Den perfekta distanssadeln - om du får bestämma

Sadelgjordsfästet löper över bommen, ner vardera sida, hela sadelns konstruktion är sådan att den inte kan skjutas fram av ryttarens vikt, vilket annars lätt händer i en vanlig sadel. Och allmänt i västländs djup-sits ritt. Sadelgjorden till denna sadeln är gammaldags steppe-modell, bredare mittentill, och eftersom den löper över bommen så dras den inte framåt när man spänner, som däremot en säg engelsk sadel, har fästena framtill, o då drar allt ihop sig gärna vid armhålan, t.ex som du sa en päronformad bukad häst. Sen bör man ju alltid använda oavsett sadel, en gjord som passar DIN häst och dens förutsättningar. Det jag yrkar på är att jag inte upplevt eller sett nån häst hittills, som haft nåt framglidningsproblem med denna sadel eller gjordsystem. Och tillverkarens fux är arabkorsning, mitt gamla skäcksto är arabkorsning, och min nuvarande unghäst. är 75 % arab, även hon. Med liknande förutsättningar som en 100% arab rygg, kroppform osv. Dessa sadlarna utgår från ryggvinkel och bogdjup, stämmer det faller oftast även gjordläget på sin plats utan problem. Men ja, på en päronbukad hade jag också velat ha en bra sadelgjord, sadeln ensam kan inte göra hela jobbet med passform :) Hoppas du känner dig tillfreds med mitt svar, mer kan jag ej göra än svara utöver min egna erfarenhet, och tillit i sadelmakarens livslånga erfarenhet.

Det jag har markerat i texten är det jag har svarat på. Jag har alltså en häst där sadelgjordsläget är ca 15 cm framför sadelläget. Så där spelar det ingen roll hur bra sadeln passar, den kommer ligga bakom sadelgjordsläget, garanterat. Lösningen för denna häst har varit att dels ha henne i så lågt hull man bara vågar, och sedan ha en sadel som är precis tvärtemot det din sadel har, nämligen så sitter den främre stroppen så långt fram det bara går, därtill en svängd gjord. Då fungerar det. Men går hon upp i vikt (vilket hon gör rätt lätt) så glider sadeln direkt igen.

Förstår du nu min skepticism mot att det skulle fungera att ha sadelgjorden ännu längre bak? Jag red en period med helt lös sadelgjord och då fungerade det, så jag vet till 100% att det är sadelgjorden som drar fram sadeln.

Det vore kul att se exteriörbilder på hästarna sadeln har passat på!

Ang vad jag anser är den optimala distanssadeln, jag har inte hittat den än. Jag anser att det troligtvis finns mkt att göra på sadelfronten och att man nog skulle behöva tänka till ordentligt och glömma bort allt gammalt för att få fram den optimala sadeln.

Det närmsta jag har kommit är sportssaddlen, som flera andra i tråden, men den går nog att förbättra ytterligare.
 
Fast en sadel som åker fram pga hästens sadelgjordsläge, åker inte fram av ryttarens vikt, precis som @kimmis87 skriver. Om riggningen är för långt bak på sadeln, för den aktuella hästen, så drar gjorden fram sadeln (i princip oavsett vilken gjord man använder - riggningen är avgörande. Svängda gjordar osv passar ofta inte på hästar med t.ex. päronformad buk, då de tenderar att tippa så att bara en liten del av gjordens bredd ligger an mot hästen.). Åker gjorden fram, så följer sadeln med.. Det är ju en stor del av orsaken till att det finns en hel drös olika riggningspositioner på westernsadlar (och även på engelska sadlar, även om de är färre).

På en engelsk sadel sitter stropparna fästa i webband som löper tvärs över bommen. (Webbanden sitter närmast bommen, under sitsens stoppning osv.)
 
Senast ändrad:
Ja och så hette ju denna tråden "vilken sadel är din perfekta distanssadel". Denna sadeln är min :) helt klart favorit. vilken är din ?:up:

Min egen (måttad efter min häst och mig, och tillverkad av mig ;) ) är min favorit. Den är vad jag vill ha ut av en sadel för ändamålet. Bladsadel, 14 3/4" sits. Relativt högt bakvalv. Riggningen är en full riggning, dvs den främsta av riggningarna som används inom western, eftersom min häst (som har sadelgjordsläget långt fram) behöver det.
Däremot är min westernsadel den sadel jag väljer för långritt i lugnt tempo. Anledningen till att den inte får "följa med" på tävling är att jag inte gillar tanken på att få hornet rätt i magen om hästen bockar riktigt rejält, och att jag på sagda häst vill ha frihet och stöd att rida med kortare läder när tempot höjs.
 
Hej, rolig gissning, men nej den är långt ifrån en mclellan.. mycket bättre :) o långt ifrån kopia. Dessa sadlarna finns att se på museum, i alla fall dom som gjordes likadant för många tusen år sedan. Jag är återförsäljare åt en familj i ungern som kan dessa sadlarna i generationer har kunskapen vandrat. :heart liite skillnad på gammal usa militär sadel och ungersk hun sadel ;)

Fast nu tolkade du mig lite väl ordagrant - jag syftade på bommens uppbyggnad/konstruktion. Likadana gallerier fram och bak (dvs fram och bakvalv = mycket lika varandra), bladbom där "hålet" mellan bladen lämnas öppet (till skillnad från på en westernsadel, där sitsens grundsättning täcker över det till stor del när sadeln byggs), sitsens utformning.
 
Trådens frågeställning är egentligen vilka egenskaper, utseende, funktion som den perfekta sadeln skulle ha enligt Dig. Om du fick bestämma precis allt. Jag trevade alltså inte efter en märkesdiskussion egentligen, om en läser startinlägget. Men så är det här ett diskussionsforum ;)
 
Ja jag ville bara säga att denna sadeln jag har hittat och är frälst i, är min stora favorit ( jag rider långritter och det i bra tempo och sadeln har ju dugit utmärkt till detta syfte).. både för mig och min häst. Älskar att den är så traditionell och inget plastigt. :) men så ställs det frågor och så försöker man svara så gott man kan och så är det ju inte så himla lätt alla gånger att förstå alla "rätt". Nackdel med skärm.. Jag föredrar tal i verkliga livet, då man slipper lika mycket svårigheter som man upplever över nätdiskussioner. :) alla kan inte va bra på internet! haha :banghead: :laugh: inte jag då i alla fall. Nyfiken på hur din sadel ser ut, skulle du vilja visa bild ? :) trevligt att följa folk med egna insatser i sin utrustning. :up:
 
Nyfiken på hur din sadel ser ut, skulle du vilja visa bild ?

Visst. Tänk bort stiglädren - när/om hästen fått tillbaka formen han hade när bommen gjordes, ska ett par breda stigläder ordnas istället för de smala (av comfort-skäl).

dsc_0004_527fa99addf2b34343695326.jpg
 
Fast nu tolkade du mig lite väl ordagrant - jag syftade på bommens uppbyggnad/konstruktion. Likadana gallerier fram och bak (dvs fram och bakvalv = mycket lika varandra), bladbom där "hålet" mellan bladen lämnas öppet (till skillnad från på en westernsadel, där sitsens grundsättning täcker över det till stor del när sadeln byggs), sitsens utformning.

Det är inget konstigt med det. Bara att läsa om sadeln i wiki.

He also proposed a cavalry saddle that he claimed was a modification of a Hungarian model used in the Prussian service. The saddle was almost certainly a modification of the Spanish tree saddle in common use in Mexico during this period, and which had become common in some parts of the US.
The McClellan saddle was adopted by the US War Department in 1859 and remained standard issue, in various models, for the remaining history of the horse cavalry. The original M1859 version was the form used during the Civil War, and the design saw subsequent modifications. The saddle always remained recognizable as McClellan's design, which included cavalry and artillery models. In addition, a model for packers was introduced as the M1913.


The design was based on the Spanish tree saddles in wide use in the United States at the time, and which had seen US Army use, although McClellan claimed that it was based on Hussar saddles he'd observed in use in the Crimean War. While McClellan did go overseas and observe the Crimean War for the US, the saddle does not closely duplicate any pattern in use by the armies in that conflict, but is very close to the widely used Spanish tree saddle, which was originally a saddle in common use in Mexico.

McClellan hävdar helt enkelt att designen är tagen från typ Emmelie89's sadel. Wikipediaartikelförfattaren hävdar däremot att den är från en spansk sadel i grunden. (vem vet den kanske kan vara båda, eller så liknar de Spanska och Ungerska sadlarna varandra.)

Lite oavsett är McClellan en gammal 1800-tals kavallerisadel som var jättepopulär in på 1900-talet så han verkar ha hittat rätt i designintrycken.

While the McClellan saddle was not perfect and had critics, it was one of the most enduring military saddles of all time, rivaled only by the British Universal Pattern saddle in its longevity. The saddle was used by every branch of the US Army, the US Marine Corps, and was widely used by mounted police units throughout the US.
The McClellan saddle continues to be made in the US, and was used by endurance riders at one time. It is made for use as a pleasure saddle for those few who like it for that purpose, and as a saddle for historical reenactors.

The saddle was adopted by Rhodesia in the 1970s for use by the Grey's Scouts. South Africa used some quantities for mounted game wardens in the 1980s in South West Africa.
 
@Badger Bra info!
Det var bara en reflektion, inget påhopp eller anklagelse åt något håll. Jag tyckte att jag kände igen bomkonstruktionen, och var nyfiken eftersom jag sett just en del McClellan innan :) . Det du citerat var ett förtydligande, eftersom jag upplevde att jag blev missuppfattad när jag reflekterade/ställde frågan till Emmelie89.
 
Tycker det är en härlig sadeltyp, men bara suttit i ngt liknande en gång när jag fick prova att rida en ridskolekamrats ökenfödda arab en gång i typ tio minuter, hon hade ngt liknande på ryggen, inga onödiga prylar på :).
 
Fast nu tolkade du mig lite väl ordagrant - jag syftade på bommens uppbyggnad/konstruktion. Likadana gallerier fram och bak (dvs fram och bakvalv = mycket lika varandra), bladbom där "hålet" mellan bladen lämnas öppet (till skillnad från på en westernsadel, där sitsens grundsättning täcker över det till stor del när sadeln byggs), sitsens utformning.

Hur mäter man gallerierna?
 
Hur mäter man gallerierna?

Vad är det du vill mäta? Jag hade nog utgått från samma "system"/sätt som fork och bakvalv mäts på en westernsadel, men det beror ju på vad det är som ska mätas mer specifikt (på westernsadlarnas dito mäts vinklar, höjd, bredd, tjocklek osv osv)...

Vet inte om tillverkaren som @Emmelie89 refererar till har något annat system/sätt, jag utgår förstås från "min" bomtillverkares sätt att arbeta (hen tillverkar de flesta typer av bladbommar).
 
Jag har min Sensation Hybrid till allt och det är den enda sadel jag suttit i som jag kan tänka mig rida så långt i, än så länge har vi inte kommit ut på någon tävling men hemmaritter kan vara uppåt två mil iallafall och både jag och hästen älskar sadeln :) Drömmen hade varit en specialbeställd med lite härliga färger och detaljer men än så länge är vi nöjda med den vi har :)
img_3215_56b356a6ddf2b3689550383a.jpg
 
Jag har min Sensation Hybrid till allt och det är den enda sadel jag suttit i som jag kan tänka mig rida så långt i, än så länge har vi inte kommit ut på någon tävling men hemmaritter kan vara uppåt två mil iallafall och både jag och hästen älskar sadeln :) Drömmen hade varit en specialbeställd med lite härliga färger och detaljer men än så länge är vi nöjda med den vi har :)

Man kan istället ha färg på ridkläderna :)

img_3215_56b356a6ddf2b3689550383a.jpg
 

Jag hade mer typ olika nyanser av brun, är lite mer subtil i mina färger :D gillar diskreta matchningar
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp