Den perfekta delikatesskorgen

Piek

Trådstartare
Vad innehåller den? :)
Jag ska plocka ihop en till en uppskattad kollega som slutar. Budget är ca 1000 kr inkl. Ett finare vin
 
Vad innehåller den? :)
Jag ska plocka ihop en till en uppskattad kollega som slutar. Budget är ca 1000 kr inkl. Ett finare vin
Oj, svårt. Det beror ju så himla mycket på vad kollegans smak är? Är den, till exempel, mer åt det söta eller åt det salta hållet? Gillar kollegan ostar? Riktigt lyxiga praliner?
 
Några ostar, oliver, soltorkade tomater, tapenade och någon mer god röra, ekologiska vindruvor, kiwi, någon mer frukt, några fina chokladpraliner, marmelad, en fin olivolja, balsamico, lite charkuterier kanske?

Om personen gillar något särskilt kanske ni kan ha det temat på allt innehåll, t.ex. italienskt eller spanskt?

Sätt allt i en fin korg, slå in i cellofan och ett fint rosettband? :)
 
Vad innehåller den? :)
Jag ska plocka ihop en till en uppskattad kollega som slutar. Budget är ca 1000 kr inkl. Ett finare vin

Vi har brukat inkludera torrkött, varmrökt kött och suovas det har varit uppskattat. Jag håller med @Teilani om att det är roligast om korgen ser ut att vara väl fylld.
 
Marmelader, kex, tapenade, olivolja, balsamico, några fina ljus, en ostkniv, några hårda ostar (de klarar sig bättre i en korg i rumstemperatur), ett fint vin, choklad, torkade korvar, tryffelolja

Jag väljer hellre "fina" saker rent estetiskt än det billigaste eller för all del det dyraste.

Sen går det ju att balla ur helt och även köpa fin pasta, krossade tomater av bättre kvalitet, parmesanost, osv
 
Det där med kött alltså, alla äter inte kött.
Hade blivit fett sur om jag fick en korg med kött i.
Fast det där gäller väl typ "allt" i så fall. Ska man utgå från att alla är nykterister, glutenintoleranta, nöt- och mjölkallergiker, veganer och allergiska mot allt som är rött så blir ju en delikatesskorg ganska tom. Förutsättningen för att ge bort en sådan gåva är ju antingen att den är allmänt hållen och så får mottagaren acceptera att det inte blev endast sådant som hen uppskattar, eller att man känner mottagaren och känner till eventuella livsstilsval och/eller allergier.

Jag som föreläser lite runt om får ibland fina gåvor som inte alls är vad JAG hade uppskattat. Men att bli "fett sur"? Är inte det att vara lite väl lättkränkt?
 
Vad innehåller den? :)
Jag ska plocka ihop en till en uppskattad kollega som slutar. Budget är ca 1000 kr inkl. Ett finare vin
Jag hade köpt några riktigt fina ostar. Gärna någon mycket vällagrad parmesan och några andra "hårdare" lite mer smakrika ostar, någon god ädelost och kanske min personliga favvo som jag bjöds på nyligen som jag tror var ngn typ av buffelmozarella-brie-cambozola-cross. Kolla med en bra delikatessdisk eller ännu bättre en ostaffär (de kan säkert tipsa om att para med ngt gott vin/bubbel också, för att passa till ostarna). Sedan hade jag valt att lägga i typ fikon, lite nötter, några riktigt goda oliver (gärna några olika sorter), några fina kex, någon god parmaskinka eller mortadella, tryffelsalami...

Åh, jag älskar att köpa delikatesser. :D
 
Fast det där gäller väl typ "allt" i så fall. Ska man utgå från att alla är nykterister, glutenintoleranta, nöt- och mjölkallergiker, veganer och allergiska mot allt som är rött så blir ju en delikatesskorg ganska tom. Förutsättningen för att ge bort en sådan gåva är ju antingen att den är allmänt hållen och så får mottagaren acceptera att det inte blev endast sådant som hen uppskattar, eller att man känner mottagaren och känner till eventuella livsstilsval och/eller allergier.

Jag som föreläser lite runt om får ibland fina gåvor som inte alls är vad JAG hade uppskattat. Men att bli "fett sur"? Är inte det att vara lite väl lättkränkt?
...och min pappa dricker inget starkare än öl, men får ändå ofta en konjak eller liknande som tack för något han har gjort. Blir han sur?? Nä, givetvis inte. Alla kan inte förväntas känna till hans alkoholvanor. Det är tanken som räknas.
 
Det där med kött alltså, alla äter inte kött.
Hade blivit fett sur om jag fick en korg med kött i.
Jag fick en sådan korg - fast nu var det fullt med choklad och fina kakor och kex. Men jag kan inte äta så söta grejjer, vilket dessa borde vetat om efter flera år. Skeppade iväg skiten till nån bekant på hemvägen, kändes surt!
 
1542135441131.png Mild lyxig dessertost som de flesta uppskattar.
 
För den budgeten hade jag gått till ostaffären och bett dem om tips på 3 viner med olika karaktär(ett rött, ett vitt och ett sött), köpt småflaskor av dem och ostar som matchar vinerna. Lite olika marmelader och några neutrala kex så har du en komplett ost- och vinprovning :d Förutsätter att kollegan gillar ost såklart.
 
Är det en kollega ni känner väl i övrigt?
Jag hade föredragit lokalproducerat i första hand.
I grannkommunen här finns en gårdsbutik med relativt stort sortiment, som jag vet gör presentkorgar med olika värde. Kolla om det finns nån sån i er närhet och fråga om de har några ideer...
 
Jag är inne på ameos linje - närproducerat! Ost från det lokala gårdsmejeriet, marmelad, kex från något roligt bageri etc.
 

Liknande trådar

Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 182
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 156
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en större handväska. Har flera små men har tröttnat på att antingen ha ryggsäck till jobbet eller liten handväska...
Svar
19
· Visningar
1 246
Senast: Mirre
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
301
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp