Den kvinnliga delen av min kropp beter sig inte som vanligt

Jag hade nog vänt mig till någon gynekologisk motragning istället för vc. Vc kan väl generellt typ ingenting om sånt här och iaf där jag bor kan man söka själv till gyn/kvinnoklinik utan remiss eller liknande.
Bättre att du söker till gynmottagning så de kan göra gynekologisk undersökning, kolla med ultraljud och även ta cellprov.

Har du haft cystor?
Jag har haft en del cystor i perioder och då ökar mina smärtor till något extremt. För min det har det alltid varit ofarliga cystor men omt som fan gör det..
 
Jag hade nog vänt mig till någon gynekologisk motragning istället för vc. Vc kan väl generellt typ ingenting om sånt här och iaf där jag bor kan man söka själv till gyn/kvinnoklinik utan remiss eller liknande.
Bättre att du söker till gynmottagning så de kan göra gynekologisk undersökning, kolla med ultraljud och även ta cellprov.

Har du haft cystor?
Jag har haft en del cystor i perioder och då ökar mina smärtor till något extremt. För min det har det alltid varit ofarliga cystor men omt som fan gör det..
När jag läser på kvinnoklinikens hemsida står det

"Till oss kan du vända dig med alla förekommande frågor rörande gynekologiska problem och funderingar. Du behöver ingen remiss för att få komma till Kvinnokliniken, men det finns en överenskommelse med primärvården om vilka tillstånd som i första hand bör handläggas på vårdcentral. Dit hör t ex enkla urinvägsinfektioner, lindriga buksmärtor och besvär med flytningar/klåda."

Jag tolkar det som att det här hör hemma på VC.

Jag har aldrig haft cystor.
 
När jag läser på kvinnoklinikens hemsida står det

"Till oss kan du vända dig med alla förekommande frågor rörande gynekologiska problem och funderingar. Du behöver ingen remiss för att få komma till Kvinnokliniken, men det finns en överenskommelse med primärvården om vilka tillstånd som i första hand bör handläggas på vårdcentral. Dit hör t ex enkla urinvägsinfektioner, lindriga buksmärtor och besvär med flytningar/klåda."

Jag tolkar det som att det här hör hemma på VC.

Jag har aldrig haft cystor.

Du kan ju åtminstone ringa dit och fråga om dom tycker du ska komma dit?
 
När jag läser på kvinnoklinikens hemsida står det

"Till oss kan du vända dig med alla förekommande frågor rörande gynekologiska problem och funderingar. Du behöver ingen remiss för att få komma till Kvinnokliniken, men det finns en överenskommelse med primärvården om vilka tillstånd som i första hand bör handläggas på vårdcentral. Dit hör t ex enkla urinvägsinfektioner, lindriga buksmärtor och besvär med flytningar/klåda."

Jag tolkar det som att det här hör hemma på VC.

Jag har aldrig haft cystor.
Så hade inte jag tolkat det. Du har väl varken uvi, lindriga buksmärtor eller klåda?
Jag tolkar det som att dina problem hör till kvinnokliniken.

Jag tänker att allt som kräver gynundersökning hör till kvinnokliniken. Ska man lägga sig i gynstol så ska det ju iaf vara en gynekolog där som har kompetens att göra undersökningen.
 
Så hade inte jag tolkat det. Du har väl varken uvi, lindriga buksmärtor eller klåda?
Jag tolkar det som att dina problem hör till kvinnokliniken.

Jag tänker att allt som kräver gynundersökning hör till kvinnokliniken. Ska man lägga sig i gynstol så ska det ju iaf vara en gynekolog där som har kompetens att göra undersökningen.
Jag tänker att jag kanske är lite pipig och överkänslig? Någon annan hade kanske tyckt att smärtorna var lindriga, men jag är ju smärtkänslig.
 
Jag tycker att du åtminstone ska ringa till kvinnokliniken. Du är ju orolig eller funderar på det- annars skulle du inte starta tråden.
Ja, jag kan ringa dit. De kan ju ge besked om var jag hör hemma.

Jag tycker situationen mest är jobbig när jag har ont så pass länge och ofta. Och så är jag orolig över de eventuella följderna av smärtan. Det blir ju inte bättre av att det hela skapar ångest och jag får gå omkring och andas för att försöka slappna av.

Fast man måste ju utgå från sig själv och inte från vad andra kanske, eventuellt hade tyckt.
Sant. Men det är lite skämmigt att vara klen.
 
Ja, jag kan ringa dit. De kan ju ge besked om var jag hör hemma.

Jag tycker situationen mest är jobbig när jag har ont så pass länge och ofta. Och så är jag orolig över de eventuella följderna av smärtan. Det blir ju inte bättre av att det hela skapar ångest och jag får gå omkring och andas för att försöka slappna av.


Sant. Men det är lite skämmigt att vara klen.
Fast har man ont så har man, inget klent i det.
 
Hade absolut kontaktat gyn/barnmorska i din sits. Hade aldrig ens tänkt tanken på att fråga VC först faktiskt. Och absolut bör du söka hjälp! Det där är inte ett drägligt liv ju och speciellt när det ändrats så låter det viktigt att kolla upp tycker jag.

Ett infotips är Menspodden, finns på bla Spotify. Insåg att jag var väldigt ouppdaterad på det området när jag lyssnade på den.
 
Ja, jag kan ringa dit. De kan ju ge besked om var jag hör hemma.

Jag tycker situationen mest är jobbig när jag har ont så pass länge och ofta. Och så är jag orolig över de eventuella följderna av smärtan. Det blir ju inte bättre av att det hela skapar ångest och jag får gå omkring och andas för att försöka slappna av.


Sant. Men det är lite skämmigt att vara klen.
Är mensen så pass besvärlig nu hade jag övervägt att äta p-piller eller minipiller utan uppehåll så att du slipper mensen.
 
@Magiana Vet du om det var pga myom som din mamma fick ta bort livmodern? Berätta det för gyn isåfall, det kan nog vara ärftligt. Och kan mig veterligt ge de symtom du har.
 
@Magiana Vet du om det var pga myom som din mamma fick ta bort livmodern? Berätta det för gyn isåfall, det kan nog vara ärftligt. Och kan mig veterligt ge de symtom du har.
Jag har faktiskt ingen aning.

Det enda jag kan berätta är att att hennes livmoder fick opereras bort p.g.a. något problem som jag inte vet vad det var.
 
Jag har haft myom, och det gav mkt liknande symptom som du beskriver. Inget farligt, men den togs bort iom att den orsakade såpass stora besvär och smärtor.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 102
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
782
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Hej! Jag har lite diffusa symtom som ingen tycks hitta varför. Har haft kontakt med VC, tagit olika prover och varit hos sjukgymnast men...
Svar
7
· Visningar
848
Senast: Coop
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 380
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp