Bukefalos 28 år!

Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Alexandra_W

Trådstartare
Inte bestämt mig för att kastrera men lika bra att fundera ut hur jag vill ha det ändå, om det blir kastrering ändå.

B-ponnyhingst, 3 år, bägge kulorna nere men drar upp dem lite hipp som happ, så beroende på när man känner kan det vara allt mellan 0-2 st nere. Oftast är båda nere, men åsynen av en veterinär kan ändra på det märkte jag idag då två kulor var nere när vet svängde in på gården, men när vet var där och kände var bara den ena nere och sen efter vet klämt kände han det för gott att gömma den med.

Som jag begripit det så:

Fördel stående: Mindre påfrestning för hästen, kan (ska) röra sig och gå ut i hage direkt. Billigare.

Nackdel stående: Markant högre infektionsrisk. Högre komplikationsrisk (infektioner osv). Ökad komplikationsrisk på äldre/vuxen hingst.

Fördel liggande: Sterilt. Mindre komplikationsrisk både avseende infektioner och på vuxen hingst.

Nackdel liggande. Narkosen, risken med den. Större ingrepp för hästen med allt det innebär. Dyrare.

Ang priset dock så ev komplikationer skickar ju upp priset på en stående en del och det kanske man eg ska ta med i beräkningen?

Så nu vill jag höra av er som kan mer?
(Vet sa varken bu eller bä hon, det var å ena sidan och å andra sidan. Spontant kände jag nog att hon lutade liite mer åt liggande).
Och vad har ni fått betala för respektive 'sort'?
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Jag har ingen input men ämnet är aktuellt för mig också, eller ja inte för mig utan för min hingst ;) så jag skriver här så jag hittar tillbaka
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Jag föredrar stående, vi har gjort de på de flesta och inga konstigheter. Och ja billigare dessutom :)
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Har inte så stor erfarenhet men med den lilla jag har så kommer jag definitivt kastrera liggande i fortsättningen. Av de tre som kastrerats stående hemma har ALLA fått infektion. Som dock gått över med medicinering. De har alla varit smärtpåverkade och har haft ont direkt efter ingreppet. Sista hingsten kördes till klinik och blev kastrerad liggande. Det märktes inte ens på honom att han blivit kastrerad. Inte ont alls, ingen svullnad, ingen infektion - helt perfekt var det, så jag kommer att fortsätta med operation även om det är en risk med narkosen.

Tror att jag betalade runt 5500:- liggande och 3000:- stående. Med återbesök av vet samt medicin så gick det nog på ett ut.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Det verkar också som att en fördel med liggande är betydligt kortare läkningstid?
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

*KL*

Spännande.. jag kollade med två kliniker ang liggande, och det skilde ganska rejält. Inte bara i pris utan i konvalescens med.

#1
Pris: 7-8000 kr om allt går som det ska. Ett vårddygn, dvs de behåller tills dagen efter.
Konvalescens: 14 dagar boxvila med skrittpromenader, sedan 14 dagar lugn igångsättning

#2
Pris: 5500 kr. Hem samma dag.
Konvalescens: Ingen boxvila. Ta det lugnt i 4 - 6 veckor (lite beroende på vilket jobb de gör). Hage, men om de är väldigt skuttiga & fnattiga så liten hage, men ingen boxvila som sagt "de ska röra sig, ju mer dessto bättre".
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

*KL*

Spännande.. jag kollade med två kliniker ang liggande, och det skilde ganska rejält. Inte bara i pris utan i konvalescens med.

#1
Pris: 7-8000 kr om allt går som det ska. Ett vårddygn, dvs de behåller tills dagen efter.
Konvalescens: 14 dagar boxvila med skrittpromenader, sedan 14 dagar lugn igångsättning

#2
Pris: 5500 kr. Hem samma dag.
Konvalescens: Ingen boxvila. Ta det lugnt i 4 - 6 veckor (lite beroende på vilket jobb de gör). Hage, men om de är väldigt skuttiga & fnattiga så liten hage, men ingen boxvila som sagt "de ska röra sig, ju mer dessto bättre".

Det finns lite olika metoder för att utföra en liggande kastration också så är inte säkert att klinikerna använder sig av samma metod, därav skillnaden i konvalescens tiden. Mycket rörelse brukar rekommenderas om man lämnar såret öppet, medans restriktiv rörelse brukar rekommenderas när man syr igen (så att stygnen ska hålla).
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Det finns lite olika metoder för att utföra en liggande kastration också så är inte säkert att klinikerna använder sig av samma metod, därav skillnaden i konvalescens tiden. Mycket rörelse brukar rekommenderas om man lämnar såret öppet, medans restriktiv rörelse brukar rekommenderas när man syr igen (så att stygnen ska hålla).

Båda är sydda/slutna kastreringar.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

#2
Pris: 5500 kr. Hem samma dag.
Konvalescens: Ingen boxvila. Ta det lugnt i 4 - 6 veckor (lite beroende på vilket jobb de gör). Hage, men om de är väldigt skuttiga & fnattiga så liten hage, men ingen boxvila som sagt "de ska röra sig, ju mer dessto bättre".

Det låter som det alternativet vi tog på vår häst, han var 11 månader och fick åka hem samma dag. Ihopsydd, inga komplikationer, var ute i hagen igen på en gång och mådde prima. Såg inte ens var de sytt nånstans :)
Kommer absolut göra likadant igen.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Min kasterarade vi stående, hemma i stallet!

Fick stå på box (desinficerad och med halm!) ett par dagar och sedan återgå till hagen!
Blev skrittpromenader ett par gånger om dagen när han stod inne!
Blev ej sydd, så det läker bättre enl. vet :)
Inga problem eller komplikationer.
Vet tyvärr inte vad vi betalade :/
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Kastrerat 2 hemma. -minin lades ner under ingreppet. han fick infektion efteråt, som gick över med medicin. Stora kastrerades hemma och stående. ingen infektion och ut i hage direkt.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Kastrerat 3 kallblodshingstar stående hemma, från 1 år upp till 3 år (december, nästan 4 år)..

3-åringen hade riktigt stora kulor och även den gången gick det bra utan komplikationer, kör dom 30min per dag (skritt och trav) i 14 dagar från och med dagen efter ingrepp, hagvistelse som vanligt. Spolar rent efter varje motionspass med duschslangen.

2 av hästarna har fått penovet im 10 dagar (för säkerhets skull). Kollat tempen morgon och kväll.

Betalat 1600 -2000 kr för ingreppet.

Dom ska ju kunna dra upp och ner dom, lite lugnande så brukar dom komma ner (om dom inte är klapphingst).
 
Senast ändrad:
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Gör man stående fortfarande? Har inte hittat en enda som är villig till det eftersom komplikationerna kan bli svåra. De har ju på senare år kommit fram till att stående kan ge framfall av tarmen och tarmvred som följd.

Detta fick jag sagt till mig nu när vi skall knippsa våra två
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Gör man stående fortfarande? Har inte hittat en enda som är villig till det eftersom komplikationerna kan bli svåra. De har ju på senare år kommit fram till att stående kan ge framfall av tarmen och tarmvred som följd.

Detta fick jag sagt till mig nu när vi skall knippsa våra två

Det görs ju stående kastreringar varje vecka, skulle tro att majoriteten av alla unghingstar skärs stående (med undantag för vbl kanske).
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Ja, dom flesta kastreras stående idag. Sällan man hör någon som kastrerar liggande uppe i norra norrland (även varmblod). Bara klapphingstar.
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Min b-ponny kastrerades stående på klinik när han var 1 år eftersom han var en liten bastard. Inga komplikationer och väldigt sterilt.

Han gick på butta i 10 dagar men gick ut i hagen direkt och skulle motioneras ala longering 3 gge dag helst.
Eftersom han inte var jobbad något så blev motionen lek i hagen jag gick ut där med långpisk och viftade runt honom och min andra valack 2-3 ggr dag.

Det blödde lite och rann klet men var aldrig svullet. Jag tror risken för komplikationer inte är större eller mindre beroende på sätt. Du kommer ju ändå hem med en häst med ett typ nästan öppet sår.

Jag tror man ska motionera mycket och det är bra att det rinner klegg i början så bakterierna rinner ut ;)
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Nu vet jag inte var här nere är, men både i Skåne och Småland har jag flera vänner som i år kastrerat - stående hemma i stallet?
 
Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Ja, jag vet i alla fall ett par tre som gör det stående hemma häromkring.

Jag som i så fall kommer att kastrera relativt sent, förmodligen maj och kanske tom juni, känner att det är väl knappt något alternativ stående då, med tanke på flugor och annat elände.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag var det dags för ettårsvaccin och veterinären lyssnade och kände överallt. Tydligen är ena kulan uppe i ljumsken och Ozzy är därmed...
Svar
3
· Visningar
2 157
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 231
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 443
J
Hästvård Hej, Jag har en islandshäst hingst på 1 år och 2 månader. Min veterinär har sagt att han är väldigt liten för sin ålder och har sagt...
Svar
19
· Visningar
2 462
Senast: keilir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp