Den lilla hästen som försvann...

T

Tican

Jag och min ganska nervösa, spralliga och pigga D-ponny Antica åkta och tävlade i helgen. Vår första tävling, förutom på ridlägret i somras då... :D (Haft henne sen slutet på mars) Men iaf, vi kom dit, hon var hur cool som helst och såg betydligt maffigare ut är 144 (fattar ni var jag menar? typ Milton! :D) Vi red fram, hoppade ett par språng.. Allt gick jättefint! :) Och in på banan.. Antica försvann. Kröp ihop och blev B-ponny. Skyggade för allt samtidigt lixom. Liten klapp på halsen osså galoppfattning... Okej, snart är det över, tänkte jag... Första, andra, lite åt höger STOPP! så onödigt.. på igen, hoppar fint (maxad solfjäder i konstig vinkel, typ alla stannade där.) okej, tredje hindret. en liten oskyldig mur. men inte enligt Antica. Tvärnit flera meter ifrån. Hon som som alltid hoppar över allt konstigt man släpar fram! Grindar, vattenmattor, sockerbitar, koner, läskiga plank, ALLT! Men nej, "aldrig när man ska visa"... På igen, och så stopp. Utvägrade. Vad hände? Hon försvann! Min välhoppande lilla tiger som aldrig tvekar. Har ju tagit mig över 1,2o och stannar sen på ett oskyldigt litet hinder på 70.

:confused: :confused: :confused: :confused: :( :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Synd... om hon kan så mkt!
Hur gammal är hon? Det är nog bara brist på rutin eller vad tror du?... fortsätt hoppa lågt på "tävling" eller "clear rounder", kanske t.o.m ännu lägre så hon kan kliva över...
Det är ju bara att åka ut ofta på små tävlingar/ Banhoppningsträningar å försöka få flytt, uppmuntra å berömma!!
Lycka till me alla underbara djur!!
 
blev förvånad när ja kommit in på mina rundor på min ponny (147) hemma är hon rädd för allt men på banan går hon som ett sträck hoppar allt och är hur koncentrerad som hellst :)
 
Jag vet precis hur det känns när hästen som hoppar jättebra på träning kommer in på tävlingsbanan och tittar på allt. Det råd jag kan ge dig är att fortsätta åka ut på tävlingar! Till slut kommer hästen och du tycka att det är helt naturligt att gå in på en tävlingsbana!
Vad händer när du piskar på hästen lite när hon tittar? Struntar hon helt i det?
 
Det är bara att tävla på i lägre klasser, en dag så släpper det bara.

Själv skulle jag tävla unghästen i hoppning för några år sedan. Det var hennes första hopptävlingen och bara en 90cm. Hon ska ju egentligen tävlas i körning, men lite variation ska man ju ha. ;)

Vi har tränat lite grann och det har funkat med blandat resultat. På framridningen var hon bedrövlig. Hon kunde inte stå still när jag skulle sitta upp. Enda gångarten hon hade var kort stötig galopp med huvudet i vädret. :crazy: Förstod ingenting. Hon var helspänd och nervös. När jag skulle hoppa fram på ett litet kryss, kraschade vi. :o Hon klarade knappt av att travhoppa. Det var hemskt och folk som stod vi framhoppningen och titta började fråga sig om hästen överhuvudtaget var inriden. Jag skämdes som bara den. :p
Precis när jag skulle hoppa av hästen och meddela ägaren till hästen att jag inte tänkte ställa upp då hon kändes bedrövlig så ropar speakern upp mitt namn och jag rider mot ingången. Vid ingången var det en vattenpöl som aldrig är problem annars blir hon livrädd och flyger över varpå jag tappar balansen och håller på att flyga av. :crazy: Pinsamt. Vid det här laget hade folket från framridningen samlats vid banan för att se den "oinridna" hästen.

Men så fort jag hälsade på domarn, gav hästen en suck och sen gick hon som hon aldrig gjort annat. Hon gick super! Kunde korta och länga henne, hoppade alla hinder utan att tveka trots att hon inte sett många av hindertyperna innan. Vi kom till omhoppning. Då det var hennes första tävling,k så tänkte jag bara rida en lugn och fin runda för att bara komma runt. Men tävlingsmänniska som jag är kunde jag inte låta bli när jag väl kom inte på omhoppningen. :angel: Hon kändes jättefint så jag vågade satsa lite och vi vann! Jättekul!

Efter att antal tävlingar så fick jag inse att hon var sådan inför tävlingar. Hon gick katastrofalt på framridn. oavsett om det var dressyr eller hoppning, men inne på bana så kom sucken och sen gick hon som en klocka.
 
Det är helt enkelt orutin fråd både din och hästens sida!

Din häst känner att detta är inte träning, detta är något annat.
Du avger massa känslor till hästen (nervös, stress m.m) och hästen reagerar där efter.

Ut och tävla låga klasser, träningstävlingar, klubbtävlingar m.m så ska du se att det kommer att gå bättre och bättre!
 
Var lika för mej och min ponny förut. Han gick super bra på träning och hemma tävlingar. Sen när vi åkte ut och tävlade gick han som kola... Men han stannade aldrig. Men, vi har fortsatt att åka ut på tävlingar och nu har han fått rutin och nu är han mer vild än tam när man står och väntar i collecting ring... (han är nu mycket piggare och gladare på utetävlingar än på hemma tävlingar också).
Det är först nu i höst det har börjat gå bra för oss på riktigt, när vi har hittat bjuding och allt även på borta plan... I våras hoppade vi LB-LA hemma på träning, men det var inte förrän närmare sommarn som vi verkligen kom runt en LD på bortaplan... Nu hoppar vi glatt (vet faktiskt inte om det är han eller jag som är gladast) LB och skulle nog inte tveka att hoppa en LA nån av oss... :)
 
rutin är nog det som behövs...! piska? när hon tittar? det var det dummaste jag hört! :mad: det enda det leder till är att hon tycker det är ännu jobbigare att vara där ensam i ridhuset med massa läskiga hinder... :( då hoppar hon nog inte ens första hindret! det funkar ju inte! :crazy:
 
min ponny är lit så oxå.
fast hon hoppar allt på hemmaplan, men inte nån annanstans. Men det är på orutin, och på tävling så finns det SÅ mycket att titta på. läktaren, banpersonalen, hindren, blommor... Det finns många läskiga saker på tävlingar!!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 263
Senast: TinyWiny
·
H
Ridning Hej! Jag undrar om ni har några idéer eller tankar om min ponny. Hon är världens goaste och är aldrig dum, men däremot, kan hon vara...
Svar
5
· Visningar
1 337
Senast: Sansko
·
I
Hästvård Den 19 juli hoppa jag min ponny, och då kom vi i väldig hög fart i mot ett hinder. Han är väldigt svår att reglera, skulle gått in på...
2
Svar
20
· Visningar
2 146
Senast: Isbiteen__
·
Z
Träning Inte bokstavligt talat livsfarligt men min kära ponny tycker det ;) Det finns ett hinderförråd precis intill kanten på ena långsidan av...
Svar
16
· Visningar
1 716
Senast: Ella_99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp