Den nya föreskriften om hållande av katt och hund - ett magplask

Alexandra_W

Trådstartare
Hittade ingen tråd så hoppas jag inte missat

Men hela dagen sett min Facebook jubla över att det nu blir krav på kastrering för utekatt. Vilket inte stämmer.

Så lång tid, så mycket möjligheter - och så ett sånt magplask.

Ordagrant citerat

2 § Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för.

Allmänna råd till 6 kap. 2 §
Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat
sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat.

Så den som vill ha kattungar av sin katta kan släppa ut den fertil att para sig med random hane. Att släppa ut en okastrerad hane borde bli svårare. Men utan krav på märkning och registrering så...

Så mycket möjligheter och så långt från målet. Även om diverse tycks feltolkat och läst in något som inte finns.

Sen finns det en hel del bra ang berikning osv. Hur det nu ska kontrolleras hos enskilda.
 
Jag har också sett liknande inlägg. Jag tycker ändå att det är bra att det inte är tvingande att kastrera sin katt. Isf skulle vi ju bara ha innekatter kvar efter en tid, och katten är ju ändå ett nyttodjur på många ställen. Och den nyttan görs ju just utomhus.
 
Jag tänker att den uppgiften kommer finnas kvar om 15 år med, är alla sådana katter kastrerade så finns det ju knappt några kvar då.
Fast man kan väl kastrera kemiskt också? Så att man ändå kan avla kontrollerat på katter som vanligtvis är ute
 
Fast man kan väl kastrera kemiskt också? Så att man ändå kan avla kontrollerat på katter som vanligtvis är ute
En snabb googling sa mig att kemisk kastrering inte fungerar på hankatter, vissa preparat verkar inte göra dem infertila och andra verkar göra dem infertila så pass att det inte finns några garantier för att de kan bli fertila igen. De skriver även om biverkningar som juvertumörer , diabetes och temperamentsförändringar.
 
En snabb googling sa mig att kemisk kastrering inte fungerar på hankatter, vissa preparat verkar inte göra dem infertila och andra verkar göra dem infertila så pass att det inte finns några garantier för att de kan bli fertila igen. De skriver även om biverkningar som juvertumörer , diabetes och temperamentsförändringar.
Ok, har för mig att minst en bukefalist använder det på en hankatt men jag är inte insatt. Tycker att det borde finnas?
 
Jag tror ju inte det kommer ske. Men om vi antar det så kan man dels ha kontrollerad avel, dels kan man då använda raskatt som nyttodjur.

Och en kemisk kastrering skulle nog komma inom de 15 åren också.
Det hjälper ju inte om alla hanar kastreras innan dess ;)

Men nej, jag tror inte heller det kommer ske. Och det hade nog inte skett annars heller. Jag tror att de genom den skrivningen gör så att länsstyrelsen inte behöver jaga kattägare till förbannelse.


Ok, har för mig att minst en bukefalist använder det på en hankatt men jag är inte insatt. Tycker att det borde finnas?
Det tyckte jag med, men jag hade samtidigt aldrig hört talas om det, så därför googlade jag. Jag har inte djupdykt i ämnet på något sätt, så det är fullt möjligt att det finns något.

Man kan som sagt prova, men det finns inga garantier för att det fungerar åt varken det ena eller andra hållet.
 
En snabb googling sa mig att kemisk kastrering inte fungerar på hankatter, vissa preparat verkar inte göra dem infertila och andra verkar göra dem infertila så pass att det inte finns några garantier för att de kan bli fertila igen. De skriver även om biverkningar som juvertumörer , diabetes och temperamentsförändringar.

Johodå - det går att kastrera hankatter kemiskt man använder Suprelorinchip. Det är guds gåva till kattuppfödare som har hankatt -min hankatt har haft 2 chip med fina kullar efter varje chip
 
Johodå - det går att kastrera hankatter kemiskt man använder Suprelorinchip. Det är guds gåva till kattuppfödare som har hankatt -min hankatt har haft 2 chip med fina kullar efter varje chip

Det garanteras dock inte varken infertilitet vid behandling eller återkommer fertilitet efter behandling. Gissar att det är det som avses med att det finns ingen säker/garanterad kemisk kastrering för katt.
 
Det garanteras dock inte varken infertilitet vid behandling eller återkommer fertilitet efter behandling. Gissar att det är det som avses med att det finns ingen säker/garanterad kemisk kastrering för katt.

Nej det finns inga studier på katt förutom alla anekdotiska bevis från ungefär alla raskattuppfödare runt om.
 
Jag har också sett liknande inlägg. Jag tycker ändå att det är bra att det inte är tvingande att kastrera sin katt. Isf skulle vi ju bara ha innekatter kvar efter en tid, och katten är ju ändå ett nyttodjur på många ställen. Och den nyttan görs ju just utomhus.
Fast man kan ju avla kontrollerat även på "bondkatt " "utekatter " etc. Skillnaden att man vet vilka som är föräldrarna.
 
Nej det finns inga studier på katt förutom alla anekdotiska bevis från ungefär alla raskattuppfödare runt om.

Och ändå vägrar flera veterinärer använda det. Vilket sannolikt dyker upp vid en googling.

Att ge sin fertila bondkatt ett Suprelorinchip ser jag dock som tusen gånger bättre än släppa ut den utan. Även om det finns en risk den inte blir infertil.

Och skulle ett krav komma på kastrering av alla utekatter skulle ett kattanpassat chip/motsv komma långt innan bondkatten som "ras" dog ut.
 
Och ändå vägrar flera veterinärer använda det. Vilket sannolikt dyker upp vid en googling.

Att ge sin fertila bondkatt ett Suprelorinchip ser jag dock som tusen gånger bättre än släppa ut den utan. Även om det finns en risk den inte blir infertil.

Och skulle ett krav komma på kastrering av alla utekatter skulle ett kattanpassat chip/motsv komma långt innan bondkatten som "ras" dog ut.

Att vissa veterinärer vägrar sätta in, är inget jag tycker är nått tecken på nått. Det är nytt i Sverige, det är i princip bara insatta uppfödare som sätter in det och med tiden kommer de flesta veterinärerna sätta in det. Precis som att fler och fler veterinärer kastrerar åtminstone hanar vid 12 v.
 
En snabb googling sa mig att kemisk kastrering inte fungerar på hankatter, vissa preparat verkar inte göra dem infertila och andra verkar göra dem infertila så pass att det inte finns några garantier för att de kan bli fertila igen. De skriver även om biverkningar som juvertumörer , diabetes och temperamentsförändringar.

Många använder ju p-piller till sina utekattshonor utan skupler dock.
 
Att vissa veterinärer vägrar sätta in, är inget jag tycker är nått tecken på nått. Det är nytt i Sverige, det är i princip bara insatta uppfödare som sätter in det och med tiden kommer de flesta veterinärerna sätta in det. Precis som att fler och fler veterinärer kastrerar åtminstone hanar vid 12 v.

Nej som jag skrev så tror jag dock det är det som gör att man vid en googling kan få uppfattningen att det inte finns kemisk kastrering för katt. Dvs varför @SiZo fick uppfattningen det inte finns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp