Den gröna kometen?

@bettysmatte Jag hittade den med hjälp av Stellarium i fredags, en gratis-app med stjärnkartor att rikta mot himlen. Bor där det är rätt mycket ljusföroreningar och månen ställde till det också, så den var inte supertydlig här. Mer som en vanlig stjärna än en grön komet med blotta ögat.
Jag har Google Sky Map, men kunde inte riktigt lista ut hur jag skulle hitta den med hjälp av appen. Det borde ju funka, tycker man?
 
Jag har Google Sky Map, men kunde inte riktigt lista ut hur jag skulle hitta den med hjälp av appen. Det borde ju funka, tycker man?

Jag har inte testat Google Sky Map så vet inte hur den funkar men i Stellarium så knappar man bara in namnet på kometen och då dyker det upp hjälp-pilar så att man riktar telefonen mot rätt plats på himlavalvet.

Men alltså kometen ser ut som en vanlig stjärna, svansen kan en bara ana med stjärnkikare vad jag förstått det som. Kamera & Bild har en bra intervju med Göran Strand samt några bilder, artikeln ligger inte bakom betalvägg.

https://www.kamerabild.se/nyheter/vetenskap/goran-strand-fotograferade-kometen-c-2022-e3-ztf
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Nån som håller span på den. Såg den i torsdags och även nu ikväll. Kan se den med blotta ögat, Hoppas på klart väder den 1 februari, då...
Svar
5
· Visningar
517
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 053
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
363
Senast: Pilot
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp