Den passade inte...

S

__Stilett__

Provade idag en wintec Dressyrsadel till hästen, har alltid fått höra att den är bra och passar många typer av hästar.
Tyvärr passade den inte min :cry:
Red även i den. hade vitt koppjärn. Den tryckte inte vid manken alls. men den gled fram.
Har för ngt års sen haft en sådan hemma igen, och då bytte jag koppjärn 2 ggr men då låg den jättelångt upp på hästen och låg inte alls bra. Tror jag provade ett normal järn då samt ngt smäpp efter normalt..och idag hade jag alltså det vidaste järnet.

Hur många grader ligger det vita koppjärnet på?
 
tog hjälp av sadelutprövare när vi provade wintec på min häst, bytte fram o tebax me koppjärnen och tillslut fick vi till d, men ja köpte inte den sadeln sen iaf...
 
Jag var nästan säker på att den skulle passa min häst hade oxå vitt järn, men icke sa nicke! :smirk:
 
Passar inte nån av våra hästar heller. :(

Har för mig att vidaste järnet på Wintec är ca 100 grader men jag kan ha fel.
 
tyckte jag precis läste det i en annan tråd här, så det stämmer nog! :)

men då var det inte bara min häst det var fel på då ;)
*suckar ut lite*. men,,en fråga.
för er som testat sadeln med vidaste järnet,
vad hittade ni för sadel annars sedan som passar just eran häst?? sugen på och höra lite märken, då jag är återigen i sadeletarjungeln och vill veta lite mer om olika sadelmärken :)
 
Tyvärr har jag oxå en breed häst med kort rygg och trodde jag hade hittat min sadel när jag ramlade över en beg Dominus i vid bom. Men icke sa Nicke, när sadelutprovaren kom så var den en och en halv storlek för liten. Fick gå på Amerigo och den sitter :love:. Tyvärr tyckte inte min plånbok detsamma...... :(
Har nu en Amerigo i +2,5 där normal bom heter 0.
Prova en Dominus de kanske passar din pålle! :)
 
Wintec med det vidaste järnet gled fram på manken och glappade där bak. Nu har vi en Hector. Det funkar dock inte för dig om du ska tävla dressyr?
 
åhh..nu funkar buke igen!

nej tyvärr. jag tävlar ju dressyr.
ja, den glappade faktiskt lite där bak när jag provade oxå.
 
Wintecen funkade inte på min heller med vitt kopparjärn. Bytte då till hemmagjort kopparjärn med str. 111 tror jag det var. Då låg den bra, men den blev ändå inte tillräckligt bra. Kopparjärn ca 118 grader eller helt utan blev för glappt.

Det handlar ju inte uteslutande om gradvinklen utan hur hela sadelns undersida är byggd.
Har en annan sadel som nog inte är mer än 95 grader som ligger på bättre än Wintecen för den är byggd annorlunda. Hittade sedan en Albion Legend dressyr W som var toppen.
MVH/
 
Ponnyns rygg var ffa för kort för Wintecen men bomvidden räckte inte riktigt heller.

Har en Jensen Exmoor nu, vid men jag vet inte exakt, inte den vidaste iaf. Har nr 5 på bommen tror jag, borde bli XXW enl deras skala om jag gissat rätt.
 
Jag har en Amerigo 2+ och en Cliff Barnsby Raven XW (ca 112 grader) som dressyrsadlar till våra knubbisar.

Hoppsadlar har jag en Lewa från stenåldern, en Dominus XW och en Appaloosa Golden star.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 243
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: annaovega
·
Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 022
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 908
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp