Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var orättvis mot Pysslingen idag. Vi åkte kommunalt till en tävling - det tog timmar och involverade nästan 1,5 mil till fots enligt min stegräknare, sedan satt han tre timmar ute på tävlingsplatsen. Och han gav mig inte fingret utan försökte... Hur ber man en hund om ursäkt?
 
Jag var orättvis mot Pysslingen idag. Vi åkte kommunalt till en tävling - det tog timmar och involverade nästan 1,5 mil till fots enligt min stegräknare, sedan satt han tre timmar ute på tävlingsplatsen. Och han gav mig inte fingret utan försökte... Hur ber man en hund om ursäkt?
Vi brukade åka kommunalt men det var ett tag sedan och jag blev förvånad över hur trött han blev. Jag hade räknat med en kortare sträcka till fots och trodde inte att han skulle ta åt sig av att åka t-bana och pendeltåg. Men han satt som en ekorre hela resan dit och kollade alla människor och andra hundar. Lille hjärtisen
 
Nu har jag glada hundar. Började dagen lugnt eftersom jag hade tid i tvättstugan, sedan gick vi en 2 1/2 timme lång promenad. Vi gick i skog, var till en hage där hundarna kunde springa, gick mer i skog och så släppte jag som hastigast i en rastgård där de förvånansvärt nog sprang lite mer. Stundtals blev det att Aysu rörde benen i galopp, men alltså, jag hade kunnat jogga förbi henne. Hon var så trött :D

Efter promenaden parkerade vi i soffan. Lite senare idag ska jag borsta deras öron och låta dem tugga lite på tuggben.
 
Valpkurs idag.
Torsten var väldigt ojämn. Växlade mellan att vara riktigt duktig och fullständigt odräglig och okontaktbar.

Det blir fort fullt i det lilla huvudet. Han har svårt att koppla av och att sitta stilla. När intrycken blir för många så blir han virrig.

Men vi fick en hel del att öva på. Det mesta är förarproblem...

Han litar så benhårt på at jag har koll på honom att han bara vandrar runt planlöst om jag försvinNer ur synhåll Jag fick bassning för aTt jag inte låter honom hålla kolla på mig ;)

Lite pinsamt är det allt att jag har haft honom sedan slutat av april och hanb ännu inte lärt sig gå i koppel utan att dra. Alla mina hundar har ganska snabbt börjat gå med slakt koppel. Inte han. Dags att börja ta tag i det på allvar.
 
Var på klubben igår och tränade rally med syster och Qila. Byggde en nybörjarbana med nån fortsättningsskylt och alla hundarna var så duktiga trots mycket störning runt omkring!
Syster fick även ta sig runt banan med alla våra hundar, Nano som inte gärna går med främmande gick en strålande runda. Dessutom körde jag tre rundor med Nano lös fast det var främmande hundar en bit bort, så superduktig! Nessie fick köra banan både på vänster och höger sida, mycket glad corv! Nike pigg och glad som alltid och min syster älskar att träna med henne.
Qila var superduktig även hon, tror att hon kommer bli riktigt bra för hon är lagom på. Syster hade ju varit på vallning med henne, det var hon och resten var bc's 😁, hon undrade varför jag inte har en bc att valla med 🤣.. Iallafall så hade det varit jättekul och hon hade fått en aha upplevelse, hon har ju varit med när jag vallat nån gång men nu hade hon fattat vad man egentligen gör. Så nu tjatar hon om att vi ska försöka få ihop en heldag med corgisar och valla ihop. Idag skulle de iväg på träningstävling i rally, sen är de även anmälda på nosework kurs som börjar snart. Corgis är ju himla tacksamma, de är ju liksom ofta med på allt!
Så kul att ha syrran att träna med, man blir mycket mer strukurerad när man har nån att träna med. Hade hon inte snott Qila så hade jag aldrig upptäckt vilken guldklimp Nano är, jag blir bara mer och mer imponerad av henne ju mer vi tränar och jag har nog varit lite orättvis mot henne. De flesta av hennes knepiga idéer har försvunnit nu när hon tränas mer, jag har nog missbedömt hennes behov av aktivering. Hon har blivit riktigt riktigt bra bara på den här korta stunden jag börjat träna henne ordentligt så det ska bli spännande att se hur det blir framöver! Dessutom har hon gått framåt ordentligt i agilityn och börjat trycka på ordentligt på träningarna med husse.
Själv har jag vallabstinens! Jag ville helst ha revansch från helgen och köra en banträning till men jag är nöjd med att mina poäng hade varit klart godkända om det hade varit ett officiellt vallarbetsprov 😁.

Nano
IMG_20200731_191326.jpg
 
Min 10 mån unghund har fått för sig att han helt plötsligt inte kan vara ensam hemma.. Jag vet vad som utlöste det, hunden har inte panikångest. Han har aldrig haft några problem med att vara ensam förut, det har alltid varit en självklar grej som vi inte har behövt träna. Jaja, nu sitter han i bilen som paniklösning och vi får börja med ensamträning på ruta ett.. :meh:

Det är kul att ha hund, det är kul att ha hund.. :up:
 
Valpkurs idag.
Torsten var väldigt ojämn. Växlade mellan att vara riktigt duktig och fullständigt odräglig och okontaktbar.

Det blir fort fullt i det lilla huvudet. Han har svårt att koppla av och att sitta stilla. När intrycken blir för många så blir han virrig.

Men vi fick en hel del att öva på. Det mesta är förarproblem...

Han litar så benhårt på at jag har koll på honom att han bara vandrar runt planlöst om jag försvinNer ur synhåll Jag fick bassning för aTt jag inte låter honom hålla kolla på mig ;)

Lite pinsamt är det allt att jag har haft honom sedan slutat av april och hanb ännu inte lärt sig gå i koppel utan att dra. Alla mina hundar har ganska snabbt börjat gå med slakt koppel. Inte han. Dags att börja ta tag i det på allvar.

Vi har haft vår hund i 1,5 år. Hon går definitivt inte perfekt i koppel. 🙄😅
 
Framsteg och bakslag.
Fast jag antar att det är livet med unghund?

Tillämpade gårdagens övningar på kursen på vår morgonpromenad. P konstaterade ju att han är tvärsäker på att jag har björnkoll på honom så han slipper. Så när han började dra i kopplet vände jag på klacken och gick åt andra hållet. Det hjälpte! Han började hålla koll på vad jag gjorde och drog inte så frenetiskt längre. Vi stannade frekvent för att han skulle få vila skallen lite. Och för att jag skule få hämta andan - mina knäckta revben ger inte så mycket plats för att bli andfådd... ;)

På lilla grusvägen mötte vi en man som kom promenerande. Där kom bakslaget. Torsten började morra. Jag försökte avleda, locka med godis. Men icke. Han morrade så länge personen var inom synhåll. Det var rädslemorr. Inte aggressivt. Har dock ingen aning om vad som hänt om han varit lös. Han taggade ner ganska snabbt men det där morrandet skrämde mig.

Han blir ju alltid upprörd när han ser människor. Även de som han känner igen. Skäller och vrålar. På håll är alla farliga. På nära håll blir han istället överentusiastiskt glad.

Detta kräver lilte funderande.
 
Lite pinsamt är det allt att jag har haft honom sedan slutat av april och hanb ännu inte lärt sig gå i koppel utan att dra. Alla mina hundar har ganska snabbt börjat gå med slakt koppel. Inte han. Dags att börja ta tag i det på allvar.
Äh, hundar är olika med det där. Jag ser vissa hundar i området här som verkar dra konstant, år ut och år in... Mina egna kan också dra ibland (Ebrah har jag haft i 5 år, Aysu har jag haft i 7år). När mina drar är det dock oftast för att de vill hem pga dåligt väder eller för att det är middagsdags :p Har du haft samma utrustning hela tiden? Ebrah får i perioder för sig att hon ska dra så fort hon har sele på sig (hon är inte dragtränad), men går utmärkt i halsband. Med min första saluki var det tvärt om, hon drog när hon hade halsband men gick fint så fort hon fick på sig en bekväm sele. Även min Aysu tenderar att vara sådan.
 
Äh, hundar är olika med det där. Jag ser vissa hundar i området här som verkar dra konstant, år ut och år in... Mina egna kan också dra ibland (Ebrah har jag haft i 5 år, Aysu har jag haft i 7år). När mina drar är det dock oftast för att de vill hem pga dåligt väder eller för att det är middagsdags :p Har du haft samma utrustning hela tiden? Ebrah får i perioder för sig att hon ska dra så fort hon har sele på sig (hon är inte dragtränad), men går utmärkt i halsband. Med min första saluki var det tvärt om, hon drog när hon hade halsband men gick fint så fort hon fick på sig en bekväm sele. Även min Aysu tenderar att vara sådan.
Jag har aldrig ägt en sele så det är inget jag ens funderat på. Mest för att jag inte fattar vad jag skulle ha för nytta av den? Så vi går med halsband.

Han är ju lös utom när vi går promenaderna. Vi måste gå längs en rätt hårt trafikerad 70-väg innan vi kommer nånstans. I skogen går han lös.

Det jag eftersträvar är alltså att han gå med slakt koppel tillsammans med mig utan att vingla ut i körbanan eller dra framåt. Det kräver att han har lite koll på mig. Med mina tidigare hundar har det över huvud taget aldrig varit ett bekymmer. Jag har to.m. kommenderat "framför" när de inte behövde gå fot.

Men nu har jag ju idag testat att byta riktning såfort han mentalt kopplat loss mig. Och det hjälpte. Nu återstår att befästa det.
En av orsakerna till att jag vill ha det så är att jag är en smula ostadig och behöver koncentrera mig på att gå, utan att behöva hålla koll på att hunden inte är överallt eller drar hit och dit.
 
Senast ändrad:
Valpkurs idag.
Torsten var väldigt ojämn. Växlade mellan att vara riktigt duktig och fullständigt odräglig och okontaktbar.

Det blir fort fullt i det lilla huvudet. Han har svårt att koppla av och att sitta stilla. När intrycken blir för många så blir han virrig.

Men vi fick en hel del att öva på. Det mesta är förarproblem...
Låter som typisk slyngelålder.
Lägg krutet på vardagliga lydnaden, t.ex inte dra i kopplet.
Men du får lägga allt ni gör på kursen i minnet för att ta fram och träna på när han är mogen och kontaktbar igen. För det kommer - jag lovar ;):heart
 
Jag har aldrig ägt en sele så det är inget jag ens funderat på. Mest för att jag inte fattar vad jag skulle ha för nytta av den? Så vi går med halsband.
En anledning till att ha sele kan vara just att hunden är bekväm med det. Jag kan tycka att det är jättepraktiskt med halsband, men är hunden mer bekväm med sele så får den ha sele hos mig. Om man sedan har en hund som drar så påverkar det kroppen mindre om den har en korrekt anpassad sele än om den har halsband. I vissa fall kan även en sele vara mer rymningssäker än ett halsband. Sedan tycker jag att det är lättare att ha kontroll på hunden om den gör utfall mot andra, vill jaga vilt eller liknande om den har sele, men där vet jag att åsikterna verkligen är olika mellan olika människor.
 
En anledning till att ha sele kan vara just att hunden är bekväm med det. Jag kan tycka att det är jättepraktiskt med halsband, men är hunden mer bekväm med sele så får den ha sele hos mig. Om man sedan har en hund som drar så påverkar det kroppen mindre om den har en korrekt anpassad sele än om den har halsband. I vissa fall kan även en sele vara mer rymningssäker än ett halsband. Sedan tycker jag att det är lättare att ha kontroll på hunden om den gör utfall mot andra, vill jaga vilt eller liknande om den har sele, men där vet jag att åsikterna verkligen är olika mellan olika människor.
Jag tillåter inte att han drar. Hittills har jag stannat eller halat in honom så att kopplet blir slackt. Nu bytte jag metod och det verkar fungera (peppar peppar) :)

Uppfödaren tipsade om halvstryp för att han inte skulle krypa ur halsbandet. Det har hittills inte varit aktuellt. (smal hals och stort litet huvud ;) )
 
Har nu planerat en lite halvlång vandring för mig och damerna. Två halvdagar och två heldagar. Räknar med att kunna ta semester en fredag någon gång snart och då kunna starta vandringen torsdag eftermiddag och komma hem på söndag vid lunchtid. Kommer inte följa någon specifik led utan gå lite blandat i områden som jag känner till, snudda vid en vandringsled och sedan gå i områden som bör vara riktigt bra men som det inte finns några direkta beskrivningar av :p

Jag har mätt så gott det går med google maps, ordnat mig ett hum om lämpliga tältplatser och skrivit packlista. Återstår bara att faktiskt packa ner allt och ordna med maten. Kanske några småsaker som behöver köpas också, men det är inga större bekymmer. En liten extra bonus är att en bekant bor nära slutet av min lilla vandring, så på söndagen möter han mig någonstans och så går vi tillsammans till något lämpligt lunchställe innan jag åker hem. (Går så att jag kan ta kollektivtrafiken hem)

Åh, så pepp jag är :D Har kikat på ungefär den här slingan länge nu, men nu börjar det faktiskt kännas verkligt.
 
Penny fick följa med till stan och fånga Pokémon (barnen som fångade). Och så duktig hon har varit, i slutet blev hon trött och blev en piraya. Så hon sov länge när hon kom hem ❤

Även om hon stundvis drar en del så söker hon mycket kontakt och vill göra rätt. Vilket gör mig så glad då jag var lite orolig för att hennes självständighet skulle göra att jag var tvungen att jobba för kontakten.
 
Kantarellsökskurs för Floyd idag! Inte lätt att förstå det där med att markera dem när han är van vid att hämta allt han letar efter :p
Louie var med och fick träna på att chilla lite under teoridelen, och sedan satt vi och kollade på en kompis som tränade och gjorde lite inkallningar.
Sambon promenerade Ladda och Finn idag, så de har alla fått sitt. Det finns inget som ger sådan ro i själen som nöjda hundar!
 
Hemma igen efter 5 dagar på camping. Fröken Hella har nu varit iväg 10 dagar av 15 dem senaste veckorna. Hon har skött sig utomordentligt bra fram tills igår lunch då det skulle skällas på allt och alla helt plötsligt. När vi kom hem idag så sprang hon runt runt i trädgården medans jag plockade ut och städade husvagnen. Och sen däckade hon i ett hörn. Så jag misstänker att hjärnkapaciteten för miljöträning nåde max gränsen igår vid lunch 😅😂

Vi var även iväg och gick ca 4 km i ett nAturreservat på Söderåsen i förrgår och det var folk och hundar överallt. Det gick jättebra fram tills vi hade ca 1,2 km kvar då kom där plötsligt en stor pudel springande löst och nästan hoppade på henne. Hon blev nog lite rädd för efter det skulle det gruffas på alla hundar vi mötte.
 
3 1/2 timmes promenad idag, med lösspring och blåbärsplock (inte samtidigt :p ). I hissen på vägen hem så la Aysu sig ner. Hon var trött. Får verkligen hoppas att hon orkar mer när vi hållit igång ett tag. Vill fortfarande tro att den dåliga orken nu beror på tappad kondition efter senaste tidens många veterinärbesök.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp