Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och grabbarna (Torsten, Marvin och sambon :D) har varit på ett litet fjällsäventyr! Vi hittade ett väldigt lugnt och ostört ställe där vi faktiskt inte såg någon annan, vi var inställda på lite "coronatrafik" så det blev en trevlig överraskning att få vara helt ifred :)

Hundarna var så duktiga och tyckte att det var spännande och roligt! Det är svårt att tro att Marvin för något halvår sedan helst inte ville vara utomhus överhuvudtaget, för nu var han himla käck och gick ivrigt och raskt genom oländig terräng och myrmark :) Han blev dock buren vissa sträckor (skönt med hund som väger luft :up:) där det var lite väl tufft.

Torsten tyckte på kvällen att vi borde åka hem och sova, men när han insåg att vi faktiskt tänkt sova i tältet så la han sig och slocknade fort. Marvin sov vid det laget redan som en stock :D

Det var väldigt mysigt och trevligt, hundarna fick uppleva mycket nytt och bli trötta i både kropp och knopp. Trots den roliga expeditionen var de båda mycket glada åt att komma hem igen till soffa, säng och leksaker :laugh:

IMG_20200804_155913_708.jpg

Glad liten Torst ute i vildmarken :heart
 
Blev bad för vovvarna sista promenaden idag då vi åkte till stranden 😁. Igår fick de träna agility och lite lydnad på klubben och imorgon ska vi till rasthagen och träffa hund kompis (samt träna lite grann tänkte jag).

IMG_20200805_204027.jpg
 
Jag och Frej har varit i sommarstugan hos mina föräldrar några dagar. Idag så skulle vi åka hem så jag passade på att gå och bada i "vår" å. Frej var med, vilt skällandes och rejsande i vattenbrynet, inte alls badsugen. När vi närmade oss stugan igen såg jag min farbror ute på gården tillsammans med pappa och någon som jag trodde var min mamma så jag kopplade lös Frej och skickade dit honom.

Nu var det visst inte mamma som var där utan pappas kusin (som dessutom är man 🙈) och han hade sin stora alaskan huskytik lös på gården. Hon sprang mot Frej så att han blev jätterädd och såg ut som att han skulle springa till skogs, men sedan insåg han visst att tiken inte tänkte äta upp honom. Tiken skuttade runt och gjorde lekinviter och var ganska yvig eller burdus i rörelserna (eller så är jag van vid småhundar ;)) men hon hade full kontroll alltså, hon inte ens nuddade Frej utan stannade hela tiden precis framför honom. Frej gjorde någon grimas åt henne men var nog väldigt förtjust också.

Den här tiken skulle jag nästan kunnat låta Frej umgås med avsiktligt, trots storleksskillnaden. Hon verkade verkligen veta var hon har sin kropp och trots att hon var så ivrigt yvigt glad inledningsvis tror jag ändå att hon hann med att läsa av alla Frejs signaler.
 
alltså... igår lyckades jag klippa 2 ½klo på yrvädret. Vi var 2. Samon uppehöll henne och jag klippte. Ikväll försöker vi köra 2 klor till.

Aldrig varit med om maken till hund som blir som en sprattelgubbe och ska intensivt vara med och försöka bita på klotången i tron att det är hennes nya leksak. Ska fröksa göra en klo varje dag numer för att det ska sitta.
 
Löptider - underbart :cautious: eller inte.
Ungtiken Petra gick in i dag 12 idag och helt plötsligt viskar Skalman något i örat på henne och hon gick från att ha avskytt honom i flera dagar, till att bli som en mjuk trasa i hans närhet :rofl:
Nu blir det delade promenader några dagar och stänga öronen (slippa höra pip, gny) och grindar hemma. Pjuh
 
alltså... igår lyckades jag klippa 2 ½klo på yrvädret. Vi var 2. Samon uppehöll henne och jag klippte. Ikväll försöker vi köra 2 klor till.

Aldrig varit med om maken till hund som blir som en sprattelgubbe och ska intensivt vara med och försöka bita på klotången i tron att det är hennes nya leksak. Ska fröksa göra en klo varje dag numer för att det ska sitta.
Min piraya biter så fort man rör honom:)
Jag har börjat stoppa en mjuk leksak i munnen på honom och då biter han på den istället.
Kan det vara något att testa?
 
Min piraya biter så fort man rör honom:)
Jag har börjat stoppa en mjuk leksak i munnen på honom och då biter han på den istället.
Kan det vara något att testa?

Helt klart värt ett försök. Igår fick hon ha sambons händer i munnen. Hon biter inte hårt utan har bara inte tid utan vill gärna tugga på den roliga klosaxen 😂
 
Nu kan jag börja hoppas på valpar. Igår åkte jag upp till hanen (efter en jäkla massa bilstrul som tillslut löste sig med en fantastiskt hjälpsam mekaniker). Ingen parning då, jag skulle ha litat på Salle mer för han brukar va säker men pga Testas löp vågade jag inte riktigt. Idag provade vi på förmiddagen utan resultat men ikväll blev det en parning. Tänker försöka få till nån mer men nedräkningen kan börja. Galet spännande!
 
Den lille slyngeln!

När han sprungit utom synhåll hjar jag lockat på honom. Så han har varit övertygad om att jag har koll. Började stanna och vara tyst istället opch då kom han glatt rusande och letade reda på mig.

idag är det varmt. Lite för varmt för tjurrusningar tycker han. Så när jag stannar så kommer han joggande tills jag är inom synhåll. Sedan sätter han sig ner och väntar på mig. :meh:
 
Den lille slyngeln!

När han sprungit utom synhåll hjar jag lockat på honom. Så han har varit övertygad om att jag har koll. Började stanna och vara tyst istället opch då kom han glatt rusande och letade reda på mig.

idag är det varmt. Lite för varmt för tjurrusningar tycker han. Så när jag stannar så kommer han joggande tills jag är inom synhåll. Sedan sätter han sig ner och väntar på mig. :meh:

Då halar man in den lilla parveln i långlinan så han inte självbelönar sig ;)
 
Jag har ju hundar som generellt sett inte blir speciellt påverkade av sina löp. Det som händer i höglöp med speciellt Tinja dock är att hon blir otrooooooligt kelig, klängig och vill ha min uppmärksamhet och leka heeeela tiden. Väldigt söt men väldigt jobbig :rofl:

Hon är verkligen inte en klängig hund annars, men nu lägger hon sig på mitt huvud och vill vara nääääääära.
 
Har just anmält mig till en agilitykurs, och insåg idag att det nu är tillåtet som friskvård, så nästan hela friskvårdbidraget kommer gå åt. Jag är annars dålig på att använda det.
Vet du vad som innefattas med specifikt? Hittar inget på skatteverkets hemsida eller någon annanstans för del delen ang frikvårdsbidrag för hundsport.
 
Blir så trött på folk. Gripa har blivit påflugen av flertalet hundar och hennes toleransnivå mot andra okända hundar är nu låg :(

Tidigare har hon i första hand sprungit undan eller flyttat på sig när hon blivit jagad/påflugen. Det har säkerligen en del med ålder att göra också. Men tycker jag sett en tydlig utveckling ändå efter dessa händelser. Det har liksom blivit värre och värre med dom.

Igår var jag ute i skogen. Gick en ny väg och såg att jag skulle vara tvungen att gå igenom en gårdsplan (med grusväg igenom, ska tilläggas) och ville inte börja vända och leta ny väg då det redan var mörkt och mobilen inte hade supermycket batteri om jag skulle behöva kolla karta. Så jag tar Gripa bredvid mig och ser att det sitter folk ute. Då kommer en liten hund utfarandes i full fart skällandes. Tror det är samma som flygit på Gripa tidigare i skogen när vi mött dom. Då fick jag först sparka bort den då den hoppade mot hennes ansikte och sen jagande den henne runt runt i full fart och försökte nypa henne i rumpan samtidigt som jag bara kan hålla upp Gripas huvud så den lilla skiten inte skulle bli slarvsylta av förbannad schäfer.

Fine, jag går genom deras gårdsplan. Det stör mig inte mycket att hunden kom ut och skällde på oss. Om det hade varit på lite avstånd och ägaren kunnat kalla in eller ta sin hund.

Först står den på lite avstånd vilt skällandes. Ägarna orkar inte ens gå upp ur stolarna? Långsamt går det i alla fall. Jag stannar med Gripa då jag ska åt samma håll som hunden står. Tänker att de då får en chans att ta sin hund. Men nej, då står de och kollar bara O_o

Gripa som stått tyst får tillslut ur sig ett litet ljust frustrationsskall och då kommer hundjäveln i full fart och börjar jaga runt henne igen. Jag försöker sparka bort den men den är snabb och vid det här laget är inte Gripa glad så jag försöker mest hålla upp hennes huvud som förra gången.

Hon som precis börjat slappna av igen även när vi möter hundar som gör utfall. Hon har ju aldrig varit särksilt brydd över hundar som lever rövare men har en period efter flera incidenter kort efter varandra varit spänd och uppmärksam på hundar som skäller på henne.

Shit happens. Men när folk inte ens bemödar sig ta sina hundar eller ber om ursäkt börjar man ju tröttna rejält. Man skulle börja ha med sig någon stinkande sprej som avskräcker samt att de får jobba hårt för att få bort ur pälsen :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 768
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 655
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 794
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 693
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp