Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy så hemskt :(

Jag har inte riktigt hängt med. Har alla varit samma ras? Du kanske framöver känner att du vågar testa med en helt annan ras då. Kanske en vuxen omplacering som är dokumenterat frisk. Ingen hund går ju någonsin att ersätta med en annan, men älskar man att leva med hund så blir ju livet ofta väldigt tomt utan den delen.

Ja alla mina 3 halta har varit Mas 😔😅. Så kommer tyvärr inte våga köpa en ny mas någonsin.
Tycker de är konstigt då alla 3 har föräldrar med godkända höfter/armbågar.
Men haft en Jack Russell som gick bort 4 år gammal och en blandras jag fick ta bort vid 5 års ålder. De sista 2 fick sjukdomar som gjorde att de inte fick vara kvar.

Så är otroligt ledsen, förkrossad och känner jag måste ha en paus från hundar.
Kommer säkert vilja köpa en annan om några år men vet inte om jag vågar 😔💔😭.
 
20200516_213122.jpg


Det ska bli roligt när det kommer någon dag utan snö eller hagel. Det vore också roligt med tvåsiffrig temperatursiffra någon dag :idea:.

Frej hoppade tillfälligt på tre ben i skogen. Kanske hade det fastnat någon kvist i pälsen men jag såg inget. Tänker inte jaga upp mig över saken just nu men håller lite extra koll de närmaste dagarna.
 
Är det någon som övervakar sina hundar med övervakningskamera inomhus? Har precis köpt en kamera vi ska ha utomhus men testkör den inne tills vi fått ordning på elen där den ska sitta där ute. Jag måste säga att det är oerhört lugnande för mina nerver att kunna titta till hunden utan att för den skull behöva lämna sängen, exempelvis. Hundarna bor på bottenvåningen och vi har sovrummet på ovanvåningen. Ibland ligger man på helspänn och lyssnar så fort man hör något ljud och så funderar man på om det kanske eventuellt låter som att hunden tuggar på något den inte ska ha. Bara att dra upp appen i mobilen och kolla live. Överväger starkt att köpa en till för inomhusbruk just för detta ändamålet.
 
Är det någon som övervakar sina hundar med övervakningskamera inomhus? Har precis köpt en kamera vi ska ha utomhus men testkör den inne tills vi fått ordning på elen där den ska sitta där ute. Jag måste säga att det är oerhört lugnande för mina nerver att kunna titta till hunden utan att för den skull behöva lämna sängen, exempelvis. Hundarna bor på bottenvåningen och vi har sovrummet på ovanvåningen. Ibland ligger man på helspänn och lyssnar så fort man hör något ljud och så funderar man på om det kanske eventuellt låter som att hunden tuggar på något den inte ska ha. Bara att dra upp appen i mobilen och kolla live. Överväger starkt att köpa en till för inomhusbruk just för detta ändamålet.

Jag jag har en Nest Cam, som man kan prata ut ur (via app i mobilen). Köpte den främst för att ena hunden har epilepsi men det har varit bra att kunna se vem som hittat på hyss när de varit ensamma, bara backa bak i kameran och kolla. En gång tog jag dom på bar gärning och då var det jäkligt bra att kunna säga till dom genom kameran också
:devil:
 
Labbetrasan löper så vi får leka själva. Även om han bara är 4 månader så är han redan uppe i rumpan på henne, försöker rida och springer efter henne som en skugga. Minns inte att Filimon var så intresserad av löptikar i den åldern.
 
Tränade lite agility i helgen med alla vovvarna, igår lite lydnad med Nessie och imorse efter jobbet blev det en cykeltur med dom. Har börjat plocka upp lite framåtsändande med Nessie, fjärr och fotgående. På torsdag blir det vallning hela dagen med Nessie och sen jobbar jag helgen. På måndag ska jag hämta min nya bil, tack och lov!

Nessie
IMG_20200516_083313.jpg
 
CED23413-C34A-4DA0-89F8-FC9D0E879565.jpeg

Jag vet inte om det är inbillning men det känns som att musklerna har ”satt sig” under de här veckorna med mindre fysisk aktivering. Hon har verkligen blivit snygg! Och hon ser så vuxen ut 🥰

Igår var vi och badade och idag har vi varit en kort sväng i skogen, så lilla fröken är lite mindre missnöjd än tidigare. Imorgon ska vi till veterinären och plocka stygnen. Såret har läkt jättefint.
 
Idag har det bara promenerats, har varit så seg efter att ha jobbat natt och bara sovit nån timma. Nu efter sista kvällskissen så tränade jag en liten stund med alla hundarna i trädgården. Nessie har helt plötsligt börjat kunna skilja på sitt och ligg under gång och stå har hon ju sen innan, plötsligt händer det! Sen tränar vi på höger och vänster runt objekt för att vi använder det när vi vallar. Nano gick fot hur bra som helst, börjat lite grann med fjärr på henne och hon är duktig ❤️.
Ska försöka vara lite bättre på att träna lite korta pass men oftare med hundarna.

Dottern kom hem från sitt nya extrajobb och tyckte att vi hade plats för en schäfer eller fem 😅😅😅. Hon rastar hundar åt försvaret och hade blivit lite kär i ett par av hundarna. Jag försöker själv intala mig att fyra hundar är mer än nog men har fallit handlöst för en kelpievalp jag träffat och drömt om hur jag skulle kunna lägga beslag på den 👼..
Fyra hundar är mer än nog, fyra hundar är mer än nog, fyra hundar är mer än nog...
 
Är helt matt efter att ha haft alla hundarna hos veterinären idag. Och då var det ändå sambon som åkte med dem...
Nu är det trasiga i Floyds tå borttaget och trampdynan är tillrättad så att den ska fungera som dämpning för den delen av tån som är kvar. Är så glad för att han låter bli bandage och kan vara utan tratt större delen av tiden!

Finn har slagit av en hörntand samt fick tandsanering pga lite tandsten i överkäken (pga överbettet). Hörntanden var dock i dåligt skick så jag fick välja mellan att dra den eller rotfylla, och eftersom jag tror att han kommer ha nytta av den på plats blir det rotfyllning av den om ett par veckor.

Laddas tänder skulle också gås över, de var lite slitna på ett par ställen, men vet röntgade för säkerhets skull och det såg bra ut på röntgen. Lite tandsten togs bort under tandköttet. De två risgrynen till juvertumörer visade tyvärr vara fler än så när vet kände igenom henne med vana händer :( nästan hela höger juversida togs bort pga detta.

Skönt på ett sätt att få allt gjort på en gång, men ja, så kul är det ju inte att vara hos veterinären direkt. Med valpköp nästa vecka dessutom så är inte hundkontot nådigt denna månaden... :crazy:
 
Är helt matt efter att ha haft alla hundarna hos veterinären idag. Och då var det ändå sambon som åkte med dem...
Nu är det trasiga i Floyds tå borttaget och trampdynan är tillrättad så att den ska fungera som dämpning för den delen av tån som är kvar. Är så glad för att han låter bli bandage och kan vara utan tratt större delen av tiden!

Finn har slagit av en hörntand samt fick tandsanering pga lite tandsten i överkäken (pga överbettet). Hörntanden var dock i dåligt skick så jag fick välja mellan att dra den eller rotfylla, och eftersom jag tror att han kommer ha nytta av den på plats blir det rotfyllning av den om ett par veckor.

Laddas tänder skulle också gås över, de var lite slitna på ett par ställen, men vet röntgade för säkerhets skull och det såg bra ut på röntgen. Lite tandsten togs bort under tandköttet. De två risgrynen till juvertumörer visade tyvärr vara fler än så när vet kände igenom henne med vana händer :( nästan hela höger juversida togs bort pga detta.

Skönt på ett sätt att få allt gjort på en gång, men ja, så kul är det ju inte att vara hos veterinären direkt. Med valpköp nästa vecka dessutom så är inte hundkontot nådigt denna månaden... :crazy:
Så tråkigt med Ladda, men skönt att det nu är borta! Håller tummarna för att Floyds tass läker bra :heart
 
Så tråkigt med Ladda, men skönt att det nu är borta! Håller tummarna för att Floyds tass läker bra :heart

Ja, nu får vi hoppas att analysen kommer tillbaka med positiva svar på tumörerna.
Hon är väldigt pigg och glad idag i alla fall, verkar obrydd om sår, body och tratt ❤ hon är nästan demonstrativt burdus när hon har tratt på :laugh: hon möblerade om rejält bland stolarna vid köksbordet i morse, tokan.

Floyd däremot var hög som ett jäkla hus av morfinen igår, med pupiller stora som 50-öringar. Ganska orolig och så fort jag lämnade honom så gnydde han. Har spenderat natten på en luftmadrass nere på vardagsrumsgolvet för att hålla honom sällskap (vill inte att han ska gå i trappan mer än nödvändigt med tassen), men när han väl däckade så sov han som en sten. Fortfarande lite påverkad i morse, men åt lite av sin frukost i all fall.
 
Idag fick jag verkligen upp pulsen under skogspromenaden - av en främmande hund på en gård.
Slog på GPS:en och knallade runt i ett för mig nytt skogsområde, i super härlig natur. I slutet av promenaden när jag skulle ta mig tillbaka mot bilen hittade jag en väg på kartan som jag följde - kom till en gård där vägen gick mellan boningshus och ladugård. Jag valde att följa grusvägen men blev överraskad av en stor rottweiler som kom ut ur stallet, han sänkte huvudet och såg rätt hotfull ut. Min hund var kopplad såklart och jag styrde undan hans huvud - i dessa fall är jag oerhört tacksam att han inte skäller vid hundmöten. Den andra hunden gick sakta mot oss med sänkt huvud och jag morrade i och sa ”stanna” samtidigt som jag fortsatte gå sakta - hunden fortsatte att gå sakta mot oss men stannade när vi kom bort från gårdsplan.

Fy sjutton vad jag inte tycker om att träffa stora främmande hundar. Kanske skulle jag ha vänt och gått tillbaka men det skulle ha blivit en väldigt lång omväg till bilen och det fanns inga skyltar uppsatta runt gården.
Det finns väl inga regler om att man inte får passera genom gårdar om det är en grusväg?
 
Idag fick jag verkligen upp pulsen under skogspromenaden - av en främmande hund på en gård.
Slog på GPS:en och knallade runt i ett för mig nytt skogsområde, i super härlig natur. I slutet av promenaden när jag skulle ta mig tillbaka mot bilen hittade jag en väg på kartan som jag följde - kom till en gård där vägen gick mellan boningshus och ladugård. Jag valde att följa grusvägen men blev överraskad av en stor rottweiler som kom ut ur stallet, han sänkte huvudet och såg rätt hotfull ut. Min hund var kopplad såklart och jag styrde undan hans huvud - i dessa fall är jag oerhört tacksam att han inte skäller vid hundmöten. Den andra hunden gick sakta mot oss med sänkt huvud och jag morrade i och sa ”stanna” samtidigt som jag fortsatte gå sakta - hunden fortsatte att gå sakta mot oss men stannade när vi kom bort från gårdsplan.

Fy sjutton vad jag inte tycker om att träffa stora främmande hundar. Kanske skulle jag ha vänt och gått tillbaka men det skulle ha blivit en väldigt lång omväg till bilen och det fanns inga skyltar uppsatta runt gården.
Det finns väl inga regler om att man inte får passera genom gårdar om det är en grusväg?
Var med om samma sak med sambons labbe i höstas när vi gick förbi en gård vi inte passerat tidigare och en stor ridgeback kom farande från huset, gormande som fan. Han stannade precis på gränsen upp till vägen vi var på och för en sekund trodde jag att nu blir det veterinären nästa, men det klarade sig utan närkontakt. Går inte förbi den gården mer. Tror inte ens ägarna var hemma. Såg ingen bil på gården och ingen kom ut.
 
Idag var vi hos vet. och plockade stygnen. Nora stod still och rörde inte en min. Duktig tjej!

Men, hon har gått ner i vikt 😔
Kämpar som en tok med att få upp henne i vikt och vid förra besöket hade hon ökat men nu hade hon minskat igen. Från 13,2 till 12,8 på tio dagar. Känns tröstlöst!
 
Idag var vi hos vet. och plockade stygnen. Nora stod still och rörde inte en min. Duktig tjej!

Men, hon har gått ner i vikt 😔
Kämpar som en tok med att få upp henne i vikt och vid förra besöket hade hon ökat men nu hade hon minskat igen. Från 13,2 till 12,8 på tio dagar. Känns tröstlöst!

Minns att du skrivit och frågat om råd i fodertråden?
Någon olja som tillskott, kan det kanske hjälpa?
 
Idag var vi hos vet. och plockade stygnen. Nora stod still och rörde inte en min. Duktig tjej!

Men, hon har gått ner i vikt 😔
Kämpar som en tok med att få upp henne i vikt och vid förra besöket hade hon ökat men nu hade hon minskat igen. Från 13,2 till 12,8 på tio dagar. Känns tröstlöst!

Jag råkade köpa ett jävla dunderfoder från Bravo utan att kolla energiinnehållet... Premium Ox. Kan jag rekommendera. Min hund gick upp i vikt kan mam säga 🙈
 
Tripp har varit till veterinären och tagit uppföljning på blodproverna för att se hur det har utvecklats. Proverna såg bra ut bortsett från bukspottkörteln
😢

Sedan två veckor innan testet har han ätit fettsnål mat och provet såg bättre ut än första gången men inte helt bra. Så nu ska han gå på fettsnål diet vilket känns mindre roligt då han redan är väldigt smal men kanske kan han tillgodogöra sig bättre på detta. Tyvärr sa veterinären också att den här sjukdomen påverkas negativt av stress.
Tripp är inte alls stressad i vardagen men han har lätt att gå upp i stress i vallningen så fort han känner att han inte har 100 % koll på fåren så nu lutar det åt att det inte kommer bli så mkt mer aktiv träning för honom. Dock kommer han så klart få fortsätta valla, annars kommer han bli helt odräglig, men målet är inte tävling utan det får bli mer på hans villkor. Han kommer troligtvis flytta till mamma och bli aktiv pensionärshund istället då hon numera är hundlös. Nu tror jag ändå att Tripp vill ha hundkompis men hon har tänkt skaffa Australisk terrier så han kommer nog få en liten kompis så småningom. Sen bor jag ju bredvid mamma så kommer ju träffa honom varje dag men det känns ändå jobbigt att inte ha honom kvar.

Som om det inte vore nog med Tripp var jag igår till fysioterapeuten med Roy igår. Han ser jättefin ute i bogarna efter hans operationer. Ländryggen är dock inte bra, han har ju haft problem med muskelinflammation där och har mineraliseringar i en del av muskeln. Fysioterapeuten var jätteduktig och hon kände direkt var problemet satt. Tyvärr sa hon att han troligtvis alltid kommer vara svag där och muskeln kommer har lättare att gå av än normalt. Jag har ju egentligen redan tänkt att han troligtvis kommer behöva friskvård livet ut men det känns ändå lite jobbigt att få det bekräftat :(
Så just nu känns det så där
😢
hade jag råd hade jag banne mig köpt en vuxen hund nu! Men men,det kan nog bli en valp till hösten! Tack och lov att jag iaf har Fred :heart
97989408_3222504234466459_4711017449363865600_o.jpg
 
Idag började allmänlydnadskursen med Marvin! Det märks att han är både unghund och vinthund :p

"Matte, ska vi bara sitta här? Tråkigt!" "Vissa övningar kan jag väl göra ett par gånger, men sen är det bra. Andra övningar vill jag inte prova alls!" "Leksaker är jätteroliga, men inte just här just idag." "Om jag inte gör vad du ber om behöver du inte be mig en gång till, jag kommer bara fortsätta stå och glo på dig."

Ja, ni fattar :laugh: Han var dock en stjärna på både ögonkontakt och sitt-stanna kvar! Han är rolig den lille busungen :love:

IMG_20200507_114856_632.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp