Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack alla för era tankar om att ta betalt för en omplacering.

Idag åkte River iväg med sin nya familj. Det var riktigt jobbigt att se henne åka, samtidigt som jag är så tacksam att vi hittade en så bra matchning så pass snabbt.

Hon passade på att börja löpa också, har inte sett något förrän imorse men hon är å andra sidan väldigt bra på att hålla sig ren så jag vet inte var i löpet hon är... Tack och lov så hade nya familjen kört två bilar ner till Skåne så de kunde ta River i den ena och sin egen okastrerade hane i andra... :D

Vi skickade med hennes halsband, sele, koppel, favoritleksaker, matskål, foder för en vecka, hennes fårskinn och något tuggben att ha under bilresan. Jag kunde inte välja hur jag skulle göra med betalning så jag sa helt enkelt att de fick betala vad/om de ville, vi var bara intresserade av att hon får ett hem där hon blir älskad. De betalade 5000 kr, det tyckte de var absolut minimum och jag protesterade inte - det var ju inte pengarna som var det viktiga men jag förstår samtidigt att de ville betala för henne, de tycker ju att de har fått en underbar hund. Får bli sparpengar för eventuell ny valp i framtiden.

Usch, det har varit en jobbig dag. Dessutom hänger det över oss att vår ena gammelhund, Garibaldi, kommer att få somna in inom kort. Vår veterinär i grannbyn, som gör hembesök vid avlivningar, har semester denna veckan också men sen är det nog dags att boka en tid. Inte akut men inte alltför långt fram heller. Garibaldis kropp orkar snart inte mer, hans bakben blir svagare hela tiden. Än så länge kan han resa sig, gå långsamma promenader och kliva upp i sängen, men det går ganska fort utför och jag vill inte att det ska gå så långt att han en dag inte kan resa sig själv. Han får vara med ute i solen (vilket han älskar) så mycket som möjligt nu sista tiden. Mitt hjärta går nästan sönder när jag tänker på vad som väntar. :cry:

Så vi går från en flock på 4 hundar till just nu 3 och snart endast 2. Garibaldis bror Sigge är dock lite fräschare och hänger nog med ett tag till, hoppas vi.

Sista bilden på River innan hon åkte...

00100lrPORTRAIT_00100_BURST20200728110454637_COVER.jpg
 
I lördags var vi ute på en (för oss) lång runda. Vi gick Finjasjöleden, som är ca 18 km och går runt Finjasjön utanför Hässleholm. Vädret var helt perfekt med ca 20-21 grader och växlande moln.

Hundarna tyckte att det var spännande och klarade det bra. Iza var nog lite trött på slutet, för andra gången vi stannade för att fika orkade hon inte tigga konstant, utan lade sig ner för att sova lite efter en stund. Reka däremot tyckte att det var väldigt tråkigt att ta paus, särskilt eftersom vi satt på en brygga. Hon tyckte nog att det hade varit roligare att få hämta pinnar i vattnet.

Jag hade tagit med mig en promenadsele till Reka, som jag tänkte att jag skulle låta henne ha efter ett tag. Men hon fick ha på sig dragselen hela rundan eftersom hon inte verkade bli särskilt trött. Hon kunde gå lös bitvis, så hon fick inte dra mig/sambon hela rundan i alla fall.

En bild på Iza efter ca 2/3 av rundan.
50164699423_2bf63180dd_h.jpg


Och en bild på Finjasjön vid andra fikastället.
50165234281_8274df1dc5_h.jpg
 
Idag tog jag mig äntligen tiden att ta med Ville till stan och promenera bland folk och hundar. Det gick ganska fort för honom att koppla av trots att det var länge sen sist men det blir uppenbart när vi kom hem att det tröttar ut huvudet på honom. 2 km promenad i skogen är typ ingen promenad, 2 km i stan och han sover klubbad. ;)
IMG_20200729_124938_113.jpg

Lyckades också komma tillbaka till bilen 2 min innan himlen öppnade sig! :)
 
@Kildegrei jag ville ändå ha det till bc, förstod inte varför du köpt schäfer att valla med 🤣🤣🤣. Måste kolla bilderna sen när jag hinner sitta vid datorn men jag fick inte alls ansiktsbilden till en bc på mobilen iallafall 🙃🙃😂..
 
Har anmält sambon och yrvädret till lydnadskurs. Tänkte vara med som åskådare så vi gör samma saker. Sedan ska jag och min bostpn prova på lydiliity en mix av agillity och rallylydnad bara för skoj skull. Över 10 år sen jag gick någon slags kurs så detta ska bli riktigt roligt. Äntligen på tider som passade en annan också.

Ska bli kul att se vad min boston tycker om detta :)
 
Nu när jag är en hund fattigare så har jag tagit tag i att träna Nano ordentligt senaste tiden och det är så stor skillnad! Ångrar lite att jag inte tagit tag i det tidigare men ville inte lägga mig i för mycket då hon är makens hund egentligen men nu sa jag att hon är min reservhund istället för Qila när det inte krockar med agilityn 😁. Planen är att skaffa en hund till men det ligger i framtiden, just nu orkar jag inte med en till valptid (och så skulle stackarn jämföras med Qila som varit som en dröm). Dessutom har det varit riktigt tufft på jobbet pga covid och jag vill gärna se att det lugnar ner sig. Så just nu är planen att träna Nano till att kunna tävla rally, lydnad och freestyle / heelwork och se hur långt vi kommer, ser det som en utmaning då hon är annorlunda än Nessie men ändå är lyhörd och har en del will to please men ganska mycket mer svårmotiverad och känslig.
Tränade med treat n' trainern innan jag åkte till jobbet med alla tre hundarna inne då det öste ner ute. Jobbar på att de ska kunna utföra olika trick och kommandon en bit ifrån mig och det gick rätt bra.
Igår var vi iväg till civilisationen och besökte en rasthage bla. hade bara med Nessie och Nano och tränade lite där. Träffade på världens sötaste lilla vita pumi som de fick leka med, fick beröm för väluppfostrade hundar 😁.
Imorgon ska jag iväg på banträning i vallning med Nessie, det ska bli spännande att se hur vi ligger till då det ska vara som arbetsprovet som jag hoppas kunna ta mig igenom längre fram. Väntar fortfarande på svar om jag fått plats på det officiella anlagstestet med Nessie.
Syster ska iväg med Qila på heldag i vallning för unghund i helgen och jag är så avundsjuk! Hörde av C som jag vallar med att det var riktigt bra och hon hade lärt sig jättemycket.. Är riktigt sugen men saknar unghund, visserligen tror de flesta som träffar Nano att hon är valp så kanske kan gå med henne 😂.

Nano
IMG_20200722_150352.jpg
 
Torsten var fullkomligt odräglig på morgonen.
Så jag packade in hononm i bilen och åkte till grannens stall. Han fick vara med nä4r hon mockade och bar foder, titta på traktorn som åkte iväg till maskinhallen och nosa på ston under tråden. Mängder av intryck.

Sedan var han slut i huvudet. Stackars liten. Han missar ingenting, så det blir fullt på hårddisken.
 
Hoppsan, råkade visst skicka iväg ett meddelande till en Mudi-uppfödare.. Har varit nyfiken på rasen länge, kan lika gärna gräva lite eftersom det är flera år kvar innan hanen jag vill ha valp ifrån ska paras. Jag funderade ju på rasen innan jag skaffade Tinja, men valde bort den mest pga den lockiga pälsen.
 
Banträning idag i vallning med Nessie, jag hade pinsamt dåliga reaktioner och fåren var betydligt flyktigare än vad vi är vana att valla på 🙈. Jag är lyckligt lottad som har en hund som kan fixa till mina klantighet även om stanna och ligg var kommandon som fröken inte tyckte behövdes. Å andra sidan hade ju matte helt klart visat sig oduglig på det här med att ha koll på får redan vid urfållningen.. Halva flocken drog järnet när jag stängde grinden så skickade Nessie att hämta dom vilket hon gjorde klockrent. Jag hade lagt henne dumt så fåren drog som sagt.. Förutom det så gick jag som en kratta, det är svårt att gå rakt. Vid stoppet så fick fåren för sig att de skulle springa till skogs men även där gjorde Nessie ett snyggt kort hämt innan det blev för mycket minus. Det blev mycket förarfel men vi kom ändå runt hyfsat, jag är nöjd med tanke på att vi bara vallat en gång i veckan i ett halvår och jag misstänker att vi var ett av de grönaste ekipagen 😁. Fick mycket beröm för duktig hund ❤️.

IMG_20200801_152337.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp