Den eviga sadelinpassningen

Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag hade först Crown Jessica till min unghäst som är helt platt, mkt bred och spikrak i ryggen (obefintlig manke). I samband med att han växte ur den så skaffade jag en K2 i W (mot XW). Jag misstänker dock att han säkert kommer att bredda ur den också så småningom så att då behöver en XW.

Så K2 tycker jag absolut att du ska prova om du inte redan gjort det!


Letar! Både efter K2 och en Jessica. Problemet är att jag ledsnat lite på att köpa på vinst och förlust och letar modeller jag kan prova inom radien av ca 1 mils restid så att jag kan packa ihop hästen för att prova. :) Jag har dammsugit både mina och mina närmastes hästkontakter men inte fått några fler napp på sistone. Men även om jag tvivlar ibland så fortsätter jag leta.... :p
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Det är synd att du bor så långt ifrån. Annars hade du kunnat prova båda hos mig (jag har även kvar jessican). Men skulle du och hästen ha vägarna förbi Skåne så är det bara att höra av sig!

(fast jag har iof dressyrmodeller. Har inte koll på om du söker hopp- eller dressyr?)
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Det är synd att du bor så långt ifrån. Annars hade du kunnat prova båda hos mig (jag har även kvar jessican). Men skulle du och hästen ha vägarna förbi Skåne så är det bara att höra av sig!

(fast jag har iof dressyrmodeller. Har inte koll på om du söker hopp- eller dressyr?)

Skåne borde helt klart ligga närmare, för det verkar vara störst koncentration vettiga begagnade sadlar till salu just där... Men snart är jag desperat nog att köra till Skåne också... :arghh: Jag får göra en roadtrip och prova sadlar, nya semesterplaner!! :D

Dressyr eller hopp spelar ingen roll längre, jag tränar båda grenarna och får väl helt enkelt rätta mig efter vilken jag sadel jag får tag i...
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

rak.jpg


Var det någon som sa rak..?



Haha så där ser min nya häst ut också. Han är dock tre år, vet inte hur ryggen kommer utveckla sig... Dock ser ryggen ut sådär när han har huvudet i "arbetarhöjd". Dock lite mer svängd när huvudet är högt upp, men så vill jag ju inte arbeta honom ändå haha.
Han ligger mellan vid och xvid senast jag kollade (har jämfört med wintecs järn) Rider för tillfället i en Zaldi Magnum, som är för vid men jag har fårskinnspadd. Den ligger faktiskt helt still! Så vi har den tills vidare, tills jag vet hur ryggen utvecklar sig.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Nu har vi gett oss in på den bomlösa marknaden! Idag fick vi låna en Sensation G3 och en Sensation Hybrid, så nu har jag suttit i en bomlös sadel för första gången i mitt liv. Definitivt inte obekvämt, men helt klart annorlunda! :)

Det sa min häst också, åtminstone den sista halvan av tidigare mening. Så vitt jag kunde avgöra låg den still (gled inte fram och ingen ruggad päls), men han tappade helt framåtbjudningen och var väldigt svår att få att galoppera på böjt spår. Red en sväng barbacka mellan sadlarna för att avgöra om det kunde vara värmen, nya platsen eller bromsarna som var problemet, men då var han sitt vanliga spralliga jag igen som mer än gärna tog några galoppvarv på volten. Nästa sadel på och framåtbjudningen på nytt heldöd.

Jag mailade en återförsäljare av G3s och G4 och bifogade bild av min häst, och denne trodde inte att den skulle passa min häst, eftersom han var lite högre fram än bak samt sittpunkten skulle vara långt fram på honom. G3 skulle behöva bli uppbyggda bak samt modifieras i allmänt för att passa min häst i så fall. Kanske nåt liknande som gjorde att din häst inte trivdes i den?

Jag har inte prövat sadeln som jag fick tips om, men jag kan skicka länk i PM. Min häst är som sagt bara tre år och jag vill se hur ryggen utvecklar sig innan jag skaffar två sadlar att ha.. Får bli en dressyrsadel just nu bara, se hur länge den funkar.
Han ligger mellan vid och xvid nu, jämför med Wintecs koppjärn. Närmare xvid än vid iaf... Provade en Bates Momentum hoppsadel med xvid-järn, sadeln gungade på honom...

(min tidigare kommentar togs bort, antagligen för att den innehöll en länk? hade varit trevligt att få info om varför den tas bort, eller bara ta bort länken i mitt inlägg. Hmmm.)
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag mailade en återförsäljare av G3s och G4 och bifogade bild av min häst, och denne trodde inte att den skulle passa min häst, eftersom han var lite högre fram än bak samt sittpunkten skulle vara långt fram på honom. G3 skulle behöva bli uppbyggda bak samt modifieras i allmänt för att passa min häst i så fall. Kanske nåt liknande som gjorde att din häst inte trivdes i den?

Min pålle är i och för sig överbygd, men passade gjorde de inte i alla fall sa han... ;) Ska dock kolla med företaget tänkte jag.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Du har inte funderat mer på WOW-sadeln??
Jag själv funderar på att prova. Såg att din häst har sadelgjordsläget längre fram än sadelläget, precis som min.

På min har Trekker inspiration fungerat, men jag gillar inte riktigt, svårt att komma ner i den.

Jag har turen att ha en wow-utprovare bara 2 mil från mig, så jag kommer nog prova. Hästen i fråga är bara 4 år nu dock... Svårt att säga vad en sån ung tycker om en sadel tycker jag. Hans mor talar om DIREKT vad hon tycker. Ibland vägrar hon röra sig :P
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Du har inte funderat mer på WOW-sadeln??
Jag själv funderar på att prova. Såg att din häst har sadelgjordsläget längre fram än sadelläget, precis som min.

Min ena häst passar ju in på beskrivningen av din, alltså sadelgjordsläget längre fram än sadelläget, dessutom bred bröstkorg, bred platt rygg med bred biffig manke som är rätt typiskt för en del arabstammade. Sadelutprovaren kliade sig i huvudet och rekommenderade WoW till oss också, i och med att det är en av de få sadlar som kan anpassas så fullt ut i den prisklass vi ändå diskuterar måttbeställt, då min röv vägrar sådana sadlar som Globus.
Så nu är det bara 30000 som saknas. O_o
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Du har inte funderat mer på WOW-sadeln??
Jag själv funderar på att prova. Såg att din häst har sadelgjordsläget längre fram än sadelläget, precis som min.

Jo, faktiskt! Tog kontakt med dem, men sen har det ärligt talat varit nästan svårt att få något att hända. Kanske semesterproblem, vad vet jag. Lite lack blir jag när försäljaren inte hör av sig som hen lovar, inte har vett att ursäkta sig när hen blir påmind och över huvud taget inte verkar särskilt intresserad av att ha mig som kund. Känns ju sådär att behöva tvinga dem att sälja sina sadlar när de nu har den prisbild som de har. Så just nu tjurar jag, och eftersom ingen lär höra av sig om några inprovningstider frivilligt så händer det just nu ingenting på den fronten.

Rebel of Sweden hörde inte heller av sig som de lovat (de fick inte sadeln att passa, så de skulle fixa till lite specialpaneler och sen höra av sig).
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Lägg till att min har en manke som är både HÖG och LÅNG!

Jag hatar sadlar! :D

Moiran: Jag tror det är så enkelt att de som köper sadlar av WOW är desperata människor som har provat ALLT och därmed hör av sig och tjatar, därför känner de att de inte behöver höra av sig.
Jag kan ju givetvis ha fel, men en sadel för 30 000 köper man ju inte om man kan få något för halva priset att fungera, generellt sett alltså.
Vilken av dem är det du har haft kontakt med??


Jag hoppas att i värsta fall kunna köpa en wow nästa år i maj när jag får min semesterersättning och köra en sommar till utan semester ;)
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag tror det är så enkelt att de som köper sadlar av WOW är desperata människor som har provat ALLT och därmed hör av sig och tjatar, därför känner de att de inte behöver höra av sig.
Jag kan ju givetvis ha fel, men en sadel för 30 000 köper man ju inte om man kan få något för halva priset att fungera, generellt sett alltså.
Vilken av dem är det du har haft kontakt med??


Jag hoppas att i värsta fall kunna köpa en wow nästa år i maj när jag får min semesterersättning och köra en sommar till utan semester ;)

Mmm, men ändå en dålig försäljningsbemötande som inte gör mig särskilt taggad och intresserad. Jag pratade med försäljaren som säljer söder om oss. Fick denne rekommenderad av en annan tjej i trakten med WOW-sadel. Får väl ta kontakt med den andra i norr om mig och se om jag har bättre lycka där. Den försäljaren har mest med dressyrsadlar att göra. Vi får se. Just nu går jag genom tjurningsstadiet som sagt. :meh:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Det är väl inte så konstigt? När det handlar om saker i den prisklassen förväntar jag mig en intresserad och kunnig försäljare. Intresserad av affären och servicen till den (nöjda) kunden, kunnig nog att få kunden just nöjd.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Det är väl inte så konstigt? När det handlar om saker i den prisklassen förväntar jag mig en intresserad och kunnig försäljare. Intresserad av affären och servicen till den (nöjda) kunden, kunnig nog att få kunden just nöjd.

Precis. Jag kan inte tänka mig att jag låter otrevlig i telefon eller per mail. Jag har klart kommunicerat att vi vill komma på inprovning och att vi är rätt mobila när det gäller plats. Har hittills fått ett "mjo, kanske går lösa, jag hör av mig efter helgen", sen stor tystnad och där efter, vid påtryckning drygt 1,5 vecka efter lovad återkoppling, blev det "nä, blir inget. men om en månad kanske. du kan ju höra av dig till nån annan om du är intresserad av att få service".

Okej, det var ju inte direkt ordagrant, men min tolkning av det hela. I vilket fall var hade säljaren uppenbarligen inget som helst intresse av att hjälpa mig mer än att ge numret till någon annan försäljare (inom samma företag). Min upplevelse av svenska WOW är så här långt att man måste jaga folk för att få möjlighet att ens prova. Men ska jag rida hästen så har jag väl inte så mycket annat val än att svälja stoltheten och tvinga WOW att ta emot mina surt förtjänade slantar som jag egentligen inte alls har råd att betala och ge mig en sadel. :meh:
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Prata med WOW i England och meddela att det inte ser bra ut med servicen i Sverige. Jag vill nog tro att de blir mycket illa berörda.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Läste igenom tråden igår men minns inte om jag läste någonstans om du provat Passier?
Jag har en med precis lika rak rygg som din men dock mer manke och på honom hade jag också massa problem i början.



Allt åkte fram och låg och glappade baktill så jag fick en smäll i baken varje gång jag red lätt. Inte alls roligt:o Provade allt jag kom över utan större framgång i början och jag va nästan lipfärdig för ingenting låg bra utan mest uppepå och kom inte ner på ryggen.
Men till slut kom jag över en Passier Optimum och jag har haft den i mer än två år nu. Har bara stoppat om den efter honom och vidgat den allt eftersom han musklat på sig. Kan verkligen rekomenderas! :)

Gammal bild från när jag köpte den:

 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag ringde försäljaren igår faktiskt, och jag var välkommen att komma in och klämma och känna på sadeln så mkt jag ville :D
Jag förklarade redan innan att jag inte hade råd med en förens tidigast till våren :)

Måste dock säga att det är dyrt att passa in sadeln! 1000 kr/gång :eek:
För något som säkerligen inte tar mer än 15 min :meh:

Åkte jag till henne med hästen så kunde hon tänka sig att kanske ta "bara" 800 O_o
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Jag ringde försäljaren igår faktiskt, och jag var välkommen att komma in och klämma och känna på sadeln så mkt jag ville :D
Jag förklarade redan innan att jag inte hade råd med en förens tidigast till våren :)

Måste dock säga att det är dyrt att passa in sadeln! 1000 kr/gång :eek:
För något som säkerligen inte tar mer än 15 min :meh:

Åkte jag till henne med hästen så kunde hon tänka sig att kanske ta "bara" 800 O_o

Nu har jag provat WOW, dock inte med den första återförsäljaren... :rage: Utprovaren tog 800 + reseersättning vilket absolut känns i saftigaste laget. Nåja, jag tog upp 3h i anspråk, så just den här gången får jag nog räkna det som rätt prisvärt trots allt.

Det började rätt deprimerande med att allt åkte... håll i er nu... framåt när han rörde sig trots justeringar lite hit och dit. :nailbiting: Men så småningom hittade vi en kombo där allt satt kvar där det skulle även i trav och galopp, han rör ju ryggen väldigt mycket, och med ytterligare lite justerande försvann springandet också och han slappnade av lite. Vi testade sen även att länga galoppen ordentligt över en stubbåker, ett par minisprång över hinder och blandad yster luftakrobatik. I det sista fallet sitter den inte 100% stilla, men det är inte mycket alls den rör sig, men enligt försäljaren går den nog få helstill även då med en förgjord.

Jag har inte det allra minsta råd med en svindyr sadel. Egentligen. Men om ett par månader har vi nog en sadel i sadelkammaren som passar min lilla cirkushäst! Känns lite otroligt, men jag hoppas att det är sant...:up: Jag är glad, men inte plånboken! :D
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Läste igenom tråden igår men minns inte om jag läste någonstans om du provat Passier?

Jo, vi har faktiskt provat just en Optimum, men tyvärr fick jag inte den att passa, men den var dock snäppet trång också. :( Men jag upplevde också att den var för takformad? Min har ju i musklat skick riktiga limp-ryggmuskler så han behöver en rejält bred kanal och en väldigt "o-takformad" sadel för att det inte ska bli obekvämt. När han är musklad och man rider barbacka är det som att rida en liten dartmoor eller "grov" welsh - man känner ingen ryggrad utan sitter på en fotpall till en riktigt skön fotölj... :D
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Åh, vad roligt att du hittat en passande sadel!

Jag blev dock lite halvdeppig av det iom att jag nu började snoka mer om de sadlarna själv. Jag tycker de är så fula.. :o
Jag vill inte ha en sadel jag tycker är ful. Men om man inte hittar annat måste man väl.. Fan..:p
Dessutom ser jag att en kompis kompis är utprovare och finns här omkring. Dubbel-fan..;)

Jag ska testa igenom hela gårdens sadlar först tror jag dock i någon form av sista desperat försök.
 
Sv: Den eviga sadelinpassningen

Du som har problem med att sadlarna är för breda att sitta i borde verkligen prova en Wow, det är fantastiskt skönt för bäckenet att slippa sitta i spagat!! ;) Jag tycker inte att dom är så fula, man vänjer sig.. :D

bild_zps58c979ec.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha gått bet på två olika utprovare som provat ut för raka sadlar till min ena häst är jag otroligt skeptisk numera. Men hon...
Svar
14
· Visningar
1 204
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 308
Senast: Thera
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 952
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp