Den militanta imamen Abo Raad (gävle moské)

Därför att det vi ignorerar är från Gamla Testamentet. Det som predikas i kyrkorna här är Jesus kärleksbudskap, men du kanske inte går i kyrkan så ofta? Koranen har inget motsvarande, tyvärr.
Fast jag är med i både en kyrkförsamling och följer med mannen i moskén ibland och skulle säga att det som predikas är ungefär liknande, finns inte en imam i världen som predikar om jihad eller att man ska slå kvinnor eller vad sjutton det nu kan handla om i en vanlig bön i moskén eftersom bönen inte handlar om våld.
Vad som händer bakom lykta dörrar vet varken du eller jag, däremot vet jag hur snacket går i vår församling bakom lykta dörrar. Vanliga kristna och framförallt inte präster har inte alltid åsikter som stämmer överrens med Jesus kärleksbudskap heller, utan oftare i stil med Psaltaren (som förövrigt tas upp väldigt ofta på gudstjänster, så det är inte bara jesus man pratar om på kristna gudstjänster vilket jag uppfattar att du tror enligt ditt inlägg).
 
Nej jag brukar hålla mig borta från kyrkor generellt sett. Mina eventuella kunskaper ligger på ett mer teoretiskt plan, läser gärna om religion även om jag inte tror på den. Gamla testamentet ingår dock fortfarande och Jesus kärleksbudskap är ju inte alltid så jättekärleksfullt egentligen, rent textmässigt som jag uppfattat det. Även om det är det så som vi hanterar det, vilket såklart är trevligt.
 
Förvisso. Huvudpoängen var dock gentemot Oldies "Därför att det vi ignorerar är från Gamla Testamentet. Det som predikas i kyrkorna här är Jesus kärleksbudskap, men du kanske inte går i kyrkan så ofta? Koranen har inget motsvarande, tyvärr." Som jag uppfattade hans inlägg. Och jag håller inte riktigt med om att de kristna är guds bästa barn i alla lägen, och nu pratade jag visserligen inte om radikalism.
 
Både Bibeln och Koranen är massiva verk med gott om motsägelser. För båda gäller att man genom att plocka rätt verser kan predika allt från hat till kärlek.

Personlig anekdot: På 80-talet jobbade jag på långvården. Varannan vecka var det obligatorisk gudstjänst med en präst från Svenska Kyrkan. Prästen S höll utläggningar om Skam och Skuld och Synd och Gör Bättring med avbrott för psalmsång på samma tema. Så gick han i pension. I stället kom prästen ST som spelade gitarr och sjöng om kärlek och glädje, och prästen E som hade samma budskap plus att hon tog med sig barnkören och konfirmandkören.

Samma kyrka men helt olika tolkningar av samma Bibel.

Även om just svenska kyrkan predikar kärleksbudskapet finns det oerhört många samfund runt om i världen som predikar hat. Precis som det finns alla varianter inom Islam.

Exempel på motsägelser? http://skepticsannotatedbible.com/index.htm
 
Det är inte bara i moskéer det sker värvning till islamism.
Nu varnas det för värvning på hem för ensamkommande

http://ekuriren.se/nyheter/sormland...ngboendet-forsoker-tvinga-pa-ungdomar-sin-tro

Just därför tänker jag att det är så himla viktigt att ha rätt utbildad personal på boenden för ensamkommande, så de kan hjälpa ungdomarna att få information om svenska samhället och stötta dem i att välja rätt väg. Just nu är det sån brist på personal med rätt utbildning att det kan bli jättefel när människor som inte borde jobba med människor kommer in. De här ungdomarna behöver jättemycket stöd och jag tänker att de verklige är i riskzonen att radikaliseras om ingen fångar upp dem, de har ju ingenting här och är ofta traumatiserade och i behov av behandling.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp