Den perfekta hunden för oss - finns den?

Blocket đŸ˜±đŸ˜… Det skrĂ€mmer mig! Jag kĂ€nner mig naiv och blÄögd och inte tillrĂ€ckligt kompetent. Har lĂ€st massa om vad man ska tĂ€nka pĂ„. VeterinĂ€rbesiktning, vaccinationsintyg, registreringspapper. Jovisst det lĂ„ter ju bra men för mig som aldrig sett ett sĂ„nt kan man ju kasta fram vilken förfalskning som helst och sĂ„ Ă€r jag glatt lurad đŸ˜łđŸ˜«

Jag skulle behöva en hĂ„rd och besynnerlig medföljare som agerar bad cop, spĂ€nner ögonen i sĂ€ljaren och hĂ„rdgranskar alla papper 😂😂 Jag kommer aldrig fĂ„ köpa en hund dĂ„ 😅

Mvh Miks
Hundskojare Àr skickliga, men sÄ lÄngt som att hacka SKK:s databas har de nog inte kommit. Det vanliga nÀr man köper valp Àr att ha kontakt med uppfödaren i förvÀg, Äka och titta pÄ valparna före leverans och sedan nÀr valpen Àr leveransklar Äka och hÀmta den och fixa alla papper.

Jag köpte valp i september. Hörde av mig till uppfödaren nÀr jag sÄg information om kullen pÄ hemsidan (efter tips frÄn min "gamla" uppfödare). NÀr valparna var födda ringde uppfödaren och berÀttade att det blivit sex st tikar, sÄ det fanns valp till mig. Vid fyra veckors Älder Äkte jag och tittade och bestÀmde mig att jag skulle ha en valp. Vid 7,5 veckor Äkte jag och tittade andra gÄngen. DÄ hade uppfödaren valt vilka valpar hon skulle behÄlla och jag valde vilken jag ville ha och Àven vilket stamtavlenamn. Kullen var dÄ registrerad hos SKK sedan ett par veckor, sÄ det var gott om tid att konstatera att den "fanns" pÄ riktigt (om jag nu skulle ha tvivlat). NÄgra dagar senare var veterinÀrbesiktningen klar och valparna var Ätta veckor. DÄ Äkte jag och hÀmtade valpen, betalade, fick alla papper och medföljande material.

Nu kĂ€nde jag och uppfödaren varandra sedan tidigare, men jag tror inte att den hĂ€r processen Ă€r speciellt ovanlig. Även nĂ€r jag har köpt Ă€ldre valpar har jag Ă„kt och tittat pĂ„ valparna först, Ă„kt hem och sedan bestĂ€mt mig i lugn och ro. PĂ„ grund av avstĂ„nd har jag sĂ„lt tvĂ„ valpar dĂ€r jag inte trĂ€ffade köparna förrĂ€n vid leverans (en av dem trĂ€ffade jag aldrig, valpen exporterades). DĂ„ var det rekommendationer inblandade och jag uppdaterade hela tiden köparna via mail, hemsida, att kullen fanns reggad, skickade bilder av veterinĂ€rbesiktningsintyg mm.

Det jag skulle ta som en varningssignal Àr om det Àr vÀldigt brÄttom att bestÀmma sig frÄn sÀljarens sida. DÄ menar jag inte att man kan hÄlla pÄ och tveka i veckor. Men att Äka hem och fundera nÄgon dag skulle jag sÀga Àr mycket vanligt. Som uppfödare vill man att valpen ska hamna rÀtt.

De raser du funderar pÄ tror jag inte heller Àr speciellt utsatta för riktiga hundskojare. DÀrmed inte sagt att alla uppfödare Àr seriösa.
 
Blocket đŸ˜±đŸ˜… Det skrĂ€mmer mig! Jag kĂ€nner mig naiv och blÄögd och inte tillrĂ€ckligt kompetent. Har lĂ€st massa om vad man ska tĂ€nka pĂ„. VeterinĂ€rbesiktning, vaccinationsintyg, registreringspapper. Jovisst det lĂ„ter ju bra men för mig som aldrig sett ett sĂ„nt kan man ju kasta fram vilken förfalskning som helst och sĂ„ Ă€r jag glatt lurad đŸ˜łđŸ˜«

Jag skulle behöva en hĂ„rd och besynnerlig medföljare som agerar bad cop, spĂ€nner ögonen i sĂ€ljaren och hĂ„rdgranskar alla papper 😂😂 Jag kommer aldrig fĂ„ köpa en hund dĂ„ 😅

Mvh Miks
Haha :D vĂ„ran uppfödare hade sin första egna kull och fick ett sent Ă„terbud pĂ„ vĂ„ran hund och hade inte (vad hon ansĂ„g) nĂ„gon lĂ€mplig köpare pĂ„ kö dĂ„ han dessutom inte var nĂ„got utstĂ€llningsmaterial. SĂ„ hon la ut en blocketannons, vi rĂ„kade se den och for dit och hĂ€lsade pĂ„. Inga konstigheter med SKK-reggning, stamtavla, meriter, röntgenresultat osv. Och dessutom kontaktmöjligheter med ”hennes” uppfödare som förĂ€ldrarna kom ifrĂ„n. Jag Ă€r egentligen inget fan av blocket men tror inte man ska stĂ€mpla allt som oseriöst dĂ„ jag tĂ€nker att det kan vara ett bra sĂ€tt för uppfödare att nĂ„ ut till förstagĂ„ngsköpare. Sen gĂ€ller det ju sĂ„klart att vara kritisk och granska och frĂ„ga om allt :) Nu har jag dock vuxit upp i en kennel sĂ„ jag har ju sett en stamtavla förut liksom vilket sĂ€kerligen underlĂ€ttar ;)

Ett annat tips Àr att gÄ med i rasgrupper pÄ facebook, dÀr kan man ofta se bilder och lÀsa om vad folk gör med sina hundar (och Àven sjÀlv frÄga). Uppfödare brukar ocksÄ vara aktiva dÀr. Det tÀnker jag Àr ett bra, enkelt sÀtt att fÄ lite mer info om rasen man Àr intresserad av.
 
@Miks
Jag har precis köpt valp frÄn en för mig helt ny ras (och rasgrupp) - jag började med att kolla rasklubbens sida och de uppfödare och planerade parningar som fanns, sen kollade jag hemsidor (vissa fanns inte lÀngre, andra var inte uppdaterade pÄ flera Är, nÄgra var aktuella och bra eller hade en vÀluppdaterad Facebooksida istÀllet för hemsida). Det slutade med att jag valde en uppfödare som hade en vÀluppdaterad och informativ hemsida samt en valpkull som skulle födas inom kort.

Hade tur med att det blev mÄnga hanar i kullen sÄ det fanns en till oss. Vi fick Äka drygt 100 mil x 2 för att först trÀffa uppfödaren och valparna och "bli godkÀnda" och sen ytterligare 100 mil x 2 för att hÀmta valpen men det var det vÀrt, vi fick en helt underbar hund. Mycket möjligt att Àven andra uppfödare hade haft lika bra kullar och kanske pÄ betydligt nÀrmare hÄll, men det var svÄrt nÀr det var helt ny ras och jag inte hade koll - dÄ var det uppfödaren med mesta och tydligaste informationen som blev mitt val.

VÀljer man en uppfödare som finns med pÄ rasklubbens lista sÄ tror jag risken för att bli lurad Àr sÄ gott som obefintlig, speciellt om det Àr en etablerad uppfödare som har haft ett antal kullar redan.

Min spontana tanke nÀr jag lÀste era önskemÄl var labbe eller golden - och nej, golden Àr inte alls trÄkiga, i alla fall inte om man vÀljer frÄn bra linjer. Och de finns i allt frÄn nÀstan vita till rödbruna, om nu fÀrgen Àr jÀtteviktig - sjÀlv tycker jag nog att en bra hund inte har nÄgon speciell fÀrg, Àven om jag ocksÄ har favoritfÀrger, men det fÄr inte hindra mig att köpa bÀsta hunden Àven om den har "fel" fÀrg.
 
Det jag skulle ta som en varningssignal Àr om det Àr vÀldigt brÄttom att bestÀmma sig frÄn sÀljarens sida. DÄ menar jag inte att man kan hÄlla pÄ och tveka i veckor. Men att Äka hem och fundera nÄgon dag skulle jag sÀga Àr mycket vanligt. Som uppfödare vill man att valpen ska hamna rÀtt.

Det hÀr hÄller jag med om, uppfödare som Àr mer intresserade av att bli av med valpen Àn att hitta ett bra hem skulle fÄ mig att backa. Vi Äkte och hÀlsade pÄ (dÄ var han egentligen redan leveransklar), Äkte hem och funderade och gjorde efterforskningar och sen bestÀmde vi oss efter nÄgra dagar. Sen ytterligare nÄgra dagars vÀntan innan han blivit veterinÀrbesiktad (för andra gÄngen) och nÀr det var klart sÄ for vi och skrev papper och hÀmtade hem honom.
 
Samma hĂ€r, en bra hund har ingen fĂ€rg. ;) Även om jag helst ville ha en brun wachtel och suktar lite efter en tre fĂ€rgade Eng springer spaniel. 😁
”RĂ€tt fĂ€rg” Ă€r grĂ€dde pĂ„ moset. Min 1:a schĂ€fer hade den fĂ€rg jag tyckte minst om. Nu inne pĂ„ min 5:e har jag fĂ„tt min önskefĂ€rg. BĂ€ttre fel fĂ€rg i rĂ€tt hjĂ€rna Ă€n tvĂ€rtom :-)
 
”RĂ€tt fĂ€rg” Ă€r grĂ€dde pĂ„ moset. Min 1:a schĂ€fer hade den fĂ€rg jag tyckte minst om. Nu inne pĂ„ min 5:e har jag fĂ„tt min önskefĂ€rg. BĂ€ttre fel fĂ€rg i rĂ€tt hjĂ€rna Ă€n tvĂ€rtom :-)
Min kÀra mor lÄter mig aldrig glömma att jag grÀt över hur ful Tinjas fÀrg var nÀr det blev klart att hon skulle bli min :o
D0F66777-2766-45FA-A5C1-B83BF0540720.png

Jag tyckte hennes ”snor-rand” var sĂ„ himla ful :rofl: Men jag var mycket yngre och hade skeva uppfattningar om vad som spelade roll. Idag tycker jag hon Ă€r det vackraste som finns :love: (Dock har ju snor-randen vĂ€xt bort :angel:)
 
Min kÀra mor lÄter mig aldrig glömma att jag grÀt över hur ful Tinjas fÀrg var nÀr det blev klart att hon skulle bli min :o
Visa bifogad fil 61057
Jag tyckte hennes ”snor-rand” var sĂ„ himla ful :rofl: Men jag var mycket yngre och hade skeva uppfattningar om vad som spelade roll. Idag tycker jag hon Ă€r det vackraste som finns :love: (Dock har ju snor-randen vĂ€xt bort :angel:)

Kom ihÄg att folk betalar FLERA TUSEN extra för den dÀr fÀrgen, hörru! :D
 
Det dĂ€r var ju jĂ€ttebra info! Drömmen för maken hade egentligen varit Liksök eftersom han jobbar inom Svenska SjörĂ€ddnings SĂ€llskapet. De har ibland likhundar pĂ„ bĂ„ten. Ett par gĂ„nger i vĂ„ras och flera gĂ„nger under sommaren. De Ă€r otroligt coola đŸ€©

Mvh Miks
Liksök och eftersök Àr tvÄ helt skilda discipliner.

Eftersök, att följa ett spÄr efter ett pÄskjutet eller trafikskadat vilt faller sig helt naturligt för rovdjur som hundar. Majoriteten av alla hundar och hundraser tycker alltsÄ att det Àr en mycket meningsfull och sjÀlvbelönande aktivitet.

Liksök, ytsök etc. Àr aktiviteter för utprÀglade arbetshundar som brukshundar, retrievers och vissa spaniels och vallhundar. Det krÀver hög dresserbarhet, förighet, intresse för arbete, stor koncentrationsförmÄga och uthÄllighet. Det Àr alltsÄ bara för eliten av arbetshundarna.

Dessutom Àr det nÀstan ett halvtidsjobb tidsmÀssigt för föraren att dressera hunden till liksökhund, och sedan hÄlla kunskaperna igÄng. Som förare bör man alltsÄ inte ha nÄgra andra konkurrerande intressen pÄ fritiden.
 
Liksök och eftersök Àr tvÄ helt skilda discipliner.

Eftersök, att följa ett spÄr efter ett pÄskjutet eller trafikskadat vilt faller sig helt naturligt för rovdjur som hundar. Majoriteten av alla hundar och hundraser tycker alltsÄ att det Àr en mycket meningsfull och sjÀlvbelönande aktivitet.

Liksök, ytsök etc. Àr aktiviteter för utprÀglade arbetshundar som brukshundar, retrievers och vissa spaniels och vallhundar. Det krÀver hög dresserbarhet, förighet, intresse för arbete, stor koncentrationsförmÄga och uthÄllighet. Det Àr alltsÄ bara för eliten av arbetshundarna.

Dessutom Àr det nÀstan ett halvtidsjobb tidsmÀssigt för föraren att dressera hunden till liksökhund, och sedan hÄlla kunskaperna igÄng. Som förare bör man alltsÄ inte ha nÄgra andra konkurrerande intressen pÄ fritiden.
Tack! Vidarebefordras genast till maken 😁

Han fattar ju sjĂ€lv att han inte kommer kunna bli en sĂ„n hundförare. Men drömmigt skulle han tycka att det vore. Och nej han har inte tid att jobba med hunden sĂ„ mycket. Utöver sitt heltidsjobb sĂ„ lĂ„g han Ă€ven 1800h i jour förra Ă„ret 😅 (ett vanligt heltidsjobb rĂ€knas som 1600ish aktiva timmar).

Mvh Miks
 
Jag skulle sÀga labrador. NÄgra fÄ Golden hanar jag trÀffat har inte alls haft ett bra temperament - hugger för att skada utan varning om man pressar dem.
 
Jag hade ungefÀr samma lista pÄ önskade egenskaper och kom fram till att en labrador Àr det nÀrmaste man kommer. Och jag tyckte ocksÄ de var vÀl stora, men jag skaffade en tik till slut, de blir ju nÄgot mindre. Men att fÄ tag pÄ en labrador nu Àr nÀstan omöjligt, uppfödarna har tvÄ Ärs kö. Antingen fÄr man vÀnta eller sÄ fÄr man satsa pÄ en importerad valp. Annars kommer det vÀl ut en del unghundar sÄ smÄningom, som folk tröttnat pÄ...
 
Kleiner munsterlÀnder?
  • Vikt: 15 - 26 kg
  • Höjd: 46 - 56 cm
"Kleiner mĂŒnsterlĂ€nder Ă€r en kĂ€rleksfull ras som tycker om, och krĂ€ver, mĂ€nskligt sĂ€llskap... De Ă€r bra med barn och andra husdjur sĂ„ lĂ€nge de vĂ€xer upp tillsammans, och brukar vanligtvis tycka om gĂ€ster...

"De Àr lÀtta att trÀna pÄ grund av sin intelligens... De vÀnder sig ofta om för att se var du Àr, och gÄr sÀllan för lÄngt bort, eftersom de tycker om att vara nÀra dig..."

.."Kleiner mĂŒnsterlĂ€nders tycker om att simma och Ă€r vĂ€ldigt skickliga i vattnet. De Ă€lskar apportlekar i vattnet med flytande leksaker; det kan underhĂ„lla dem i timmar. De behöver ganska mycket motion eftersom det hĂ„ller dem i fysisk form och mentalt stimulerade, men bara att vara ute tillsammans med dig gör dem glada. De har massvis med energi nĂ€r ni Ă€r ute, och Ă€r fantastiska husdjur för en aktiv familj. Nyckeln Ă€r att lĂ„ta dem springa och sjĂ€lv utforska; det tröttar ut dem och ser till att de hĂ„ller sig lugna inomhus. Agility och andra tĂ€vlingar passar ocksĂ„ rasen."

Kleiner mĂŒnsterlĂ€nder | Hundar | Rasinformations | Omlet

Kleiner mĂŒnsterlĂ€nder | Svenska Vorstehklubben
 
Kleiner munsterlÀnder?
  • Vikt: 15 - 26 kg
  • Höjd: 46 - 56 cm
"Kleiner mĂŒnsterlĂ€nder Ă€r en kĂ€rleksfull ras som tycker om, och krĂ€ver, mĂ€nskligt sĂ€llskap... De Ă€r bra med barn och andra husdjur sĂ„ lĂ€nge de vĂ€xer upp tillsammans, och brukar vanligtvis tycka om gĂ€ster...

"De Àr lÀtta att trÀna pÄ grund av sin intelligens... De vÀnder sig ofta om för att se var du Àr, och gÄr sÀllan för lÄngt bort, eftersom de tycker om att vara nÀra dig..."

.."Kleiner mĂŒnsterlĂ€nders tycker om att simma och Ă€r vĂ€ldigt skickliga i vattnet. De Ă€lskar apportlekar i vattnet med flytande leksaker; det kan underhĂ„lla dem i timmar. De behöver ganska mycket motion eftersom det hĂ„ller dem i fysisk form och mentalt stimulerade, men bara att vara ute tillsammans med dig gör dem glada. De har massvis med energi nĂ€r ni Ă€r ute, och Ă€r fantastiska husdjur för en aktiv familj. Nyckeln Ă€r att lĂ„ta dem springa och sjĂ€lv utforska; det tröttar ut dem och ser till att de hĂ„ller sig lugna inomhus. Agility och andra tĂ€vlingar passar ocksĂ„ rasen."

Kleiner mĂŒnsterlĂ€nder | Hundar | Rasinformations | Omlet

Kleiner mĂŒnsterlĂ€nder | Svenska Vorstehklubben
MĂŒnster Ă€r renavlade jakthundar.
 
Grannarna har haft en MĂŒnstelĂ€nder. Superfin och gosig inomhus. Helt galen utomhus 🙈 Lite för vass och stĂ€ngde av helt nĂ€r det var ett rĂ„djur pĂ„ 500m hĂ„ll. Alldeles för mycket jakt för oss. Men den var otroligt fin och en energisk promenadkompis.

Mvh Miks
 
Suck! SKKs hemsida fortfarande nere 😔

Jag mĂ„ste fĂ„ frĂ„ga. Hur sjutton kan en blandrashund kosta 45000kr? Hanhund aningens billigare. De har 15 valpar. Det blir liksom en halv miljon😳 Är det för att den heter xxxdoodle?

Vad Àr rimligt att betala? För en renrasig kontra blandras?

Mvh Miks
 
Suck! SKKs hemsida fortfarande nere 😔

Jag mĂ„ste fĂ„ frĂ„ga. Hur sjutton kan en blandrashund kosta 45000kr? Hanhund aningens billigare. De har 15 valpar. Det blir liksom en halv miljon😳 Är det för att den heter xxxdoodle?

Vad Àr rimligt att betala? För en renrasig kontra blandras?

Mvh Miks
Doodlarna Àr sjukt dyra, fattar inte grejen för att vara Àrlig! Mellan 15 000- 20 000 för en renrasig hund av den storleken ni Àr ute efter skulle jag sÀga. Kan vara bÄde aningen dyrare och billigare förstÄs. :)
 

Liknande trÄdar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 Ă„r tillbaka min första hund. Hon Ă€r det finaste jag har, och att se henne lycklig Ă€r det bĂ€sta jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 590
Övr. Hund Jag skulle gĂ€rna vilja ha lite tankar och rĂ„d frĂ„n er erfarna hundmĂ€nniskor. VĂ„r familj har börjat fundera pĂ„ att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 048
HundhÀlsa Detta Àr nog det absolut svÄraste jag nÄgonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik pÄ snart 4 Är, hon Àr min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 018
Senast: Sel
·
HundhÀlsa Jag ska till veterinÀren imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. VÀldigt fin i kroppen. 9,5 Är, har...
Svar
6
· Visningar
2 419
Senast: Dino
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Göra inlĂ€gg med mobilen
Tillbaka
Upp