Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Passade på att köra förbi veterinären och väga Nora när jag ändå var i stan förut. Från 12,8kg när vi var där sist i mitten på maj till 13,1kg idag. Jag fattar inte varför hon inte går upp i vikt. Jag trycker i henne mat. Vet. vill att hon ska komma upp till åtminstone 13,5kg.

Visa bifogad fil 53501
Tycker bilder ljuger lite, tycker hon är betydligt magrare än hon ser ut på bilden. Men muskelmassan är det iaf inget fel på 😁 💪

När jag var i foajén och vägde Nora var den en kvinna vars hund skulle till vet. Den var i Noras storlek, fast en helt annan typ av hund, och kvinnan uppgav att den vägde 8,4kg. Kunde inte låta bli att fnissa lite, tänk så olika vikt lika stora hundar kan ha beroende av kroppsform.
Min storpudel är också sådan - det känns som om hon kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt :cautious:

När hon var ca 1.5 år skulle jag ställa ut henne, och hade då på en prova-på-utställning några månader innan fått kommentar att hon var lite smal - så under månaderna innan den riktiga utställningen åt hon ibland nästan fyrdubbel rekommenderad mängd av en blandning av torrfoder, färskfoder, våtfoder, olja etc. Och då lyckades jag få upp henne något kilo till så att hon låg på 20 kg :up: (ca 57 cm hög...).

Efter utställningen har jag testat en del olika både fodertyper och fodermängder, men vikten ändrar sig inte alls mellan om hon får rekommenderad mängd mat eller dubbla rekommenderad mängd mat - bara storleken på bajset ;) Och försöker jag få i henne mer mat så tenderar hon att börja matvägra...

Nu har jag ett Acanafoder som hon gillar och fungerar bra på, där hon får den rekommenderade mängden och håller vikten (ca 20 kg). Hon har alltid varit pigg och glad och verkat må bra, och att jag kollat henne för mask :)
 
Det blev dragning av både kindtand samt lite rotrester på tanden hon tappat för något år sedan. En stor operation att få bort en trerotig kindtand, och hon är väldigt medtagen.
106972461_10215925153109765_9109450809950266531_n.jpg
 
Min storpudel är också sådan - det känns som om hon kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt :cautious:

När hon var ca 1.5 år skulle jag ställa ut henne, och hade då på en prova-på-utställning några månader innan fått kommentar att hon var lite smal - så under månaderna innan den riktiga utställningen åt hon ibland nästan fyrdubbel rekommenderad mängd av en blandning av torrfoder, färskfoder, våtfoder, olja etc. Och då lyckades jag få upp henne något kilo till så att hon låg på 20 kg :up: (ca 57 cm hög...).

Efter utställningen har jag testat en del olika både fodertyper och fodermängder, men vikten ändrar sig inte alls mellan om hon får rekommenderad mängd mat eller dubbla rekommenderad mängd mat - bara storleken på bajset ;) Och försöker jag få i henne mer mat så tenderar hon att börja matvägra...

Nu har jag ett Acanafoder som hon gillar och fungerar bra på, där hon får den rekommenderade mängden och håller vikten (ca 20 kg). Hon har alltid varit pigg och glad och verkat må bra, och att jag kollat henne för mask :)

Precis sådär är det med Nora också. Har testat olika foder. Har olja över torrfodret. Hon får både torrfoder och mushköttbullar i generösa mängder när vi tränar eller att söka efter ute i gräsmattan. Alltså utöver det som serveras som mat.

Grejen med Nora är att hon är unghund. 14 månader. Hon växer och behöver ju gå upp i vikt i samma kurva som hon växer. Och nu ska hon löpa snart också, och förra gången hon löpte (första löpet) gick hon dessutom ner rätt mycket. Känns hopplöst 😔
 
@Bapelsin Nike har varit rätt kinkig med maten och sett ut som ett snöre i yngre dagar men det inget jag tycker man ska nojja om. Har hellre en lite tunn unghund än en övergödd då jag tror inte att det bra för lederna att växa för fort. Även Qila är rätt ranglig (med corgi mått mätt typ anorektisk 😅) och det spelar ingen roll att man öser på med mat för hon springer bara av sig det.
Nike har trots sin benägenhet till svält klarat sig och är numera fem år och nu får man istället ha lite koll på maten då hon lättare lägger på sig onödigt hull.
 
När jag var i foajén och vägde Nora var den en kvinna vars hund skulle till vet. Den var i Noras storlek, fast en helt annan typ av hund, och kvinnan uppgav att den vägde 8,4kg. Kunde inte låta bli att fnissa lite, tänk så olika vikt lika stora hundar kan ha beroende av kroppsform.
För mig är det alltid tvärt om, jag skrattar lite åt hur otroligt mycket alla andra hundar väger (även när de är i bra form alltså). Typ hundar som är lika stora som mina, men så väger de mer än dubbelt så mycket, och det är inte ens ovanligt :D Hur hög är Nora?
 
Alltså jag tror faktiskt inte att det påverkar bonden särskilt mycket att Nora hoppade runt på den där lilla ytan precis i kanten på fältet, i 2,5min. Jag hade aldrig låtit henne springa runt och härja fritt på ett odlat fält. Även om du verkar tro det så är jag faktiskt inte dum i huvudet.
Fast jag hade blivit galen om du gjort så i min havreåker.
Man rör sig inte i odlad gröda. Alls. Punkt.

Man lämnar pinnen.
 
Stackarn! Hoppas att hon mår bra nu.
Ja hon mår mycket bättre idag, hon verkar inte ha speciellt ont och är stadig på benen. Men vi kommer ligga på soffan och ta det lugnt. Min lilla otursfågel :heart

Nu är bara frågan hur mycket försäkringen täcker. Tinja har ju den riktigt bra försäkringen och tänderna drogs ju pga trauma och inte tandlossning, så den borde gå in och täcka det mesta.
 
Ja hon mår mycket bättre idag, hon verkar inte ha speciellt ont och är stadig på benen. Men vi kommer ligga på soffan och ta det lugnt. Min lilla otursfågel :heart

Nu är bara frågan hur mycket försäkringen täcker. Tinja har ju den riktigt bra försäkringen och tänderna drogs ju pga trauma och inte tandlossning, så den borde gå in och täcka det mesta.

Agria täckte utan problem när min ena fick dra två framtänder och en till tand pga trauma. Den ena tanden var frakturerad och de två framtänderna hade inga frakturer men död pulpa och var missfärgade pga det. Det viktigaste är att det står tydligt i journalen att det är ett trauma och inte finns underliggande tandsjukdom :) Däremot tjafsade domaren på Stockholmsmässan i fjol om tänderna, trots tandintyg från veterinär trodde han inte att hon varit med om en olycka, då har hon inte ens lite tandsten på övriga tänder. Men du ställer ju inte ut så då kan det ju kvitta 😅
 
Fick igår kväll höra att en av mina bästa vänners hund är sjuk. Jag trodde det var ett skov i hans autoimmuna sjukdom, men det var det inte, utan tydligen jättemycket artros :(. Hunden är inte ens fyra år. Är så ledsen för min väns skull. De skulle försöka med sjukgymnastik och kosttillskott men det ser väldigt mörkt ut.
 
För mig är det alltid tvärt om, jag skrattar lite åt hur otroligt mycket alla andra hundar väger (även när de är i bra form alltså). Typ hundar som är lika stora som mina, men så väger de mer än dubbelt så mycket, och det är inte ens ovanligt :D Hur hög är Nora?

Visst är det rätt lustigt ändå? :D

Nora är typ 35cm hög, give or take.
Hur höga är dina och vad väger de?
 
Så stolt över min fina tjej. Just när vi skulle passera skolgården förut öppnas dörren från matsalen och ut stormar alla fritidsbarn som också skulle passera skolgården för att komma till fritids (två olika byggnader). Säger till Nora att sitta och hon sitter. Ett 20-tal ungar ska ställa upp på led bara någon meter ifrån oss, och gå (springa 😁) iväg två och två så det var ju ingen skyndsam process direkt, men Nora bara satt där lugnt och tittade på dem. Hon är verkligen fantastisk 💕
 
Agria täckte utan problem när min ena fick dra två framtänder och en till tand pga trauma. Den ena tanden var frakturerad och de två framtänderna hade inga frakturer men död pulpa och var missfärgade pga det. Det viktigaste är att det står tydligt i journalen att det är ett trauma och inte finns underliggande tandsjukdom :) Däremot tjafsade domaren på Stockholmsmässan i fjol om tänderna, trots tandintyg från veterinär trodde han inte att hon varit med om en olycka, då har hon inte ens lite tandsten på övriga tänder. Men du ställer ju inte ut så då kan det ju kvitta 😅
Vad bra, jag har ju Agria för 60k på Tinja med 6k medicin, så förhoppningsvis blir inte plånboken allt för tom. Veterinären sa att de ska trycka på att det är trauma, så agria inte försöker något :P

Ja alltså jag hade med mig tandintyg för Tinja på exteriörbedömningen, men hon bara tog mitt ord för det. Gick ju till veterinären dagen efter den slogs ut och fick intyg på att det var en skada.
 
Vad bra, jag har ju Agria för 60k på Tinja med 6k medicin, så förhoppningsvis blir inte plånboken allt för tom. Veterinären sa att de ska trycka på att det är trauma, så agria inte försöker något :P

Ja alltså jag hade med mig tandintyg för Tinja på exteriörbedömningen, men hon bara tog mitt ord för det. Gick ju till veterinären dagen efter den slogs ut och fick intyg på att det var en skada.

Har heller aldrig haft problem med Agria när det gäller tandskador (har fått dra ut nån skadad tand på ett par olika hundar). De har alltid ersatt, utan minsta ifrågasättande.
 
Är på tvådagarsläger med hunden. Hon är lugn och sköter sig toppen. Men efter en halv dag är hon redan trött i huvudet, trots att jag hoppade över några av övningarna på förmiddagen och bara tittade på. Det får bli supergodis i eftermiddag.
 
Har heller aldrig haft problem med Agria när det gäller tandskador (har fått dra ut nån skadad tand på ett par olika hundar). De har alltid ersatt, utan minsta ifrågasättande.
Det är bra. Folksam är den enda försäkring vi haft problem med. När Asni skadade sig betalade de inte ens hälften och jag fick vänta jättelänge på direktreglering. Kommer aldrig ha folksam igen; skiter i att de är billigare, de är inte alls så enkla att ha att göra med som Agria.
 
Det är bra. Folksam är den enda försäkring vi haft problem med. När Asni skadade sig betalade de inte ens hälften och jag fick vänta jättelänge på direktreglering. Kommer aldrig ha folksam igen; skiter i att de är billigare, de är inte alls så enkla att ha att göra med som Agria.
Och jag har helt andra upplevelser än vad du har. Folksam har alltid varit supersmidiga och väldigt hjälpsamma när det varit något. Sist skadeanmälde jag en söndag, på tisdagen hade jag ersättningen på mitt konto. Agria däremot strulade massor och tog evigheter på sig trots förhandsbesked.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 599
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 648
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 644
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 173
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp