Den långa vägen : Neuropsykiatrisk diagnos till barn.

Bexzor

Trådstartare
Lite kortfattat :

I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till socialkontoret då de ansåg bl.a. att sonen aldrig hade "kläder-efter-väder" utomhus. Då detta var något som jag noterat tidigare fast då förklarade skolpersonalen att det var inte deras ansvar, trots att lämpliga kläder fanns på hans hylla. Så jag blev vansinnig och begärde skolmöte med rektor, vice rektor, vi vårdnadshavare, fritidsfröknar samt klasslärare där vi satt ner och redde ut sonens bekymmer i skolan. Jag begärde även att skolan skulle starta utredning för NPF då jag såg flera liknelser med brukare jag hade i mitt dåvarande jobb i psykiatrin. Skolan var inte så intresserade men då jag fått med mig även sonens pappa i detta så var skolan tvungna att uppfylla vår begäran. Skolans utredning blev klar i januari 2013, en planering gjordes för sonen i skolan och remiss skulle skickas för en djupare utredning här i stan. Där skulle man bedöma om BUP behövdes kopplas in. Tiden gick, och jag pratade till slut med kvinnan som skulle skicka remissen från skolan. Hon ville inte skicka remissen eftersom det numera fungerade på skolan. Hon berättade att det endast behövdes en förälders nekande för vidare-remiss, och hon skulle därför ringa sonens pappa för att få hans nekande. Jag blev återigen vansinnig och ringde sonens pappa där jag förklarade att han inte får neka utredningen. Våren 2013 blev jag gravid med en tuff graviditet så jag blev glad att remissen till slut gick iväg.

Utredningen på det andra stället blev klar våren 2014 med remiss till BUP med tydliga tecken på dubbeldiagnos. BUP tog över sommaren 2014, och sen gick det sakta. Varje halvår ringde jag för att kolla vart sonen låg i kölistan och svaret blev hösten 2015. Jag blev gravid sommaren 2015 med ännu en tuff graviditet så först våren 2016 kunde jag åter ta tag i detta då det aldrig kom någon kallelse hösten 2015. Svaret från BUP blev att de tappat bort honom i papperna men att det skulle försöka skyndas på. Våren 2016 fick sonen sin första diagnos med besked att den andra utredningen , för eventuell dubbeldiagnos, kunde dröja 1 år till. Vi ställde oss i kö till arbetsterapin under våren 2016. BUP gav till slut besked att den andra utredningen kommer starta sommaren 2016 och kommer bli klar senast augusti 2016. Igår var vi på första mötet på arbetsterapin där vi skickade in ansökan om tyngdtäcke. Under hösten 2016 kommer vi vara på arbetsterapin igen för att diskutera vardagliga hjälpmedel.

När allt detta är klart så kommer det ha tagit nästan 4 år från det jag begärde utredning från skolan till vi väl blir klara. 4 år!! Givetvis finns det mycket mer att berätta än bara felaktiga kläder ute, men det var tack vare skolans hot om socialanmälan som startade igång allting eftersom skolan tidigare nonchalerat hans bekymmer.

Det jag vill ha sagt med min sammanfattade text är att man som förälder bara måste orka kämpa för att få hjälpen. Vi är inte intresserade av själva diagnosen/diagnoserna utan huvudmålet har alltid varit att hitta en fungerande vardag. Det viktigaste delmålet var därför arbetsterapin eftersom vi som lever i detta är numera slut på idéer på hur man kan stötta och hjälpa. Jag har ofta fått höra "ja, skolan ska .. " , "tänk om skolan reagerat på mitt barn" etc. Skolan har inte reagerat på mitt barn heller, det är jag som begärt och ordnat allt! Det är jag som klivit över den andra föräldern, som faktiskt inte alls först var intresserad av någon utredning och där jag stundtals har fått vara elak för att få honom att godkänna utredningens fortsättning. Vi gick isär när sonen var 6 månader, och i höst fyller sonen 12 år så det har varit mycket osämja under åren som gått.
 
Tänk vad olika det kan vara!

Vi ringde BUP i juli förra året för att vi behövde hjälp, vi nämnde inte direkt utredning, men efter vår beskrivning av våra problem fick vi en remiss till utredningspsykiatriska enheten på BUP, i november var utredningen klar och barnet blev diagnosticerat med npf. Möte med förskolan på BUP direkt samband med diagnosbeskedet, förskolan ändrade rutiner direkt, gick kurser, gick med i nätverk och är helt med på tåget.

Vi fick direkt möjlighet att gå kurser etc. på ADHD-center, vi kan ringa BUP för att få tid hos arbetsterapeut och diskutera hjälpmedel.

Jag är överväldigad av den hjälp vi har fått.
 
Tänk vad olika det kan vara!

Vi ringde BUP i juli förra året för att vi behövde hjälp, vi nämnde inte direkt utredning, men efter vår beskrivning av våra problem fick vi en remiss till utredningspsykiatriska enheten på BUP, i november var utredningen klar och barnet blev diagnosticerat med npf. Möte med förskolan på BUP direkt samband med diagnosbeskedet, förskolan ändrade rutiner direkt, gick kurser, gick med i nätverk och är helt med på tåget.

Vi fick direkt möjlighet att gå kurser etc. på ADHD-center, vi kan ringa BUP för att få tid hos arbetsterapeut och diskutera hjälpmedel.

Jag är överväldigad av den hjälp vi har fått.

Det är väldigt olika. Jag upplever att vi fått bättre hjälp från habiliteringen än bup. Visserligen inte haft så mycket med bup att göra än men dom verkar lite segare här. När vi frågat om hjälp från hab så har hjälpen kommit direkt. Första frågan från bup var om vi hade någon kontakt med soc och från hab vad dom kunde hjälpa oss med. Men det är väl olika sätt att arbeta på..
 
@Diskurs

Jag får lov att uppdatera lite. Bup ringde innan och bokade in nästa möte i början på juni. Så jättesega är dom inte men med hab har det gått snabbare. Vi hade första mötet där för typ 2 månader sen.
 
Tänk vad olika det kan vara!

Vi ringde BUP i juli förra året för att vi behövde hjälp, vi nämnde inte direkt utredning, men efter vår beskrivning av våra problem fick vi en remiss till utredningspsykiatriska enheten på BUP, i november var utredningen klar och barnet blev diagnosticerat med npf. Möte med förskolan på BUP direkt samband med diagnosbeskedet, förskolan ändrade rutiner direkt, gick kurser, gick med i nätverk och är helt med på tåget.

Vi fick direkt möjlighet att gå kurser etc. på ADHD-center, vi kan ringa BUP för att få tid hos arbetsterapeut och diskutera hjälpmedel.

Jag är överväldigad av den hjälp vi har fått.

BUP säger och beklagar att det är långa väntetider. Vet inte om det beror på att de har ett stort område med massor av kommuner som hör till dem. Skolan är inte alls med på mitt tåg, där kämpar vi åt olika håll men som tur är så byter han skola nu i augusti. Jag hoppas att de blir bättre :)

Det underlättar för alla när man kan samarbeta åt samma håll, och jag blir glad att läsa hur fort det gick för er , då fungerar det nånstans iallafall :)
 
Det är lika tråkigt varje gång man läser om familjer som fastnat i byråkratin istället för att få den hjälp de har rätt till. Det är dessvärre inte så ovanligt att instanser strävar åt olika håll och att just är övergångarna/remisserna mellan instanserna som strular.
 
Vi flaggade att vi behövde hjälp på våren, i början av sommaren gjordes utredningen, var klar i slutet av juni. Ett halvårs väntetid på hab, väl inne där fick vi jättebra hjälp.

Tog ungefär ett år från att vi flaggade att vi behövde hjälp innan han började smaka ny mat. :up:
 
Det verkar skilja väldigt mycket beroende på vart man bor. När min son var 4,5 skickade bvc en remiss till bup. Tog inte mer än nån månad så var vi där på första besöket för en ev utredning. Utredningen gjordes, tog typ 4 veckor, resultatet blev att de såg problematik men att han var för lite för att diagnos skulle kunna sättas. Ny testning planerades in ett år senare, men hjälp från arbetsterapeuten med scheman, tumstock osv så länge. Kallelsen kom i april året efter, i juni var diagnosen klar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 078
Senast: Miks
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 123
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 516
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp