Den mest bortkastade utbildningen... (spinn-off på tråden om ASAP Rocky)

Fast @Lobelia är det någon som påstått att alla utbildade inom ett yrke är bättre än alla outbildade inom yrket/med extremt stort intresse inom ämnet?

Det handlar väl snarare om att inom vissa yrkesområden vet ”alla” andra bäst - utan att egentligen ha någon som helst faktisk kunskap eller erfarenhet (mer än nåt enstaka fall som egentligen inte alls är jämförbart). Det handlar alltså inte om att ställa utbildade lärare mot outbildade lärare, utan att folk som aldrig satt sitt fot i ett klassrum som annat än elev vet precis hur man bäst utbildar alla olika åldersgrupper, utan att någonsin stått i ett klassrum med uppdraget att lära ut samma saker till 20-30 helt olika individer med olika förutsättningar, styrkor och svagheter och förkunskaper.

Precis som att man tydligt kan se på sociala medier att alla möjliga lekmän helt plötsligt blir experter på både juridik och politik och statsekonomi beroende på vilka ämnen medierna rapporterar om... Förra sommarens skogsbränder var ju ett utmärkt exempel på det, när i princip alla, från ingenstans, var experter på hur man bäst släcker skogsbränder. Jag tvivlar starkt på att majoriteten av dessa människor hade större ämneskunskap än majoriteten av de som faktiskt jobbade med frågan.

Jag tror inte att det är nån som påstår att alla med utbildning automatiskt är bättre än de utan, däremot är det väl rimligt att anta att en person med både utbildning och erfarenhet inom ett område har bättre koll på sakfrågor än en person utan båda delar och som främst hämtar sin information från diverse tidningsartiklar och egna åsikter.

Utbildningen flyttar normalfördelningens centerpunkt kraftigt i dimensionen praktiskt yrkesutförande åt rätt håll. Det fungerar som en riktigt bra kvalitetssäkring för ett yrke. Det är säkert olika påtagligt i olika yrken, i mitt yrke är det i princip omöjligt att ta många roller utan kunskapen som förmedlas på universitetet. Man har liksom noll effekt av sina insatser utan den - inte bara lite sämre.

Så i de allra flesta yrken finns det en stark korrelation och kausalitet mellan genomförd utbildning och yrkesskicklighet i praktiken. Att sedan diskutera normalfördelningens svansar åt de olika hållen som @Lobelia gör - som om det nästan är lika sannolikt att en outbildad är lika duktig på yrket som en utbildad, är både fel och ganska förolämpande mot den metodiska kunskapsutveckling som sker brett i världen på universitet och annorstädes inom en stor bredd av ämnen - såväl tekniska som humanistiska.

(För att använda exakt så många termer ur ämnet statistik som behövdes.)
 
Varför är det så hemskt att folk konstaterar fakta?
Det är fakta att en del är hopplösa på sitt yrke, även förskolelärare och det finns de som har handlag med barn helt utan utbildning (ofta då med erfarenhet). Och om någon är dålig med barn, blir den inte direkt bättre med barn som har svårigheter, barnen bryr sig inte om en examen.

Det spelar ingen som helst roll hur mycket teoretisk bakgrund någon har att falla tillbaka på om denne är oengagerad och helt saknar hand med barn. Då är det bättre med någon som åtminstone klarar av att ta hand om barnen oavsett bakgrund. Givetvis är det bäst med både och.

Därför att det inte är fakta. Det är tyckande. Jag har jobbat med många outbildade, vissa av dem har varit grymma med barnen - men de är fortfarande inte bra på att undervisa. Ja, det finns de som är kassa på sitt yrke, även förskollärare (inte förskolelärare), men lösningen på det är inte outbildad personal utan utbildad bra personal. Handlag med barn är inte samma sak som att vara en bra pedagog, och förskola är institution för utbildning inte för barnpassning.

Jag skrev inte barn med svårigheter jag skrev barn som utmanar. Det är inte nödvändigtvis samma sak. Och jo, min examen och min teoretiska kunskap ger mig en större kunskapsbank att gräva ur. Jag kan dessutom motivera varför jag gör som jag gör, vilka teorier jag stödjer mig på och vad jag förväntar mig att resultatet ska bli.
 
Därför att det inte är fakta. Det är tyckande. Jag har jobbat med många outbildade, vissa av dem har varit grymma med barnen - men de är fortfarande inte bra på att undervisa. Ja, det finns de som är kassa på sitt yrke, även förskollärare (inte förskolelärare), men lösningen på det är inte outbildad personal utan utbildad bra personal. Handlag med barn är inte samma sak som att vara en bra pedagog, och förskola är institution för utbildning inte för barnpassning.

Jag skrev inte barn med svårigheter jag skrev barn som utmanar. Det är inte nödvändigtvis samma sak. Och jo, min examen och min teoretiska kunskap ger mig en större kunskapsbank att gräva ur. Jag kan dessutom motivera varför jag gör som jag gör, vilka teorier jag stödjer mig på och vad jag förväntar mig att resultatet ska bli.

Utbildningar är liksom inte renons på moment som kräver praktisk yrkesskicklighet. Lärarhögskolan skickade hem en viss del varje år efter praktikmomenten - människor som inte klarade av yrkessituationen. Studenter som själva insåg att det inte var rätt för dem förekom frekvent också, som gick vidare med annat utan att det behövde drabba elever i skolan. Utsortering kan vara brutal ibland - om alla inte är överens i stridens hetta. Men en stor andel stolpskott (obs! relativt det yrke de just då strävar mot - inte alls nödvändigtvis i en vidare mening.) sorteras ut vilket ger högre kvalitet.

Kvalitetssäkring är en mycket viktig sak vi får ut av utbildning.

(Sedan tycker jag att när själva mätetalet "andelen medmänniskor som genomfört universitetsstudier" är hög, oavsett om det gav en examen eller inte, är något väldigt positivt för samhället. Ofta lite mer allmänbildade, lite mindre faktaresistenta och lite mer kunskapsbejakande i allmänhet - men den korrelationen är nog svagare än den i praktisk yrkesskicklighet.)
 
Inom mitt område är det flera ingångar till yrket och tyvärr är det ofta ingenjörer som har så mycket att säga till om, att de borde få fler än jobb än vi andra som inte är ingenjörer. Jag tycker vi kompletterar varandra bra men det är oftast tjafs från ingenjörs-sidan.

Men annars vet de allra flesta hur man ska jobba med säkerhet, krisberedskap och civilt försvar. Det är ju bara att göra så o så. Och alla vet hur det gamla civilförsvaret funkade och det är ju mitt fel att det lades ner och det går inte att förklara att det nya civila försvaret inte är 1. Som det "gamla", det har aldrig varit poängen. 2. Det heter idag civilt försvar, inte civilförsvar.

Ja, det där med att en kategori tycker sig ha större "rätt" till en typ av jobb känner jag igen. Ibland är det väl underbyggt, ibland inte...
 
Kostrådgivare/dietist/nutritionist. Det inte min utbildning, men jag jobbar inom området och har kollegor med den utbildningen. Det måste vara hemskt frustrerande att behöva övertyga var och varannan människa om att det de läste i senaste numret av MåBra inte stämmer och att de inte kommer att bli en ny, bättre människa av att gå hem och äta alger samtidigt som de står på ett ben och sjunger Blinka lilla stjärna i en vecka.

Vad är det för fel på Blinka lilla alg-ben-dieten nu då!? :mad: De är bergis köpta av Livsmedelsverket!


:p
 
Fast det finns en gråzon där ändå. Läkaren tar ju upp de symtom som hen anser påverkar arbetsförmågan och riskerar ändå få underkänt av FK.

(Ja, jag är bitter just nu :D)

Strängt taget betyder det ju inte att handläggaren på FK gjort fel utifrån vad hen är satt att göra - läkaren utgår ju från sin medicinska kompetens men det innebär inte nödvändigtvis att de lagar/riktlinjer handläggaren har att följa säger samma sak. (Vilket inte utesluter att handläggaren de facto gör fel. Eller att man kan tycka att lagar/riktlinjer borde vara annorlunda utformade. Eller att lagar/riktlinjer är helt okej men får ett väldigt dumt utfall i en specifik situation. Osv.)
 
Strängt taget betyder det ju inte att handläggaren på FK gjort fel utifrån vad hen är satt att göra - läkaren utgår ju från sin medicinska kompetens men det innebär inte nödvändigtvis att de lagar/riktlinjer handläggaren har att följa säger samma sak. (Vilket inte utesluter att handläggaren de facto gör fel. Eller att man kan tycka att lagar/riktlinjer borde vara annorlunda utformade. Eller att lagar/riktlinjer är helt okej men får ett väldigt dumt utfall i en specifik situation. Osv.)
Jag vet.
 
Sen håller jag med någon som skrev om att en utbildning på pappret nödvändigtvis inte garanterar kompetens och lämplighet för yrket.

Sen tycker jag det också har mycket att göra hur man förhåller sig till sin utbildning. Jag blev civ ing och började mitt första jobb med känslan att jag inte kunde någonting och undrade när någon skulle upptäcks bluffen. Den känslan finns kvar ibland fortfarande, även om jag i verkligheten numera börjar bli rätt senior.

I diskussioner med lekmän blir det ju ofta rätt uppenbart att jag faktiskt kan ett och annat. Men där är det ju superviktigt hur man förmedlar det. Någon attityd i form av ”jag vet bäst för jag är minsann utbildad” vinner ju ingen på.

Jag håller med! De första åren i arbetslivet tyckte jag att man utbildning gett en svag grund för vad jag skulle göra och att vem-som-helst skulle kunna klara det. Numer skulle jag snarare tveka att anställa någon utan den utbildningsbakgrunden trots att mitt yrke befolkas av folk från lite olika utbildningsmässiga håll och kanter.
 
Alltså, jag är van.. Alla vet vad konst är och alla har åsikter. Speciellt har de åsikter om modern konst och konsthantverk. Många anser att de efter de gått på en utställning med modern konst att det är trams och att de skulle kunna göra det bättre själva..
Jag är konstguide och har en lång erfarenhet i konstfrämjande organisationer.
Jag häpnar också över hur folk resonerar.
Som att ha utbildning och vara medlem i konstnärsorganisation är ett krav för att få ställa ut. Varför ska det vara nödvändigt - min moster/kusin/granne målar jättefina tavlor och borde vara given som utställare :banghead:
 
Utbildningen flyttar normalfördelningens centerpunkt kraftigt i dimensionen praktiskt yrkesutförande åt rätt håll. Det fungerar som en riktigt bra kvalitetssäkring för ett yrke. Det är säkert olika påtagligt i olika yrken, i mitt yrke är det i princip omöjligt att ta många roller utan kunskapen som förmedlas på universitetet. Man har liksom noll effekt av sina insatser utan den - inte bara lite sämre.

Så i de allra flesta yrken finns det en stark korrelation och kausalitet mellan genomförd utbildning och yrkesskicklighet i praktiken. Att sedan diskutera normalfördelningens svansar åt de olika hållen som @Lobelia gör - som om det nästan är lika sannolikt att en outbildad är lika duktig på yrket som en utbildad, är både fel och ganska förolämpande mot den metodiska kunskapsutveckling som sker brett i världen på universitet och annorstädes inom en stor bredd av ämnen - såväl tekniska som humanistiska.

(För att använda exakt så många termer ur ämnet statistik som behövdes.)
Det må vara att du tycker att jag enbart diskuterar svansar och du gör seriösa inlägg när vi i praktiken säger samma sak med olika ord. Startinlägget handlade om att raljera med folk som saknar utbildning, och som uttalar sig om ett ämne. Det jag reagerade på var tonen att man måste ha utbildning för att ha relevanta åsikter.

I många yrken som nämnts här så är sambandet mellan utbildning och duglighet i ämnet betydligt mindre tydligt än för läkare och ingenjörer där utbildning ofta är ett krav. Och sambandet mellan talang+erfarenhet ganska stor. I många yrken krävs det dessutom ingen specifik utbildning utan man kan nå dit på många vägar. Utbildning är alltid en fördel men så är erfarenhet. Många gånger vill man ha någon slags utbildning men vilken är mindre intressant.

Politiker, musiker, fotograf, kassör, städare, vårdbiträde, säljare, brevbärare, tränare, föreläsare, lärare på studieförbund osv. Alla är exempel på yrken där de med erfarenhet och talang kan komma långt och vissa kräver knappt något alls.
 
Det må vara att du tycker att jag enbart diskuterar svansar och du gör seriösa inlägg när vi i praktiken säger samma sak med olika ord. Startinlägget handlade om att raljera med folk som saknar utbildning, och som uttalar sig om ett ämne. Det jag reagerade på var tonen att man måste ha utbildning för att ha relevanta åsikter.

I många yrken som nämnts här så är sambandet mellan utbildning och duglighet i ämnet betydligt mindre tydligt än för läkare och ingenjörer där utbildning ofta är ett krav. Och sambandet mellan talang+erfarenhet ganska stor. I många yrken krävs det dessutom ingen specifik utbildning utan man kan nå dit på många vägar. Utbildning är alltid en fördel men så är erfarenhet. Många gånger vill man ha någon slags utbildning men vilken är mindre intressant.

Politiker, musiker, fotograf, kassör, städare, vårdbiträde, säljare, brevbärare, tränare, föreläsare, lärare på studieförbund osv. Alla är exempel på yrken där de med erfarenhet och talang kan komma långt och vissa kräver knappt något alls.

Jo. Men jag tror att flera förutsatte att tråden handlar om yrken som det krävs utbildning för men som ändå ofta stöter på individer som anser att de vet bättre. Som t ex lärare, präster, kommunikatörer och poliser.
 
Därför att det inte är fakta. Det är tyckande. Jag har jobbat med många outbildade, vissa av dem har varit grymma med barnen - men de är fortfarande inte bra på att undervisa. Ja, det finns de som är kassa på sitt yrke, även förskollärare (inte förskolelärare), men lösningen på det är inte outbildad personal utan utbildad bra personal. Handlag med barn är inte samma sak som att vara en bra pedagog, och förskola är institution för utbildning inte för barnpassning.

Jag skrev inte barn med svårigheter jag skrev barn som utmanar. Det är inte nödvändigtvis samma sak. Och jo, min examen och min teoretiska kunskap ger mig en större kunskapsbank att gräva ur. Jag kan dessutom motivera varför jag gör som jag gör, vilka teorier jag stödjer mig på och vad jag förväntar mig att resultatet ska bli.
Fast du håller ju med mig i både att det finns dåliga som har utbildning och bra som inte har det. Med tanke på att det är huvudbudskapet så förstår jag inte ditt FEL FEL FEL. Ingenstans har jag skrivit att utbildning är fel eller onödigt.
 
Jo. Men jag tror att flera förutsatte att tråden handlar om yrken som det krävs utbildning för men som ändå ofta stöter på individer som anser att de vet bättre. Som t ex lärare, präster, kommunikatörer och poliser.
Det finns nog inge jobb som inte kräver någon form av utbildning. Och flera arbeten som nämnts kräver ingen självklar utbildning. Kommunikatör är ett av dessa, jag känner ett par som har helt annan bakgrund än utbildning till kommunikatör.
 
Startinlägget handlade om att raljera med folk som saknar utbildning, och som uttalar sig om ett ämne. Det jag reagerade på var tonen att man måste ha utbildning för att ha relevanta åsikter.

Startinlägget var inte menat att handla om folk som uttalar sig om saker utanför sin egen expertis i allmänhet, utan om folk som dundrar på inom ett ämne och inte förmår ta in synpunkter från de som faktiskt har en djupare kunskap inom det man diskuterar.

Det handlade definitivt inte om att raljera om folk utan utbildning, det torde gå utmärkt att vara utbildad inom ett område och klampa fram som en elefant i en porslinsfabrik inom ett annat ;)
 
Det må vara att du tycker att jag enbart diskuterar svansar och du gör seriösa inlägg när vi i praktiken säger samma sak med olika ord. Startinlägget handlade om att raljera med folk som saknar utbildning, och som uttalar sig om ett ämne. Det jag reagerade på var tonen att man måste ha utbildning för att ha relevanta åsikter.

I många yrken som nämnts här så är sambandet mellan utbildning och duglighet i ämnet betydligt mindre tydligt än för läkare och ingenjörer där utbildning ofta är ett krav. Och sambandet mellan talang+erfarenhet ganska stor. I många yrken krävs det dessutom ingen specifik utbildning utan man kan nå dit på många vägar. Utbildning är alltid en fördel men så är erfarenhet. Många gånger vill man ha någon slags utbildning men vilken är mindre intressant.

Politiker, musiker, fotograf, kassör, städare, vårdbiträde, säljare, brevbärare, tränare, föreläsare, lärare på studieförbund osv. Alla är exempel på yrken där de med erfarenhet och talang kan komma långt och vissa kräver knappt något alls.
Då tolkar du nog in en del eget i ursprungsinlägget?

"Vimlar det av folk som inte ens kan stava till din yrkestitel som ändå tycker sig kunna/veta bättre än dig i frågor inom yrket?" Står det där, vilket i alla fall jag inte kan tolka på något annat sätt att det handlar om folk som uppenbarligen inte har någon större kunskap/erfarenhet men ändå anser sig veta bättre än någon som har det. Inte alls nödvändigtvis utbildning vs ingen utbildning.
 
På min fotografiutbildning lärde vi oss att jobba med storformat och mellanformat. Även mycket labbarbete för att kunna den delen av hantverket. Det handlar inte om att "knäppa bilder"😁
 
Startinlägget var inte menat att handla om folk som uttalar sig om saker utanför sin egen expertis i allmänhet, utan om folk som dundrar på inom ett ämne och inte förmår ta in synpunkter från de som faktiskt har en djupare kunskap inom det man diskuterar.

Det handlade definitivt inte om att raljera om folk utan utbildning, det torde gå utmärkt att vara utbildad inom ett område och klampa fram som en elefant i en porslinsfabrik inom ett annat ;)

Äsch, nu hamnar vi i det där mansplainingsträsket igen. Visste ni inte allihopa redan att män är överlägsna och att kvinnor bara får gå på universitet för att lyssna på (men aldrig kunna ta in) mäns fantastiska kunskaper och stärka deras egon? :meh:
 
Håller med

Många som undervisar på universitetsnivå har ingen utbildning i att undervisa och det gäller i många sammanhang, alltifrån studieförbund till internutbildningar på företag. Det är många som klarar sig utmärkt, andra är inget vidare och vissa usla. Det är mest inom gymnasieskolan och lägre nivåer i den offentliga skolan som man har pedagogisk utbildning, i övrigt så är det mer än bonus om det förekommer.
Vad har du för källa när du påstår att många som undervisar på universitet inte har ngn pedagogisk utbildning?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 856
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp