Den nya föreskriften om hållande av katt och hund - ett magplask

Nja, inte riktigt så. Avelshanar är rätt bökiga att ha vilket innebär att många uppfödare inte har hanar utan litar på att de får låna hanar. I snitt utgör avelshanarna bara 1/3 av avelsbasen, delvis för att de är svåra. En fertil hane ropar ofta (inte i perioder utan konstant) och revirmarkerar ofta. Det innebär att de ofta får korta avelskarriärer. Med Suprelorin kan man kastrera kemiskt en period men sedan blir de ju jobbiga igen. Ofta försöker man sätta ut dem hos fodervärdar som inte har andra katter, då funkar det ofta okej men de brukar börja ropa ändå och man orkar bara med så många störda nätter.

Många har väl även ett hankattsrum eller liknande? Gärna I typ källaren ;)

Vissa hanar verkar kunna funka jättebra dock, men de är nog undantagen.
 
Nja, inte riktigt så. Avelshanar är rätt bökiga att ha vilket innebär att många uppfödare inte har hanar utan litar på att de får låna hanar. I snitt utgör avelshanarna bara 1/3 av avelsbasen, delvis för att de är svåra. En fertil hane ropar ofta (inte i perioder utan konstant) och revirmarkerar ofta. Det innebär att de ofta får korta avelskarriärer. Med Suprelorin kan man kastrera kemiskt en period men sedan blir de ju jobbiga igen. Ofta försöker man sätta ut dem hos fodervärdar som inte har andra katter, då funkar det ofta okej men de brukar börja ropa ändå och man orkar bara med så många störda nätter.
Fast oavsett vem det är som har katterna så bor dem ju någonstans. Men jag kan förstå att vissa blir avelshannar kort tid :)
 
Många har väl även ett hankattsrum eller liknande? Gärna I typ källaren ;)

Vissa hanar verkar kunna funka jättebra dock, men de är nog undantagen.
Eller så får de bo i badrummet. Eller i ett eget (ut)hus (om man har möjlighet till det).

Jag har tur eftersom min fd avelshanne INTE strilade, jag har inte samma förhoppning om den nye så jag har planerat hårt för att han ska para sina honor och sen är det kastrering
 
Senast ändrad:
Avlar inte vissa uppfödare också på linjer med icke-strilande hanar? Tycker mig hört något om det.

Jo, med risk för att få problem med infertilitet. Strilning är testosteronberoende så frånvaro av strilning kan indikera låg fertilitet.
 
Jo, med risk för att få problem med infertilitet. Strilning är testosteronberoende så frånvaro av strilning kan indikera låg fertilitet.

Kan vara knepigt med kattavel just eftersom man vill kastrera så fort som möjligt pga att fertila katter kan medföra problem.
 
Jo, med risk för att få problem med infertilitet. Strilning är testosteronberoende så frånvaro av strilning kan indikera låg fertilitet.

Åh fasen - det visste inte jag. Min hane har i allafall varit fertil förutom när han varit på chip och nu då när det inte finns några kulor
 
Vad händer med krav på id-märkning och registrering?
Inte med i nya lagen, men snubblade över remiss från tidigare i år. Kan det komma sen eller är det nedlagt?
 
Vad händer med krav på id-märkning och registrering?
Inte med i nya lagen, men snubblade över remiss från tidigare i år. Kan det komma sen eller är det nedlagt?

De diskuterade det inför nya lagens tillkomst, men backade tydligen på det. Tyvärr.

Det kan givetvis komma i framtiden, men tyvärr fegade de på det den här gången. Jag förstår faktiskt inte varför.
 
De diskuterade det inför nya lagens tillkomst, men backade tydligen på det. Tyvärr.

Det kan givetvis komma i framtiden, men tyvärr fegade de på det den här gången. Jag förstår faktiskt inte varför.
Jag förstår inte heller. Men synd att det inte fortsätter den här gången heller. Har inte läst igenom förslaget men de flesta remissvaren lät positiva (snabbt skummat dock).
Jordbruksverket invände typ kring nytta vs arbetsbelastning som jag förstod det men i övrigt förstår jag inte vad som talar emot.
 
Jag förstår inte heller. Men synd att det inte fortsätter den här gången heller. Har inte läst igenom förslaget men de flesta remissvaren lät positiva (snabbt skummat dock).
Jordbruksverket invände typ kring nytta vs arbetsbelastning som jag förstod det men i övrigt förstår jag inte vad som talar emot.

Om staten idag uppfyllde ansvaret att ta hand om förvildade/hemlösa katter, även om det bara handlade om infångande och avlivning - så tror jag den där nytta vs belastningsbedömningen skulle få annat utfall.

Men när statens ansvar hanteras av ideella organisationer och privatpersoner så ja då blir det ingen direkt belastning...
 
De diskuterade det inför nya lagens tillkomst, men backade tydligen på det. Tyvärr.

Det kan givetvis komma i framtiden, men tyvärr fegade de på det den här gången. Jag förstår faktiskt inte varför.

Enligt kollegor har ID-märkning inte med djurskyddslagstiftningen att göra utan det är något som ska hanteras som en separat fråga. Det är alltså inte kört bara för att det inte finns med i den nya lagstiftningen.
 
Vad händer med krav på id-märkning och registrering?
Inte med i nya lagen, men snubblade över remiss från tidigare i år. Kan det komma sen eller är det nedlagt?
En remiss om utredningen angående ett krav på obligatorisk märkning och registrering har just varit ute och det fortsatta arbetet pågår nu. En remissammanställning är klar, och efter det, beroende på vad man kommer fram till, lämnas förhoppningsvis ett lagförslag från regeringen till riksdagen som sedan fattar beslutet. Någon tidsplan har ännu inte kunnat lämnas.

Att det inte finns med i de nya föreskrifterna beror på att det har föreslagits att införas i den sk tillsynslagen där motsvarande krav för hund redan finns.

Lagatiftningen är uppbyggd i tre nivåer, en lag som grund och därefter en förordning och föreskrifter som kompletterar lagen. De nya föreskrifterna för hållande av hundar och katter är alltså ett komplement till djurskyddslagen och är inte alls ihopkopplade med tillsynslagen.

Som kuriosa kan nämnas att djurplågeribrott istället beskrivs i brottsbalken. Även där har det alldeles nyligen varit ute en remiss angående ett förslag på bland annat att införa grovt djurplågeri med en straffskala med 6 mån till fyra års fängelse. Det är mycket på gång inom djurskydd nu :)!
 
Men vem i hela friden vill ha en okasterad hankatt?
Det stinker ju satan om dem när de pinkar. Samma doft som skunk.
Eller en okastrerad honkatt som skriker öronen av en.
Vem vill ha det?

Jag personligen är så glad för att man numera kastrerar före odören och oljudet.

Här i mitt knä sover söta fröken Vessla. Hon är något så ovanligt som en medfött ofruktsam honkatt. Hon löper varannan månad februari-oktober och då parar hon sig med en hankatt som patrullerar här. Då är det lite livat en knapp vecka. Kattmamman Spezzi har tre små. Hon har fått ungar 4 gånger på de sex år jag ägt henne och inga stora kullar utan 2-4. För det första löper inte hon heller den mörkaste årstiden. Får hon p-piller några veckor i sträck så dröjer det ett bra tag innan innan hon börjar komma igång. Hon blir rastlös innan hon börjar löpa och då är det bara att ge ett piller och hålla henne instängd en dag. Alla kattor förökar sig inte explotionasartat! Jag chipmärker, vaccinerar och väljer köpare så noga som möjligt. Bondkatter behövs också. Om någon vill diskutera det lämpliga eller olämpliga med att låta bondkatter få ungar så fixa en egen tråd.
 
Här i mitt knä sover söta fröken Vessla. Hon är något så ovanligt som en medfött ofruktsam honkatt. Hon löper varannan månad februari-oktober och då parar hon sig med en hankatt som patrullerar här. Då är det lite livat en knapp vecka. Kattmamman Spezzi har tre små. Hon har fått ungar 4 gånger på de sex år jag ägt henne och inga stora kullar utan 2-4. För det första löper inte hon heller den mörkaste årstiden. Får hon p-piller några veckor i sträck så dröjer det ett bra tag innan innan hon börjar komma igång. Hon blir rastlös innan hon börjar löpa och då är det bara att ge ett piller och hålla henne instängd en dag. Alla kattor förökar sig inte explotionasartat! Jag chipmärker, vaccinerar och väljer köpare så noga som möjligt. Bondkatter behövs också. Om någon vill diskutera det lämpliga eller olämpliga med att låta bondkatter få ungar så fixa en egen tråd.

Låter som en helt normal honatt, den sista. Håll koll på hennes juver bara, du mer eller mindre hoppas på juvertumörer med ditt sätt att ge p-piller.
 
Låter som en helt normal honatt, den sista. Håll koll på hennes juver bara, du mer eller mindre hoppas på juvertumörer med ditt sätt att ge p-piller.

Tror du att risken för juvertumörer ökar om man gör som mig och inte ger p-piller hela tiden? Ja, jag kliar henne under magen då o då så jag märker om det blir en tumör. Jag har tänkt att då hon blir 10 år så ska hon få ungar för sista gången. Då börjar hon bli gammal så då är det bäst att kastrera henne.
 
Tror du att risken för juvertumörer ökar om man gör som mig och inte ger p-piller hela tiden? Ja, jag kliar henne under magen då o då så jag märker om det blir en tumör. Jag har tänkt att då hon blir 10 år så ska hon få ungar för sista gången. Då börjar hon bli gammal så då är det bäst att kastrera henne.

Ja, mig veterligen är det farligare att dels avbryta löp och dels ge från och till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp