Den mest bortkastade utbildningen... (spinn-off på tråden om ASAP Rocky)

Exakt det. Största vinsten med utbildning är man (i bästa fall!) lär sig hur lite man vet om det man studerar. Man förstår (i bästa fall!) när man inte förstår. Man blir försiktigare och försiktigare. Jurist är ett jättetydligt exempel på det. Här på buke uttalar sig folk tvärsäkert i juridiska frågor, medan om man faktiskt frågar en jurist så börjar svaret i nio fall av tio med ”det beror på”.

KL

Det är tidvis rätt tröttsamt att ha ett yrke där alla andra vet mer om a) hur det utövas, b) hur det borde utövas. (A och b sammanfaller inte alltid enligt dessa experter). Men det får man väl räkna med, antar jag.
Det som jag märkt som både utsocknes och utbildad jämfört med mina kollegor som inte är utbildade utan arbetat sig upp i organisationen är att de inte har fler exempel/varianter/metoder att ta till när de står inför något. De kan bara den metoden de lärt sig inom organisationen och kan inte ifrågasätta den för de har inte sett något annat. De kan organisationens metod väldigt bra, men blir osäkra om man vill testa något annat. Under min utbildning fick vi se många olika problem och lösningar från olika organisationer, vilket betyder att jag har en större problemlösningsbank att håva ur, jag är mindre rädd att testa nya saker. I princip så upplever jag alltså att många av de som jobbat sig till sin kunskap bara upprepar det någon annan gjort medan de som utbildad sig till sin kunskap har en bakgrund som gör att de kan bygga nya lösningar och vågar testa dessa. Det går givetvis att tillskansa sig den kunskapen själv genom att vara i många organisationer lära sig själv osv. Men utbildning serverar ju detta på ett silverfat åt en.
 
Jag jobbar med strategisk samhälls/stadsplanering. Heeelt onödigt att lägga 5 år på universitetet, eftersom alla andra såklart vet bättre när det kommer till frågor om tex trafik och bebyggelseutveckling. Lägg sen till att jag och mina kollegor såklart har det hemliga uppdraget att göra allting lite sämre för alla (och som kommunanställda sannolikt bara fikar hela dagarna!) , så vore det naturligtvis bättre om vi lät allmänheten bestämma allt själva ;) :idea:
Jag jobbar enbart med den gröna delen av samhällsplaneringen samt med planering och investering i utemiljö. Någon gång efter en plan kom det in ett långt brev som förklarade att vi gjorde allt fel och bara ville förstöra staden, allt berodde på oss "trendnissar". Jag blev ganska glad att någon tyckte jag var trendig :heart.
 
Det jag hör, som verkligen bara är snack, inga seriösa undersökningar eller så, men ändå från personer som jobbar med eller nära lärarutbildningarna, handlar enbart om bristande ämneskunskaper. Det är också vad jag har mött som förälder, lärare som inte kan sina ämnen tillräckligt bra.
Och @Snubbelfot (tror jag det var) Jag skulle säga att det skiljer sig väldigt mycket beroende på ämne, inom svenskan har vi fått en omfattande ämneskunskap om litteraturhistoria, lite ytligare om grammatik och annat. Men väldigt lite didaktik, om de lärare vi har haft har läst någon högskolepedagogik så skulle jag säga att kursen var usel. Sämre pedagoger har jag sällan träffat, trots sin gedigna kunskap.
Inom historia har vi däremot haft flera didaktiska moment och kurser. Men ämneskunskapen är lägre och bygger snarare på studenternas egna intressen. Men jag känner mig mer redo att undervisa i historia än i svenska efter utbildningen.
 
Jag jobbar med att utreda, diagnosticera och behandla barn med språkstörning. Otroligt onödigt då det är en diagnos som inte finns*. Och det är ju allmänbildning att flerspråkiga barn lär sig svenska senare.**

* Språkstörning är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, liksom ADHD och autism. Till skillnad från ADHD och autism är den relativt okänd. Paradoxalt nog är språkstörning också vanligare (cirka 7%) än både ADHD (cirka 5%) och autism (cirka 1%).
** Myt! Myt! Myt! Flerspråkiga barn ska ha samma språkkunskaper som enspråkiga. Det enda som möjligen kan skilja är ordförrådet, där "skolord" som geografi kanske inte finns på modersmålet, medan "hemord" som underlakan kanske är svårare på svenska. Uttal, grammatik, läs- och skrivförmåga ska vara i nivå med jämnåriga.
 
Jag jobbar med att utreda, diagnosticera och behandla barn med språkstörning. Otroligt onödigt då det är en diagnos som inte finns*. Och det är ju allmänbildning att flerspråkiga barn lär sig svenska senare.**

* Språkstörning är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, liksom ADHD och autism. Till skillnad från ADHD och autism är den relativt okänd. Paradoxalt nog är språkstörning också vanligare (cirka 7%) än både ADHD (cirka 5%) och autism (cirka 1%).
** Myt! Myt! Myt! Flerspråkiga barn ska ha samma språkkunskaper som enspråkiga. Det enda som möjligen kan skilja är ordförrådet, där "skolord" som geografi kanske inte finns på modersmålet, medan "hemord" som underlakan kanske är svårare på svenska. Uttal, grammatik, läs- och skrivförmåga ska vara i nivå med jämnåriga.

Jag tycker att du tar det här till en ny nivå genom att inte bara ha en bortkastad utbildning utan genom att också ha det inom ett område som inte ens finns! :)
 
Är det ett roligt jobb annars? Jag har läst om det och tänkt så många gånger att jag vill jobba som just det! Varje gång jag ser det så hugger det liksom till i hjärtat, så HÄFTIGT och intressant det låter att vara språkkonsult! :love:

Men jag kan tyvärr inte utbilda mig mer, en ofantlig stor sorg att bära för någon som mig! :arghh::cry:

Alltså grejen med att vara språkkonsult är ju att du kan jobba med väldigt olika saker och det är nog rätt få av oss som anser oss vara "klassiska språkkonsulter". Det är väl möjligtvis en del av frilansarna som kommer in och håller kurser och sådant :D

Men jag har haft en del kul jobb sedan examen! Jobbade först som digital redaktör, sedan webbstrateg och nu jobbar jag som konsult inom sociala medier. Det är nog dock bara på tjänsten där i mitten (webbstrateg, kommunal tjänst) som det överhuvudtaget var en tyngre merit att jag hade min examen. :)
 
Om det är få fram att du jobbar i barngrupp du vill kan du ju skriva att du jobbar som pedagog på förskola :)
Av det intryck jag får av dig skulle det vara en förlust om du inte jobbade med barn :love: Kan du skaffa den utbildning du känner att du saknar? (eller tror du att det inte skulle löna sig - jag glömde nästan att vi talade om att ta hand om folk här. Det är uppretande hur sällan det lönar sig)
 
Jag känner en person som har en master i filosofi. Personen har aldrig haft ett jobb som matchar utbildningen. Jag kan för lite om området för att säga att det är så generellt men har alltid funderat lite på nyttan av att läsa filosofi utifrån ett jobbperspektiv. Men ni får gärna upplysa mig om det är lätt eller inte att få jobb efter en sån utbildning.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 989
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 514
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp