Den nya föreskriften om hållande av katt och hund - ett magplask

Många använder ju p-piller till sina utekattshonor utan skupler dock.
Ja absolut, honkatter finns det ju lösningar på. Och där kan man ju släppa ut med planen att hon ska bli dräktig. Medans med en hankatt så blir ju ev ungar inte ditt bekymmer och därför kan man nog inte anses som planerande om man släpper ut sin okastrerade hankatt tänker jag.


Att vissa veterinärer vägrar sätta in, är inget jag tycker är nått tecken på nått. Det är nytt i Sverige, det är i princip bara insatta uppfödare som sätter in det och med tiden kommer de flesta veterinärerna sätta in det. Precis som att fler och fler veterinärer kastrerar åtminstone hanar vid 12 v.
Det är ju mer att det inte finns några garantier, att de inte blir fertila igen känns inte så allvarligt på en bondkatt som man släpper ut. Men däremot att de inte garanterar att de faktiskt blir infertila en period tycker jag känns ganska allvarligt. För är de då fertila så är det ju möjligt att man ev bryter mot lagen. Frågan är ju hur man ska kontrollera detta? Och hur ofta är det som medlet inte fungerar? Är det 1/100 så är ju saken enkel, då spelar det inte så stor roll, men är det 50/50 så är ju saken en helt annan.

Jag har inte kikat på de siffrorna. Någon som har koll?
 
Så länge som katthemmen är fulla med katter så känns risken för kattbrist inte direkt överhängande.
Vi har övergått från att ta egna kattungar till att hämta katter från katthem. För oss är det bättre med vuxna katter som vi kan avgöra egenskaperna på. Det har även blivit några hittekatter. De kan ju komma direkt till oss utan omvägen via katthem.
Jag är faktiskt inte det minsta orolig.
 
Just ja. Läste lite i föreskrifterna och där står:


Under kapitel 6:

2 § Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplane- rad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för.

Känns som de tolkat om lite i länken då det inte ens är samma ord:

Allmänna råd till 6 kap. 2 §
Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat.”
 
Just ja. Läste lite i föreskrifterna och där står:


Under kapitel 6:

2 § Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplane- rad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för.

Känns som de tolkat om lite i länken då det inte ens är samma ord:

Allmänna råd till 6 kap. 2 §
Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat.”

Precis som du upptäckte är de inte helt ute och cyklar men de har gjort en tolkning av vad som står som tyvärr är felaktig.
 
Ja absolut, honkatter finns det ju lösningar på. Och där kan man ju släppa ut med planen att hon ska bli dräktig. Medans med en hankatt så blir ju ev ungar inte ditt bekymmer och därför kan man nog inte anses som planerande om man släpper ut sin okastrerade hankatt tänker jag.



Det är ju mer att det inte finns några garantier, att de inte blir fertila igen känns inte så allvarligt på en bondkatt som man släpper ut. Men däremot att de inte garanterar att de faktiskt blir infertila en period tycker jag känns ganska allvarligt. För är de då fertila så är det ju möjligt att man ev bryter mot lagen. Frågan är ju hur man ska kontrollera detta? Och hur ofta är det som medlet inte fungerar? Är det 1/100 så är ju saken enkel, då spelar det inte så stor roll, men är det 50/50 så är ju saken en helt annan.

Jag har inte kikat på de siffrorna. Någon som har koll?

Jag tror inte att någon använder chip på sin huskatt - det är rejält mycket dyrare än en kastrering. Så de som använder chip är raskattsägare och det är väldigt få av dom som har sina hanar ute även om de är chippade. Så det är nog ett icke-problem att det skulle springa runt chippade hanar och göra kattungar.

Jag skulle tro att chippet funkar i minst 90-95% - jag har i princip inte hört om någon hankatt som vrit fertil trots chip - någon som inte har varit fertil efter har jg hört om
 
Men vem i hela friden vill ha en okasterad hankatt?
Det stinker ju satan om dem när de pinkar. Samma doft som skunk.
Eller en okastrerad honkatt som skriker öronen av en.
Vem vill ha det?

Jag personligen är så glad för att man numera kastrerar före odören och oljudet.
 
Men vem i hela friden vill ha en okasterad hankatt?
Det stinker ju satan om dem när de pinkar. Samma doft som skunk.

Fast det där stämmer ju inte särskilt bra rent generellt, annars skulle ju precis alla kastrera asap. Jag är själv uppvuxen med okastrerad hankatt och har senare i livet haft katt som kastrerats "sent" (alltså efter könsmognad) och ingen av dem har varit besvärlig på något sätt som hankatter enligt skräckhistorier ska vara. De är liksom inte monster som inte går att ha i möblerade rum bara för att de råkar ha kulorna kvar...
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp