Sele som inte går att backa ur (utbruten från Den 22a hunduppdateringstråden!)

attheedge

Trådstartare
Jag har oftast hundarna i midjebälte om vi går längre än vanliga rastningsrundor, hundarna har då nomesele. Nu har Bessie insett att det går alldeles utmärkt att stanna och backa och på så sätt ta sig ur den :meh: Vad är lämplig sele att ha istället? Det är okej för dom att dra när vi går såhär, så den behöver vara hyfsat ergonomisk. Funderar på om alla ska få få nya ”promenadselar”, har insett att det inte alltid är så praktiskt att hålla i fyra hundar i nomesele när man möter grannens bjäbbiga gäng (eller andra grannens katter...).
 
Jag har oftast hundarna i midjebälte om vi går längre än vanliga rastningsrundor, hundarna har då nomesele. Nu har Bessie insett att det går alldeles utmärkt att stanna och backa och på så sätt ta sig ur den :meh: Vad är lämplig sele att ha istället? Det är okej för dom att dra när vi går såhär, så den behöver vara hyfsat ergonomisk. Funderar på om alla ska få få nya ”promenadselar”, har insett att det inte alltid är så praktiskt att hålla i fyra hundar i nomesele när man möter grannens bjäbbiga gäng (eller andra grannens katter...).
Det går att sy till en rem med kardborreknäppning bak på nomeselar som hindrar att de backar ur dem. Mina gillar dock mer att dra i selar i stil med ruffwears sele med tre remmar. Att den är som en y-sele fram och sedan inte sitter för nära armbågarna skulle jag säga att är viktigast.
 
Det går att sy till en rem med kardborreknäppning bak på nomeselar som hindrar att de backar ur dem. Mina gillar dock mer att dra i selar i stil med ruffwears sele med tre remmar. Att den är som en y-sele fram och sedan inte sitter för nära armbågarna skulle jag säga att är viktigast.
Tack! Menar du typ Ruffwears web master?
 
Tack! Menar du typ Ruffwears web master?
Precis! Nu såg jag att just den har ett spänne mellan frambenen, vilket kanske inte är optimalt om de ska dra. Kanske går det att sätta på ett nosludd eller något för att göra det bredare/bekvämare. Den gröna här är sådan modell som Ebrah är bekväm att dra med:
12901075_624655344349516_3371739737382086073_o.jpg


Just att koppelspännet hamnar långt bak gör att det blir bättre belastning på allt jämfört med om kopplet hade knäppts långt fram. Sedan är det bra att vara noga med hur den sitter runt halsen, så att selen fram inte sitter högre upp än bröstbenet.

Ingen av selarna på den här bilden sitter optimalt, men de fick gå så någon promenad när Ebrah var liten plutt och växte så det knakade innan jag hade hunnit ordna något bra. Det var senaste bilden jag hittade nu där man faktiskt ser selen ordentligt :p
 
Jag har oftast hundarna i midjebälte om vi går längre än vanliga rastningsrundor, hundarna har då nomesele. Nu har Bessie insett att det går alldeles utmärkt att stanna och backa och på så sätt ta sig ur den :meh: Vad är lämplig sele att ha istället? Det är okej för dom att dra när vi går såhär, så den behöver vara hyfsat ergonomisk. Funderar på om alla ska få få nya ”promenadselar”, har insett att det inte alltid är så praktiskt att hålla i fyra hundar i nomesele när man möter grannens bjäbbiga gäng (eller andra grannens katter...).
En Zero DC shorter tycker jag funkar utmärkt till den typen av promenader. Går inte heller att backa ur.
 
Är du helt säker på att den inte går att backa ur? En vän har en hund som tar sig ur nästan alla slags selar nämligen:)
Jag har svårt att se hur det skulle gå med tanke på hur långt bak remmen sitter.
Men ska man vara 110% säker är det väl mer ruffwear webmaster som gäller.
 
Är du helt säker på att den inte går att backa ur? En vän har en hund som tar sig ur nästan alla slags selar nämligen:)
Det beror på hundtyp. Mina hundar tar sig med lätthet ur sådana selar, men så är det vanligtvis med vinthundar :p Brukar vara specialsytt som gäller till dem.

(Jag har inte haft någon sådan på promenad, men provat på dem och konstaterat att näe, det kommer inte fungera)
 
Är du helt säker på att den inte går att backa ur? En vän har en hund som tar sig ur nästan alla slags selar nämligen:)

Min hund backar lätt ur sin Zero DC Shorter... :meh:

Det sitter jättebra när han drar, men om han skulle tvärnita och jag fortsätta framåt så har jag en lös hund.
 
Beror på hur man vill krångla till det.
Min rymmare som bara kan fångas av mig eller min sambo när hon tar sig ur selen. Om hon ska rastas av någon annan så har hon selen och halsband. Sedan en kort rem (koppelförlängare) från halsbandet så att kopplet fästs i både selen och remmen. Så backar hon ur selen sitter halsbandet kvar och hon kan inte dra. Men hon har kropp som en ål. Så på henne funkar inte rymmar selar.
Så vill du inte krångla till det skulle jag rekommendera samma modell på sele som Red_Chili la ut bild på :)
 
Min är en mästare på att ta sig ur allt och det som krävs för att han inte ska kunna göra det är en rem som löper bakom bröstkorgen och att det sitter ordentligt runt halsen. Han hade säkert kunnat ta sig ur den han har nu med men det ger mig iallafall den extra millisekunden som behövs för att förhindra det. Vilken typ av sele som fungerar är ju olika från hund till hund men den där remmen som stoppar är viktig. Jag har provat mängder av selar i alla prisspann och för varje sele tänkt att den här, den kan han inte ta sig ur... Nu har jag en y-sele från hööks, väldigt otippat men det är den som sitter absolut bäst på honom. Jag har då också själva y;t så hårt spänt att jag måste dra den över huvudet på honom, den glider liksom inte av av sig självt. Halsband av alla de sorter tar han sig ur på en millisekund med ett speciellt ruskande även om jag sätter det hårdare än vad som känns okej. Jag testade ett tag att ha både sele och halsband ungefär som @Dopy beskriver men eftersom halsband far av hur lätt som helst med så har jag helt lagt ner de försöken.
 
Min är en mästare på att ta sig ur allt och det som krävs för att han inte ska kunna göra det är en rem som löper bakom bröstkorgen och att det sitter ordentligt runt halsen. Han hade säkert kunnat ta sig ur den han har nu med men det ger mig iallafall den extra millisekunden som behövs för att förhindra det. Vilken typ av sele som fungerar är ju olika från hund till hund men den där remmen som stoppar är viktig. Jag har provat mängder av selar i alla prisspann och för varje sele tänkt att den här, den kan han inte ta sig ur... Nu har jag en y-sele från hööks, väldigt otippat men det är den som sitter absolut bäst på honom. Jag har då också själva y;t så hårt spänt att jag måste dra den över huvudet på honom, den glider liksom inte av av sig självt. Halsband av alla de sorter tar han sig ur på en millisekund med ett speciellt ruskande även om jag sätter det hårdare än vad som känns okej. Jag testade ett tag att ha både sele och halsband ungefär som @Dopy beskriver men eftersom halsband far av hur lätt som helst med så har jag helt lagt ner de försöken.
Tar han sig även ur stryphalsband?
 
Min är en mästare på att ta sig ur allt och det som krävs för att han inte ska kunna göra det är en rem som löper bakom bröstkorgen och att det sitter ordentligt runt halsen. Han hade säkert kunnat ta sig ur den han har nu med men det ger mig iallafall den extra millisekunden som behövs för att förhindra det. Vilken typ av sele som fungerar är ju olika från hund till hund men den där remmen som stoppar är viktig. Jag har provat mängder av selar i alla prisspann och för varje sele tänkt att den här, den kan han inte ta sig ur... Nu har jag en y-sele från hööks, väldigt otippat men det är den som sitter absolut bäst på honom. Jag har då också själva y;t så hårt spänt att jag måste dra den över huvudet på honom, den glider liksom inte av av sig självt. Halsband av alla de sorter tar han sig ur på en millisekund med ett speciellt ruskande även om jag sätter det hårdare än vad som känns okej. Jag testade ett tag att ha både sele och halsband ungefär som @Dopy beskriver men eftersom halsband far av hur lätt som helst med så har jag helt lagt ner de försöken.
Skulle säga att ett korrekt anpassat kedjestryp tar de sig inte ur..
 
Bättre att riskera att hunden kryper ur sele/halsband alltså?

Det är nog fler hundar som lyckas rymma ur utrustningen än vad det är hundar som tar skada av helstryp.
Nej. Det gör han ju inte i den han har. Med tanke på hur vanligt det är med nackskador så håller jag inte med dig. Min hund är reaktiv, jag ser hellre att han snurrar i selen vid de tillfällena än att han får ett sådant ryck i nacken.
 
Nej. Det gör han ju inte i den han har. Med tanke på hur vanligt det är med nackskador så håller jag inte med dig. Min hund är reaktiv, jag ser hellre att han snurrar i selen vid de tillfällena än att han får ett sådant ryck i nacken.
Vill gärna se någon statistik på det där med nackskador, det påstås ofta men ingen kan trolla fram ordentliga källor.

Och vad bra att han inte kan rymma ur utrustningen nu, men jag förstår verkligen inte aversionen mot stryphalsband faktiskt.
 

Liknande trådar

Hundträning Finns det någon bra promenadsele som hunden inte kan backa sig ur? Har en unghund som ibland får ett "ryck" och älskar att springa runt...
Svar
11
· Visningar
1 086
Övr. Hund Lite kort info; Min hund är 1 år, kastrat och blandras av tre raser. Det är mycket hund, mycket energi som ska riktas rätt. På...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 201
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
17 017
Senast: Viva
·
Hundhälsa Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp