Den mest bortkastade utbildningen... (spinn-off på tråden om ASAP Rocky)

Fast du håller ju med mig i både att det finns dåliga som har utbildning och bra som inte har det. Med tanke på att det är huvudbudskapet så förstår jag inte ditt FEL FEL FEL. Ingenstans har jag skrivit att utbildning är fel eller onödigt.

Jag har kanske uttryckt mig dåligt eller otydligt. Jag håller med dig om att det finns de som är dåliga men ändå har utbildning - inom läraryrket som inom alla andra yrken - och att det finns de utan utbildning som är bra med barn. Alltså. det finns utbildade förskollärare som har dålig hand med barn och det finns outbildad personal som har bra hand med barn. Men, och här kommer skillnaden, de som är outbildade och har bra hand med barn har just det, bra hand med barn. De är inte för den sakens skull skickliga lärare.

Din jämförelse, som jag tolkar den, är att den outbildade i det här fallet är bättre än den utbildade på förskolan. Men enligt mig är de lika dåliga att ha som kollegor. Den utbildade kommer bidra till att det blir ett tyngre lass för mig att dra i barngruppen, men med största sannolikhet kommer hen också att bidra till djupare reflektioner eftersom hen har en teoretisk kunskapsbas. Den outbildade kommer i större grad vara en avlastning i barngruppen med lek och omsorg och att hålla barnen sysselsatta, men all utbildning kommer ligga på mig.

Alltså, du framförde ju ändå att utbildning inte var nödvändig för lärare utan en kunde vara bra på att undervisa trots brist på utbildning om en hade talang. En outbildad pedagog blir aldrig lika bra som en utbildad (bra) pedagog.

Det finns säkert dåliga kirurger, men är det någon som vill bli opererade av en outbildad kirurg med talang i stället eller skulle en föredra en bra och utbildad kirurg?
 
Vad har du för källa när du påstår att många som undervisar på universitet inte har ngn pedagogisk utbildning?
Egen erfarenhet, jag jämställer högskolor med universitet här. Alla har haft hög utbildning inom ämnet eller haft forskartjänster men långt ifrån alla pedagogik utbildningn. Klart det kan vara unikt för dem jag träffat på.
 
https://spraktidningen.se/artiklar/2009/10/grym-komplimang :angel:


Måste bero på att jag typ är född under de senaste decennierna :D
Var inte du lärare sa du? Kanske inte språklärare kanske? Men här är en gammal tråd jag skapade och tror många kan lära sig en hel del av, buke är intressant och lärorikt. Kontradiktoriska negationer heter det när man uttrycker sig så som du gjorde:
https://www.bukefalos.se/threads/kontradiktoriska-negationer.1205565/
 
Egen erfarenhet, jag jämställer högskolor med universitet här. Alla har haft hög utbildning inom ämnet eller haft forskartjänster men långt ifrån alla pedagogik utbildningn. Klart det kan vara unikt för dem jag träffat på.
Jag undervisar på universitetet och ALLA lärare där har en högskolepedagogisk utbildning, även de som är adjungerade och kanske bara arbetar 20-50 % hos oss. Jag är ganska säker på att det är ett krav för att undervisa på den nivån. Var det länge sedan du gick din utbildning?
 
Jag har kanske uttryckt mig dåligt eller otydligt. Jag håller med dig om att det finns de som är dåliga men ändå har utbildning - inom läraryrket som inom alla andra yrken - och att det finns de utan utbildning som är bra med barn. Alltså. det finns utbildade förskollärare som har dålig hand med barn och det finns outbildad personal som har bra hand med barn. Men, och här kommer skillnaden, de som är outbildade och har bra hand med barn har just det, bra hand med barn. De är inte för den sakens skull skickliga lärare.

Din jämförelse, som jag tolkar den, är att den outbildade i det här fallet är bättre än den utbildade på förskolan. Men enligt mig är de lika dåliga att ha som kollegor. Den utbildade kommer bidra till att det blir ett tyngre lass för mig att dra i barngruppen, men med största sannolikhet kommer hen också att bidra till djupare reflektioner eftersom hen har en teoretisk kunskapsbas. Den outbildade kommer i större grad vara en avlastning i barngruppen med lek och omsorg och att hålla barnen sysselsatta, men all utbildning kommer ligga på mig.

Alltså, du framförde ju ändå att utbildning inte var nödvändig för lärare utan en kunde vara bra på att undervisa trots brist på utbildning om en hade talang. En outbildad pedagog blir aldrig lika bra som en utbildad (bra) pedagog.

Det finns säkert dåliga kirurger, men är det någon som vill bli opererade av en outbildad kirurg med talang i stället eller skulle en föredra en bra och utbildad kirurg?
Min åsikt är att det viktigaste är att vara bra på sitt jobb oavsett var kunskapen kommer ifrån. Jag har flera gånger skrivit att utbildning gör folk generellt bättre. Jag har aldrig uttalat mig om att det inte behövs utbildning utan tvärt om skrivit att det gör bra lärare bättre.

Jag har dock stött på alltför många dåliga lärare trots utbildning som förstört för eleverna och alltför många bra lärare helt utan pedagogisk utbildning (de flesta utanför den vanliga skolvärlden) som gör ett utmärkt jobb för att köpa att pedagogisk utbildning är den viktigaste faktorn.

Pedagogiskutbildning är mycket bra, en viss talang +ämneskunskap är nödvändig, talang + utbildning höjer kvaliteten ordentligt för flertalet i synnerhet oerfarna lärare.

Med lärare syftar jag på alla som undervisar inte bara i skolans värld.
 
Jag är konstguide och har en lång erfarenhet i konstfrämjande organisationer.
Jag häpnar också över hur folk resonerar.
Som att ha utbildning och vara medlem i konstnärsorganisation är ett krav för att få ställa ut. Varför ska det vara nödvändigt - min moster/kusin/granne målar jättefina tavlor och borde vara given som utställare :banghead:
Helt ot, men vilket kul jobb!
 
Som veterinär är man ju van vid att fem och ett halvt års utbildning aldrig kan mäta sig med Google ;). Själv så jobbar jag som veterinär inom livsmedelssäkerhet och här behövs inte ens Google! Det enda man behöver för att klara mitt jobb är det berömda sunda förnuftet, i kombination med fungerande lukt, smak och syn :p. Superlätt :up:!
 
Jag vet! Det var inte meningen att det där skulle tas särskilt allvarligt :D
Jomen jag har sett det där argumentet så himla ofta. Att språkutveckling är att jämföra med att folk skriver ”urs”. Eller tvärtom - att det är ok att skriva ”urs” eftersom ”språket utvecklas”. Båda grejerna gör mig matt, lika matt som när femtioplussare ska sucka över att ungdomen idag använder slanguttryck :p.
Obs menar inte att du argumenterar så. Bara att jag bemötte det eftersom folk verkar tro att det är rimliga argument.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 972
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 436
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 622
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 700
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp