Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

jo att du vill ha en häst efter plånbok men vill hoppa 130-140, har dåligt självförtroende osv... det går lixom inte ihop.
Har DU hoppat 130-140 någonsin? Hur tror du att du ska kunna ta en unghäst/fullblod dit annars? Alla hästar har ju inte ens de förutsättningarna och det går nog inte många på dussinet i kategorin "billiga fullblod"...

Börja med en äldre erfaren, få rutin och bra självförtroende, byt sedan häst.

Du läser ju inte vad jag skrivit i tråden heller :crazy:

Med en häst som är nyfiken och modig och har vilja har jag INTE varit rädd att hoppa oavsett dess erfarenhet eller ålder. Det finns säkert unghästar av den här kalibern som jag efterlyser. Jag har hoppat 140 på en häst som jag inte ens kände bara för han var så säker. Och han kunde inte ens dressyr och var knappt svängbar!
Är hästen cool är jag det också. Min häst är för lik mig och därför fungerar det inte. Jag har hoppat flera hästar flera 120 banor (ponny t.o.m) utan att tveka just för hästarna varit så schysta och bra i huvudet så jag inte behövt vara rädd för att hästen ska stanna och jag har bara behövt styra mot hindret så sköter hästen resten. Min häst däremot är rädd för att riva och blir upprörd om jag stör henne för mycket och behöver fler rätt faktorer för att hon ska vara nöjd. Därför fungerar inte det mellan oss trots hon är en äldre häst med mycket tävlingsrutin!

Summa summarum - häst med rätt huvud ger mig mod och då är jag cool också. Oavsett ålder, erfarenheter m.m.
Det är vad JAG upplever. Men ingen läser ju det!

Och jag har inte sagt att jag måste rida 140 heller, det vore en dröm. Men 130 vill jag iallafall kunna sikta på och det är väl inte så ont om hästar som har CHANS att hoppa 130...?
Självklart kan jag inte lägga mer pengar på att köpa en färdig äldre häst som läromästare än jag har, ska jag ha en äldre häst ska den vara MAX 15 så jag har åtminstone några år på mig, 17-18 är alldeles för gammalt för mig. Och ska det vara en gammal tävlingshäst vill jag den ska ha gått högre än 120 för jag vill ha MÖJLIGHETEN att rida högre än 120. Jag vill ju också hinna klättra lite i klasserna innan hästen är färdig utan att behöva ha bråttom för tiden tickar iväg för hästen.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Du läser ju inte vad jag skrivit i tråden heller :crazy:

Med en häst som är nyfiken och modig och har vilja har jag INTE varit rädd att hoppa oavsett dess erfarenhet eller ålder. Det finns säkert unghästar av den här kalibern som jag efterlyser. Jag har hoppat 140 på en häst som jag inte ens kände bara för han var så säker. Och han kunde inte ens dressyr och var knappt svängbar!
Är hästen cool är jag det också. Min häst är för lik mig och därför fungerar det inte. Jag har hoppat flera hästar flera 120 banor (ponny t.o.m) utan att tveka just för hästarna varit så schysta och bra i huvudet så jag inte behövt vara rädd för att hästen ska stanna och jag har bara behövt styra mot hindret så sköter hästen resten. Min häst däremot är rädd för att riva och blir upprörd om jag stör henne för mycket och behöver fler rätt faktorer för att hon ska vara nöjd. Därför fungerar inte det mellan oss trots hon är en äldre häst med mycket tävlingsrutin!

Summa summarum - häst med rätt huvud ger mig mod och då är jag cool också. Oavsett ålder, erfarenheter m.m.
Det är vad JAG upplever. Men ingen läser ju det!

Och jag har inte sagt att jag måste rida 140 heller, det vore en dröm. Men 130 vill jag iallafall kunna sikta på och det är väl inte så ont om hästar som har CHANS att hoppa 130...?
Självklart kan jag inte lägga mer pengar på att köpa en färdig äldre häst som läromästare än jag har, ska jag ha en äldre häst ska den vara MAX 15 så jag har åtminstone några år på mig, 17-18 är alldeles för gammalt för mig. Och ska det vara en gammal tävlingshäst vill jag den ska ha gått högre än 120 för jag vill ha MÖJLIGHETEN att rida högre än 120. Jag vill ju också hinna klättra lite i klasserna innan hästen är färdig utan att behöva ha bråttom för tiden tickar iväg för hästen.

Det du säger egentligen är att du vill ha en häst att glassa runt på. En du bara kan åka på.
Vad är det för poäng med det?
Varför hoppa högt om du inte ens grejjar att hoppa lågt?
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

alltså förlåt, men varför fortsätter du att skriva i tråden när det verkar som att du vägrar ta in vad de andra säger? Jag tycker att det är helt rätt det som de skriver. Det spelar ingen ROLL om du har en modig unghäst. Det är DU som ska vara själva MODET i hästen. Om du känner dig osäker när du hoppar hästen kommer den ju ALDRIG gå över ett hinder. En 3 åring behöver en SÄKER ryttare som visar hästen hur den ska göra för att klara hindret. och om du då sitter och är osäker då kommer ju ALDRIG hästen våga :(
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Det du säger egentligen är att du vill ha en häst att glassa runt på. En du bara kan åka på.
Vad är det för poäng med det?
Varför hoppa högt om du inte ens grejjar att hoppa lågt?

Nej jag vill ha en häst som jag kan LITA på! Styra och lita på att den hoppar.

Jag kan hoppa ALLA sorters hästar upp till 1 m höjd men sen tar det stopp och jag behöver förtroende.


Skitsamma jag skiter i min egna tråd, jag orkar inte mer, folk läser vad de vill och har redan bildat en egen uppfattning om hur det ser ut för mitt självförtroende.

(Detta här kan väl vara svar till hoppryttarinnan också, där man börjar LÅGT när man hoppar in unghäst. Jag tvekar INTE när det är små hinder)
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

läs din egen tråd och se hur motsägelsefullt allt låter.. man kan inte plocka bitar ur allt och vilja ha det si och så... allt går inte hand i hand...

men oavsett så lycka till! hoppas du hittar rätt häst och att det löser sig med den du har (läste gamla tråden) :)
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Utan att veta om du har superduper värden på ditt hösilage skulle det förvåna mig mycket om du kan ha ett fullblod på endast det.

Tror att du kan räkna med 50-100% mer kostnader på foder, hovslagare och fix av småsår åtminstone de första åren med ett fullblod jämfört med ett halvblod.

Sen är det självklart individuellt från häst till häst.

Nu är jag inte hoppryttare (pg a för feg ;) ) men tror att den hästen som du bara styr mot hindret så fixar den resten själv och har kapacitet till 130 kommer du inte hitta för den pengen du tänkt dig oavsett ålder och ras.

Om jag var som du skulle jag sänka kraven och leta efter den trygga individen som redan är stadigt inhoppad. Sen är ålder och ras oväsentligt.

Lycka till
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Det är mer rimlig nivå i hoppningen. Det man måste tänka på när man köper ett fullblod som FT-häst är att den måste kunna röra sig om den ska klättra i klasserna. Det är inte heller helt lätt att hitta fullblod som har ett luftigt, taktmässigt steg. Men annars är fullbloden kanon till FT, modiga och avlade för att var uthålliga :)
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Hur kan man säga att en hel ras är modig? Finns väl skitfega fullblod också som inte vill gå en meter i skogen, de är ju inte direkt lämpliga FThästar ;)
Det är ju som att säga att alla svarta människor har rytmen i blodet för att man träffat några som har det :p

Muppia :
Du skriver att du vill ha en häst du känner dig trygg med, det är ju svårt att säga att ''ja då ska du ha en sån HÄR häst'', den du känner att ''aah denna kan jag hoppa 160 på utan att blinka'' den kanske någon annan inte ens vill hoppa minihinder på och viceversa.
När man inte riktigt vet vad man vill ha för häst är ju det enda man kan göra att prova sig fram. Det är ju enklare om man vet tex att hästen ska gå 150 på en gång då tittar man ju bara på såna men är man mer ute efter ''vanligare'' så får man nog gå på känsla för det verkar finnas sjuuukt många hästar i volvoklass just nu ;)
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Lite halvt ot men jag såg för inte så länge sen en storhäst (13-14 år) som gått 140 i belgien och "endast" 110 (eller om det var 120) här i sverige för 42 000 så hoppet finns. Och ja den var frisk. Hade haft en hovböld men inte så mycket mer. Seriös säljare.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Suck... GENERELLT är fullbloden modiga, självklart finns det undantag som bekräftar regeln, precis som i allt annat...
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

*KL*

Nu svarar jag lite fast jag inte tänkt =)

Jag tycker inte du ska köpa en unghäst oavsett ras. Det kan bli superbra, men det kan också vara det där som slår sista spiken i kistan på ditt självförtroende. Och även om du ska leta efter en med 'rätt huvud' så unghästar kan ändras.

Jag är i mångt och mycket själv en 'fegis', självförtroendet fick sig en sån otrolig törn efter ridolyckan, och trots att det är 12 år sen sitter spåren kvar. De tre hästar jag känt mig HELT säker på har jag i situationer känt mig LIVRÄDD på. Och med en unghäst kan (men behöver inte) de där situationerna man är rädd/osäker på förändra allt i värsta fall, och om inte annat skapa problem. Av de där tre hästarna så den ena var EXTREMT knepig som ung (och anledningen till både ridolyckan och min osäkerhet). Men med tiden, så blev han en av de hästar jag känt mig helt trygg på 99% av tiden. Trots tittig, trots mycket nerv osv. Jag skulle dock ALDRIG i hela livet vilja göra om den resan.

De andra två har ironiskt nog varit unghästar. Iofs fuskat då jag haft den ena sen han var 11 månader, och den andra var en egen uppfödning. Men där har jag generellt känt mig trygg även under inridningen osv. Däremot så det kommer situationer när jag ÄVEN på dem blir rädd - och reagerar dumt/fel. Båda har visat sig 'tåla' det, de är väldigt förlåtande. MEN.. det kunde lika gärna varit så att det i de där situationerna visat sig att de var VÄLDIGT känsliga för sånt även om de var tokstabila annars.

Så, du kan inte bedöma en unghäst säkert nog anser jag.

Så det jag tycker du ska ha är en äldre, rutinerad läromästare. En häst som inte bara KAN utan VILL också och är otroligt förlåtande. En av de där hästarna som 'tar hand om' sin ryttare när ryttaren tappat tron litegrann. Vill man uttrycka det lite krasst så en sån där häst som det i hoppningen bara är att 'styra och hålla i'. Dessa hästar behöver inte alls vara tråkiga.

Sen, dina pengar räcker inte till den hästen om du inte har en enorm tur. Men det finns ju andra alternativ, t ex foder, medryttare osv. Är du medryttare kan du spara mer pengar under tiden.

Ett annat alternativ så budgeten blir bättre är att släppa 'kravet' på hoppkapacitet. Prioritera att få tillbaka självförtroendet för att på lång sikt kunna hoppa 1.30 t ex. 1.10 kan de flesta kravla sig över, så nöj dig med det sålänge - skulle du kunna tänka dig det?

Jag kan nu med ungponnyn jag har - som är en DARLING att ha att göra med, som har nerv och motor men som nästan helt saknar det 'explosiva', och som har humör men utan att plocka fram det stup i kvarten - känna att 'åt helvete med tävlande osv, det är skitsamma nu. Får jag några ROLIGA år där jag kan göra vad jag vill utan att 'oroa mig' så är det värt det.' Att helt enkelt slippa oroa sig för vad hästen 'har för dagsform' idag, eller hur hästen ska reagera på den och den miljön.

Så skit i ras, skit i kapacitet för 130 och strunta i kön och köp en äldre, rutinerad och trygg häst som är förlåtande. Och HA ROLIGT och känn dig TRYGG. Sen om du om X år känner att du vill mer än hästen har kapacitet för etc - ja då kan du köpa din 130-hoppare DÅ. Då har du dessutom antagligen jobb osv också, och andra finansieringsmöjligheter.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Tack för ett klokt inlägg :bow:

Just nu är jag bara mest glad att jag inte ska köpa en ny häst så snart utan vänta lite med det.

Vi håller tummarna om att det även är bra marknad för köpare framåt vintern när det kan bli aktuellt med häst igen då jag vill prova skolan i hösten först. (och se om jag överlever att inte ha en egen häst efter 4,5 år med "egen" och egen häst) Har jag en äldre häst är det ju dessutom lättare att hitta medryttare om jag nu inte skulle ha tid men vill ha egen häst (ekonomiskt inga problem förstås).
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Hej!
Det verkar som att du snöar in lite på vilka höjder du "ska" hoppa. Varför är det så?


Givetvis kan man ha mål, som att hoppa 130 t.ex, men är det inte bättre att ditt första mål blir att hitta en individ som du vill jobba med?
Har den inte den kapaciteten så kanske du kan byta häst sedan, när ditt självförtroende är bättre. Det blir nog mycket roligare för dig att hitta en riktig kompis som du kan utvecklas på utan att sätta sådan press.

Generellt om fullblod så kan jag tycka att dom är ett heltidsgöra. Jag har just nu två fullblod; min egna är det löjligt långt kvar med tills det blir några 130. Det är så extremt mycket jobb och även om det är roligt så är det verkligen inte för alla. Jag var själv mycket, mycket nära att ge upp för några veckor sedan. Snacka om att just självförtroendet verkligen var nertryckt lååååååångt under botten! Och då är jag själv vansinnigt envis.

Kort och gott; välj individ, inte sort. Även om individen inte är den snyggaste, eller den med bäst stam, eller den med mest kapacitet så kan det ju ge dig så fruktansvärt mycket i form av självförtroende och glädje! Om det råkar vara ett fullblod så kvittar väl det, men att hämta hem fullblod från bana är både en chansning och generellt sätt ingen egoboost med tanke på arbetet som i så fall ligger framför dig...
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Vilken kossa som helst kan gå en 130 bana, med en erfaren ryttare. Skillnaden mellan 130 och 140 är däremot enorm, iom relaterade avstånd och sådant.

Jag tycker inte heller du ska köpa en unghäst, köp en äldre läromästare istället. Det viktigaste kan väl inte vara vilka klasser du ska ut och hoppa, utan att få tillbaka självförtroendet, tycka att det är roligt och känna att du behärskar hoppningen? Köp en unghäst sen istället och sikta på högre klasser.

Finns ett gammalt ordspråk som säger att den första hästen man rider in/utbildar blir alltid "fel". Och det ligger rätt mkt i det. Man lär av sina misstag.

Unghästar är dessutom oftast väldigt snälla och coola som tre-fyraåringar. När de sedan börjar bli runt sex, då kommer orken och de flesta brukar dampa ur ordentligt under en period.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Jag har hoppat 140 på en häst som jag inte ens kände bara för han var så säker. Och han kunde inte ens dressyr och var knappt svängbar!
Är hästen cool är jag det också.

Varför hoppar man 140 på en häst som knappt är styrbar?

Sen tycker jag att det är du som är ledaren för hästen inte tvärtom. Är du cool ska hästen vara cool. Hästen ska inte behöva ta ansvaret för dig. Det är du som ska vägleda hästen i alla situationer. Speciellt unghästar måste du vara cool och vägledande för att i slutändan få en trygg häst.


Jag kan dela med mig av egen erfarenhet. När jag var ung (12år) hade jag ett fbl sto som var gammal steeple häst och hon var sån att hon hoppade allt man styrde på och rev aldrig. Den hästen hade förmodligen kunnat gått riktigt höga klasser med en bättre ryttare. Men pga att min unga ålder hade jag inte erfarenheten att utbilda henne så långt. Och hon kände direkt när jag var osäker på ett hinder och då vägrade hon. Men det var mitt fel och det visste jag då oxå. Så även om hästen kan hoppa riktigt högt så är det ändå ryttaren det hänger på i slutändan... samt att man kan utbilda hästen "mellan" hindren. Rytm, steglängd etc.

Köp en häst som du känner dig trygg med och inte efter hur högt den kan hoppa. Kanske du kan utbilda den i de lägre klasserna för att sedan sälja den när du känner dig redo för en ny utmaning när du återfunnit ditt självförtroende?
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

*delvis kl*

Jag har också hoppat HÖGT (1.60) på en sån där häst som kunde sin sak, som jag inte kände och första gången jag red den. Jag var typ 12 - 13 år. Var bara att 'styra och hålla i' enligt ägarens instruktioner så hoppade han (och jag har aldrig varit så nära att på allvar känna att 'jag flyyyger' ;))

MEN, precis samma häst - som VAR väldigt cool och trygg - hade jag INTE kunnat rida ens en 0,90-bana på. Helt enkelt för det där att 'oroa dig inte, jag tar hand om dig!' som gjorde att jag vågade/kunde hoppa enkla hinder på 1.60 på honom. För han ansåg att han kunde/skulle 'ta hand' om mig även på en bana - och hade sin helt egna ide om i vilken ordning banan skulle hoppas, i vilket tempo osv.

Det där gick igen, men mildare, i övrig ridning. Han var ALDRIG dum, ALDRIG elak och jag kände mig ALDRIG osäker. Men det var HAN som de facto bestämde. Då tyckte jag i min naiva ungdom mest det var 'häftigt' att få rida och att jag 'kunde rida' dels en så stor häst (170, jag är kooort) och dels en så extremt meriterad häst, och 'allt gick bra'. Men IDAG skulle jag mest troligt fått krupp över att det var HAN som beslutade om det mesta. Även om han fattade kloka, snälla beslut och aldrig skulle skenat, bockat osv.

Så, att man hoppat X.XX m med en cool, trygg häst säger inte så mycket egentligen om att 'en sån' häst är rätt. För 99.9% av ridningen med en häst är ju INTE att hoppa högt.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Du läser ju inte vad jag skrivit i tråden heller :crazy:

Med en häst som är nyfiken och modig och har vilja har jag INTE varit rädd att hoppa oavsett dess erfarenhet eller ålder. Det finns säkert unghästar av den här kalibern som jag efterlyser. Jag har hoppat 140 på en häst som jag inte ens kände bara för han var så säker. Och han kunde inte ens dressyr och var knappt svängbar!
Är hästen cool är jag det också. Min häst är för lik mig och därför fungerar det inte. Jag har hoppat flera hästar flera 120 banor (ponny t.o.m) utan att tveka just för hästarna varit så schysta och bra i huvudet så jag inte behövt vara rädd för att hästen ska stanna och jag har bara behövt styra mot hindret så sköter hästen resten. Min häst däremot är rädd för att riva och blir upprörd om jag stör henne för mycket och behöver fler rätt faktorer för att hon ska vara nöjd. Därför fungerar inte det mellan oss trots hon är en äldre häst med mycket tävlingsrutin!

Summa summarum - häst med rätt huvud ger mig mod och då är jag cool också. Oavsett ålder, erfarenheter m.m.
Det är vad JAG upplever. Men ingen läser ju det!

Och jag har inte sagt att jag måste rida 140 heller, det vore en dröm. Men 130 vill jag iallafall kunna sikta på och det är väl inte så ont om hästar som har CHANS att hoppa 130...?
Självklart kan jag inte lägga mer pengar på att köpa en färdig äldre häst som läromästare än jag har, ska jag ha en äldre häst ska den vara MAX 15 så jag har åtminstone några år på mig, 17-18 är alldeles för gammalt för mig. Och ska det vara en gammal tävlingshäst vill jag den ska ha gått högre än 120 för jag vill ha MÖJLIGHETEN att rida högre än 120. Jag vill ju också hinna klättra lite i klasserna innan hästen är färdig utan att behöva ha bråttom för tiden tickar iväg för hästen.

Hmm jo vi läser vad du skriver men faktum är ju tyvärr att hästar hoppar inte bara sådär.. även om du hoppar en utbildad häst i 140 en enstaka gång så kommer den inte fortsätta göra det om du inte kan placera den rätt, hästar tål inte särskilt många krashar på den nivån innan de börjar stanna. Du skriver att din häst är rädd för att riva och därmed stannar, men den är inte ensam om det utan de flesta hopphästar är ju sådana.

Skall man ha en häst som kan gå 140 och tåla vad som helst ja då får du punga upp säkert en miljon kronor för det är ju vad varenda rik junior letar efter men aldrig finner.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Nej jag vill ha en häst som jag kan LITA på! Styra och lita på att den hoppar.

Jag kan hoppa ALLA sorters hästar upp till 1 m höjd men sen tar det stopp och jag behöver förtroende.


Skitsamma jag skiter i min egna tråd, jag orkar inte mer, folk läser vad de vill och har redan bildat en egen uppfattning om hur det ser ut för mitt självförtroende.

(Detta här kan väl vara svar till hoppryttarinnan också, där man börjar LÅGT när man hoppar in unghäst. Jag tvekar INTE när det är små hinder)

Bli dressyrryttare istället är mitt tips :)
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Idag nu när jag är äldre förstår jag hur viktigt det är med markarbete och grundarbete mellan hindren. Jag har fortfarande rädsla kvar att hoppa högt. Jag inser nu att det beror på att jag då inte hade full koll på situationen, pga att jag bara styrde och hoppade och det funkar verkligen inte på högre höjder. Det är ju jag som ska guida hästen runt banan och inte tvärt om!

Men jag kan säga att fast jag bara var 14 år så sa jag ifrån till min ridlärare på den tiden. Minns en gång när mitt sto vägrade på ett hinder och han bad mig rappa henne fem gånger (idiot!!) Jag vägrade och bad han dra åt h**te och sen red jag av banan. Red aldrig för honom någe mer efter det.

Men min filosofi är att ryttaren guidar och utbildar hästen i hoppningen (ja iall ridning) och i de steg båda är redo för.
 
Sv: Den nya hästen... Fbl eller hbl? (LÅNGT)

Men läser ingen vad jag skriver...? Har jag en unghäst kommer jag inte kunna stressa eller pressa eftersom jag vill det blir så bra som möjligt, jag kommer ta det försiktigt. Jag har hoppat unghästar tidigare och jag vet hur det funkar.

Problemet i det hela är att jag har alldeles för bråttom med äldre hästar. Tränare tycker det ser jättebra ut och höjer och jag tvingar mig själv att prestera mer än jag egentligen bör gör. Det blir en ond cirkel med en äldre häst.
Jag har ridit många hästar i hela mitt liv men ingenting funkar för det går för fort fram!!! Med en unghäst har man INTE bråttom om man inte vill ha en förstörd unghäst! Därmed blir utvecklingstakten lägre för mig och jag hinner inte pressa mig själv och stressa mig själv.

Du tänker helt fel troligen beroende på att du är okunnig! En unghäst måste ha en trygg ryttare när den börjar hoppa, du måste kunna vara en trygghet för hästen, inte tvärtom!! Du skulle från vad du skriver behöva en äldre trygg läromästare som dessutom är billig om du har tur. Annars kan du kanske bli medryttare på en sån eller sluta hoppa.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 191
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 042
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 448
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp