Den heliga amningens namn....

fitzy

Trådstartare
dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och vill inte suga, hon suger till en gång eller tre sen släpper hon. Även om man handmjölkar fram lite så hon ska få smak på att...Jag får panik när jag lägger henne där å hon börjar skrika å sen slutar när man tar bort henne. Å jag känner de inte speciellt tillfredsställande heller av att ha henne där, jag fick nog lite dåliga vibbar på bb av alla som tryckte på tutten å försökte tvinga henne å äta, å man skulle blotta sig för alla. Jag har pumpat mat å gett henne ersättning i dricksskål å det är väl klart att hon blir ännnu mer bekväm nu för det är juh smidigare att äta ur dricksskål då de kommer med en gång än att ehöva jobba för maten det säger juh sig själv. ett par ggr har man fått henne att suga på bröstet med hjälp av amningsnapp men nu funkar inte det heller. idag har jag knappt brytt mig att pumpa då jag känner att de kommer nog aldrig att funka med amningen ändå, jag känner mig mycket lugnare med att flaskmata å veta vad hon får i sig och slippa stressen med att det ska funka att amma. Då ringde amningscentarlen idag, jag förklarade läget å hon praktiskt taget idiotförklarade mig att dom inte suger så bra när dom bara är 5 dagar och att jag måste pumpa för snart kommer hon på att hon vill suga mm mm. Jag försökte förklara att jag inte vill och att jag blir superstressad å praktiskt taget bryter ihop när jag ska fösöka få henne till bröstet men det va inte acceptabelt enligt tanten i andra luren. Jag blev fruktansvärt lessen och fick ännu större press på mig då hon skulle ringa på fredag igen. hon fick mig att känna mig så värdelös som inte ville försöka detta för mitt barn, att sitta och pumpa varannan timme för att få igång mjölken för ev framtida amning.. Varför säger dom att det är frivilligt att amma när dom sen praktiskt taget tvingar en?! klart att amning är det bästa för barnet pch det smidigaste men när de blir såhär så blir det ju bara jobbigt. imorgon kommer BVC så kommer troligtvis att få ett förmaningstal till men då är sambon med och kan hjälpa mig...
 
Sv: Den heliga amningens namn....

Hej!

Jag blir så arg när jag läser ditt inlägg! Varför denna amningshets? Visst är det den bästa maten för barnet, men det absolut viktigaste är väl ändå att mamma älskar sitt barn! Maten kommer i andra hand. Mamma måste ju vara nöjd och glad för att orka ta hand om sitt barn, och hur ska det gå till när man har denna press på sig att man måste klara av att amma till varje pris fast det inte fungerar! Och visst måste det vara viktigare att barnet verkligen får i sig tillräckligt med mat och blir mätt och inte får näringsbrist! Jag hade också problem med amningen, hade för liten mjölkproduktion helt enkelt och barnet var ständigt hungrig. Gav ersättning, men fick hela tiden rådet från alla barnmorskor på bb och bvc att jag måste dra ner på ersättningen för att min mjölkproduktion skulle komma gång, varvid stackars lillen blev allt hungrigare och slutade gå upp i vikt! Önskar så här i efterhand att jag inte hade lyssnat på dem utan lyssnat mer till mitt eget sunda förnuft. Nu äter han ersättning så mycket han vill och är nöjd och glad och rund :) Är så irriterad att man inte fick mer information från mvc att det faktiskt är jättevanligt med amningsproblem och att alla absolut inte kan amma, då hade man inte kännt sig så onormal och dålig när det inte funkade. Lycka till i fortsättningen och gör så som du själv tycker känns bäst för dig och ditt barn, lyssna inte på allas "goda råd", även de utbildade barnmorskorna och barnsjuksköterskorna verkar ju inte alls ha någon koll :mad: Lita på ditt eget omdöme istället!
 
Sv: Den heliga amningens namn....

Vill du verkligen inte amma, så stå på dig, men det kan ju också vara så att ni behöver ett par dagar till innan det funkar.

Jag har precis samma eftarenhet av amningsmottagningen. Jag kände mig verkligen tvingad att fortsätta till varje pris. Förmodligen hade han ingen bra sugteknik, för efter några dagar var jag totalt söndersugen. På amningsmottagningen sa de bara att det är normal med ett "visst obehag" i början. När jag med gråten i halsen försökte förklara att jag grät av ångest redan innan bebisen blev hungrig, att jag lät honom gallskrika av hunger innan jag laddat tillräcklingt mycket för att våga låta honom äta, att jag skrek rakt ut varje gång han sög tag och att jag grät hela amningen, så fick jag som svar "tänk att man inte tål nån smärta alls efter förlossningen!" :eek: Kan säga att den smärtan var 10 ggr värre än de sista öppningsvärkarna!

För mig blev det aldrig bra. Efter två veckor med enbart pumpande och en penicillinkur läkte såren, men jag har fortfarande stora vita ärr på bröstvårtorna. :crazy: Trots att jag härdade ut nästan 8 månader innan jag slutade helt så gjorde det ont varje gång och det var sån otrolig befrielse när jag väl slutade.

Nästa gång tänker jag inte låta amningsmottagningen bestämma över mig. Funkar det inte så funkar det inte. Viktigast är att bebisen har en glad mamma.
 
Sv: Den heliga amningens namn....

Jag blir så förvånad; blev du uppringd av amningscentralen bara sådär helt plötsligt? :confused: Hjälp och stöd med amningen är väl något du själv i så fall ska söka? Om du inte vill bli uppringd igen så behöver du inte!

Jag har själv inte haft några problem alls med amningen och när jag läste dina första rader tänkte jag tipsa om amningsnapp som vi använde i början med sonen. Men det har du ju testat.

OM du orkar försöka några dagar till så gör det, MEN om du INTE orkar (vilket det låter som) så är det helt upp till dig!! DU avgör själv! Du behöver inte amma om du inte kan/vill. Bra att din sambo är med på BVC och kan hjälpa dig förklara. Mitt tips är att du försöker formulera för dig själv innan vad du tänker svara på eventuella frågor om amning; så att du tydligt kan tala om vad DU känner och vill och slipper bli utsatt för övertalningsförsök.
Detsamma gäller nästa samtal från amningscentralen: förbered dig och säg tydligt, men artigt "tack, men nej tack" till dem! Om du inte klarar av det så är mitt råd att strunta i att svara när de ringer!

Bröstmjölk är bra, men om det här är oöverstigligt för dig så strunta i det, SÅ allena saliggörande är det INTE!
 
Sv: Den heliga amningens namn....

Men vilket hemskt bemötande du fick.
Så får det inte gå till.

Självklart behöver du inte amma om du inte vill, fungerar det bra med flaska så kör på det. Det gjorde vi och det fungerade utmärkt. Då kunde vi båda mata :)
Huvudsaken är ju att hon äter, inte hur.
 
Sv: Den heliga amningens namn....

Amning är inte alltid det bästa & inte alltid det smidigaste. Vill du försöka amma så se om du kan få bra råd på nätet bla här och kanske genom BVC. Vill du inte amma så kör på ersättning!!

Grattis till dottern!
 
Sv: Den heliga amningens namn....

*kl*

Jättetrist bemötande du fick! Jag känner igen lite av det från BB med min dotter Matilda. Det som hjälpte mig att få det att fungera var när jag fick en amningsnapp, då fick hon tag och kunde ligga och snutta i sig de få dropparna som kom till en början. Det tog fortfarande lite tid innan det fungerade sådär problemfritt som man hade trott det skulle göra från början men det gick.

Men känner du att det inte är värt det så kommer din dotter klara sig finfint på ersättning, det är du/ni och ditt barn som ska hitta en tillvaro tillsammans, inte amningscentralen eller någon annan.
 
Sv: Den heliga amningens namn....

Tack för all cred! nu kankse gråten i halsen försvinner. Jag hade telefontid med amningsmottaningen på fredag men hon hade tid idag med så hon ringde idag med:confused: och sen skulle hon ringa på fredag. Dom fick kanske dåliga vibbar på BB eller nåt jag har ingen aning..Jag har redan ont i magen inför fredagssamtalet men måste försöka stå på mig, risken är väl att jag bara lipar. Man har juh redan gjort en ganska så känslosam resa så de behövs juh inte speciellt mycket!

Gahh, detta bara maler i mitt huvud, de känns som de förstör hela det mysiga med bäbistiden, å behöva gå å grunna på detta...NU ska jag iaf gå ut till mina pållar å rensa mitt huvud där!
 
Sv: Den heliga amningens namn....

Svara inte då, du har ingen som helst plikt eller skyldighet att prata med dessa människor öht. Skicka sedan ett mail till amningsmottagningen där du förklarar att du inte behöver deras hjälp mer.

Slå av stressen och prata inte mer med dom som stressar dig och får dig att må dåligt.
 
Sv: Den heliga amningens namn....

Tyvärr upplevde även jag ammningsmottagningen som väldigt opersonlig och "o-hänsynstagande". (Nu hade jag lite andra problem, men ändå!)

Däremot fick jag tipset här på buke att ta kontakt med Amningshjälpen! :love:
http://www.amningshjalpen.se/

Den gulliga, gulliga, underbara människa jag fick prata med där satte hela situationen i ett helt annat ljus och gav MEJ mandatet att känna och bestämma själv.

Så mitt råd är ring dem direkt i morgon om du känner att du vill ha råd, stöd och hjälp!!

Om du å andra sidan känner att du inte vill amma så är även de DIN fulla rätt! Närheten, "intimiteten" och myset kommer ju finnas där oavsett om en nappflaska är inblandad eller ej!

/Swat
 
Sv: Den heliga amningens namn....

jag vet precis vad det är du går igenom, även om det var på BB jag blev sådär nertryckt och inte av någon amningsmottagning. Min äldsta dotter tvärvägrade ta tag om bröstet, hon hade helt enkelt fel teknik och när det dessutom kombinerades med jättemeloner med bröstvårtor som var svåra att få tag om blev det liksom katastrof. Efter 4 dagar på BB bröt jag ihop och tog med mig en pump hem och matade i flaska med urpumpad mjölk så länge tillgången fanns.
Mitt val var alltså att göra det som jag tyckte var näst bäst, att ägna min energi åt att ge barnet bröstmjölk i stället för att bråka med barnet om att amma till varje pris.

OM du orkar pumpa och ge bröstmjölk ett tag till så gör det. Prova i så fall att lägga henne till bröstet nån gång då och då, det finns fall när knutarna löst sig när barnet blivit större... Men orkar du inte pumpa så är det absolut tillräckligt bra att ge ersättning i stället.

Det är viktigare att du mår bra som mamma än att barnet ammas! Du gör så gott du kan och det är alldeles säkert gott nog!!
 
Sv: Den heliga amningens namn....

Jag kände precis som du efter bb, efter den hetsen hade jag panik inför varje amning och med en unge som fått ersättning från första stund (lång historia) så var det såklart ännu svårare. När vi kom hem valde jag att sluta försöka och pumpade fram mjölk och när det inte räckte fick hon ersättning.

Precis som du uppskattar jag att veta hur mycket mat mitt barn fick i sig. Det här fungerade för oss och när S var 3 månader slutade jag att pumpa och hon fick bara ersättning. Jag tänker göra såhär nästa gång också, om jag ens väljer att pumpa då. Jag känner bara äckelkänslor inför att amma, tyvärr. :(

S är snart 1 år och fullt normal. ;)
 
Sv: Den heliga amningens namn....

Jag förstår att det känns jobbigt. Lyssna på vad DU vill inte vad andra vill att du ska göra.

Jag hade jätteproblem att få igång mjölken. Min flicka kom 6 veckor förtidigt och jag hade havandeskapsförgiftning. På Neonaltalen skulle jag pumpa ur mjölk och ge henne i sond. Hon fick donatormjök i nästan en vecka för att få rätt mängd mat. Jag fick ut en del, men inte tillräckligt. Fick ge lite ersättning då de inte ger donatormjölk efter en vecka. Jag tyckte det var jättejobbigt och varje gång man satt och pumpade (var 3: je timme) så kom det in någon för att kolla Siri. Min produktion gick ner av stressen och då hade de inte tinat mat till S så jag kände min fruktansvärd som var tvungen att be om mat till mitt barn.
De förutsatte att den kommit igång. Sen var endel på neo jättegulliga och sa att man kan faktiskt delamma också. De berättade även att har man varit så sjuk som jag kunde det ta tid att få igång mjölken.

Våran ansvariga sköterska (manlig dessutom vilket gjorde att det kände ännu jobbigare) kom in och pratade om hur vi skulle lösa detta. Det var min man som fick säga till att min mjölk höll på att sina...

Då bestämde jag mig för att skita i allt. Pumpa på och då hade även S börjat kunna suga lite på bröstet, fick sond i 3 veckor. Min produktion kom igång och jag hade precis mat att täcka upp med till sonden. MEN det var så smärtsamt att lägga henne till bröstet i säkert två månader innan det slutade. Fick prova med ammningsnapp och den hade jag ibland och ibland inte. När det gjorde för ont tog jag den, då lärde hon sig att ta ett större tag.

Sen fungerade ammningen bra ända tills hon självmant slutat vid 10 månaders ålder. Men jag var nära att ge upp. Att jag dessutom fick en MASSA blodtryckssänkande medicin gjorde att jag var tveksam till ammningen, men läkarna sa att det ska vara ok att amma med den medicinen trots att det står att man inte bör amma.

Det tog mig nästan 9 dagar att få igång mjölken ordentligt.

Jag är i dag glad över att jag fick igång det och att det fungerade då det var mysigt att sitta och amma, men man var väldigt låst. Saknade det lite när hon började vilja ha mat i stället för bröstet...

Oj, vad långt det blev... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Den heliga amningens namn....

Acceptera inga förmaningstal! Stöd och hjälp kan de erbjuda men aldrig klandra. Det är ju DIN kropp och DITT barn!

Jag fick pissig hjälp från BB och deras amningsmottagning. Med andra barnet (som jag hade problem med) hade jag ju lärt mig massor och visste bl.a. att det inte ska göra ont och vårtan ska vara rak när barnet släpper, ändå tittade de och sa "det ser ju bra ut" fast jag visste att det inte var så! Ringde själv till amningshjälpen och fick ett så enkelt råd att det nästan var skrattretande, jag vred armen en aning och vips så blev taget bra!

Du kan även tala med amningshjälpen för att få stöd vad du kan göra istället. Känns det inte bra med den du talar med så behöver du inte.

Amningsnapp, har du provat olika storlekar? Till min första behövde jag ha en jättestor, det fanns mindre också men de tvärvägrades.

Och en sak till, känner du dig stressad kommer det garanterat inte komma någon mjölk. OM du vill fortsätta försöka kanske det kan vara värt att prova att mata lite i kopp först så hon inte är döhungrig och sen när du känner dig lugn och bebisen är lugn så provar ni. En sak jag missade med första var att vänta in det stora gapet, på BB var de ju väldigt snabba att försöka tvinga in tutten i munnen på bebisen, det var ju dömt att misslyckas.
 
Sv: Den heliga amningens namn....

just detta var ett problem för mig med nr 1. amningsmottagningen ringde o kollade en o ville ha återbesök all den stressen gjorde att det aldrig funkade. jag verkligen hatade ämnet och bara vägrade diskutera när de hela tiden var så påstridiga.. men han är idag en glad o frisk 2åring:)
med nr 2 sa jag ifrån direkt när vi kom in till förlossningen (och skrivit i förlossningesbrevet) att vill jag ha hjälp med amning så ber jag om det, jag ville inte ens att de skulle fråga. och vips det funkade för oss på en gång, för det fanns ingen press och ingen som hängde över en för o kolla:)

vindvissla har lagt ut en bra amningstips film här på buke, pma henne eller sök efter den, känner du att du inte vill amma så finns det bra ersättning.
lycka till.
 
Sv: Den heliga amningens namn....

Men oj! Min BVC-sköterska sa direkt att de INTE var några amningsfascister, och hon bad mig att sluta eftersom det skulle tära för mycket på min ork! Mycket klokt. Min son kunde inte heller amma för han ingen sugteknik alls, och efter 6 veckors pumpande slutade jag med stort stöd av BVC (det var faktiskt dom som närapå tvingade mig!). Sen gick vi med i en ersättningsstudie på universitetet och fick ersättningen gratis plus att vi fick hjälpa forskningen framåt. Det kändes hur bra som helst. Det enda som var dumt med ersättningen var att det var så krångligt att ta med sig öppna förskolan etc. Men sen upptäckte vi tetrapackens fröjder...Du ska INTE amma om det inte känns bra! Stå på dig.
 
Sv: Den heliga amningens namn....

har haft hembesök av bvc idag, hon undrade hur de gick och jag sa att jag vill flaskmata med ersättning och förklarade hur det kändes och då sa hon direkt "att då tycker jag du ska göra det". Hon förklarade även att inte alla barn vill/kan suga, men visst, som hon sa att VILL man verkligen amma så går det om man har mycket tålamod och i ¨många veckor! men hon va helt förstående och tydligen så va denna människa som ringde från amningsmottagningen känd sen innan, bvcsköterskan hade inte mycket till övers för henne. kändes lite skönt för min del så de inte bara är jag som är känslig! iaf, har juh koppmatat tösen tills idag när hon va hör, provade då med flaska och hon sög tag i den direkt å åt som aldrig förr! så nåt funkar från början iaf! så nu ska jag bara få henne att äta lite lugnt då hon börjat spy ganska så mycket men de ska nog gå bra!
 
Sv: Den heliga amningens namn....

Men oj, vilken press de sätter på dig!!!

Jag har också svårt att förstå hur man per telefon ska kunna hjälpa någon som har ett barn som har svårt med tekniken, det måste väl vara lättare när man faktiskt ser amningsförsöken?

Om du bestämmer dig för att ge bröstmjölk skulle jag varmt rekommendera att du hyr en BBpump som kan pumpa båda brösten samtidigt, snabbt och smidigt. Och sedan får du prova lägga till då och då (gärna med amningsnapp om bröstvårtorna är stora och hårda). Det blir oftast lättare för barnet när det blir lite äldre och får större mun.

Om du bestämmer dig för att sluta amma och ge ersättning så meddelar du helt enkelt det när de frågar. Du behöver inte alls förklara dig, bara att slänga på luren om de envisas eller ge den till din man.

Hursom så är du en lika bra mamma oavsett, glöm aldrig det! Kramar /Sar
 
Sv: Den heliga amningens namn....

har haft hembesök av bvc idag, hon undrade hur de gick och jag sa att jag vill flaskmata med ersättning och förklarade hur det kändes och då sa hon direkt "att då tycker jag du ska göra det".

Vad skönt!! Nu kan du få en chans att NJUTA lite mer istället för att behöva fokusera på något du bara mår dåligt av!
 
Sv: Den heliga amningens namn....

Men vad jobbiga de är! Om du inte känner att d orkar kämpa mer med den krånglande amningen, strnta i det och ge barnet flaska: Hon blir nöjd och du med :). OM du ändå vill amma (kanske delamma?) så bered dig på att det kan ta ett tag, kanske någon månad, innan det fnkar, och att det inte är ovanligt. Gör det som passar er bäst!

Lycka till o grattis till dottern!
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 010
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 278
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 861
Senast: Solstig
·
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 564
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp