Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Red_Chili

Trådstartare
Sååå, den förra tråden blev full! Dags att fylla en ny ;)

Jag kan berätta att i skrivande stund blev jag övergiven av Aysu, hon tröttnade på soffan och ville hellre sova i sängen. Kanske vore det läge att hålla henne sällskap...
 
Varit på Heelwork to music kursen ikväll med Nessie, hon är superduktig 😍.

Qila och Nike har fått duscha idag, imorgon blir det kloklippning-cirkus igen är planen. Jag ska väl inte klaga, jag har det angenäma problemet att behöva brottas med en hund som desperat vill klippa klorna 😂.. Hon har väldigt svårt att förstå att hon inte har ensamrätt till matte och klotången, hon är som en vessla man hinner liksom knappt hämta klotången så sitter hon fastlimmad i ens knä så brottningen består av att få ner henne och hålla henne undan så man kan få upp nån annan hund i knät, inte helt lätt det heller 😅. Samma med borstning, fröken Nano är helt oförstående till att nån annan ska bli borstad så det brukar sluta med att man sitter och borstar på den mest välborstade hunden i hemmet..

Qila
IMG_20191204_114106.jpg
 
Varit på Heelwork to music kursen ikväll med Nessie, hon är superduktig 😍.

Qila och Nike har fått duscha idag, imorgon blir det kloklippning-cirkus igen är planen. Jag ska väl inte klaga, jag har det angenäma problemet att behöva brottas med en hund som desperat vill klippa klorna 😂.. Hon har väldigt svårt att förstå att hon inte har ensamrätt till matte och klotången, hon är som en vessla man hinner liksom knappt hämta klotången så sitter hon fastlimmad i ens knä så brottningen består av att få ner henne och hålla henne undan så man kan få upp nån annan hund i knät, inte helt lätt det heller 😅. Samma med borstning, fröken Nano är helt oförstående till att nån annan ska bli borstad så det brukar sluta med att man sitter och borstar på den mest välborstade hunden i hemmet..

Qila
Visa bifogad fil 41051
Så kul att någon mer här håller på med heelwork. Om du bor i södra änden av landet kanske vi ses på någon tävling framöver.
 
@Silver Girl vi har precis börjat men tänker väl prova på att tävla sen tror jag men det verkar ju inte finnas så mycket ute (vi behöver ändå träna mer). Kör du freesyle också?
Jag funderar på om man ska försöka få ihop ett freestyleprogram också men tror man kanske sa ha en annan musik till den isåfall och så den lilla detaljen att träna in mer trick :p.
 
@Silver Girl vi har precis börjat men tänker väl prova på att tävla sen tror jag men det verkar ju inte finnas så mycket ute (vi behöver ändå träna mer). Kör du freesyle också?
Jag funderar på om man ska försöka få ihop ett freestyleprogram också men tror man kanske sa ha en annan musik till den isåfall och så den lilla detaljen att träna in mer trick :p.
Vi kör inte freestyle ännu. Jag vill hinna träna rally och nosework också och då räcker det med ett program att hålla koll på. Dessutom är oftast heelwork och freestyle på varsin dag på helgtävlingar och det tar ju tid med resa och ev övernattning.

Du ska definitivt ha annan musik om du ska köra programmen parallellt. När man tränat ett tag (och torrgått till leda) är musiken väldigt förknippad med rörelserna, så att ha två program till samma musik skulle nog bli rörigt.
 
Tungt beslut fattat... pga sjukdom så har jag kommit till läget där jag måste välja, jakt eller bruks/IPG. Då både jag och maken jagar, men bara jag som tränat bruks/IGP så blev valet jakten. Med den ork jag har idag så får mallan inte tillräckligt och hon har så många goda sidor som jag känner att hon inte får visa som det är idag. Hade jag vetat att det skulle bli såhär så hade jag såklart inte skaffat henne som valp och det är så tungt, för hon har precis allt det där jag ville ha :cry: Men att ständigt ha ångest för att hon inte får tillräckligt, det funkar inte heller. Att sen se hur mycket hon vill men inte får möjlighet till, det gör också ont... Tack vare en god vän med många kontakter så har jag ett helt gäng med alternativ, har självklart haft kontakt med uppfödaren också.

Just nu så rinner tårarna bara, min lilla Modoloppa :heart

1B228B02-CC32-42E2-94C6-8A91B7770417.jpeg
 
Roys CT visade att han behöver opereras i vänster bogled och troligtvis behövs det gå in och tittas även i höger bogled då han har förändringar där med :( Fast det var ganska väntat. Problemen han haft i ländryggen som visat sig som hoppsasteg visade sig vara ett inflammerat senfäste som sitter så pass djupt i höft/bäcken att det är svårt att känna utifrån. Det var ganska stor risk för att det kan bli kroniskt om vi inte kan få bukt med det så imorgon ska han in för laser och massage för att skynda på läkningen lite. Förhoppningsvis kommer han opereras i bogen nu i december men det var ganska fullbokat så får se.

Som om det inte räckte med en sjukling mår nu Tripp dåligt igen :( det är magen som har börjat spöka igen, han som äntligen blivit bra från lunginflammationen. Så nu ska han in på utredning och nu tänker jag inte ge mig förrän jag får några svar! Nu ska jag till min hemmaveterinär som jag vet är väldigt noggrann och hon tar det på allvar. När jag åkt in med honom till kliniker har det inte känts som de tagit mig på allvar då han varit pigg och glad och ätit och druckit normalt. Tyvärr hade hon inte tid förrän på tisdag men det är ju inte så akut med honom så jag väljer att vänta.
 
Så kul att någon mer här håller på med heelwork. Om du bor i södra änden av landet kanske vi ses på någon tävling framöver.

Jag har diplom i både HtM och Freestyle med min ena. Har varit sugen ett tag på att starta åtminstone klass två i HtM också men inte riktigt hittat någon bra låt. Positionerna och uthålligheten har vi så det inte bör vara något problem att klara en klass två, men däremot har jag blivit mindre och mindre sugen på att åka långt för tävlingar. Men några finns det i alla fall om året här och ofta är det dubbla starter 😊

Jag har för övrigt haft totalt skilja program och låter i freestyle respektive HtM. Skulle nog ha svårt att hålla reda på allt annars och även hunden skulle nog riskera att bli förvirrad.
 
Lyckan när Pärla för första gången leker med mig och inte bara de andra hundarna 😃 Det blev lite ”kasta miniliten trådrulle”apport 😂 Och jag för första gången kunde hålla fast och fila på en klo på Bella utan panikskrik och risk för att bli biten 😃

Lite ljus i mörkret 😃
 
Vi var iväg till klubben på kvällen och tränade htm, det meningen att vi ska ha 45 sekunder vi kan visa upp till nästa vecka då vi har sista kurstillfället. Spontant känns det svårt att hinna det nu när vi testade det lite.. Det fot, sidbyte höger fot, vändning och sen vändning med sidbyte och sidosteg i fotposition, mellan benen och så slutpose 😅. Det svåra är att försöka nyttja mycket av ytan också då behöver man röra sig en del över planen. Vi behövde inte göra nåt jätteavancerat men samtidigt vill man ju kanske få med det Nessie kan eller?

@Bulldoozer
Såg du förresten matinen från Stockholm horse show? Heelwork i världsklass! Det är henne jag gått kurs för.

Nä, det har jag missat. Jag hoppas hinna se lite av heelworken nästa lördag när jag ställer Nessie och Nano på Sthlms mässan men det finns nog en risk att man har fullt upp med annat.
 
Tungt beslut fattat... pga sjukdom så har jag kommit till läget där jag måste välja, jakt eller bruks/IPG. Då både jag och maken jagar, men bara jag som tränat bruks/IGP så blev valet jakten. Med den ork jag har idag så får mallan inte tillräckligt och hon har så många goda sidor som jag känner att hon inte får visa som det är idag. Hade jag vetat att det skulle bli såhär så hade jag såklart inte skaffat henne som valp och det är så tungt, för hon har precis allt det där jag ville ha :cry: Men att ständigt ha ångest för att hon inte får tillräckligt, det funkar inte heller. Att sen se hur mycket hon vill men inte får möjlighet till, det gör också ont... Tack vare en god vän med många kontakter så har jag ett helt gäng med alternativ, har självklart haft kontakt med uppfödaren också.

Just nu så rinner tårarna bara, min lilla Modoloppa :heart

Visa bifogad fil 41107
❤ jäkla skit när hälsan sätter stopp för det man vill göra.
 
Tungt beslut fattat... pga sjukdom så har jag kommit till läget där jag måste välja, jakt eller bruks/IPG. Då både jag och maken jagar, men bara jag som tränat bruks/IGP så blev valet jakten. Med den ork jag har idag så får mallan inte tillräckligt och hon har så många goda sidor som jag känner att hon inte får visa som det är idag. Hade jag vetat att det skulle bli såhär så hade jag såklart inte skaffat henne som valp och det är så tungt, för hon har precis allt det där jag ville ha :cry: Men att ständigt ha ångest för att hon inte får tillräckligt, det funkar inte heller. Att sen se hur mycket hon vill men inte får möjlighet till, det gör också ont... Tack vare en god vän med många kontakter så har jag ett helt gäng med alternativ, har självklart haft kontakt med uppfödaren också.

Just nu så rinner tårarna bara, min lilla Modoloppa :heart

Visa bifogad fil 41107
Fy så tråkigt, men så bra att du har flera bra alternativ för henne! Jag tycker det är otroligt starkt att omplacera sin hund om det behövs, jag kan inte ens föreställa mig hur hemskt det vore att behöva göra det själv... Men att då faktiskt se till hundens bästa och lyckas hitta ett nytt, bra hem, det är ju superbra.
 
Roys CT visade att han behöver opereras i vänster bogled och troligtvis behövs det gå in och tittas även i höger bogled då han har förändringar där med :( Fast det var ganska väntat. Problemen han haft i ländryggen som visat sig som hoppsasteg visade sig vara ett inflammerat senfäste som sitter så pass djupt i höft/bäcken att det är svårt att känna utifrån. Det var ganska stor risk för att det kan bli kroniskt om vi inte kan få bukt med det så imorgon ska han in för laser och massage för att skynda på läkningen lite. Förhoppningsvis kommer han opereras i bogen nu i december men det var ganska fullbokat så får se.

Som om det inte räckte med en sjukling mår nu Tripp dåligt igen :( det är magen som har börjat spöka igen, han som äntligen blivit bra från lunginflammationen. Så nu ska han in på utredning och nu tänker jag inte ge mig förrän jag får några svar! Nu ska jag till min hemmaveterinär som jag vet är väldigt noggrann och hon tar det på allvar. När jag åkt in med honom till kliniker har det inte känts som de tagit mig på allvar då han varit pigg och glad och ätit och druckit normalt. Tyvärr hade hon inte tid förrän på tisdag men det är ju inte så akut med honom så jag väljer att vänta.
Jäkla skit:( Håller tummarna.
 
Så har valpuschlingen börjat löpa då äntligen. Få se om hon hinner klart till julafton eller om den dagen blir sabbad för mig :nailbiting: en av få gånger jag åker iväg och lämnar hundarna själva en längre stund (åker över dagen till lillebror - som är allergisk....), men lämnar inte alla hundarna hemma om Skalman fortfarande vill på henne - för även om jag delar av kommer det säkert gråtas efter löptik om jag är väck för många timmar. Så det blir en spännande väntan fram till jul nu :p
 
Är i chock och vet inte riktigt hur man ska agera i sådana här situationer. Tage har precis blivit påhoppad av en mötande hund som slet sig. Jag ville ha telefonnummer men fick inte det, utan bara namn och var han bor. Ska jag polisanmäla?
JA!
Polisanmäl och åk till veterinär för att undersöka och dokumentera skador. Ansvarig hundägare ska stå för veterinärkostnaderna, hen kan mest troligt ta det med sin hemförsäkring.

Hoppas allt är bra med Tage! Ta hand om er:heart
 
JA!
Polisanmäl och åk till veterinär för att undersöka och dokumentera skador. Ansvarig hundägare ska stå för veterinärkostnaderna, hen kan mest troligt ta det med sin hemförsäkring.

Hoppas allt är bra med Tage! Ta hand om er:heart
Tack, sitter i telefonkö hos Polisen nu, plats 17 :( Ska försöka få skjuts till veterinären också, verkar ha gått bra, tack och lov.

Edit: Får skjuts till veterinären av Pappa :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 258
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp