Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frej har inte ätit upp all sin mat :cautious:. Det är faktiskt jättekonstigt. Undrar om det ens hänt på de tre år jag haft honom. Han verkar som vanligt i övrigt och har ätit en del samt tog godis. Hummar i och för sig en del på mig.
Mina två hundar är båda mindre matglada när det är varmt ute, och kan lämna en del mat kvar. Det kanske är något liknande med din?

För att få mina att äta ordentligt nu de här varma dagarna blandar jag i ett ägg en gång per dag, då slinker allt ner eftersom de älskar ägg ;) Och godis är aldrig några problem, oavsett temperatur :D
 
Fan, nu kollade jag och jag vill ha deras robotdammsugare :arghh:
Kan trösta dig med att den nog inte är så bra. Kollade lite på den och den verkar ha borstar på undersidan som "borstar in" allting. Min mor hade en sådan variant förut och det var helt hopplöst. ALLT snurrade in sig i de där borstarna, så först fick man köra robotdammsugaren, sedan fick man göra rent den... Tog ungefär sjutusen gånger längre tid att få rent ett rum med den än med en vanlig dammsugare.
Jag är inne på min andra version av billiga robotdammsugare med borstar som borstar in allt, och jag tycker det är väldigt smidigt att ha den som komplement till dammsugning - framförallt i fällningstider ;)

@Red_Chili Vad menar du snurrar in sig i borstarna? I mitt fall har det nog bara vara mina egna hårstrån jag hittat insnurrat i borstarna (långt hår). Jag har dock korthåriga hundar, så inget av deras hår fastnar ju.
 
Mina två hundar är båda mindre matglada när det är varmt ute, och kan lämna en del mat kvar. Det kanske är något liknande med din?

För att få mina att äta ordentligt nu de här varma dagarna blandar jag i ett ägg en gång per dag, då slinker allt ner eftersom de älskar ägg ;) Och godis är aldrig några problem, oavsett temperatur :D

Min har ätit med god aptit även de dagar det varit 30 grader varmt :D.

Tre minuter efter att jag skrev här såg Frej plötsligt väldigt obekväm och sedan kräktes han en jättepizza i sängen. Han fick ett stort ben igår så jag misstänker att det var boven. För en stund sedan nu hittade han den lämnade frukosten i hundbädden och har knaprat i sig nu.
 
Jag var testledare på MH igår och efter det kan man se ut såhär på benen om man kampat med 7 mallar 🤨
(långbyxor var inte ett alternativ i den tropiska hetta vi hade igår..)

8CD8684F-F438-481E-9BFE-D598E08DE9E8.jpeg
 
Husse och Nike har haft weekend kurs i agility i helgen, trots värmen så har Nike skött sig som en stjärna! De hade med både silvershade och kylväst men det har ju varit varmt så Nike har verkligen skött sig exemplariskt med tanke på att hon varit väldigt bekväm av sig. Maken sa att hon verkligen kämpat, hon går från klarhet till klarhet och det hade varit så spännande att veta hur det hade gått i agilitytävlandet i år om coronan inte slagit till.
Jag åkte iväg igår förmiddag och träffade en tjej som var förstagångs hundägare och hade en corgi i Qilas ålder. Varmt men det fanns tack och lov skugga och hundarna hade kul och det var trevligt med en pratstund.
Idag har vi varit och tränat lite lydnad med Nessie och Nano när husse kom hem från agilitykursen. Nano börjar ta sig i fotgåendet och så tränade vi på rutan samt lite apport med Nessie. Sen blev det en sväng på agilityplan men det blev bara tre korta rundor och vila emellan då det varmt. De blev avspolade emellan och tyckte att det var kul.

Jag har anmält mig och Nessie till lydnadsklass 1 tävling i augusti och så har jag anmält mig och Nano till Startklass. Det kan bli väldigt spännande med Nano 😁 😁 😁.
Syster är iväg idag och träningstävlar sin gamla hund i rally, imorgon ska hon ha med Qila också och träningstävla med (fast det blir mer miljöträning) och hennes kille ska ha Nessie som han ska träningstävla med så det blir spännande att se hur det går. Själv jobbar jag, annars så hade jag följt med eller anmält mig själv med nån hund 😝.

Nessie och Qila
IMG_20200627_115640.jpg
 
Gick en kort runda i skogen nu på kvällen tillsammans med grannen. Nu har jag någon timmes sysselsättning med att plocka kardborrar ur pälsen framför mig. Är lika mycket runtom...
Visa bifogad fil 53403
Lider med dig när det gäller kardborrarna men när jag såg bilden först efter att ha läst din första mening trodde jag det var fästingar och fick en smärre hjärtattack :nailbiting:
 
Passade på att valla idag nu när temperaturen äntligen sjunkit. Tränade på höger och vänster med Roy, han har börjat förstå lite så det dröjer nog inte innan han greppat det hela :heart
82881207_3333322290051319_3554653768622651372_n.jpg


Fred fick träna på fålla in vilket var svårt då fåren aldrig gjort det, så de var mkt misstänksamma men tillslut gick de in! Överlevde gjorde de också fast de var övertygade om att döden väntade dem i fållan :D
Mina fina flickor är så fantastiskt snälla :love: Som tack för att de ställer upp som träningsfår brukar de alltid få ngt gott efter jag vallat :heart
74620865_3333322550051293_5133891690245559637_n.jpg


Lite konstigt är det att inte träna Tripp men för 3 veckor sedan flyttade han till mamma och han verkar trivas :heart Framförallt verkar han slappnat av mer när han slipper de andra hundarna! De har ju inte slagits utan mest lekt med varandra men jag har ju sett att de legat och vaktat och håller koll på varandra.
Mamma var superstolt över honom ikväll då han lyckades få gammeltackorna att resa på sig när de låg ner. Tackorna är superbra på att läsa hund och har inte hunden mkt tryck så struntar de i hunden eller rent av går till attack så Tripp tycker att de är lite läskiga då han inte har så mkt tryck men han har fått mkt bättre självförtroende sista tiden, troligtvis för att han fått valla kor, men säkert även för att han flyttat till mamma då han verkat stressa ner och det påverkar ju också självförtroendet. Jag märker att han känns mkt lugnare nu så det känns bra ändå även om det är konstigt utan honom :heart
 
Syster med kille var iväg på träningstävling i rallylydnad idag med Nessie och Qila som dom lånade. Qila var mest med för miljöträningen och hade skött sig kanon, Nessie som gick med syrrans kille var såå himla glad att få träna och gick jättefint med en oerfaren förare som bara tränat henne ett par gånger. Domaren tyckte att de var redo för tävling och då avslöjade han att hunden redan tävlas mycket och är lånad för att han ska lära sig 😁. Jag fick film från deras runda från syster och man blir himla glad över att se Nessie på banan, hon riktigt strålar av entusiasm! Syrrans och hennes kille har mersmak på tävling nu, hon sa att hennes kille var jättetaggad efter att ha provat på idag. Det är väl nästan omöjligt att inte bli det med Nessie som kompanjon ❤️.

Qila

IMG_20200627_113637.jpg
 
(Filmen är 2,5 min lång men partisk som jag är tycker jag den är värd att titta på bara för att Nora är så himla söt 😍)

Nora har lagt sig till med att alltid vilja bära små pinnar. Hon går med dem i mungipan som en cigarr, och ser så himla gullig ut. Hon kan gå med pinnen i munnen hela promenaderna. Ikväll använde jag pinnen för att träna ”släpp” och ”ge matte pinnen” och ”var är pinnen?”, och ja ni fattar. Så råkar jag av misstag kasta ut pinnen i havrefältet och hon skulle bara hitta den. Hon kämpar och kämpar och ger bara inte upp. 2,5 minut tog det sen hittade hon den tillslut.

Jag kanske skulle testa på spår eller sök med henne? 🤔
 
Fy så dålig respekt för andras levebröd!

Alltså jag tror faktiskt inte att det påverkar bonden särskilt mycket att Nora hoppade runt på den där lilla ytan precis i kanten på fältet, i 2,5min. Jag hade aldrig låtit henne springa runt och härja fritt på ett odlat fält. Även om du verkar tro det så är jag faktiskt inte dum i huvudet.
 
Roliga kostnader den här månaden. Får vara glad över att det är min lilla olycksfågel Tinja som har den riktigt bra försäkringen. Hon har ju slagit av en tand och nu ska den undersökas och röntgas för att se om den går att rotfylla eller om den måste dras ut.
84387410_10215924123124016_14333043747024469_n.jpg

Tinja vägrade såklart att somna så länge det bara gick, medan Asni slocknade som ett ljus, så pass att veterinärerna skojade om att de kanske gett fel hund sömnmedel :rofl:
 
Passade på att köra förbi veterinären och väga Nora när jag ändå var i stan förut. Från 12,8kg när vi var där sist i mitten på maj till 13,1kg idag. Jag fattar inte varför hon inte går upp i vikt. Jag trycker i henne mat. Vet. vill att hon ska komma upp till åtminstone 13,5kg.

0F260C83-8AA2-49DA-8340-5300B2427326.jpeg

Tycker bilder ljuger lite, tycker hon är betydligt magrare än hon ser ut på bilden. Men muskelmassan är det iaf inget fel på 😁 💪

När jag var i foajén och vägde Nora var den en kvinna vars hund skulle till vet. Den var i Noras storlek, fast en helt annan typ av hund, och kvinnan uppgav att den vägde 8,4kg. Kunde inte låta bli att fnissa lite, tänk så olika vikt lika stora hundar kan ha beroende av kroppsform.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp