Den mest bortkastade utbildningen... (spinn-off på tråden om ASAP Rocky)

pollex

Trådstartare
Ja, är din utbildning bortkastad kanske? Vimlar det av folk som inte ens kan stava till din yrkestitel som ändå tycker sig kunna/veta bättre än dig i frågor inom yrket? Berätta! Eller har du/vågar du erkänna att du själv tänker så kring någon annan utbildning/något annat yrke? ;)
 
Lärare, vem som helst som har gått i skolan är visst kvalificerade till att kunna allt man behöver veta, jag undrar lite vad jag ska med min 5 år långa utbildning till. ;) Men även jag kan tycka att vissa grejer är onödiga i utbildningen men skulle vilja ha mer av annat. :)
 
Även inom mitt yrke (bussförare) är utbildning onödig. Alla andra kan köra bättre än oss, alla vet hur man hanterar tunga fordon i halt väglag och bara vi som har utbildning gör och kör fel. Så kanske skulle allt bli så mycket bättre om man skippade utbildningen?
 
Lärare, vem som helst som har gått i skolan är visst kvalificerade till att kunna allt man behöver veta, jag undrar lite vad jag ska med min 5 år långa utbildning till. ;) Men även jag kan tycka att vissa grejer är onödiga i utbildningen men skulle vilja ha mer av annat. :)

Klart att en fem år lång utbildning inte kan mäta sig med 9-10 års gedigen grundskoleutbildning! ;)
 
Ja, är din utbildning bortkastad kanske? Vimlar det av folk som inte ens kan stava till din yrkestitel som ändå tycker sig kunna/veta bättre än dig i frågor inom yrket? Berätta! Eller har du/vågar du erkänna att du själv tänker så kring någon annan utbildning/något annat yrke? ;)
Jag jobbar med strategisk samhälls/stadsplanering. Heeelt onödigt att lägga 5 år på universitetet, eftersom alla andra såklart vet bättre när det kommer till frågor om tex trafik och bebyggelseutveckling. Lägg sen till att jag och mina kollegor såklart har det hemliga uppdraget att göra allting lite sämre för alla (och som kommunanställda sannolikt bara fikar hela dagarna!) , så vore det naturligtvis bättre om vi lät allmänheten bestämma allt själva ;) :idea:
 
Jag är kulturvetare, nej jag är museilog, konstvetare, bibliotekarie eller konstnär. Ja, självklart kan moster Berta och hennes lika smygrasistiska vänner mer än mig om kulturskillnader och integrationsproblematik. (Nej, det är inte en utbildningsorsak till att jag numera jobbar som kultur- och biblioteksassistent.)
 
Kommunikation är samma sak. Helt onödigt att utbilda sig inom eftersom alla kan kommunicera redan. "Jag lärde ju mig att skriva när jag var sex år", som en kollega uttryckte det. "Kommunikation är ju egentligen en fråga om smak", tyckte en annan kollega.
 
Ja, självklart kan moster Berta och hennes lika smygrasistiska vänner mer än mig om kulturskillnader och integrationsproblematik.

Relaterar hårt. Det vet vi ju också att flickor faktiskt gillar rosa och det råkar vara så att pojkar vill bli poliser. Och det är ju märkligt att "finsk pinne" inte är rasistiskt, hihi. Det där med MeToo kan ju inte heller vara riktigt riktigt, en gång blev ju faktiskt en manlig bekant nypt i rumpan av en äldre kvinna och kvinnor kan ju också ha en himla jargong minsann.

Mvh 3 års kandidatprogram inom Samhälls--och kulturanalys
 
För att inte tala om att försäkringskassan faktiskt är bättre på att bedöma människors arbetsförhet än vad läkare är. Vad har vi egentligen läkare till?
Fast det har jag fått reda på att de faktiskt utbildas innan de får ta beslut. Hela 10 veckors lång utbildning. Så den stora frågan här är vad man slösar bort 5 och 1/2 år på läkarutbildningen till, när man kan göra det på 10 veckor?
 
Jag är mer förundrad över alla som verkar anse att de vet bäst för de har utbildning eller ännu värre ingen annan kan kunna något i ett ämne eller ha åsikter om de inte har utbildning.

Det finns massor av människor utan lärarutbildning som kan undervisa, de som har utbildning är man säker i snitt bättre men min erfarenhet av lärare är att behörighet inte är det samma som lämplighet/skicklighet.

Som utbildad fotograf får man en ordentlig skjuts med kunskaper och är definitivt bättre än snittet, men det finns självlärda/som gått kortare kurser som utklassar de flesta. Talang får man inte genom utbildning.

Bara två exempel, men det gäller alla yrken.

Utbildning betyder mycket men är ingen garanti för skicklighet/mest kunskap eller att någon annan inte har kunskap men visst inom de festa yrken kan man ge exempel på folk som tror sig veta men är tämligen okunniga.
 
Relaterar hårt. Det vet vi ju också att flickor faktiskt gillar rosa och det råkar vara så att pojkar vill bli poliser. Och det är ju märkligt att "finsk pinne" inte är rasistiskt, hihi. Det där med MeToo kan ju inte heller vara riktigt riktigt, en gång blev ju faktiskt en manlig bekant nypt i rumpan av en äldre kvinna och kvinnor kan ju också ha en himla jargong minsann.

Mvh 3 års kandidatprogram inom Samhälls--och kulturanalys
Men jaa! Har förträngt hela genus-aspekten i utbildningen.. Hen betyder ju faktiskt höna...
 
Fem års utbildning inom keramikkonst och ska utbilda mig två år till i början av hösten.
"Jaha, jag gick en kvällskurs en gång, inte så svårt som man kan tro."
"Jobbar du med att hålla kvällskurser då?"
"Kan du inte börja göra hästar?"
Ingen förstår att man behöver en universitetsutbildning för att utvecklas som konstnär..

När jag förklarar att jag jobbar med installationer i kombination med ljudkonst är det ingen som förstår, så då brukar jag säga att ja, jag håller kurser i drejning också..
 
Geologer blir sällan ifrågasatta/besserwissrade eftersom få vet vad vi gör :D Men jag har varit med om det en gång... butikschefen där jag jobbade när tsunamin inträffade var som de flesta chockad över vad som hade hänt och hävdade att det måste ju vara väldigt ovanligt med så kraftiga jordbävningar. Jag höll inte med utan tyckte att statistiskt sker det 1-2 så stora skalv per år men att de inte alltid orsakar en så stor tsunami. Han vägrade gå med på det och jag kände mest "jaja, vad vet jag som pluggat geologi i 4 år (inkl en kurs i seismologi) jämfört med någon som max har gymnasium..." :grin:
 
Förskollärare!
Vet inte hur många gånger jag fått slängt i ansiktet att det är löjligt med 3,5 års studier för att passa barn. Älskar också när folk som söker arbete hos oss inte har en enda utbildning eller behörighet mer än att de har egna barn :banghead: Ungefär som att tro att man är kvalificerad att jobba som bilmekaniker för att man äger en bil.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 989
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 494
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 754
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp