Den gröna kometen?

bettysmatte

Trådstartare
Någon som har lyckats se den omtalade gröna kometen ännu? Här har det varit moln varenda dag, så tyvärr ingen chans... :( Men imorgon kväll ska det enligt prognos bli klart väder så jag hoppas på att försöka komma ihåg att kika efter den :) !
 
Jag avvaktar, ska synas bäst 1 februari, har dock ingen kikare så vet inte om det går att se då?? Ska försöka hitta en på loppis tänkte jag, stjärnhimlen är ju spännande!!
 
Jag avvaktar, ska synas bäst 1 februari, har dock ingen kikare så vet inte om det går att se då?? Ska försöka hitta en på loppis tänkte jag, stjärnhimlen är ju spännande!!
Den ska gå att se med blotta ögat, vad jag har förstått. Men säkert mycket bättre med kikare :) !
 
Här är det riktigt stjärnklart och fint nu. Spanade lite när jag var ute nyss, men ska göra ett ordentligt försök med kikare senare ikväll.
 
Jag skulle ju kolla igår, då var det helt klart väder men jag glömde. Idag är det molnigt.
1 februari ska den vara närmast men jag läste att det är fullmåne då därför ser man den sämre den dagen pga ljuset.
 
Här också! Vilken tid ser man den bäst? Var på himlen är den??
DN ger en väldigt exakt beskrivning:
Den som vill hitta den kan spana mot norr strax före klockan 18 och ta sikte på Karlavagnen. Strax till vänster om den så kallade tistelstången och nästan rakt under Lilla Björn ska den gröna kometen gå att se. Kometen återfinns ungefär 30 grader över den norra horisonten vid 18-tiden.

Kometen syns i norr hela natten fram till tidigt på morgonen när solen åter dränker dess ljus.
 
Syns den jätte bra eller verkligen måste anstränga sig? Funderar om ska bara åk till takterrasen kika eller ta mig ut idag eller annan dag.
 
Tog mig upp på takterrassen började bli lite dimmaktigt ute och blev lite för mycket svindel böja upp huvudet i mörket uppe på takterrassen :rofl: . Nytt försök imorgon eller annan dag.
 
Jag såg den igår på kvällen när jag var ute med hunden ☄️
Hur såg den ut? Jag undrar fortfarande hur jag kunde missa den i fredags kväll. Jag var ute i två omgångar och kikade, men kunde verkligen inte se något "avvikande" på himlen som skulle kunna vara kometen.
 
@bettysmatte Jag hittade den med hjälp av Stellarium i fredags, en gratis-app med stjärnkartor att rikta mot himlen. Bor där det är rätt mycket ljusföroreningar och månen ställde till det också, så den var inte supertydlig här. Mer som en vanlig stjärna än en grön komet med blotta ögat.
 
I förrgår var det stjärnklart, men jag såg inte att någon ljusprick såg speciell ut....

Igår var det molnigt, så hoppas på fler klara kvällar.
 
Hur såg den ut? Jag undrar fortfarande hur jag kunde missa den i fredags kväll. Jag var ute i två omgångar och kikade, men kunde verkligen inte se något "avvikande" på himlen som skulle kunna vara kometen.

Som en lätt grönskimrande stjärna.
Har en vän som fotade fem för ett par dagar sedan, annars hade jag inte vetat vad jag skulle kolla efter och var 😊
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Nån som håller span på den. Såg den i torsdags och även nu ikväll. Kan se den med blotta ögat, Hoppas på klart väder den 1 februari, då...
Svar
5
· Visningar
508
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: julgrisen
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 860
Senast: kolblakkur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp