Den onda cirkeln...

Seabaz

Trådstartare
För att dra historien i väldigt korta drag:

Augusti 2013: Symptom som kan inte galoppera och slö. Under hösten åker vi in och ut på klinik och blodproverna visar avvikelser men inte tillräckligt sjuk men heller inte frisk.
Byter sko-sort till en sko som inte fungerar utan som trampas av 1-2 gånger i veckan nästan i ett par veckors tid innan vi ger upp och byter till en ny sko. Tyvärr har mycket av hovarna dragits sönder så det finns inte mycket att spika i.
Hästen blir bättre men blodproverna visar fortfarande förändringar men vi väljer att strunta i dessa så länge allmänntillståndet är "friskt".

Hästen fortsätter att tappa skor. Hästen rör sig konstigt. Blir behandlad för låsningar i nacke och kors men sliter av sig skor så fort han blivit behandlad (två behandlingar, två skotramp) vilket gör att han får fruktansvärt ont och blir ståendes felbelastande tills hovslagaren kan komma ut och slå på igen, oftast 2-3 dagar senare = behandlingen "slängd i sjön".

Vad gör man?
Det finns så himla lite och spika i i hovarna nu och det är omöjligt att ha hästen barfota?
Han behöver behandling för att bli bra, just nu är hela hästen sned och går och snubblar. Ska boka ut ET men som sagt, två gångerna tidigare har det varit att slänga pengarna i sjön men självklart ska han ha behandling (missförstå mig rätt ;) )

Nästa skoning ska vi prova sätta på vanliga ridskor igen, som inte trampas krokiga så lätt och hoppas att de sitter bättre. Risken är ju att trampar han av dom så följer ännu mer hov med men men som det är nu så fungerar det ju inte så vi måste prova nåt nytt!


Men det börjar bli ledsamt att slänga ut tusentals kronor nu på klinikbesök, behandlingar och skoningar varje månad förutom vad det ändå kostar att ha häst. Och utan att ha kunnat rida ordentligt på nästan ett år...
Varje dag hemma funderar jag på om det är värt det men varje dag jag kommer ut och tittar på hästen så tänker jag att det är klart att det är.....

Men det är ändå ledsamt... Och att han är så stapplig i gången nu och snubblig.
Frågan är om jag ska åka in till klinik och röntga hovarna eller om jag ska ta ut ET igen och hoppas att hästen behåller skorna efter behandlingen denna gång?
 
Hästen behöver inte åka till klinik igen då, för vidare utredning? Har hästen skotts av olika hovslagare, eller har det varit samma hela tiden? Var bor du?
 
Ja jag velar nu mellan att ta ut ET först eller om jag ska in till kliniken igen först?
Personligen tror jag själv att en ET skulle hjälpa. Samtidigt vore det skönt att få hästen röntgad då det är det enda som inte är kollat på honom. Det har inte funnits belägg för att röntga tidigare.

Jag bor i Roslagen så jag har mälarkliniken, uppsala, strömsholm, täby och solvalla inom rimligt avstånd. Det är Täbykliniken jag använt mig av och har en rätt tät kontakt med min veterinär där.

Jag bytte hovslagare förra sommaren då min gamla blev mammaledig. Men den nya fungerade inte ihop med hästen och till slut bad jag min gamla att komma tillbaka vilket hon gjorde trots mammaledighet *hon är en ängel*

Men problemen med den andra hovslagaren har gjort att hästen nu är totalt livrädd om sina ben och inne på kliniken är det omöjligt att göra böjprov på honom och han skos i dagsläget med lugnande medel i kroppen...
 
Hej!

Vad jobbigt att det fortfarande inte funkar.

Hade det varit min pålle hade jag åkt in igen och kollat. Om skoningen från Täby inte funkar kanske en annan klinik med hovslagare kan lösa problemet? Jag testar ny klinikhovis nu, min tjej går nu med flytsulor vilket gjort henne magiskt mycket bättre i gången. Hon har *peppar peppar* inte lyckats trampa av sig skorna än, men man ser på "silikonet" att hon varit på och trampat flera gånger.

Som sagt, jag tycker du ska börja med kliniken och röntga. Sen kanske en tappskokompetens vore lämpligt, så häst slipper vänta dagar på att hovis hinner ut (min kan ju inte heller vara barfota, så jag har helt enkelt lärt mig slå på skorna igen lite hjälpligt).

Lycka till, jag hoppar ni hittar felet!

/Lavinia
 
Låter ju som att första "måstet" är att åtgärda hovarna. Rekommenderar varmt barfotaboots! Efter hovslagarbyte och flytt till helt annat underlag (supermjukt i hagen året runt) blir Tiger numera halt direkt när han tappar en sko, bara av att gå i hagen. Han har Cavallo Simple boots som "reservhjul" och då ömmar han inte alls utan kan gå i hagen som vanlig tills hovis hinner ut.

Efter 3 tappskor på varje framhov på 2 skoningar funderade jag tom på att börja testa modeller som man kunde rida i för att ev låta honom gå barfota någon skoperiod. Peppar, peppar ta i trä så hoppas jag vi hittat en lösning så att han kan behålla skorna på bättre nu. Skorna åkte först av pga snösulor 1 gång på varje och sedan 2 g på varje nästa skoperiod pga extremt spring i hagen. Inte mycket hov kvar nu :( Han skoddes smalare igen och gick ut på mer gräs och förhoppningsvis håller han sig lugnare nu.

Cavallo Simple boots är för klumpiga för att jag skulle velat rida med dem. Och de funkar dåligt i lera pga kradborre. Sitter bra än så länge men att ha dem dagligen i hagen tror jag hade varit svårt om man inte har superdupertorr hage. Annars funkar de skitbra!! Sitter bra utan att skava och bara att de sitter kvar är beundrandsvärt mtp hur min kan flaxa omkring...

Har kikat lite på bla Renegade. Vid 5.35 ser man dem rätt bra här:
 
Jag har använt mig av barfotaboots tidigare men det är inget alternativ när hästen går på lösdrift, dom är inte gjorda för att ha på dygnet runt. Han kan inte gå barfota i hagen alls, det har jag provat två gånger nu senaste 2 åren men han har för ont även fast det är mjukt i hagen.

Var ute och gick med honom igår och han har jätteont av att gå på grusväg fast den är sådär tillplattad så det egentligen inte är rent grus han går på. Han väljer att gå i gräskanten och han snubblar kanske var 10e meter. Och sned i höger bak då...

Men i övrigt pigg och glad och trevlig att ha och göra med.

Vi ska prova slå på vanliga ridskor igen nästa gång, just för att se om dom sitter bättre. Sulor har vi provat men då ramlade skorna av "hela tiden" så även om jag skulle vilja ha det så känns det inte som ett alternativ...

Jag ska ringa och prata med veterinären i veckan och se vad hon säger. Åka in med honom igen och titta.
 
Hej!

Ja, sulor funkar inte på avtramparhästar, men som sagt, flytsulor verkar funka på min *peppar, peppar igen*. Skorna har suttit 5 veckor, vilket är 1 vecka mer än de brukar sitta.

Om han har ont nu kanske han behöver en bättre avlastning en skoperiod? Jag skulle rekommendera att åka till Såsta och kolla med deras hovslagare. Om 2 veckor får jag veta om hans skoning gjort underverk för min :-).

/Lavinia
 
Jag har använt mig av barfotaboots tidigare men det är inget alternativ när hästen går på lösdrift, dom är inte gjorda för att ha på dygnet runt. Han kan inte gå barfota i hagen alls, det har jag provat två gånger nu senaste 2 åren men han har för ont även fast det är mjukt i hagen.

Var ute och gick med honom igår och han har jätteont av att gå på grusväg fast den är sådär tillplattad så det egentligen inte är rent grus han går på. Han väljer att gå i gräskanten och han snubblar kanske var 10e meter. Och sned i höger bak då...

Men i övrigt pigg och glad och trevlig att ha och göra med.

Vi ska prova slå på vanliga ridskor igen nästa gång, just för att se om dom sitter bättre. Sulor har vi provat men då ramlade skorna av "hela tiden" så även om jag skulle vilja ha det så känns det inte som ett alternativ...

Jag ska ringa och prata med veterinären i veckan och se vad hon säger. Åka in med honom igen och titta.

Hmm, kanske @pulkaskurk har någon input. Var av henne jag fick idén att bara ha barfotaboots någon period. Min står ju på box men undrar om inte hennes går/gick på lösdrift då.

Gissar att du inte har möjlighet att ha honom på box en del av dygnet?
 
Det finns möjlighet till installning men det finns andra saker som gör det komplicerat för mig att ha hästen installad just nu. Tanken är att han borde klara av sommaren ute nu och sedan ev. installning till hösten beroende på hur det går.

Jag vill inte ha på barfotaboots dygnet runt på min oavsett hur det har fungerat för andra. Han går med vanliga gummiboots på nu sedan ett par månader tillbaka vilket jag är nojig nog över ;)
 
Finns det någon superhovslagare på klinik kanske som kan ta sig an er? En tjej i mitt stall träffar hovslagare på Strömsholm ungefär va 6:e vecka sen hennes häst fick en enorm, djup spricka i hoven som fick nitas ihop. Den hovslagaren är grymt duktig och väldigt trevlig. Trist att behöva åka in sådär, men kanske värt att testa för att komma över den värsta perioden? (om det funkar vill säga)
 
Det finns möjlighet till installning men det finns andra saker som gör det komplicerat för mig att ha hästen installad just nu. Tanken är att han borde klara av sommaren ute nu och sedan ev. installning till hösten beroende på hur det går.

Jag vill inte ha på barfotaboots dygnet runt på min oavsett hur det har fungerat för andra. Han går med vanliga gummiboots på nu sedan ett par månader tillbaka vilket jag är nojig nog över ;)

Lösdrift är inte bra med så dåliga fötter. Jag tror du måste stalla in hästen och sen försöka få en torrare hage där du kan ha cavalloboots. Går bra att ha i torr hage det är lufthål nertill, inte alls så täta som tex easyboot. Lugnare hagkompis också. Prio ett för dej är ju att få honom oöm och hovarna att växa. Då måste du anpassa runt hästen så det är möjligt.

Min kan absolut inte gå flera dagar med tappsko, boots är absolut nödvändigt att sätta på, helst med mjuk sula i också. Då går det bra. Nu vet vår hovis hur viktigt det är och kommer oftast direkt, men för säkerhetsskull har jag alltid boots att sätta på.
 
Det finns möjlighet till installning men det finns andra saker som gör det komplicerat för mig att ha hästen installad just nu. Tanken är att han borde klara av sommaren ute nu och sedan ev. installning till hösten beroende på hur det går.

Jag vill inte ha på barfotaboots dygnet runt på min oavsett hur det har fungerat för andra. Han går med vanliga gummiboots på nu sedan ett par månader tillbaka vilket jag är nojig nog över ;)

Det finns barfotaboots/skor som är som en halv barfotaboots som bara täcker själva hovdelen och limmas på.
Det vore kanske ett alternativ?
Det är ju en medelväg och det bästa från två världar tänker jag.
 
Ja jag velar nu mellan att ta ut ET först eller om jag ska in till kliniken igen först?
Personligen tror jag själv att en ET skulle hjälpa. Samtidigt vore det skönt att få hästen röntgad då det är det enda som inte är kollat på honom. Det har inte funnits belägg för att röntga tidigare.

Jag bor i Roslagen så jag har mälarkliniken, uppsala, strömsholm, täby och solvalla inom rimligt avstånd. Det är Täbykliniken jag använt mig av och har en rätt tät kontakt med min veterinär där.

Jag bytte hovslagare förra sommaren då min gamla blev mammaledig. Men den nya fungerade inte ihop med hästen och till slut bad jag min gamla att komma tillbaka vilket hon gjorde trots mammaledighet *hon är en ängel*

Men problemen med den andra hovslagaren har gjort att hästen nu är totalt livrädd om sina ben och inne på kliniken är det omöjligt att göra böjprov på honom och han skos i dagsläget med lugnande medel i kroppen...
Är du helt säker på att det är den andra hovslagaren som har ställt till det? Kan det inte vara så att det är bakomliggande smärtproblematik som är boven?

Skulle ju inte vara konstigt med tanke på vilka problem hästen har.
 
Väldigt tråkigt med din häst och hur problemet bara blivit värre väldigt länge nu ngt år.
Jag tror inte du har valet öht annat än att helt omvärdera hur hästen vistas och hålls utifrån hur den hålls nu utifrån situation. Du kan inte ha den på lösdrift eller under de förhållandena helt enkelt i dagens läge. Du behöver ge hästen en chans att få ordning på hovarna och att där finns ngt att fästa skor på eftersom den behöver det, och att den inte trampar av sig hela tiden osv.
Ska du satsa på det så hade jag omvärderat helt och hållet, om du vill ha kvar hästen och få den frisk osv. Utöver det så klinik snarare än att ta ut ET osv när ingen diagnos finns och hästen är så racklig som du beskriver utifrån det.
 
Det finns aluminium skor som man limmar fast. Sitter som berget om man gör det rätt. Sound horse tror jag dem heter. Det hade min häst i 8 veckor i väntan på att hornet skulle växa.
Men med tanke på hur hästen rör sig skulle jag åka till klinik igen före ET.
 
Ja det blir nog klinik min magkänsla vågar inget annat.

Hästen har en hovslagarskräck i sig som han haft hela livet. Den hade vi jobbat bort under ett par år med en helt suverän hovslagare som tyvärr blev sjuk och tvingades sluta sko. Då bytte jag till hans lärling som fungerade bra tills jag var tvungen att byta igen och ett missöde gjorde att han blev rädd och allt blev fel. Jag skyller inte på hovis alls han gjorde inget fel det är hästen som är fruktansvärt rädd.

Jag tänker att fungerar han nu över sommaren så kommer jag inte våga ha honom på lösdrift i vinter så det blir stall.
Men det garanterar ju ingenting han kan ju alltid trampa sig dom timmarna i hagen ändå.

Jag ska prata med vet i morgon och se hur vi ska lägga upp det. Om hon vill se hästen igen. Han är halt just nu men det beror nog på en hovböld för tbå veckor sedan, tror inte den har med resten att göra.
 
Ja det blir nog klinik min magkänsla vågar inget annat.

Hästen har en hovslagarskräck i sig som han haft hela livet. Den hade vi jobbat bort under ett par år med en helt suverän hovslagare som tyvärr blev sjuk och tvingades sluta sko. Då bytte jag till hans lärling som fungerade bra tills jag var tvungen att byta igen och ett missöde gjorde att han blev rädd och allt blev fel. Jag skyller inte på hovis alls han gjorde inget fel det är hästen som är fruktansvärt rädd.

Jag tänker att fungerar han nu över sommaren så kommer jag inte våga ha honom på lösdrift i vinter så det blir stall.
Men det garanterar ju ingenting han kan ju alltid trampa sig dom timmarna i hagen ändå.

Jag ska prata med vet i morgon och se hur vi ska lägga upp det. Om hon vill se hästen igen. Han är halt just nu men det beror nog på en hovböld för tbå veckor sedan, tror inte den har med resten att göra.

Jag tolkade iof ditt inlägg som att största krisen just nu är hovarna på hästen, att den trampar av sig, det inte finns ngt att spika i, och att den utöver det är ofräsh rätt rejält. Med andra ord har du hamnat om jag tolkat dig rätt i "plockepinnet" dvs många variabler är med i spelet och att försöka diagnosticera/utreda ursprungsproblemet eller källan i grunden blir omöjligt svårt iom problemet med hovarna.
Så tolkade jag ditt inlägg, därav mitt svar. Du får rätta mig om jag misstolkat det. Har jag inte det, så upprepar jag det jag skrivit, att jag ser inte hur det skulle vara möjligt att aspirera eller våga sig på en sommar på lösdrift eller under samma omständigheter som du har nu, om du ska få bukt med hovarna.... Tappskor i sommarväder är ju otroligt bekymmersamt på en sån häst och får helt enkelt inte hända. Stenhårt i backen oftast och fötterna slits ner direkt utan sko på osv....
Jag hade gissat på att en veterinär skulle råda dig att ställa hästen i liten ruta/begränsad hage för att minska okontrollerad rörelse och därmed få hovarna att vara ifred och växa till sig.....
 
Det är en ond cirkel där det är olika saker som hämmar varandra.

Att han tappar skor och att det nu inte finns så mycket att spika i är ett eget problem egentligen. Hästen är rätt så trång och tight i sin benställning från början och trampar ofta till sig själv i vändningar tex, det har han alltid gjort.

Att han är knackig i kroppen och har rörelsestörning (ej halt och har inte varit det under hela tiden heller) nu beror till 99% på att han har låsningar i kroppen, rätt så ordentliga. För att bli av med dessa måste en ET behandla och sedan ska han sättas igång och röra sig. (Vilket inte har gått eftersom han tappat skor och blivit stående då tills hovis kunnat komma ut)

Han är i dagsläget totalt omusklad och skulle behöva muskler för att orka bära och röra sig bättre.

I dagsläget är han halt på vänster fram, förmodligen pga en hovböld för 2 veckor sedan. Jag har varit utomlands så det var inte jag som skötte veterinär+hovis då.

Han är väldigt snubblig när man går med honom om man är ute och promenerar. Går jag med honom i raskare takt så blir det något bättre.
Pigg och glad! Bra allmänntillstånd, ingen feber, inte varm i hovarna, något gallig men det är inte ovanligt för honom heller.
Dock blivit väldigt öm på hårt underlag nu vilket han inte varit tidigare.

Jag är orolig för att det kanske kan vara en släng fång inblandat? Eller tanken har slagit mig i alla fall....

Sedan har det hänt andra saker under perioden också: Påslag, lymfangit, flera hovbölder, sträckning i bogen osv osv... Det har behandlats så som sig bör...


Som sagt, det börjar bli mycket nu...
 
Men du verkar inte fatta att allt hänger ihop? Ömma hovar, hovbölder, halt, trampar av skor, mm din häst klarar inte att gå på lösdrift, den har för dåliga fötter och det leder till problem med ömhet, bölder svårt att få skorna att sitta. In med honom på box nattetid till att börja med. Ser du inte sambanden?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 058
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 614
Senast: Sirap
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 430
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp