Den mänskliga essensen

Sv: Den mänskliga essensen

Forskning visar biologiska skillnader vilket innebär det SD menar med essens.

Könsskillnader förklarade ur ett evolutionärt perspektiv:
Mealey, L. (2000). Sex differences: Developmental and evolutionary strategies.

Geary, D. C. (1998). Male, female: the evolution of human sex differences

Uppmätta biologiska skillnader:
Baron-Cohen, S. (2003). The essential difference: The truth about the male and female brain.

Baron-Cohen, S. (2004). Prenatal testosterone in mind: Amniotic fluid studies.

Skillnaderna konstanta genom olika kulturer:
Eibl-Eibesfeldt, I. 1989. Human ethology. P. 590

Skillnaderna kvarstår även när man försökt skapa en "utopi" utan könsskillnader:
Tiger, L, & Shepher, J. 1975. Women in the kibbutz.

Spiro, M. E. 1996. Gender and culture: Kibbutz women revisited

(också intressant: Lytton, H. & Romney, D. M. 1991. Parentsí differential socialization of boys and girls: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 109, 267-296)

Samma könsmönster finns i andra primater:
Nicholson, N. A. 1987. Infants, mothers, and other females. In B. B. Smuts, D. L. Cheney, R. M. Wrangham, & Struhsaker, T. T. (Eds.), Primate societies. Chicago: University of Chicago Press

Nytt och fräscht. Eller?

Själv har jag kraven på mig att främst hålla mig till forskning publiserad senare än typ 2010 när jag argumenterar för något. Men för SD kanske det duger med ålderdomliga grejer?

Ska väl säga att jag inte har hunnit titta på några av artiklarna du föreslår. Får ta mig lite tid imorgon och återkomma igen sen.
(Vid en närmare titt ser jag att det verkar vara mest böcker. Då blir det värre med läsningen.)
 
Senast ändrad:
Sv: Den mänskliga essensen

Jag tycker det är härligt och uppfriskande med personer som tar till sig argument/kritik och funderar lite. Starkt av dig! :)
 
Sv: Den mänskliga essensen

Nytt och fräscht. Eller?

Själv har jag kraven på mig att främst hålla mig till forskning publiserad senare än typ 2010 när jag argumenterar för något. Men för SD kanske det duger med ålderdomliga grejer?

Ska väl säga att jag inte har hunnit titta på några av artiklarna du föreslår. Får ta mig lite tid imorgon och återkomma igen sen.
(Vid en närmare titt ser jag att det verkar vara mest böcker. Då blir det värre med läsningen.)

att det existerar essentiella skillnader mellan män o kvinnor kan väl ingen förneka!

Majoriteten av oss attraheras ju av det motsatta könet, beroende just på essentiella skillnader......;)
 
Sv: Den mänskliga essensen

att det existerar essentiella skillnader mellan män o kvinnor kan väl ingen förneka!

Majoriteten av oss attraheras ju av det motsatta könet, beroende just på essentiella skillnader......;)

Fast nu gällde det ju om det finns biologiska essentiella skillnader mellan könen som gör att kvinnor behöver vara hemma med barnen mer än män. Och det finns de då inte så vitt jag vet.
 
Sv: Den mänskliga essensen

Min måhända fördomsfulla gissning är att många SD:are blev SD:are på liknande vis. Dvs genom att låta sig gå igång på tillfälliga mediadiskurser och låta sig bländas av SD:s offerkofta.
 
Sv: Den mänskliga essensen

Fast nu gällde det ju om det finns biologiska essentiella skillnader mellan könen som gör att kvinnor behöver vara hemma med barnen mer än män. Och det finns de då inte så vitt jag vet.

Det finns vissa psykologiska skillnader i stresshantering.
Jag har för mig tyskarna fastställde att män fortare drabbades av nervsammanbrott när de satt i skyddsrum sysslolösa under de stora bombangreppen under kriget, men att förhållandet var omvänt om individerna tilläts agera, dvs göra ngt aktivt så som att bära upp ammunition till lv-pjäserna, hantera strålkastare etc

Vad orsaken berodde på fastställdes dock inte.
 
Sv: Den mänskliga essensen

För förståelse av den manliga essensen se filmen "Barbarella". Men den mänskliga essensen? Ingen aning!
 
Sv: Den mänskliga essensen

Det finns vissa psykologiska skillnader i stresshantering.
Jag har för mig tyskarna fastställde att män fortare drabbades av nervsammanbrott när de satt i skyddsrum sysslolösa under de stora bombangreppen under kriget, men att förhållandet var omvänt om individerna tilläts agera, dvs göra ngt aktivt så som att bära upp ammunition till lv-pjäserna, hantera strålkastare etc

Vad orsaken berodde på fastställdes dock inte.

Åter igen - koppling till föräldraledighet?
För det är det enda exemplet som tagits upp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp