Den galna bostadsmarknaden

alazzi

Trådstartare
Nog för att folk är vilda men idag såg jag en annons där man tycker att minst 4 personer kan bo i en 2:a...
"
har delat sitt första inlägg.
Ny medlem · · Igår kl. 11:16 · Västerhaninge, Stockholm County, Sverige
Uthyrning lägenhet brf andrahand from 180201-190131

55 kvm 2 rok på 1,5 trappa (mittenvåning) i hsb brf Ribby, Västerhaninge. Nära buss och pendeltåg. 10 min promenad till centrum. 2 min gångavstånd till pizzeria samt affär öppet till kl 22 alla dagar.
Fullt möblerad inkl linne, 140 säng i sovrum samt bäddsoffa med 140 bredd. Plats för minst 4 Pers.

Uthyres 1 år i taget enl föreningens stadgar. Processen är att kontrakt skrivs först och sedan lämnas för granskning hos brf styrelse,först när de godkänt kontrakt och hyresgäst-börjar uthyrningskontraktet att gälla som avtal.

Utdrag kreditkontroll krävs till oss som uthyrare,inga betalningsanmärkningar godkänns. Krävs fast inkomst stor nog att täcka hyran. Underlag att styrka inkomst krävs.
Inga djur tillåts alls i lägenheten! Ev rökning sker på balkongen.

2 hyror i deposition innan inflytt.
Hyra inkl el 13000 kr/mån. Bredbandsuttag finns-hyresgäst tecknar själv abonnemang. Datumparkering finns i närområdet.

Hsb's kontrakt med relevanta bilagor skrivs inför uthyrning.

Vid intresse kan bilder skickas eller så kan man komma och titta själv. Vi bor i lägenheten just nu,2 vuxna och 2 barn.

För mer info kontakta mig, "
 
Nog för att folk är vilda men idag såg jag en annons där man tycker att minst 4 personer kan bo i en 2:a...
"
har delat sitt första inlägg.
Ny medlem · · Igår kl. 11:16 · Västerhaninge, Stockholm County, Sverige
Uthyrning lägenhet brf andrahand from 180201-190131

55 kvm 2 rok på 1,5 trappa (mittenvåning) i hsb brf Ribby, Västerhaninge. Nära buss och pendeltåg. 10 min promenad till centrum. 2 min gångavstånd till pizzeria samt affär öppet till kl 22 alla dagar.
Fullt möblerad inkl linne, 140 säng i sovrum samt bäddsoffa med 140 bredd. Plats för minst 4 Pers.

Uthyres 1 år i taget enl föreningens stadgar. Processen är att kontrakt skrivs först och sedan lämnas för granskning hos brf styrelse,först när de godkänt kontrakt och hyresgäst-börjar uthyrningskontraktet att gälla som avtal.

Utdrag kreditkontroll krävs till oss som uthyrare,inga betalningsanmärkningar godkänns. Krävs fast inkomst stor nog att täcka hyran. Underlag att styrka inkomst krävs.
Inga djur tillåts alls i lägenheten! Ev rökning sker på balkongen.

2 hyror i deposition innan inflytt.
Hyra inkl el 13000 kr/mån. Bredbandsuttag finns-hyresgäst tecknar själv abonnemang. Datumparkering finns i närområdet.

Hsb's kontrakt med relevanta bilagor skrivs inför uthyrning.

Vid intresse kan bilder skickas eller så kan man komma och titta själv. Vi bor i lägenheten just nu,2 vuxna och 2 barn.

För mer info kontakta mig, "
Vad är det du vill diskutera?
Vi i Sverige har ju haft ett par olika definitioner vad det gäller trångboddhet genom tiderna.

Från att generellt ha blivit mindre och mindre trångbodda så kan det nog vara så att trenden vänder, och inte bara i utsatta områden (Jag har periodvis bott 6 personer i en trea) och i riktigt trendiga områden.

Vi är generellt bortskämda med mycket yta per person i Sverige jämfört med de flesta andra ställen. Det kan nog behöva ändras, i alla fall i städerna. Men inte att det måste bli så illa som det är i vissa ställen, när man ofrivilligt bor sju pers i en tvåa.
 
Vad är det du vill diskutera?
Vi i Sverige har ju haft ett par olika definitioner vad det gäller trångboddhet genom tiderna.

Från att generellt ha blivit mindre och mindre trångbodda så kan det nog vara så att trenden vänder, och inte bara i utsatta områden (Jag har periodvis bott 6 personer i en trea) och i riktigt trendiga områden.

Vi är generellt bortskämda med mycket yta per person i Sverige jämfört med de flesta andra ställen. Det kan nog behöva ändras, i alla fall i städerna. Men inte att det måste bli så illa som det är i vissa ställen, när man ofrivilligt bor sju pers i en tvåa.
Sen upplevs trångboddhet ofta mycket olika beroende på om den är"frivillig" eller ej.
Jag vet folk som bott med två småbarn i en etta för att kunna bo i ett trendigt område.
Resursstarka personer som kunnat möblerna smart och aktiva persone som var ute mycket, sommarstuga ect.

Sen finns den andre varianten, en sliten bostad och opraktiska möbler Madrasser på hela golvet.Barn som delar säng och förädrar som är hemma hela tiden. Barn som aldrig kan ta med vänner hem. Inte får ro att läsa läxor, kö till toan osv

(Jag har ett särskilt intresse för sociala boendefrågor)
 
Nog för att folk är vilda men idag såg jag en annons där man tycker att minst 4 personer kan bo i en 2:a...
[...]
Vid intresse kan bilder skickas eller så kan man komma och titta själv. Vi bor i lägenheten just nu,2 vuxna och 2 barn.[...] "

Enligt annonsen bor ju uthyrarna själva fyra personer i lägenheten, så det är ju inte bara något de tycker att andra kan göra.

Generellt håller jag med @escodobe s analys av läget. I städerna lär vi få lära oss att bo på mindre ytor, i alla fall så länge urbaniseringstrenden håller i sig och tillräckligt många människor vill bo centralt i stadskärnorna. De lägenheter som byggs nu är också generellt mindre och mer "kvadratsmarta" än de som byggdes på 80 - 90-talen. Jag flyttade nyligen från en 1a byggd omkring 1980 till en byggd förra året. Min gamla lägenhet var 48 kvm, kvadratmetermässigt ligger 2orna i mitt nya hus ungefär i denna storlek - men med dubbelt så hög hyra då. Min nya lägenhet är 34 kvm och långt ifrån bland de minsta 1orna i huset. Jag hade väl egentligen velat flytta till något större, men beslutade mig för att prioritera område och då fick det bli såhär för att få en hyra jag känner mig bekväm med. Och nu efter ett halvår konstaterar jag att det funkar bra. Jag har skalat ner vissa saker och gjort en del val för att utnyttja ytan på bästa sätt. Det var trevligt med mycket plats i min förra lägenhet, men jag behövde faktiskt inte den ytan. Även om jag trodde det.

Sen finns det naturligtvis alltid en gräns för hur trångt man kan bo med bibehållen livskvalitet när det är barn med i bilden.
 
Själv tänker jag ibland på hur det har gått från extrem trångboddhet i Sverige till väldigt gott om plats för många vad gäller boende nuförtiden.På 1800-talet kunde det bo upp till 20 personer i ett rum och kök. På 1920-talet kom nödbostäderna, det var t.ex. ombyggda gymnastiksalar, varje familj fick ett bås som inte var stort. Båsen hade inte väggar som gick ända upp till taket för det var inte möjligt att bygga det så. I övrigt var det i stort sett 1 rum och kök som gällde för arbetarfamiljerna, det ansågs inte ekonomiskt rimligt att de skulle kunna betala för mer bostadsyta än så. Nu för tiden så bor de flesta ganska rymligt tycker jag.

Sen ser vi väl en viss tillbakagång i detta i och med bostadsbristen där framförallt flyktingar och invandrare drabbas ganska hårt och det kan bo mellan 10-20 personer i en tvåa där barnen sover i skift. Sen finns det också svenskar som är födda här framförallt yngre som blir kvar länge hemma hos sina föräldrar för att de inte får någon hyresbostad och inte har råd att köpa en bostad. Så jag vet inte om fyra personer i en tvåa kan anses som trångboddhet direkt, inte om man sätter det i perspektiv iallafall.
 
Stockholm ligger i lä jämfört med t ex London och New York och det här verkar som en naturlig utveckling. (Sen hade det känts lite konstigt att dela med så många så långt ifrån själva innerstaden. Kanske har jag missat något om just Västerhaninge?)
 
Enligt annonsen bor ju uthyrarna själva fyra personer i lägenheten, så det är ju inte bara något de tycker att andra kan göra.

Generellt håller jag med @escodobe s analys av läget. I städerna lär vi få lära oss att bo på mindre ytor, i alla fall så länge urbaniseringstrenden håller i sig och tillräckligt många människor vill bo centralt i stadskärnorna. De lägenheter som byggs nu är också generellt mindre och mer "kvadratsmarta" än de som byggdes på 80 - 90-talen.
Själv tänker jag ibland på hur det har gått från extrem trångboddhet i Sverige till väldigt gott om plats för många vad gäller boende nuförtiden.På 1800-talet kunde det bo upp till 20 personer i ett rum och kök. På 1920-talet kom nödbostäderna, det var t.ex. ombyggda gymnastiksalar, varje familj fick ett bås som inte var stort. Båsen hade inte väggar som gick ända upp till taket för det var inte möjligt att bygga det så. I övrigt var det i stort sett 1 rum och kök som gällde för arbetarfamiljerna, det ansågs inte ekonomiskt rimligt att de skulle kunna betala för mer bostadsyta än så. Nu för tiden så bor de flesta ganska rymligt tycker jag.

Sen ser vi väl en viss tillbakagång i detta i och med bostadsbristen där framförallt flyktingar och invandrare drabbas ganska hårt och det kan bo mellan 10-20 personer i en tvåa där barnen sover i skift. Sen finns det också svenskar som är födda här framförallt yngre som blir kvar länge hemma hos sina föräldrar för att de inte får någon hyresbostad och inte har råd att köpa en bostad. Så jag vet inte om fyra personer i en tvåa kan anses som trångboddhet direkt, inte om man sätter det i perspektiv iallafall.
Enligt boverkets norm är de trångbodda. Men det i sig behöver inte vara problematiskt.
Jag tror att vi kommer se en ökning, både när det gäller frivillig och ofrivillig trångboddhet.
 
Jag har länge tänkt att man behöver mindre boutrymme än vad de flesta människor har. Däremot skulle jag inte vilja bo ensam på, säg, 15 kvm. Då hade jag fått cellskräck. Men att dela några personer på 55 kvm, det ser jag inte som något riktigt problem egentligen. Min man och jag har flyttat till ett mycket mindre hus än vad vi hade förut. Vi (och hunden) bor numera på ca 67 kvm (förra huset ca 114 kvm) och jag ÄLSKAR det. Mycket mysigare, mer lättstädat, allting inom räckhåll, osv. Förutom att sovrummet kunde ha varit liiiite bredare så är jag bara, bara nöjd :) !
 
Det såldes nyligen en 22 kvm liten etta för nära 3,9 miljoner i mitt kvarter. Som ngn påpekat är det betydligt dyrare i tex NY. Jag tror folk tränger ihop sig allt mer. Det är dyrt att hyra i andra hand också, även en bit utanför stan och folk prioriterar nog att kunna ha ett liv och lite marginal utanför boendet också tänker jag.
Jag tror definitivt att det kommer bli allt mer kvadratsmarta boenden och folk som bor tillsammans! Tror dessutom att den sk ”kärnfamiljen” kommer luckras upp allt mer och då kan ju folk lika gärna bo tillsammans ett gäng och prioritera läget framför kvadratmeter.
 
Jag har många vänner som tvingats till drastiska bostadslösningar då det i Visby knappt finns tillgång till 12-månaderskontrakt för studenter.
- 3 personer i vardagsrummet, 1 i garderoben samt 2 pers per sovrum (2st). Detta exempel var lösningen för studenter som tagit examen men ville bo kvar i stan.
- 3 personer i en 19kvm med litet pentry (sommar)
- 2 personer på ca 20kvm utan rinnande vatten inomhus (sommar)
 
Som valp på 60-talet hade jag några klasskamrater som bodde med föräldrar och ett syskon i en tvåa. En dubbelsäng och en våningssäng i sovrummet - vardagsrummet var finrum med dörren stängd och användes bara vid helger och kalas. Absolut barnförbjudet område! Vardagslivet levdes i köket.

Idag ser man det nog som två rum av olika storlek som kan inredas efter behov.
 
Det såldes nyligen en 22 kvm liten etta för nära 3,9 miljoner i mitt kvarter. Som ngn påpekat är det betydligt dyrare i tex NY. Jag tror folk tränger ihop sig allt mer. Det är dyrt att hyra i andra hand också, även en bit utanför stan och folk prioriterar nog att kunna ha ett liv och lite marginal utanför boendet också tänker jag.
Jag tror definitivt att det kommer bli allt mer kvadratsmarta boenden och folk som bor tillsammans! Tror dessutom att den sk ”kärnfamiljen” kommer luckras upp allt mer och då kan ju folk lika gärna bo tillsammans ett gäng och prioritera läget framför kvadratmeter.
Fyra miljoner för en etta? Var bor du, Strandvägen?
 
Absolut! Jag håller med dig, jag har följt marknaden ett tag (drömmer om en egen lägenhet) och det är hutlösa priser :nailbiting::meh:

Rent krasst är ju det dyraste man kan göra att köpa små lägenheter idag. Iallafall om man planerat att bo där själv. Iofs märkte jag när jag följde en kompis på visningar (hon skulle köpa en liten central övernattningslägenhet) att det ofta var par som var spekulanter på dessa ettor på typ 25-30 kvm. Dessa konkurrerade ut jämnåriga unga singlar i budgivningarna då de hade två inkomster.

Smartast vore att gå ihop ett gäng kompisar och köpa en större lägenhet, då får man mer kvm för pengarna!
 
Ang lägenheten TS skrev om så tycker jag 13 000 i månaden inkl el för 55 kvm låter som ett ganska bra pris sett till hur andrahandsmarknaden ser ut. Känner inte till området som sådant men det är säkert många som nappar på det om det är nära till pendeln. Ett par kommer ju undan med 6 lax var i månadshyra!
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 423
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp