Den mänskliga essensen

Sv: Den mänskliga essensen

Jag tror att de mer intellektuella främlingsfientliga uttrycker det på annat vis, t ex i ekonomiska termer. Och de röstar nog hellre på Kd eller M.

Annars är nog min uppfattning att de flesta som har konservativa åsikter om kön och xenofoba drag i sin samhällsåskådning egentligen inte är särskilt pålästa alls och inte diskuterar det särskilt ofta. "Män och män och kvinnor är kvinnor det fattar ju vem som helst och mer behöver vi inte diskutera" ungefär.

Det är sorgligt att andelen människor i Sverige som inte har läst/lyckats genomskåda SD:s partiprogram är större än andelen som är veganer. :cry:
 
Sv: Den mänskliga essensen

Ja, kön är det inte jag som för in i diskussionen. Att människor på gruppnivå är biologiskt olika - där tror jag att de menar etniska och/eller religiösa grupper. Deras politik bygger ju på att framhäva dessa olikheter, och se dem som oföränderliga. Det är därför det där snömoset talar emot deras tankar om assimilering.

Det är ju därför det blir extra kul, gruppen "invandrare" är oföränderlig och gruppen "muslimer" är oföränderlig. Därför kan invandrare aldrig bli muslimer.

och vise versa...

:)
 
Senast ändrad:
Sv: Den mänskliga essensen

Fast SD nämner faktiskt essentiella skillnader mellan män och kvinnor explicit i det där "programmet". Det de skriver om andra - etniskt betingade, får man förmoda - essentiella skillnader mellan grupper är mindre explicit. Just i det där programmet, alltså.
 
Sv: Den mänskliga essensen

Ja, fast det var inte det jag tänkte på när jag läste det. Om "varje människa har en essens" så borde väl den essensen inte bara handla om kön?
 
Sv: Den mänskliga essensen

. När det kommer till vissa frågor kanske vi inte har så bra forskning ännu, därför bör man närma sig dessa med en stor försiktighet och varken anta det ena eller det andra under tiden.

Det du säger är att du önskar forskning på om det är skillnad på vita och svarta. Rasforskning helt enkelt.

Kul att se dig med brallorna nere

:)
 
Sv: Den mänskliga essensen

Annars är nog min uppfattning att de flesta som har konservativa åsikter om kön och xenofoba drag i sin samhällsåskådning egentligen inte är särskilt pålästa alls och inte diskuterar det särskilt ofta. "Män och män och kvinnor är kvinnor det fattar ju vem som helst och mer behöver vi inte diskutera" ungefär.

De flesta, nej.

Jag tänker snarare att det finns bildade och kloka människor som dessvärre har en blind fläck just när det gäller tex kön, men som ändå rimligtvis måste anses vara typ intellektuella (vad det nu är mer exakt) och som kan vara mycket kloka inom andra områden.

Det finns ju också bildade och kloka människor som med vettig underbyggnad tycker saker som jag ändå inte håller med om. Jag har dock ännu inte träffat på en enda sverigedemokratsympatisör som kan räknas dit. Ingen enda SD-anhängare som jag på något vis har kommit i kontakt med, har hittills framstått som bildad eller intellektuell eller vad man nu vill kalla det.

Annars är det ju intressantare med meningsmotsättningar med kloka personer, än med snömoshögern.
 
Sv: Den mänskliga essensen

Fast SD nämner faktiskt essentiella skillnader mellan män och kvinnor explicit i det där "programmet". Det de skriver om andra - etniskt betingade, får man förmoda - essentiella skillnader mellan grupper är mindre explicit. Just i det där programmet, alltså.

mindre, men ändå inte desto mindre. Vi får se vilka grupper blue vill ha forskat på...

är det grupperna protestanter och katoliker? Om judar har särskilda egenskaper? Det ska bli spännande :)
 
Sv: Den mänskliga essensen

Ja, fast det var inte det jag tänkte på när jag läste det. Om "varje människa har en essens" så borde väl den essensen inte bara handla om kön?

Det håller jag med om. Jag tänker inte heller på kön när jag läser de raderna, men jag läste hela skiten och då är det ett rätt långt stycke om just kön längre ner.

Sen är det ju också så, att på den tid då det var poppis att tala om den mänskliga naturen och de djupt och specifikt mänskliga drag som förenar oss alla, så brukade varken kvinnor eller svarta eller slavar (i förekommande fall) vara inkluderade överhuvudtaget. Uteslutningen kan vara implicit eller explicit, men den är oftast där.
 
Sv: Den mänskliga essensen

Nej de tycks sannerligen inte söka sig till SD. De bildade rasisterna alltså.
 
Sv: Den mänskliga essensen

är det grupperna protestanter och katoliker?

Kolla bara på Nordirland! UPPENBARLIGEN är katoliker och protestanter så essentiellt åtskilda att de inte ens kan hålla sams! Nej, fram för essentiell renhet och bort med alla sociala experiment där essenser blandas på grund av migration!
 
Sv: Den mänskliga essensen

Kolla bara på Nordirland! UPPENBARLIGEN är katoliker och protestanter så essentiellt åtskilda att de inte ens kan hålla sams! Nej, fram för essentiell renhet och bort med alla sociala experiment där essenser blandas på grund av migration!

Absolut!

hmm det där med renhet fick mig att tänka på Tyskland. Där lever ju katoliker och protestanter i fred och frihet... Den där essensen kanske inte är så användbar i alla fall...
 
Sv: Den mänskliga essensen

Jag har aldrig påstått att jag gjort det.

Ursäkta jag läste fel.

Ja, fast det var inte det jag tänkte på när jag läste det. Om "varje människa har en essens" så borde väl den essensen inte bara handla om kön?

halvt kl

Nu har jag försökt självrannsaka mig själv ett tag efter alla kritik. En del känns rättfärdigat. Måste säga att just det du citerar har jag funderat och känt ambivalens över sedan tråden startade. Jag utgick från att texten inte bör tolkas rasistiskt och tänkte att de antagligen menade kön. Därför tog jag automatiskt SD i försvar. Men nu i efterhand så känner jag att det inte är logiskt någonstans att skriva så om man inte syftar alls på etniska grupper. Så ja texten är rasistisk vilket blir en ganska 'big deal' för mig eftersom jag nu inte vet var jag står partipolitiskt.
 
Sv: Den mänskliga essensen

:up:

Jag har faktiskt undrat vad som fått dig att sympatisera med SD istället för Fp t ex eller något annat mer liberalistiskt inriktat parti. Eftersom du gillar individuell frihet.
 
Sv: Den mänskliga essensen

"Grovkornig bild"- det betyder att man sedan måste filtrera det genom alla skarpa, begåvade skribenter på Avpixlat för att förstå "verkligheten".
 
Sv: Den mänskliga essensen

:up:

Jag har faktiskt undrat vad som fått dig att sympatisera med SD istället för Fp t ex eller något annat mer liberalistiskt inriktat parti. Eftersom du gillar individuell frihet.

Mest troligt därför att den individuella friheten ska vara begränsad till Blue och andra med rätt gener och rätt födelseort i passet. Den begränsningen gör vare sig FP eller några andra liberaler.

Men visst, det är märkligt att prata om ett ultrakonservativt parti tillsammans med individuell frihet.
 
Sv: Den mänskliga essensen

Ja, det är ju väldigt utvecklande för SD att ha en sådan knivskarp tankesmedja ständigt till hands! :p
 
Sv: Den mänskliga essensen

Ursäkta jag läste fel.

halvt kl

Nu har jag försökt självrannsaka mig själv ett tag efter alla kritik. En del känns rättfärdigat. Måste säga att just det du citerar har jag funderat och känt ambivalens över sedan tråden startade. Jag utgick från att texten inte bör tolkas rasistiskt och tänkte att de antagligen menade kön. Därför tog jag automatiskt SD i försvar. Men nu i efterhand så känner jag att det inte är logiskt någonstans att skriva så om man inte syftar alls på etniska grupper. Så ja texten är rasistisk vilket blir en ganska 'big deal' för mig eftersom jag nu inte vet var jag står partipolitiskt.

Jag tror inte att det ligger i JÅ:s intresse att en sådan text ligger framme. Så det går nog att få ändrat.
 
Sv: Den mänskliga essensen

:up:

Jag har faktiskt undrat vad som fått dig att sympatisera med SD istället för Fp t ex eller något annat mer liberalistiskt inriktat parti. Eftersom du gillar individuell frihet.

Det började inte så oväntat med invandringsdebatten kring förra valet. Tyckte beskyllningarna mot SD var större än vad man klarade backa upp. Hörde hela tiden andra politiker säga att Jimmie kritiserade invandrarna och inte invandringspolitiken men när jag lyssnade på Jimmie i debatter så pratade han just om invandringspolitiken.

Sen debatten som jag minns då cirkulerade kring om invandringen kostade pengar och om invandrare begick fler brott. Till skillnad från idag då man säger att invandringen inte är menat som en vinstaffär utan att det handlar mer om det humanitära och erkänner att invandrare begår fler brott.

Bilden blev att Sverigedemokraterna blev hatade för att de talade sanning bara för att sanningen var kontroversiell. Runt 2009-2011 hörde åtminstone jag nästan alltid i debatter att invandringen var en sån ekonomisk guldgruva. Samtidigt fanns det ju flertalet studier ute på Sveriges invandring och alla visade en nettokostnad. Jag tror man hade kunnat dämpa Sverigedemokraternas framgångar ganska mycket om man hoppade direkt till det debattklimatet vi har idag, d.v.s att invandringen faktiskt kostar pengar men att den borde få lov att göra det.

Ogillade också (och ogillar fortfarande) respektlösheten mot SD-sympatisörer. Sen är ju inte SD-sympatisörerna snällare tillbaka alltid men. Jag tror för det mesta gott om människor och antar att folk har goda intentioner även om jag inte håller med dem. Men SD-sympatisörerna behandlades som att de hade onda intentioner. T.ex har jag flera gånger hört folk insinuera att anledningen till att Sverigedemokraterna vill satsa mer på försvaret är av samma anledning som Hitler ville rusta upp armén. När man hörde sånt samtidigt som folk pratade om vilka vanföreställningar SD hade började man fråga sig vilka det egentligen var som hade vanföreställningar. Debatten är och har varit alldeles för polariserad tycker jag.


Så ja det var väl på den vägen. Kanske blev mest svammel. Hade inte riktigt hoppat över till Sverigedemokraterna vid valet 2010 så röstade faktiskt på Folkpartiet då. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp