifrån när det egentligen är hon som gjort något "fel", då blir Ebrah skitsur! Aysu vill inte helt acceptera att Ebrah blir sur då heller, båda tycker ju att de har gjort rätt, så då blir det sådär att de står och tjafsar lite. Så länge jag håller mig undan i sådana situationer så händer inget mer.
 
Så är det med mina också. Framförallt tycker jag det är intressant att se hur mycket Ebrah anpassar sig efter olika situationer osv, Aysu anpassar sig inte alls lika mycket utan är antingen med och bestämmer allt eller håller sig undan. Ebrah växlar mellan att ta initiativ och att följa andra på ett helt annat sätt.

Ebrah är också så att hon inte har några som helst problem att ta tillsägelser från Aysu, så länge det är motiverat. Om Ebrah varit för på, för klumpig eller liknande så är det som att hon ber om ursäkt när Aysu säger ifrån. Däremot om Aysu säger ifrån när det egentligen är hon som gjort något "fel", då blir Ebrah skitsur! Aysu vill inte helt acceptera att Ebrah blir sur då heller, båda tycker ju att de har gjort rätt, så då blir det sådär att de står och tjafsar lite. Så länge jag håller mig undan i sådana situationer så händer inget mer.
Ja, hundar löser ju oftast sånt där småtjafs bra själva. Om vi lägger oss i kan vi ju snarare göra saken värre :p
 
Ja, hundar löser ju oftast sånt där småtjafs bra själva. Om vi lägger oss i kan vi ju snarare göra saken värre :p
Oh ja. Det har jag fått lära mig den hårda vägen... Gick mellan två hundar som bråkade (inte mina) en gång för flera år sedan när jag var mer okunnig. Det gjorde jävligt ont, och triggade hundarna så mycket att de bet hål på varandra också. Hade jag inte lagt mig i hade det nog inte blivit så illa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 651
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 652
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 658
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 336
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp