Den kvinnliga delen av min kropp beter sig inte som vanligt

Magiana

Trådstartare
Sedan ungefär ett halvår tillbaka har min mens blivit mer besvärlig med mer smärta och att det är mer utdraget. Under många år har jag haft det ganska lätt men nu får jag mer ont och jag har också drabbats av blodtrycksfall så att jag behövt lägga mig på rygg med benen i högläge. Det här har skapat ångest hos mig. Jag är rädd för värken och ser till att smärtlindra redan vid lindrig värk. Jag har också kört mer med en viss yogaövning som tidigare har underlättat för mig. Kanske har jag inte gjort den tillräckligt ofta för jag har inte fått samma effekt som tidigare. Jag har i alla fall inte däckat av blodtrycksfall på flera månader så kroppen känns i alla fall mer stabil.

Det vore väl en sak om jag bara hade ont precis när mensen ska komma igång så som jag haft förut, men nu har jag ont i åtskilliga dagar i förväg och även under slutet av menstruationen som jag inte haft förut. En vecka med mer eller mindre mensvärk suger. Senaste ägglossningen var också smärtsam under ett flertal dagar. Jag kände inte igen det och tänkte kontakta VC efter den helgen, men det hann gå över då.

Jag har funderat på möjliga orsaker till det här. En tanke är om det är min depression som nu påverkar menscykeln. En annan tanke är om jag kommit i klimakteriet då jag är 45 år. När jag googlar på det så kan man ju få längre mens, men jag hittar inget om ökad smärta.

Det här suger så jag tänker kontakta VC i morgon, men jag tänkte ändå att någon här kanske vet om man kan lindra det här om det nu är klimakteriet. Att knapra smärtstillande är inte riktigt vad jag vill. Jag hittar inte riktigt något svar när jag googlar.
 
Jag tror det är ungefär 2 år sedan. Jag har bott här i 3 år och gjorde det i alla fall efter att jag flyttade hit.
Tycker du ska göra ett igen för säkerhetsskull :)

Det kan vara klimakteriet, det kan strula 5-10 år innan mensen tar slut. På Wikipedia kan man läsa att klimakteriet i fas 2 kan innebära förvärrad menssmärta.
 
Tycker du ska göra ett igen för säkerhetsskull :)

Det kan vara klimakteriet, det kan strula 5-10 år innan mensen tar slut. På Wikipedia kan man läsa att klimakteriet i fas 2 kan innebära förvärrad menssmärta.
Ok, det har jag missat.

Men strul i 5-10 år? Blä :yuck:

Min morsa hade tydligen rätt rejäla besvär och det slutade med att livmodern opererades bort. Hon rekommenderar det inte till andra. Hoppas jag inte hamnar i samma sits.
 
Senast ändrad:
Sedan ungefär ett halvår tillbaka har min mens blivit mer besvärlig med mer smärta och att det är mer utdraget. Under många år har jag haft det ganska lätt men nu får jag mer ont och jag har också drabbats av blodtrycksfall så att jag behövt lägga mig på rygg med benen i högläge. Det här har skapat ångest hos mig. Jag är rädd för värken och ser till att smärtlindra redan vid lindrig värk. Jag har också kört mer med en viss yogaövning som tidigare har underlättat för mig. Kanske har jag inte gjort den tillräckligt ofta för jag har inte fått samma effekt som tidigare. Jag har i alla fall inte däckat av blodtrycksfall på flera månader så kroppen känns i alla fall mer stabil.

Det vore väl en sak om jag bara hade ont precis när mensen ska komma igång så som jag haft förut, men nu har jag ont i åtskilliga dagar i förväg och även under slutet av menstruationen som jag inte haft förut. En vecka med mer eller mindre mensvärk suger. Senaste ägglossningen var också smärtsam under ett flertal dagar. Jag kände inte igen det och tänkte kontakta VC efter den helgen, men det hann gå över då.

Jag har funderat på möjliga orsaker till det här. En tanke är om det är min depression som nu påverkar menscykeln. En annan tanke är om jag kommit i klimakteriet då jag är 45 år. När jag googlar på det så kan man ju få längre mens, men jag hittar inget om ökad smärta.

Det här suger så jag tänker kontakta VC i morgon, men jag tänkte ändå att någon här kanske vet om man kan lindra det här om det nu är klimakteriet. Att knapra smärtstillande är inte riktigt vad jag vill. Jag hittar inte riktigt något svar när jag googlar.
Klimakteriet kan absolut orsaka mer smärta/annorlunda smärta.
 
Det kan mycket väl vara åldern. Jag hade likadant under några år när jag var runt 45. Det är värt att kolla upp det men jag tycker inte att du ska behöva bli orolig för det kan vara helt normalt, även om det är skitjobbigt.
 
Ok, det har jag missat.

Men strul i 5-10 år? Blä :yuck:

Min morsa hade tydlige rätt rejäla besvär och det slutade med att livmodern opererades bort. Hon rekommenderar det inte till andra. Hoppas jag inte hamnar i samma sits.
Ja, det sker gradvis med småsmå förändringar. Det kan rent krasst redan ha pågått i flera år.
 
Ja, det sker gradvis med småsmå förändringar. Det kan rent krasst redan ha pågått i flera år.
Jag har ju i många år haft väldigt lindrig mens och när jag läser om det så skulle det ju kunnat vara förklimakteriet. När jag var yngre så var det inte lindrigt. Då kunde jag få rejält ont och jag svimmade även vid några tillfällen.

Under mina lindriga år så har jag inte ens haft någon pms, men nu märker jag tyvärr att humöret påverkas dagarna före mens. Förvisso är jag alltid mer eller mindre låg, men det blir lite värre före mens.
 
Det kan mycket väl vara åldern. Jag hade likadant under några år när jag var runt 45. Det är värt att kolla upp det men jag tycker inte att du ska behöva bli orolig för det kan vara helt normalt, även om det är skitjobbigt.
Om det är normalt, går det att lindra? Att käka mer smärtstillande känns inte som en hit.
 
Det gjorde jag, är paniskt rädd att må illa p g a mensvärk beroende på tidigare erfarenheter.
Ja, det är ju det jag gör och jag kombinerar alvedon och ipren. Och finns det inget annat sätt så får jag väl fortsätta med det. Jag är också rädd för smärtan och vad den gör med mig.
 
Ja, det är ju det jag gör och jag kombinerar alvedon och ipren. Och finns det inget annat sätt så får jag väl fortsätta med det. Jag är också rädd för smärtan och vad den gör med mig.

Jag är rädd för att spy och svimma. Har svimmat på stan och spytt när jag kört bil. Gör precis allt för att aldrig mer hamna i det läget.
 
Jag är rädd för att spy och svimma. Har svimmat på stan och spytt när jag kört bil. Gör precis allt för att aldrig mer hamna i det läget.
Fy fan.

Jag har bara svimmat hemma. Första gången trodde sambon att jag dog och gjorde hlr på mig och när jag efter ett par minuter kvicknade till så satt han och hade hjärtbesvär. Det var traumatiskt och jag hade en vidrig ångest efteråt i en vecka. Andra gången var jag ensam hemma och hade hunnit lägga mig i soffan. Och spytt har jag bara gjort när jag var runt 18 och gick i plugget. Den spyan hamnade i en papperskorg. Jag hann inte springa iväg till toan.

Men det är vidrigt att svimma.
 
Att spy och svimma pga mensvärk är inte normalt. Det gjorde jag också - sedan diagnosticerades jag med svår endometrios. Måste vara mensfri för att fungera.
 
Att spy och svimma pga mensvärk är inte normalt. Det gjorde jag också - sedan diagnosticerades jag med svår endometrios. Måste vara mensfri för att fungera.
Jag betraktar det inte heller som normalt, men är det engångshändelser så betraktar jag det som just som engångshändelser. Annars har jag aldrig haft annan anledning att misstänka att jag har endometrios.
 
Sedan ungefär ett halvår tillbaka har min mens blivit mer besvärlig med mer smärta och att det är mer utdraget. Under många år har jag haft det ganska lätt men nu får jag mer ont och jag har också drabbats av blodtrycksfall så att jag behövt lägga mig på rygg med benen i högläge. Det här har skapat ångest hos mig. Jag är rädd för värken och ser till att smärtlindra redan vid lindrig värk. Jag har också kört mer med en viss yogaövning som tidigare har underlättat för mig. Kanske har jag inte gjort den tillräckligt ofta för jag har inte fått samma effekt som tidigare. Jag har i alla fall inte däckat av blodtrycksfall på flera månader så kroppen känns i alla fall mer stabil.

Det vore väl en sak om jag bara hade ont precis när mensen ska komma igång så som jag haft förut, men nu har jag ont i åtskilliga dagar i förväg och även under slutet av menstruationen som jag inte haft förut. En vecka med mer eller mindre mensvärk suger. Senaste ägglossningen var också smärtsam under ett flertal dagar. Jag kände inte igen det och tänkte kontakta VC efter den helgen, men det hann gå över då.

Jag har funderat på möjliga orsaker till det här. En tanke är om det är min depression som nu påverkar menscykeln. En annan tanke är om jag kommit i klimakteriet då jag är 45 år. När jag googlar på det så kan man ju få längre mens, men jag hittar inget om ökad smärta.

Det här suger så jag tänker kontakta VC i morgon, men jag tänkte ändå att någon här kanske vet om man kan lindra det här om det nu är klimakteriet. Att knapra smärtstillande är inte riktigt vad jag vill. Jag hittar inte riktigt något svar när jag googlar.
Det kan faktiskt också vara så att din depression i alla fall delvis är orsakad av hormonförändringarna. Det är tydligen väldigt vanligt att drabbas av depression under förklimakteriet/klimakteriet. Är det ingen som har tagit upp den möjligheten?
 
Det kan faktiskt också vara så att din depression i alla fall delvis är orsakad av hormonförändringarna. Det är tydligen väldigt vanligt att drabbas av depression under förklimakteriet/klimakteriet. Är det ingen som har tagit upp den möjligheten?
+ tröttheten!
Jag var ett vrak när jag sattes i kemiskt klimakterium, jag var så TRÖTT. Alltså inte sömnig utan helt utan ork. Det är jättevanligt.
 
Det kan faktiskt också vara så att din depression i alla fall delvis är orsakad av hormonförändringarna. Det är tydligen väldigt vanligt att drabbas av depression under förklimakteriet/klimakteriet. Är det ingen som har tagit upp den möjligheten?
Nej, det är ingen som tagit upp det. Men den här depressionen har ju inte dykt upp ur det blå heller. Orsaker finns.

+ tröttheten!
Jag var ett vrak när jag sattes i kemiskt klimakterium, jag var så TRÖTT. Alltså inte sömnig utan helt utan ork. Det är jättevanligt.
Jag känner mig inte riktigt trött utan det är mer som att jag inte har lust.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 199
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Hej! Jag har lite diffusa symtom som ingen tycks hitta varför. Har haft kontakt med VC, tagit olika prover och varit hos sjukgymnast men...
Svar
7
· Visningar
852
Senast: Coop
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 661
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp