Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Fast vad är det som säger att du inte kommer ha bråttom med unghästen?
Du vågar/kan/vill inte säga stopp när det gäller en äldre häst, och det lär säkert bli likadant om du får en lugn och trygg unghäst som verkar klar för högre.
Som sagt kan man ju i vissa fall hoppa 110-130 på 4-5 åringar och då hamnar du ju i exakt samma situation som du är i nu.

Jag tror man ska tänka sig för innan man köper en unghäst om man har dåligt självförtroende eller ibland fegar ur oavsett vad anledningen är till att man gör det.
En äldre häst gör det sällan något om man råkar göra fel några gånger, men en ung häst kan bli förstörd bara man gör fel en gång.

Och billiga hästar kommer det alltid finnas. Speciellt om man köper på hösten/vintern.
Priserna nu exv har ju gått upp enormt om man jämför med hur det var för ett par månader sen, men det finns fortfarande bra hyfsat billiga hästar ute då och då.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Jag förstår precis hur du tänker och tänker inte lägga mig i disskussionen om du ska köpa en ung eller äldre häst.

MEN när du skriver att du känner dig tvingad att hoppa högre bara för du har en äldre häst känns det som att du tänker allt för mycket på vad andra tänker om dig.

Om du vill hoppa klubbtävlingar på 60 cm på en 15 år gammal häst som gått 150 tidigare är det väl inte alla andras sak att lägga sig i? Det är väl ändå DU som ska bestämma vad som känns lagom och hur högt du ska hoppa, inte din tränare och inte alla andra runt omkring. Eller har jag fel?


Problemet är att JAG tycker att om en häst på 15 års ålder går 150 så bör jag kunna hoppa den 120, då pressar jag mig själv o tycker att jag ska väl våga. Jag säger inte ifrån när tränaren höjer. Jag tänker bara att om hon höjer så bör jag kunna det för annars hade hon inte gjort det.

Men sen är det MYCKET personkemi som spelar in, jag har inte vågat hoppa vissa hästar högt alls medan jag kunnat hoppa en helt grön dåligt riden hopphäst som jag aldrig ridit innan 140 utan att tveka. Det berodde mycket på vad hästen har för huvud.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Folk läser vad de vill, som vanligt.
Om jag vore du skulle jag testa lite olika sorters hästar och se vilken som du får bäst ''känsla'' med, inte bara snöa in dig på att det antingen ska vara grön unghäst eller rutinerad äldre. Jag har de gånger jag köpt/lånat hästar alltid haft en bestämd mall av vad jag ska ha och sen blir det alltid ngt helt annat för det var den jag gillade mest :angel:
Som den jag har nu, vi tittade på en heeelt annan häst och så stod bebbe i boxen bredvid och var inte ens till salu just då men det blev hon ändå haha. :D

Känns som ditt svar blev det vettigaste i hela min tråd, faktiskt.

Jag ids inte ens längre följa min egna tråd med det bemötandet jag fått. Låter som jag får ge upp allt bara för jag inte får igen mina pengar för min häst (100 000 kr i förlust om man endast ser i köpesumma) så har jag bara möjlighet att köpa en grön häst/fullblod eller en äldre rutinerad tävlingshäst som i mitt tycke är alldeles för gammal. Jag vill ha mer tid än två tre år med hästen jag köper.

Jag ska den dagen det blir aktuellt titta på alla typer av hästar som passar min plånbok, givetvis kommer jag inte snöa in mig på det men jag vill ju ändå se om det inte är åt helvete dumt. Jag tror jag struntar i folks åsikter här faktiskt för min känsla och min syn på mig själv som ryttare säger att det inte behöver vara katastrofalt. Jag har ju trots allt ridit i hela mitt liv. Jag har valt bort hästar som inte funkat. Jag köpte mitt sto endast för att hon passade i min utbildning, hade inte mina lärare i skolan manat på mig att köpa henne hade jag faktiskt inte gjort det alls. Det enda jag ångrar är att jag hade så bråttom med att köpa häst tidigare på grund av att foderhästen var skadad och jag behövde häst till utbildningen annars skulle jag få IG i den stora kursen, det gör jag inte om för det blev ju aldrig bra ändå. Den här gången ska jag leta i lugn o ro och hitta Hästen.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Hur ofta ett fullblod behöver skos är ju individuellt! Alla har faktiskt inte dåliga hovar. Jag har ett sexårigt fullblodssto och henne skor vi var 6-8 v inga problem alls. Hon har tillochmed riktigt fina hovar.

Min har mycket bra hovar men bör inte gå mer än 5 veckor för det. Beror ju inte på kvalitéten utan på hur fort de växer och hur formen blir....

Om man ska räkna budget på ett fullblod så bör man nog ha den extra fodermängden samt oftare skoning med i beräkningen. Kanske även att vissa är känsligare och att ett sår kan få lite andra följder än på andra raser.....
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Problemet i det hela är att jag har alldeles för bråttom med äldre hästar. Tränare tycker det ser jättebra ut och höjer och jag tvingar mig själv att prestera mer än jag egentligen bör gör. Det blir en ond cirkel med en äldre häst.
Jag har ridit många hästar i hela mitt liv men ingenting funkar för det går för fort fram!!! Med en unghäst har man INTE bråttom om man inte vill ha en förstörd unghäst! Därmed blir utvecklingstakten lägre för mig och jag hinner inte pressa mig själv och stressa mig själv.

Är det inte bättre att jobba med dig själv när det gäller den här biten? Och hitta en bra tränare som du kan ha en dialog med. På så vis behöver du inte begränsa dig riktigt lika mycket när du letar häst. :)
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Amen to that! Jag har extra allt brukar jag få säga i stallet när vi diskuterar olika raser och vad man får pyssla med för att det inte ska bli tokigt.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

jag tror mig kunna utläsa ur dina svar att du är ganska ung, för jag kommer själv ihåg hur jag tänkte inte allt förlänge sedan.
Jag skulle också tävla på höga höjder och helst bli bäst och att köpa en gammal häst var det inte tal på för då skulle jag inte kunna rida 150 om ett par år för att den skulle bli för gammal och istället köptes in ung förmåga in. Den unga förmågan hade väldigt bra resultat bakom sig och såklart gick snacket i stallet om hur man hade köpt sig till framgång och varför gick det inte bättre för mig.
Men det var ju så att jag själv behövde stöd när klasserna ökade och det behövde min häst också eftersom hon var ung, säger ju sig själv att det inte är en bra kombo. Det gick heller inte så bra för oss tog oss till 120banor sedan skadade hon sig och detta var en häst som har gått 130 som 6åring (bl.a final i bredders trophy).

Lätt att vara efterklok men om jag visste vad jag vet i dagsläget så skulle jag aldrig ha köpt den hästen utan jag hade tagit en äldre mer förlåtande häst. Klart att det inte behöver bli så för dig! men jag känner t.ex igen mig i din historia hade också haft en annan häst innan som kunde stanna på 100 och nästa dag hoppa 150 därav tappade jag också mitt självförtroende. Men visst jag har verkligen fått lära mig rida utav mina hästar men de har inte stärkt mitt självförtroende.

i en perfekt värld lär man sig rida och får självförtroende av sin häst! för att komma så nära som möjligt till den perfekta världen så gäller det att gå in med de rätta förutsättningarna...
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

vill också säga att jag tycker att du ska prata med din tränare gärna innan eller efter träning i privat och berätta för denna hur du känner och vilken typ av träning som passar dig bäst. Ska tränaren puscha dig eller vara mer avvaktande till du säger till själv att du vill att denna ska höja eller ej. för även om tränaren är duktig på häst så kanske inte denna vet hur du fungerar och då blir det mycket lättare att prata om detta i lugn och ro.
Då kanske du slipper hamna i det läget då du känner att du inte vill hoppa högre men tränaren säger att du ska komma och du vågar/vill inte säga nej inför de andra deltagarna.
kontentan viktigt att ha en rak dialog med sin tränare för att få ut så mycket som möjligt av sin träning som du faktiskt betalar för.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Jag är efterklok den här gången med vetskapen om att en häst med rätt huvud är vad jag söker.

Vad det är för häst jag kollar på får tiden utvisa och hur mycket jag har råd att köpa i inköpspris. Det löser sig.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Och jag känner att folk inte läser vad jag skriver. Men tack för din lyckönskning.

Den dagen den sorgen. Vi får se vad som händer, jag kommer ju inte snöa in mig på vad jag ska ha utan se vad det finns för hästar för den plånboken jag har den dagen.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Min har mycket bra hovar men bör inte gå mer än 5 veckor för det. Beror ju inte på kvalitéten utan på hur fort de växer och hur formen blir....

Om man ska räkna budget på ett fullblod så bör man nog ha den extra fodermängden samt oftare skoning med i beräkningen. Kanske även att vissa är känsligare och att ett sår kan få lite andra följder än på andra raser.....

Ja men det visar ju att det är individuellt, för min klarar sig utmärkt 6-8 veckor, är hovslagaren själv som satt den intervallen och hon om någon kan nog detta. Formen är det inget fel på efter den tiden.
Visst de äter skitmycket, min äter ca 15 kg hö om dan, fast hö är ju inte direkt dyrt, man får ju (iaf här) riktigt bra hö för 2-4 kr/kg.
Att hon skulle vara känsligare håller jag inte med om, det är återigen individuellt.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Och jag har fri tillgång till ensilage i hyran. Jag kommer inte stå nån annanstans så det blir inte dyrt för mig sen heller, får jag inte boxplats där sen när jag ska köpa väntar jag då med häst och därför kan jag räkna med att det inte blir mer kostnader för mig än det är idag förutom plus ev kraftdfoder. Min häst äter inget kraftfoder idag trots hon hålls i full kondition.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

En unghäst är nog inget alternativ oavsett ras pga ditt dåliga självförtroende. DU får ju ALDRIG tveka när du rider på ett hinder med en ung häst.


Jag har ett fbl. Och säger som många en gång fullblod - alltid fullblod. Mycker nerv skulle jag mer säga mycket humor :D

Men så har jag ett fbl med bra hovkvalité och är en liten köttbulle ;)
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Måste bara säga att jag förstår inte ett dugg vad du vill med tråden. Du verkar ju tycka att alla tips och tankar är dåliga utom den där hon höll med dig.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Vi läser alldeles utmärkt, det är du som inte får fram vad det är du menar om du tycker vi missförstår dig.
Du skriver att ditt sto inte hjälper dig i hoppningen för du behöver hjälp pga ditt dåliga självförtroende, och i nästa mening skriver du att du vill ha en unghäst att forma själv. Hur kan du forma en unghäst när du själv har dåligt självförtroende? Då kommer du ju forma en skraj häst.
Om jag får tolka dig fritt här så skulle jag rekommendera dig att sälja ditt sto, låna någons häst, en trygg säker häst som kan hjälpa dig med ditt självförtroende i hoppningen, och inte köpa ny häst förrän du är säkrare i dig själv, sen om det är ett fbl el ett hbl spelar ingen roll, så länge DU är trygg i din ridning och ditt ledarskap.
Det här skriver ingen av oss för att vara elak, tvärtom.
Lycka till :)
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Problemet är att folk inte läser!

jo att du vill ha en häst efter plånbok men vill hoppa 130-140, har dåligt självförtroende osv... det går lixom inte ihop.
Har DU hoppat 130-140 någonsin? Hur tror du att du ska kunna ta en unghäst/fullblod dit annars? Alla hästar har ju inte ens de förutsättningarna och det går nog inte många på dussinet i kategorin "billiga fullblod"...

Börja med en äldre erfaren, få rutin och bra självförtroende, byt sedan häst.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Rent krasst är det få fullblod som kan hoppa en 140 bana. Höjden är oftast inga bekymmer, men svårigheten på den nivån är ofta tekniskt svårt för fullbloden. Jag säger inte att det inte finns fullblod som kan gå så högt, men de är få, och de är inte billiga... Att skola om ett fullblod till att gå 140 kräver ENORM skicklighet. Och då snackar vi Whitaker-enorm, och inte alls för att på något sätt vara taskig, men på det du skriver låter det tyvärr som att du inte har kapaciteten att skola om ett fullblod till den nivån, det är svårt nog med ett halvblod med mycket kapacitet, som är avlad för att hoppa sådana höjder. Vill inte trampa dig på tårna, men att hitta en häst med kapacitet att gå 140 gör du knappt för under 100 000, inte en unghäst heller, de är jättedyra, och kommer alltid att vara.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Tack för ditt svar, det var lite det också jag funderade över, hur det är att skola om ett fullblod till en hopphäst.

Jag har också tänkt i FT-banor, där är ju kraven lite mer bredare (allsidighet) och inte "inriktad" på hoppning eller dressyr utan det är lite lättare nivå på dem, hur är det där då? Är det enklare att skola om fullbloden till FT-hästar så de klarar upp till lägre MSV nivå där man hoppar banor på 115-125 vad jag förstått.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 466
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 079
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 459
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp