Den eviga sadelinpassningen

moiran

Trådstartare
Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi har just avverkat den 5-7:e sadeln (beroende på hur man räknar) i hans liv och det är dags igen. :( Och nu har jag verkligen inte en aning om vad jag ska leta efter längre. Jag har stött på ytterligare en Akriboriavkomma med detta problem, så det finns nog ett gäng sådana här i Sverige.

Amatörmätt (medhjälpare, ståltråd, gradskiva och flera mätningar för att se till att måtten blir ungefär samma hela tiden) var han knappt 110 grader för en månad sedan. Och han sätter muskler, så mycket händer månad för månad. Jag är SKITLESS på att jaga begagnade sadlar land och rike runt. Och att inte få vara så kräsen på vad JAG vill ha, utan bara le och vara glad om jag hittar något (hopp, allround eller dressyr, slitet, pedantvårdat, 16", 17", bruna, svarta eller gröna, man får inte vara kinkig) som ligger bra och stilla på ryggen på honom. :crazy:

Så jag får kontakt med en sadelutprovare som helt frankt säger att till den här typen av hästar går det inte hitta en passande sadel, utan man får mixtra med sadelpaddar och antiglidpaddar och försöka få till något som funkar. Jag antog (hoppas) att hon menade att jag inte kan hitta en sadel som kommer passa resten av hans liv, utan köpa för vitt och padda medan musklerna växer och antiglidpad för att den inte ska glida framåt under tiden han växer i den.

Jag är inte så förtjust i att padda sadlar utom möjligen under en övergångsperiod då hästen egentligen har en "passande" sadel men av någon anledning tappat muskler etc. Jag vill inte ha mer junk mellan min rumpa och hästens rygg än nödvändigt utan trivs som bäst i en CC-sadel. Och så har jag föreställningen att en antiglidpad luggas, men det kanske inte är så farligt när det handlar om en så stor yta? Men det är ju onekligen billigare och inte lika ångestladdat att byta paddar än att byta sadel... :cry:

Så. Någon som har tips och idéer på vad jag nu ska hitta på. Ny sadelutprovningstid är inbokad, men begagnatutbudet är litet och de nya sadlar av märken som utprovaren saluför kommer sannolikt inte att kunna passas in (om mina efterforskningar är korrekt utförda). Men jag hoppas att jag ska få lite vägledning som inte är knutet till de sadlar som utprovaren själv saluför utan i närheten av objektiva åsikter från utprovaren.

Den egentliga frågan är alltså: ska jag
* köpa en ny sadel runt 15000 som inte passar och ligger stilla men som funkar med paddar av olika slag och som kanske kommer passa någon gång i framtiden och som då kanske kan passa åtminstone mig gällande sätesdjup och -längd, kåplängd och lyxigt nog färg, men inte närheten med hästen. Troligen tappar en sådan värde rätt mycket på ett halvår, i synnerhet eftersom storleken kan betraktas som "udda".

* Fortsätta jaga begagnatsadlar i 3-5000kr-klassen (som sen går att
sälja för samma pris) si sådär var tredje månad på en marknad där passande sadlar är svårfunna och meckigt när man måste skicka sadlar hit och dit.

* Lägga 30000 på en "pusselsadel" som kanske löpande kan hänga med i hans utveckling och i så fall kunna passa både honom och mig som handsken och utan paddar. Sen kanske uppdateringar av en sån sadel för att hänga med i "månadens nya breddning" ändå blir ohållbart dyra med tanke på initialkostnaden, det är något jag måste utreda.

* Rida barbacka

* Sluta rida och börja med hamsteragility


Får man rent moraliskt sälja en häst bara på grund av att det är svårt att hålla sadel till den...? :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Testa en bättre bomlös sadel kanske? En som ser ut som en helt vanlig engelsk sadel. Kan det vara något? Jag red i en sån på min förra medryttarhäst. Den var helt underbar att rida i! Låg stilla, panelerna kunde flyttas om det behövdes och den passade både när jag började rida honom då han var rund som en tunna (2,40 METER vid sadelläget) och när han var mer i trim och musklad...Stor bruksnordis med rak, bred, platt rygg och normal manke och ändå låg sadeln helt still. Den sadeln såg ut som en Star Trekk men var av något annat märke. Kanske kan vara värt att prova...

Hamsteragility?? Om du har problem att hitta sadel till häst, försök hitta passande koppel till en hamster... :P
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag skulle satsa på en begagnad kvalitetssadel, som du kan sälja för samma pengar om -när det behövs. Din häst låter spolformad, kan det stämma?
Amerigo t.ex Vega eller Vega cc skulle jag vilja lägga på och prova.

Var med och tittade på en provning häromdan. Hästen rätt nätt hel och hållen, men rund över ryggen och stor luftig gång! Bredaste stället mitt på ryggen.
Enda sadeln som kom ner ordentligt och låg stilla var just Vega cc.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Har oxå en Akribori avkomma med mkt sadelproblem... Oxå helt spikrak rygg samt superkänslig för sadlar, blir jätte sur och spänd om han inte tycker om sadeln även om den för ögat kan ligga bra.. Jag har iaf köpt en Wow och än så länge så älskar hästen den! Där kan du ju välja vilket säte du vill ha och så kan du ju byta kåpor beroende på om du ska hoppa eller rida dressyr!:love: Jag är såå nöjd och jätte glad över att slippa sadelträsket!!!!!:D
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Testa en bättre bomlös sadel kanske? En som ser ut som en helt vanlig engelsk sadel. Kan det vara något? Jag red i en sån på min förra medryttarhäst. Den var helt underbar att rida i! Låg stilla, panelerna kunde flyttas om det behövdes och den passade både när jag började rida honom då han var rund som en tunna (2,40 METER vid sadelläget) och när han var mer i trim och musklad...Stor bruksnordis med rak, bred, platt rygg och normal manke och ändå låg sadeln helt still. Den sadeln såg ut som en Star Trekk men var av något annat märke. Kanske kan vara värt att prova...

Hamsteragility?? Om du har problem att hitta sadel till häst, försök hitta passande koppel till en hamster... :P

Jag har fått itutat mig att bomlöst inte är för mig. Mest för att jag vill hoppa regelbundet på bana och i terräng, men också för att hästen kan en imponerande mängd olika rörelser ur högre skolan som han ibland har svårt att lägga band på när det blir för roligt. :)

Sant det där med koppel. Myrterrarie då? Jag kanske kan lära dem konster som att rulla runt och skaka tass...
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag hade nog fortsatt med begagnat i något högre prisklass, och bitit i äpplet. Nej, JAG hade tagit min bomlösa och haft den till hästen någorlunda stannat i omformateringen så det var lönt att titta på en sadel att ha lite längre.

Men eftersom du inte vill ha bomlöst, hade jag för din del då jagat rätt på något brett att sitta i till hästen antagit något som kan liknas vid slutgiltig form.

Har du kollat Crown? De är ju riktigt breda, och relativt korta. Joxet med dem är ju att alla sadlar är helt olika, så en 33 kan vara tre olika bredder i tre olika sadlar.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag skulle satsa på en begagnad kvalitetssadel, som du kan sälja för samma pengar om -när det behövs. Din häst låter spolformad, kan det stämma?
Amerigo t.ex Vega eller Vega cc skulle jag vilja lägga på och prova.

Var med och tittade på en provning häromdan. Hästen rätt nätt hel och hållen, men rund över ryggen och stor luftig gång! Bredaste stället mitt på ryggen.
Enda sadeln som kom ner ordentligt och låg stilla var just Vega cc.

Nej, spolformad kan man nog inte kalla honom. Ryggen är mer eller mindre platt åt båda håll... Det känns nästan som att jag skulle kunna lägga en puttekula två cm från ryggraden varsomhelst i sadelläget utan att den skulle rulla någonstans. Riktigt så extremt är det inte, men känslan är sådan. Ohyggligt bekväm att rida barbacka på! ;)

"Erkända kvalitetsmärken" har han haft (nästan) hela tiden, men de har ju varit flera år gamla modeller, helt enkelt för att det känts så ovärt att lägga pengar på något man måste byta ut igen inom kort.

Vegan har tyvärr alldeles för takformade bossor :(
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Hamsteragility röstar jag helt klart för! :banana: Och är det svårt att hitta hamsterkoppel i rätt storlek så skulle jag tippa på att sådana är lite lättare att tillverka själv än en välpassande sadel ;)

Annars hade jag nog också kört bomlöst, i alla fall provat det och sett hur bra den sitter när hästen krumbuktar (har iofs bara ridit i en bomlös sadel, men den satt som den skulle även när vi hoppade och skuttade litegrand, så det gäller nog även där att hitta bra modell) och sedan försökt hitta den perfekta sadeln senare, när hästen känns mer klar och inte ändrar sig så mycket längre. Det känns ju roligare att slänga ut nästan uppemot sexsiffriga belopp på någonting som man faktiskt kan använda länge sedan.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Har oxå en Akribori avkomma med mkt sadelproblem... Oxå helt spikrak rygg samt superkänslig för sadlar, blir jätte sur och spänd om han inte tycker om sadeln även om den för ögat kan ligga bra.. Jag har iaf köpt en Wow och än så länge så älskar hästen den! Där kan du ju välja vilket säte du vill ha och så kan du ju byta kåpor beroende på om du ska hoppa eller rida dressyr!:love: Jag är såå nöjd och jätte glad över att slippa sadelträsket!!!!!:D

Det KAN vara så är din Akribori är en av de Akriboriavkommorna jag "känner till", men jag vet inte. En av ägarna har nämligen, efter år av letande, köpt en WoW-sadel till sin som hon är mycket förtjust i. Och som jag sagt att jag ska komma och kolla på typ hur länge som helst men inte fått tummen ur än... :angel:

Men oberoende av om du är den jag anar, utifrån ovanstående, så är dina argument starka. Men investeringsmässigt så blir ju nästan hästen plötsligt dubbelt så dyr med sadeln på om jag köper en... Vilket också är ett gångbart argument.

Jag kan inte rida omkring med en halvdålig sadel. Precis som din så har min känslig rygg och blir djupt olycklig när sadeln inte passar och väldigt störd i sitt arbete om den glider (oftast i sidled...). Men jag har heller inte oändligt djupa fickor att ösa ur för närvarande. Och tid (och nerver!!! man kan bli sinnessjuk för mindre!) att leta begagnat som en gnu några gånger om året har jag verkligen inte heller. Egentligen. Men ett av intena ovan måste jag ge avkall på. Ångest.


Men för att favorisera alternativ Dyrsadel: Går det justera en WoW-sadel mellan två helt olika (men rakryggade) hästar hemma i sadelkammaren?
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Testat wintec/bates? (De nyare modellerna)
Passar ju raka och breda ryggar, och går att byta koppjärn eftersom.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag hade nog fortsatt med begagnat i något högre prisklass, och bitit i äpplet. Nej, JAG hade tagit min bomlösa och haft den till hästen någorlunda stannat i omformateringen så det var lönt att titta på en sadel att ha lite längre.

Men eftersom du inte vill ha bomlöst, hade jag för din del då jagat rätt på något brett att sitta i till hästen antagit något som kan liknas vid slutgiltig form.

Har du kollat Crown? De är ju riktigt breda, och relativt korta. Joxet med dem är ju att alla sadlar är helt olika, så en 33 kan vara tre olika bredder i tre olika sadlar.

Vill och vill. Det verkar vara en allmänt utbredd uppfattning att bomsadlar inte är hoppsadlar, men det kanske har ändrats? Jag har helt negligerat den bomlösa marknaden!

Jag har kollat på Crown (Ideal) sadlar, men de jag har sett har också varit allt för takformiga (och jag har för den delen inte sprungit på någon med tilläcklig bomvidd heller) :/

Men jag har sett att vissa märken börjat tillverka sadlar för typ frieser, haflinger och liknande. Där kanske han passar in.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Vill och vill. Det verkar vara en allmänt utbredd uppfattning att bomsadlar inte är hoppsadlar, men det kanske har ändrats?

Jag skulle vilja säga tvärtom, den utbredda uppfattningen är att det bara är bomsadlar som är för hoppning.

Ansur har hoppsadlar som är bomlösa, men då pratar vi den prisklass du är försiktig med.

Har själv haft en Crown som var tillräckligt bred för ett köksbord, men det tog ju 6 ex av samma bomvidd innan graderna stämde med hästen. De bossorna var inte takformade för fem öre, men det kanske hade med modellen att göra? Eller stoppningen.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag skulle vilja säga tvärtom, den utbredda uppfattningen är att det bara är bomsadlar som är för hoppning.

Ansur har hoppsadlar som är bomlösa, men då pratar vi den prisklass du är försiktig med.

Har själv haft en Crown som var tillräckligt bred för ett köksbord, men det tog ju 6 ex av samma bomvidd innan graderna stämde med hästen. De bossorna var inte takformade för fem öre, men det kanske hade med modellen att göra? Eller stoppningen.

Då har jag lärt mig något nytt, kanske harvar alldeles för långt nere i mina konservativa hjulspår. Jag kommer inte ens ihåg argumenten riktigt om jag ska vara ärlig. Dålig tryckutjämning när man står i stigbyglarna, sämre balans och fler sådana luddiga som jag inte kan hävda eftersom jag inte är påläst på ämnet. Gamla och kanske var de fördomar redan från början. Jag får väl helt enkelt se om jag kan få tag på någon vettig bomlös som jag kan prova själv. :idea:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Då har jag lärt mig något nytt, kanske harvar alldeles för långt nere i mina konservativa hjulspår. Jag kommer inte ens ihåg argumenten riktigt om jag ska vara ärlig. Dålig tryckutjämning när man står i stigbyglarna, sämre balans och fler sådana luddiga som jag inte kan hävda eftersom jag inte är påläst på ämnet. Gamla och kanske var de fördomar redan från början. Jag får väl helt enkelt se om jag kan få tag på någon vettig bomlös som jag kan prova själv. :idea:

Och bara för att förtydliga så med "hoppa" menar jag att rida deb/lätt fälttävlan. Jag får läsa på och återkomma! :angel:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag är nog inte den person som du tror, ;-) jag bor i närheten av Stockholm.

Wowsadlarna är väldigt anpassningsbara, tex så har en PRE/nordsvensk korsningen, med lätt svängd rygg, i stallet samma bom i sin Wowsadel som jag har i min. Men vi har olika bossor, så är inte hästarna totalt olika i form behov av kanalbredd så kan det säkert fungera! Prova! :love::idea:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag är nog inte den person som du tror, ;-) jag bor i närheten av Stockholm.

Wowsadlarna är väldigt anpassningsbara, tex så har en PRE/nordsvensk korsningen, med lätt svängd rygg, i stallet samma bom i sin Wowsadel som jag har i min. Men vi har olika bossor, så är inte hästarna totalt olika i form behov av kanalbredd så kan det säkert fungera! Prova! :love::idea:

Sedär, då fick jag ytterligare vatten på min Akribori-kvarn!

Kan man byta bossorna själv? Min andra har BRA sadelläge. Det kanske är för olikt... :angel: Men jo, hon är åt det vida hållet hon med och har rak rygg, så hon är ju inte helt väsenskild från Akriboriodågan.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag har en häst med sådan rygg, och genom åren har vi bytt sadlar som andra byter underkläder. Under ett bra tag både red och tävlade jag i galoppsadeln.
Den sadeln jag hittat, som legat bäst, var Max Höpfner Ahlerich. Nu är det ju en hopphäst, så tyvärr har jag inte kunnat hoppa i den.
När hästen började bli till åren, och endast tävlade lättare klasser funkade Pessoa utmärkt. Spikrak i bommen, men verkar inte finnas i alltför vida storlekar. Dock hemskt hård att rida i. Höpfner Piano är nog den bästa hoppsadeln jag haft till henne, rätt skön att rida i, och satt bra.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Som föregående talare säger, en galoppsadel kan vara lösningen. Den brukar passa alla hästar, har bara halv bom vilket gör att även hästar med känslig rygg brukar trivas med den. Lätt att hoppa i, dessutom är den lättare att sitta kvar i om hästen busar då du slipper ett bakvalv som puttar dig ur sadeln ;) Hittade en länk på galoppforumet där den finns att beställa, pundet ligger lågt nu, passa på och köp! :p Har själv en som jag använder ibland som variation för att skona hästens rygg, tror det är bra med lite ombyte.

https://www.gibsonsaddlers.com/product/gibson-wide-half-tree-exercise-saddle-047n/

Hittade en med vid bom borde passa perfekt! Se ovan
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag har en häst med sådan rygg, och genom åren har vi bytt sadlar som andra byter underkläder. Under ett bra tag både red och tävlade jag i galoppsadeln.
Den sadeln jag hittat, som legat bäst, var Max Höpfner Ahlerich. Nu är det ju en hopphäst, så tyvärr har jag inte kunnat hoppa i den.
När hästen började bli till åren, och endast tävlade lättare klasser funkade Pessoa utmärkt. Spikrak i bommen, men verkar inte finnas i alltför vida storlekar. Dock hemskt hård att rida i. Höpfner Piano är nog den bästa hoppsadeln jag haft till henne, rätt skön att rida i, och satt bra.

Ptja. Kanske inte en så dum idé. Åtminstone medan jag velar klart om inte annat. Den Me_too länkade till var ju ett ok pris på. ska följa upp den tråden också. Tack!
 

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha gått bet på två olika utprovare som provat ut för raka sadlar till min ena häst är jag otroligt skeptisk numera. Men hon...
Svar
14
· Visningar
1 207
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 313
Senast: Thera
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 961
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp