Den osynliga spärren

Saeta

Trådstartare
Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata med någon som upplevt samma sak och intressant att höra hur denne tacklar sina problem.

Kort historia: Jag har enormt svårt att ta mig iväg ibland. Ibland går det inte.

Lång historia: Jag har varit så här sen jag var liten och jag brukar förklara det som att jag har som en osynlig spärr framför mig. Tänk en vägbom som det varken går att krypa under, klättra över eller gå runt. Den enda vägen är att öppna bommen/putta den framåt så den svänger. Vissa gånger är det omöjligt att ta sig förbi. Vissa gånger är den bara lite trög, men öppnas tillslut. Vissa gånger kan den till och med stå öppnad.

Det är helt omöjligt för mig att veta hur spärren kommer vara. För den är helt opålitlig. Och det har ingen betydelse vad det är jag ska göra. Det spelar alltså ingen roll om jag ska iväg på något jättekul som jag verkligen sett fram emot, om jag ska ner på stan och träffa en vän, om det är ett läkarbesök inbokat eller om jag ska gå och handla. Spärren bryr sig alltså inte om vad det är jag ska göra.

Det här gör såklart det enormt svårt för mig, som ni nog förstår. Jag hinner bli avslutad från saker jag knappt ens hunnit påbörja, för att jag inte kommer. Och jag förstår det, jag gör verkligen det. Senast var det en påbörjad arbetsträning som jag verkligen hade sett fram emot. Jag hade varit på studiebesök på stället jag skulle vara på. Chefen verkade väldigt pedagogisk och förstående (hen tog emot folk som skulle börja arbetsträna samtidigt som det var en "vanlig" arbetsplats). Jag hade varit väldigt noga med att förklara min situation för alla inblandade, vilket jag alltid gör. Allt för att slippa missförstånd.

Men självklart sket det sig. Trots att dom sa att dom förstod hur jag menade så blev jag avslutad. Anledning? Jag kom inte dit. Och det var ju exakt precis det jag hade förklarat, att det är det som är mitt absolut största problem. Och åter igen, jag fattar att dom avslutar mig, dom har inte tid att slösa resurser på någon som inte dyker upp (jag är såklart noga med att höra av mig och tala om när jag inte kan komma iväg). Men jag förstår inte varför dom låter mig "prova" när jag gång på gång blir avslutad. Det här är alltså inget som har hänt 1 eller 3 gånger utan säkert 8 gånger och mer.
Det tar enormt hårt på mig. Jag känner mig så misslyckad och dålig när jag inte klarar av något. Och det har jag också sagt. Att jag inte klarar av fler misslyckanden. Och dom lovar att den här gången kommer det inte bli ett misslyckande. Men ändå blir det så.

Samma sak med psykolog/kurator och liknande. Jag kan inte alltid komma dit och efter många av/ombokningar så blir jag avslutad. Och igen, jag fattar! Jag fattar att det inte är hållbart. Det här gäller andra saker med, men det är sånt som inte är lika "viktigt". Alltså, läkarbesök och sånt är ju väldigt viktigt medans dansträning och kompishäng är på en annan nivå. Sen är det ju såklart viktigt att träffa sina vänner också. Och ja, jag har förlorat ett flertal vänner för att jag inte kommit iväg. Även där är jag väldigt öppen och ärlig med mina problem.

Det här är inget som har med motivation att göra. Det har aldrig någonsin varit fel på min motivation. Jag vill inget hellre än att komma iväg och fungera i samhället. Men ändå får jag gång på gång höra att jag inte är tillräckligt motiverad. Att "så svårt är det väl inte att gå ut genom dörren...". Men jo, det är svårt. Det är omöjligt ibland. Då får jag istället höra att jag är lat. Detta sagt av läkare och annan vårdpersonal. Av folk som alltså är utbildade och insatta i både psykiska sjukdomar och fysiska. Men det har aldrig varit någon som verkligen förstår. Inte för att jag kräver att någons ska förstå, jag gör ju knappt det själv. Men jag blir inte ens lyssnad på. Bara överkörd och ivägskickad.

Nu har jag träffat en läkare som verkar hoppfull (boendestöd är på G). Men det är väl bara en i mängden av alla stafettläkare som försvinner efter max 2 gånger. Så jag vågar inte lita på att hen ska hjälpa mig. Jag orkar inte hoppas längre, för jag orkar inte misslyckas ännu en gång. Jag har varit på bristningsgränsen länge nog och det är fruktansvärt att inte få träffa någon som jag kan känna förtroende för eller någon som vill lyssna på mig.

Den långa historian blev minst sagt lång... Så tack till er som orkat läsa allt!
Men tänk gärna efter en eller några gånger innan ni skriver något. Jag vet att många brukar bli provocerade av det jag skriver (vilket aldrig är min mening). Det räcker med att inte bli lyssnad på av vårdpersonal. Det räcker med att vänner lämnar mig. Det räcker med all skit som redan finns omkring mig och i mig. Jag behöver inte mer skit. Så snälla, om ni inte har något vettigt att skriva, skriv ingenting alls.

Jag undrar bara om någon känner igen sig eller har någon i sin närhet som är/varit så här.
Hur får jag omgivningen att förstå?
 
Mer eller mindre alla i min familj är såna, mer eller mindre tydligt. Vi ser EN väg genom det: gör det ändå. För varje gång man gör det, blir man bättre på att göra det. För varje gång man låter sig stoppas, blir man bättre på att bli stoppad.

Det är ju där problemet ligger, jag kan inte "göra det ändå". Så dom i din familj är inte såna.
 
Men har inte du ADD? Jag kan minnas heltokigt. Men om du har ADD så är det ju inget ovanligt att man inte lyckas få saker gjorda/kommer till skott etc.

Jo precis! Och det gäller ju för mig med att jag inte kan ta mig för saker. Men det har jag ändå hittat bra strategier för att klara av hyfsat okej. Dock inte detta med att komma iväg :(
 
Jag tror det är ett fenomen som är väldigt svårt att få andra att förstå. Man får nog nöja sig med att det accepteras.
 
Jag tror det är ett fenomen som är väldigt svårt att få andra att förstå. Man får nog nöja sig med att det accepteras.

Jag kräver verkligen inte att någon ska förstå, jag gör det ju inte ens själv. Men det hade varit trevligt att bli lyssnad på och inte överkörd... :(
 
Jag måste fråga, du råkar inte ha npf av något slag? Jag känner igen det där mycket hos mig själv (asperger här), om än mest på andra områden. Arbetsterapeuten konstaterade helt enkelt att aspergare har en längre startsträcka än neurotypiska har.

Det kan inte vara läge att ansöka om ledsagare? Om inte boendestöd kan hjälpa med sånt då. Tänker att någon som kommer och kör igång en brukar hjälpa, och ledsagare är ju lite till för att följa med så man kommer iväg liksom.
 
Jag måste fråga, du råkar inte ha npf av något slag? Jag känner igen det där mycket hos mig själv (asperger här), om än mest på andra områden. Arbetsterapeuten konstaterade helt enkelt att aspergare har en längre startsträcka än neurotypiska har.

Det kan inte vara läge att ansöka om ledsagare? Om inte boendestöd kan hjälpa med sånt då. Tänker att någon som kommer och kör igång en brukar hjälpa, och ledsagare är ju lite till för att följa med så man kommer iväg liksom.

Jo, add. Ska göra en utredning för asperger också. Jo men det har jag fått höra, det med längre startsträcka. Och det stämmer verkligen in på mig! Det kanske är ledsagare som menades, för tanken var att boendestöd skulle hjälpa till med sånt :)
 
Skriver lite kort för skriver från mobilen. Ja, varje gång jag ska gå utanför dörren är det svårt. Ska jag iväg på nåt (alltså inte bara typ en promenad eller så) känns det ofta omöjligt. Jag förbereder och bestämmer dagen innan exakt vad jag ska göra från det jag går upp till jag ska iväg. Lägger fram kläder. Sen gör jag enligt planen. Det kan kännas omöjligt att gå till tåget, då tänker jag "jag går till tåget, så får jag se sen". Sen vid tåget tänker jag "jag kliver på tåget, det går att hoppa av efter en station". Ja, sådär delar jag upp det. Så länge jag fysiskt kan gå så funkar det, men när jag mått som sämst har det hänt att jag svimmat och/eller spytt och då har jag fått ge upp för den dagen. Men så länge jag inte gör det så följer jag planen och tänker bara på planen och tillåter mig inget annat. Ja, det tar emot som fan att öppna dörren och gå ut och ärligt talat blir det aldrig lättare, jag har bara lärt mig att hantera det bättre.
 
Skriver lite kort för skriver från mobilen. Ja, varje gång jag ska gå utanför dörren är det svårt. Ska jag iväg på nåt (alltså inte bara typ en promenad eller så) känns det ofta omöjligt. Jag förbereder och bestämmer dagen innan exakt vad jag ska göra från det jag går upp till jag ska iväg. Lägger fram kläder. Sen gör jag enligt planen. Det kan kännas omöjligt att gå till tåget, då tänker jag "jag går till tåget, så får jag se sen". Sen vid tåget tänker jag "jag kliver på tåget, det går att hoppa av efter en station". Ja, sådär delar jag upp det. Så länge jag fysiskt kan gå så funkar det, men när jag mått som sämst har det hänt att jag svimmat och/eller spytt och då har jag fått ge upp för den dagen. Men så länge jag inte gör det så följer jag planen och tänker bara på planen och tillåter mig inget annat. Ja, det tar emot som fan att öppna dörren och gå ut och ärligt talat blir det aldrig lättare, jag har bara lärt mig att hantera det bättre.

Vad härligt att du åtminstone klarar av det! Att du inte har den där spärren :)
 
Jo precis! Och det gäller ju för mig med att jag inte kan ta mig för saker. Men det har jag ändå hittat bra strategier för att klara av hyfsat okej. Dock inte detta med att komma iväg :(

Jag skulle ju gissa att det är besläktat sas. Att dina problem med att ta dig iväg beror på add:n, precis som svårigheter att få saker gjort. Man har väl individuellt svårare för vissa saker och lättare för annat, trots diagnos.
Medicinerar du mot add:n? Har di fått hjälp av arbetsterapeut och psykolog?
 
Jag skulle ju gissa att det är besläktat sas. Att dina problem med att ta dig iväg beror på add:n, precis som svårigheter att få saker gjort. Man har väl individuellt svårare för vissa saker och lättare för annat, trots diagnos.
Medicinerar du mot add:n? Har di fått hjälp av arbetsterapeut och psykolog?

Jag har medicin och det blir absolut skillnad, jag har hittat en medicin som funkar bra och jag får verkligen saker gjorda. Men spärren finns fortfarande kvar. Psykolog har jag gått hos många gånger, men blir som sagt alltid avslutad eftersom jag inte alltid kan komma iväg. Har haft kontakt med arbetsterapeut, men hen slutade och sen blev det inget mer med det.
 
Jo, add. Ska göra en utredning för asperger också. Jo men det har jag fått höra, det med längre startsträcka. Och det stämmer verkligen in på mig! Det kanske är ledsagare som menades, för tanken var att boendestöd skulle hjälpa till med sånt :)
Ja där har du förmodligen förklaringen då.
För egen del har jag problem främst med att komma igång med tex städning, ta en promenad, hyfsat "flyttbara" saker som konstant förskjuts. Det går inte, jag är fysiskt kapabel och egentligen är det ju fysiskt sett "bara" att göra det, men... Det är ju inte så bara, liksom. För min del är boendestöd superviktigt just för städningen, jag är tämligen självgående men behöver någon som sparkar igång mig. I övrigt försöker jag själv och ibland går det, ibland inte. Icke flyttbara saker som tider att passa funkar för det mesta, det stressar igång mig på ett vis, men jag har på senare år blivit kroniskt sen istället. Sjukt irriterande :cautious:

Det jag skulle tro gäller är just rätt hjälp. That's it. Problemet är medfött och även om man kan hitta fungerande strategier runt det så är hjälp utifrån helt enkelt det som ger en bäst chans att fungera i vardagen. Så jag hoppas att det funkar med ledsagning/boendestöd och kan väl mest konstatera att du inte är ensam om problemet :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Angel
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 856
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp