Den ofrivilliga BARFaren

Myrten

Trådstartare
Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns inte Fodax. Jag tänkte att hon väl får äta Mush, men hittills har vi inte hittat någon riktigt bra variant. Jag har alltid försökt att undvika färskfoder med kyckling, av djuretiska skäl och risk för resistenta bakterier. I helgen köpte jag ändå en påse med Mush kycklingbullar (eftersom den svindyra nötvarianten var slut). Då visade det sig att hunden inte gillar kyckling. Alltså, hon var först MYCKET skeptisk men jag fick henne att provsmaka. Den smakbiten spottades ut och sen åt hon ett blad rödkål…O_o Jag har nu kokat bullarna och då går de ner. Men hon ska slippa kyckling.

Höll på att kolla vilka sorters Mush det egentligen finns utan kyckling. Hundmat är generellt väldigt dyrt här (€85 för en säck Royal Canin!) Snubblade över hundköttfärs från Oscar, verkar vara ett lokalt märke. Det är ett prisvärt alternativ och 100 % nötkött. Men det är ett kompletteringsfoder. Jag är faktiskt ganska okunnig när det gäller detta att laga egen mat, men funderar på om jag ska köpa Oscars hundköttfärs som bas och göra ett eget helfoder. Det är lätt att få tag på - finns i vanliga affärer - och kostar ca €7/kg vilket är dyrare än Mush kycklingbullar men billigare än nötvarianterna.

Vad ska man sätta till för att hunden ska få allt hon behöver? Min veterinär hemma tyckte att hon skulle äta något spannmål med tanke på rasen. Risk för taurinbrist, hjärtfel osv… jag har uppfattat att det är spannmålsfria torrfoder som kan vara tveksamma och att färskfoder som är nästan 100 % kött inte ska medföra risk för taurinbrist. Men det är klart, att ge t ex ris i fodret drygar ju ut. Hon gillar det mesta i fråga om bröd, pasta och grönsaker. Det är kött hon är petig med. Har alltid varit.

Gissar att det finns massor med folk på Buke som har koll på att laga egen mat. Hur gör ni? (Om det inte varit för att det inte finns plats i frysen på mitt boende hade jag åkt till Sverige bara för Fodax-bilen tror jag…)
 
Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns inte Fodax. Jag tänkte att hon väl får äta Mush, men hittills har vi inte hittat någon riktigt bra variant. Jag har alltid försökt att undvika färskfoder med kyckling, av djuretiska skäl och risk för resistenta bakterier. I helgen köpte jag ändå en påse med Mush kycklingbullar (eftersom den svindyra nötvarianten var slut). Då visade det sig att hunden inte gillar kyckling. Alltså, hon var först MYCKET skeptisk men jag fick henne att provsmaka. Den smakbiten spottades ut och sen åt hon ett blad rödkål…O_o Jag har nu kokat bullarna och då går de ner. Men hon ska slippa kyckling.

Höll på att kolla vilka sorters Mush det egentligen finns utan kyckling. Hundmat är generellt väldigt dyrt här (€85 för en säck Royal Canin!) Snubblade över hundköttfärs från Oscar, verkar vara ett lokalt märke. Det är ett prisvärt alternativ och 100 % nötkött. Men det är ett kompletteringsfoder. Jag är faktiskt ganska okunnig när det gäller detta att laga egen mat, men funderar på om jag ska köpa Oscars hundköttfärs som bas och göra ett eget helfoder. Det är lätt att få tag på - finns i vanliga affärer - och kostar ca €7/kg vilket är dyrare än Mush kycklingbullar men billigare än nötvarianterna.

Vad ska man sätta till för att hunden ska få allt hon behöver? Min veterinär hemma tyckte att hon skulle äta något spannmål med tanke på rasen. Risk för taurinbrist, hjärtfel osv… jag har uppfattat att det är spannmålsfria torrfoder som kan vara tveksamma och att färskfoder som är nästan 100 % kött inte ska medföra risk för taurinbrist. Men det är klart, att ge t ex ris i fodret drygar ju ut. Hon gillar det mesta i fråga om bröd, pasta och grönsaker. Det är kött hon är petig med. Har alltid varit.

Gissar att det finns massor med folk på Buke som har koll på att laga egen mat. Hur gör ni? (Om det inte varit för att det inte finns plats i frysen på mitt boende hade jag åkt till Sverige bara för Fodax-bilen tror jag…)
Varför inte bara köpa en säck torrfoder?
Du behöver ju inte köpa RC. Fraktar zooplus till Åland?
 
Jag ger slaktrester från nöt, och tillsätter en pulvermix med mineraler, spårämnen, kalcium osv.

Gav VOM, men vill inte ge kycklingbaserat foder pga smittorisker. Det jag köper idag är via ett foderföretag med inriktning på draghundar, och levereras direkt från slakteriet. Betydligt trevligare kvalitet än VOM...
 
Standardt har ett tillskott som heter Laga mat, kanske kan vara något att tillsätta om du börjar laga egen mat. Finns mycket recept på nätet om du vill laga eget och inte köra ren barf.
Jag försökte med Tilda, men hon är nog tvärt emot din hund, köttet gick ner oavsett men inte grönsaker eller ris/potatis 😂
 
Kommer inte ihåg exakt vad jag gav när jag BARF:ade, men kokade bl a en gröt på hirs, krossat bovete och någonting mer som blandades med diverse grönsaker som riven morot, vitkål, grönsaksrester, nån frukt ibland, kött och råa ben + en dos laxolja.

Hundarna åt med god aptit, den äldre och lite rundare tiken gick ner och blev glad som en valp medan den andra som hade svårt med hullet gick upp. Väldigt fina tänder, vacker päls och lite skit att plocka upp. :up:
 
... och bara som en heads up - jag vet inte hur det funkar med Mush, men den leverantör jag har av färskfoder är väldigt tydliga med att maten Aldrig ska lagas till. Flash fry är okej, men eftersom den innehåller ben ska fodret aldrig genomkokas/stekas.
 
Jag brukar blandra slaktrester (kött och inälvor) med kött köpt i butik, mineraltillskott och lite fet fisk och grönsaker då och då.
 
När jag barfade var det köttiga ben och 10 % lever + njure av som gällde. Jag gav grönsaker och frukt i första hand, ev lite ris/pasta/potatis om det blev något över från vår mat. Jag tyckte att det var ganska okomplicerat förutsatt att man fick tag på bra ben. När jag inte fick det ersatte jag med äggskal eller benmjöl.
 
Tack för all input!

Lite samlade svar: jag vill inte ge torrfoder. De gånger jag har gjort det har något strulat. Behöver inte alltid vara foderrelaterat men eftersom hon tycker om och är jättebra i magen på nötbaserat färskfoder vill jag fortsätta med det.

Inga (nästan) företag levererar hit pga tullregler. Allt man beställer måste tullas in, så att beställa på nätet är inte ett alternativ. Det kommer inte att gå att beställa tillskott heller, men jag kan beställa dem till Sverige.

Bra poäng med att inte tillaga maten! Nu tror jag att det jag köpte var varianten utan ben. Jag har hackat bullarna innan hon fått dem. Ska dubbelkolla.

Rhiannon äter i stort sett alla grönsaker med glädje så hon kanske ska få lite mer sådant helt enkelt. Broccoli är bäst. Potatis, gärna rå, är mycket poppis och morot får hon som tuggben varje dag.

Inälvsmat tror jag hon äter så det skulle jag kunna kolla efter.
 
Kolla in gruppen BARF och färskfoder för hund och katt på Facebook, där brukar man få svar på det mesta. Och med lite tur komma i kontakt med försäljare :)
 
När jag barfat så har jag gett blandat kött och organ (Typ lungor, hjärta mm), ca 5-6% lever och så mycket benmjöl som behövts för att bajset ska bli bra.

Har ibland haft i fiskolja och ger matrester från min egna mat när det blir något lämpligt över. Behövs utfyllnad i maten av någon anledning blandar jag i lite morötter, havregryn eller liknande men det är inte en regelbunden del av maten.

Under tiden jag barfat har hundarna inte haft några foderrelaterade problem, däremot blev de så glansiga i pälsen att de var svåra att fotografera :p
 
Tack för input!

Det verkar ju inte så komplicerat. Ska se om jag kan hitta någon vettig vitamin/mineralmix och ev benmjöl.

Det sista kan nog ordnas genom att här finns frysta nötben med brosk. Hon tenderar till att bli lite hård i magen av dessa (ingen katastrof) så hon får bara en gång i veckan. Men det går ju att lägga till någon gång vid behov. Önskar att de var mindre, varje ben skulle lätt kunna delas i två för Rhiannon.

Eftersom hon med glädje äter nästan alla grönsaker kan jag enkelt lägga på lite mer sådant.
 
Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns inte Fodax. Jag tänkte att hon väl får äta Mush, men hittills har vi inte hittat någon riktigt bra variant. Jag har alltid försökt att undvika färskfoder med kyckling, av djuretiska skäl och risk för resistenta bakterier. I helgen köpte jag ändå en påse med Mush kycklingbullar (eftersom den svindyra nötvarianten var slut). Då visade det sig att hunden inte gillar kyckling. Alltså, hon var först MYCKET skeptisk men jag fick henne att provsmaka. Den smakbiten spottades ut och sen åt hon ett blad rödkål…O_o Jag har nu kokat bullarna och då går de ner. Men hon ska slippa kyckling.

Höll på att kolla vilka sorters Mush det egentligen finns utan kyckling. Hundmat är generellt väldigt dyrt här (€85 för en säck Royal Canin!) Snubblade över hundköttfärs från Oscar, verkar vara ett lokalt märke. Det är ett prisvärt alternativ och 100 % nötkött. Men det är ett kompletteringsfoder. Jag är faktiskt ganska okunnig när det gäller detta att laga egen mat, men funderar på om jag ska köpa Oscars hundköttfärs som bas och göra ett eget helfoder. Det är lätt att få tag på - finns i vanliga affärer - och kostar ca €7/kg vilket är dyrare än Mush kycklingbullar men billigare än nötvarianterna.

Vad ska man sätta till för att hunden ska få allt hon behöver? Min veterinär hemma tyckte att hon skulle äta något spannmål med tanke på rasen. Risk för taurinbrist, hjärtfel osv… jag har uppfattat att det är spannmålsfria torrfoder som kan vara tveksamma och att färskfoder som är nästan 100 % kött inte ska medföra risk för taurinbrist. Men det är klart, att ge t ex ris i fodret drygar ju ut. Hon gillar det mesta i fråga om bröd, pasta och grönsaker. Det är kött hon är petig med. Har alltid varit.

Gissar att det finns massor med folk på Buke som har koll på att laga egen mat. Hur gör ni? (Om det inte varit för att det inte finns plats i frysen på mitt boende hade jag åkt till Sverige bara för Fodax-bilen tror jag…)
Jag kikade lite närmare på Oscar-maten. Minns att jag såg den när jag var i Finland i höstas :) Verkar vara så som Mush var innan de började med sin Vaisto-serie, dvs olika typer av krossat kött som de tänker sig att man ska blanda.

Nu vet jag såklart inte ifall du har möjlighet att köpa alla deras sorter, eller om butikerna vid dig bara har ett litet urval av produkterna, men utifrån sortimentet på deras hemsida hade jag nog gjort ungefär såhär:
Köpt en blandning av de köttsorter som känns ok. Tex deras "kött- och viltfärs", nötvom m.m. Antingen köpt någon förpackning lax också, eller köpt fiskolja. Köpt broskben och halsben, eller letat upp benmjöl (beroende på om det kändes säkert att ge hunden i fråga hela ben eller inte). Köpt lite lever från mataffären.

Sedan hade jag öst ner allt kött huller om buller i frysen, räknat ut hur många procent lever hunden ska ha varje vecka (det brukar bli så löjligt lite om man ska försöka ge lever varje måltid) och när det blivit dags att förbereda maten hade jag helt enkelt tagit upp något kött, gett lämplig mängd ben/benmjöl också samt sett till att ge lever någon gång i veckan. För enkelhetens skull kan levern klippas i bitar och sättas i en sån där iskubsbricka och frysas in, då blir den lite lättare att hantera.

Och nu vill jag åter igen flytta till Finland... Här i Sverige finns det ju i princip bara färdiga färskfoder, och jag har då aldrig haft lika välmående hundar på ett ensamt färskfoder som under tiden jag barfade. För att få det bra nu så blandar jag olika färskfoder, ger kycklingvingar när det är extrapris i mataffären osv. Men ja, jag saknar att kunna ha full kontroll på vad de faktiskt äter.

Upplever att många krånglar till det onödigt mycket med att "laga" hundmat. Har man inte en hund med hälsoproblem behöver det inte vara så komplicerat. Man behöver inte väga minsta lilla bit ner till minsta lilla milligram och sätta ihop en perfekt foderstat av allt. Precis som vi människor inte gör så med mat till oss själva. Vi verkar må gott av att äta en sund, varierad kost på bra råvaror och inte låta allt för stor del av maten bestå av godis eller snabbmatskedjornas käk. Kan inte se varför en normal hund skulle vara annorlunda. De brukar snarare vara tåligare än vad vi är.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kommer inte ihåg exakt vad jag gav när jag BARF:ade, men kokade bl a en gröt på hirs, krossat bovete och någonting mer som blandades med diverse grönsaker som riven morot, vitkål, grönsaksrester, nån frukt ibland, kött och råa ben + en dos laxolja.

Hundarna åt med god aptit, den äldre och lite rundare tiken gick ner och blev glad som en valp medan den andra som hade svårt med hullet gick upp. Väldigt fina tänder, vacker päls och lite skit att plocka upp. :up:
Kom på nu att gröten jag kokade ca en gång/vecka bestod av krossade linfrön, krossat bovete och hirs. Det blandades sedan med grönsaker, laxolja och kött. Kalkonhals var väldigt poppis och gav vita tänder och pyssel.
 
@Red_Chili de varianter jag har sett är köttfärs för hundar (bara nöt), nöt- och viltfärs, kött- och grönsaksbullar och så vombullar. Alla dessa finns i vanliga mataffärer. Brosknötbenen är även de Oscar.

Jag tänker också att det bör räcka om jag blandar fodret på veckobasis när det gäller en frisk, vuxen hund.

I höstas drabbades Rhiannon av hälsoproblem (som jag misstänker kan hänga ihop): allvarligt öroninfektion, läppvecksexem och strul med analsäckarna inom loppet av någon månad. Hon har tidigare aldrig varit hos veterinären och då detta kom efter en period med torrfoder + att hennes mage är mycket bättre med färsk mat vill jag helst fortsätta med det.

Nu ska vi pröva några Oscar-produkter och se vad damen gillar. Jag har ingen stor frys, bara ett frysfack modell större (två hyllor) så mat som finns i förpackning om 1-3 kg och kan köpas i vanliga affärer är att föredra av den anledningen också.
 
@Red_Chili de varianter jag har sett är köttfärs för hundar (bara nöt), nöt- och viltfärs, kött- och grönsaksbullar och så vombullar. Alla dessa finns i vanliga mataffärer. Brosknötbenen är även de Oscar.

Jag tänker också att det bör räcka om jag blandar fodret på veckobasis när det gäller en frisk, vuxen hund.

I höstas drabbades Rhiannon av hälsoproblem (som jag misstänker kan hänga ihop): allvarligt öroninfektion, läppvecksexem och strul med analsäckarna inom loppet av någon månad. Hon har tidigare aldrig varit hos veterinären och då detta kom efter en period med torrfoder + att hennes mage är mycket bättre med färsk mat vill jag helst fortsätta med det.

Nu ska vi pröva några Oscar-produkter och se vad damen gillar. Jag har ingen stor frys, bara ett frysfack modell större (två hyllor) så mat som finns i förpackning om 1-3 kg och kan köpas i vanliga affärer är att föredra av den anledningen också.
Tittade lite mer noga nu. Deras nöt- och viltfärs verkar ju vara komplett hundmat i princip? Vet inte varför de skriver att det är ett kompletteringsfoder?
 
Efter @Sel s inlägg om att inte tillaga färskfoder dumpade jag de kokta Mush-bullarna. Jag mosade med gaffel och hittade inga ben men jag vet ju hur det är med kyckling… Tack, Sel! Jag tänkte verkligen inte på det! De okokta ska en kollega ta hand om.

Nu har Rhiannon istället inlett sin nya kost med att testa Oscars nötfärs och den fick tummen upp. Vi ska testa nöt- och viltfärsen härnäst. Den har mer praktiska förpackningar när man inte har så stor frys. Köttfärskorven jag köpte var ett kg och nu har jag halvtinat den, delat upp i lämpliga portioner och fryst om. Så får jag göra med en mindre förpackning också, men det blir inte lika många portioner att rodda.

Hon får även morötter + lite grönsaker och jag ska även kolla @Mia_R s gröt. Om något liknande kan vara något.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund är lätt överviktig och supersvår att hålla vikten på. Om fetthalten är över 12% smäller han upp i vikt på en gång. Förut gick...
Svar
17
· Visningar
2 237
Senast: YorkWann
·
Hundhälsa Har sökt i forumet, men inte riktigt hittat det jag söker, jag sitter fast i foderdjungeln.. Så.. Hjälp efterlyses :( Ger idag min hund...
2
Svar
20
· Visningar
1 691
Senast: Kadi
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 064
Senast: isafore
·
Hundhälsa Den 9 feb kommer första leveransen av fodax. Jag har beställt den röda, plus röd om jag inte minns helt fel. Iaf så tänkte jag ge det...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp