Den militanta imamen Abo Raad (gävle moské)

Oj oj oj. Svart och vitt här inne.
Känns som att vi missar en chans att diskutera ganska viktiga saker faktiskt.

Jo jag känner också många muslimer. Inte tror jag att alla håller med om allt i islam, och de som håller med om mer saker försöker inte alltid slänga det på andra.
Precis som jag förstås känner en del kristna dito (och lite annat smått och gott)

Men det betyder ju inte att jag inte kan se problemet med bådas vidskeplighet och föreställningar och att jag inte förstår att det har, kan och kommer leda till problem. Och vi måste kunna diskutera det och försöka lösa samt motarbeta dem.

Jag tycker inte att vidskeplighet hör hemma i vårt samhälle, och jag tror inte att det tillför någonting heller, hur godartad den än är. Jag kanske till och med tycker att vi aktivt skall motarbeta den.

Skälvklart är inte alla muslimer jävulen (ha! komiskt) själva. Samtidigt kan många stenåldersåsikter slinka igenom. Vi kan liksom inte blunda för det tycker jag.

Att kritisera det måste få vara ok.

Att kritisera enskilda extrema måste också vara ok. Att göra det behöver inte heller betyda att man tycker att alla andra är precis likadana.

/Den som alltid anklagas för att vara Hitler själv hit och dit
 
Något som jag undrar över är varför vi nu ska bilda vår uppfattning om hur all världens muslimer är, grundat på små extremistgrupper som Daesh (har aldrig varit fler än 100.000, nu betydligt färre), eller som här i tråden, 1.400 medlemmar i en norsk organisation (där det är oklart om samtliga betalande medlemmar verkligen har funnits på riktigt), när inte det som då skulle stå emot denna syn på Islam - vår kristendom, ska representeras av små extremistgrupper som Jim Jones Peoples Temple Christian Church Full Gospel eller Anders Breiviks norska enmanssekt?

Äpplen och päron går ju åtminstone att jämföra på håll.

Tja, något är ju i alla fall lite underligt gällande den religionen. Har inte hört talas om några €400 för att bekämpa radikal kristendom.
http://www.euronews.com/2016/05/27/...n-to-fight-islamic-radicalisation-in-schools/
 
@Cambrie. Tror du att jag tänker bemöda mig med att länka till dig om och om igen när du inte tror det du hör och ser för att det går emot din övertygelse samt att du dessutom tar dig rätten att kalla mig för en massa skit..

Jeffery tror att al-Qaradawi bara talade i Norge. Gissa hur många såna eller avsevärt värre som talat i svenska moskéer. Det har gått så långt att man tar sig friheten och T o m står på Sergels torg och skriker "-Döda hundarna!"
Ja sålänge vi inte kan diskutera detta på ett sätt utan att bara skrika rakt ut o nästan på samma sätt som predikanterna. Jo det känns som om ni vill skjuta budbäraren. Skjut den där dåren. Rena AFA takter för att åsikten eller ens verkligheten passar i deras bubbla.
Som tur är känner jag bara en enda som gör så IRL. En sosse som självklart indoktrinerats på Södertörns högskola. Det finns inga kön. Känner man sig som en av motsatt kön, 20 år yngre, vill duscha med småflickorna på idrottsplatsen så finns det inget rätt eller fel. Helt OK.
Ja jag är väl gammaldags, men jag lyssnar och tror på unga flickors rädsla numera.

Tack för att jag iallafall fick känna på Hatet som kommer från de Goda, men aningslösa
Vi kan höras om 5-10 år o se om uppfattningen är reviderad. Tack:-D
 
Nej. Jag opponerade mig mot den gränslösa lycka du visade när du basunerade ut att det var ISLAM.NET som stod för din länkade film. Som om det var det slutgiltiga och ovederhäftiga beviset på alla muslimers genuina ondska.

Å andra sidan vissa här kanske borde sluta med Avpixlat tjatet så fort något som inte passar deras djupt ingrodda åsikter förs fram (inte riktat till dig såklart för dig känner jag ju personligen).
 
Denna fråga är relevant för tråden först då någon påstår att Sverigedemokraderna representerar kristendomen i värden.
:D Du var snabb med att påpeka att Islam.net är en liten organistation (och genom att fetstila tolkar jag det som att "den är så liten att den är harmlös").
Mitt inlägg syftar till att påtala hur lätt liten kan bli stor.....och få inflytande oavsett hur många medlemmar en liten organisation har.
 
Här kan vi höra vad man anser i Kanada om att Sverige vill införa statliga imamutbildningar
De har även varit i Rinkeby dagtid och försökt att göra intervjuer. Alla de som försökt har blivit attackerade. De Kanadensiska, Australiensiska reportrarna blev chockade och ansåg att det var värre än i Mellanöstern.I Australien kan man få upp till FEMTON års fängelse för att kasta sten på polis och räddningstjänst. Här får man inget straff och kan fortsätta. Ingen av svensk media vågar göra reportage från nogo zonerna. Vi visar vårt (miss) lyckade multikulturella experiment och då kallas dessa medier med flera hundra miljoner följare för tabloider ( av Aftonbladet) och klipp o klistra förljugna...men det torde inte vara någon hemlighet längre.
 
:D Du var snabb med att påpeka att Islam.net är en liten organistation (och genom att fetstila tolkar jag det som att "den är så liten att den är harmlös").
Mitt inlägg syftar till att påtala hur lätt liten kan bli stor.....och få inflytande oavsett hur många medlemmar en liten organisation har.
Du missade rätt kapitalt varför jag fetade liten.
Och jag har dessutom redan förtydligat mig.
 
Här kan vi höra vad man anser i Kanada om att Sverige vill införa statliga imamutbildningar
De har även varit i Rinkeby dagtid och försökt att göra intervjuer. Alla de som försökt har blivit attackerade. De Kanadensiska, Australiensiska reportrarna blev chockade och ansåg att det var värre än i Mellanöstern.I Australien kan man få upp till FEMTON års fängelse för att kasta sten på polis och räddningstjänst. Här får man inget straff och kan fortsätta. Ingen av svensk media vågar göra reportage från nogo zonerna. Vi visar vårt (miss) lyckade multikulturella experiment och då kallas dessa medier med flera hundra miljoner följare för tabloider ( av Aftonbladet) och klipp o klistra förljugna...men det torde inte vara någon hemlighet längre.
Fast du, DU hävdar att min man gift sig med mig för att avla barn - du känner inte varken min man eller mig, ingen av oss vill ha (fler) barn, så varför överhuvudtaget skriva en sådan sak som svar på en fråga hur en salafistisk gren kan godkänna ett giftermål mellan en, som du tror, är otrogen? Du borde veta att de otrogna, ytterst få muslimer använder sig av de termerna idag dock, inte har med bokens folk att göra, du hade ju läst koranen, eller hur var det nu?

Lustigt att du drar upp Kanada just som haft imamutbildningar i 20 år med ett imamsamfund som jobbar väldigt nära de kyrkliga samfunden... Kanada har väl till och med imamer som är gays om jag inte missminner mig fel...
 
[QUOTE="Cambrie,
Nej jag har aldrig sagt att DIN man är sådan, men att man ska vara medveten om risken..
Salafismen innehåller sharia.
Inte ens föräldrar i väst har en aning om att deras barn har blivit radikaliserade och har åkt till Syrien. Andra generationen verkar bli mer religiösa än sina föräldrar. Finns faktiskt i BRÅ.
Infidels. Nu har Iran börjat att sponsra och träna talibanerna, Hamas och de islamska jihadistgrupperna.
De hatar judar och kristna mer så nu ska man samarbeta
Det dröjer nog innan vi får läsa det i Aftonbladet. Israel känner befogad oro..
 
[QUOTE="Cambrie,
Nej jag har aldrig sagt att DIN man är sådan, men att man ska vara medveten om risken..
Salafismen innehåller sharia.
Inte ens föräldrar i väst har en aning om att deras barn har blivit radikaliserade och har åkt till Syrien. Andra generationen verkar bli mer religiösa än sina föräldrar. Finns faktiskt i BRÅ.
Infidels. Nu har Iran börjat att sponsra och träna talibanerna, Hamas och de islamska jihadistgrupperna.
De hatar judar och kristna mer så nu ska man samarbeta
Det dröjer nog innan vi får läsa det i Aftonbladet. Israel känner befogad oro..
Fast det var ju det du hävdade när jag ifrågasatte?
Israel känner sig nog relativt lugna på den fronten, det har andra problem.
Salafism är en gren, att många bor i samhällen som har sharialagar är en annan sak. Dessa lagar är också väldigt olika beroende på var du är. Palestina och Saudiarabien tolkar exempelvis inte sharia alls på samma sätt.

Vilken TUR att vi har exponerat och avpixlat och kan läsa om det där då :angel::grin:
 
Jag tvivlar på att någon inom kristenheten skulle ens komma på tanken ..... så att något är fundamentalt fel inom islam råder det ju inget som helst tvivel om.

"The leader of a Pakistani Islamic council has proposed a bill that allows husbands to "lightly beat" their wives as a form of discipline.
In the 75-page proposal, Mohammad Khan Sheerani suggests a light beating is acceptable should the need arise to punish a woman. The proposal bans forceful beating, saying only a small stick is necessary to instill fear.
The Council of Islamic Ideology is a powerful constitutional body that advises the Pakistani legislature whether laws are in line with the teachings of Islam"
http://www.cnn.com/2016/05/28/asia/pakistan-women-light-beating/index.html
 
Fast det var ju det du hävdade när jag ifrågasatte?
Israel känner sig nog relativt lugna på den fronten, det har andra problem.
Salafism är en gren, att många bor i samhällen som har sharialagar är en annan sak. Dessa lagar är också väldigt olika beroende på var du är. Palestina och Saudiarabien tolkar exempelvis inte sharia alls på samma sätt.

Vilken TUR att vi har exponerat och avpixlat och kan läsa om det där då :angel::grin:
Har du missat en av anledningarna till att Israel utsätts för terrorism oftare än något annat land? Att detinte blir fred någonsin.
Nu är Netanyahu väldigt orolig inte bara över samarbetet mellan alla islamska terrorgrupper o Iran, utan även av att Obama gick bakom ryggen på honom och gjorde ett bra för Iran avtal. Släppta sanktioner bl. a och oklart kärnreaktorbränsle.

Varför fixeringen av Avpixlat? Läser du den? Nästan ALL utländsk media skriver sanning. Ickecensurerat. Finns på nätet vettu.
Därav förstår man att många av de svenska inte förmedlat vissa saker eller gravt förvanskar i ledare Troligen menar man att det svenska folket ska skyddas från sanningen, inte vet sitt eget bästa o ska fostras en hel del.
En spade är en spade. Ett problem blir inte mindre för att man kallar det en utmaning.
Den smala åsiktskorridoren har du väl hört talas om. Opinionsbildning......
Om man läser en massa olika källor får man en bättre bild av vilka som förmedlar nyheter på ett trovärdigt sätt.
 
Det ekar tomt i hjärnkontoret när nyfrälsta smånassar tror sig ha patent på sanningen. Synd att JÅ inte är medlem här o deltar i diskussionen. Han är en skicklig debattör o likaså skicklig politiker, partiet skulle vinna stort på om flera medlemmar var lika duktiga.

Jag kan avvara några meter spårlina i flätad paracord om någon behöver mer rep.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp