Den perfekta hunden för oss - finns den?

Suck! SKKs hemsida fortfarande nere 😔

Jag mĂ„ste fĂ„ frĂ„ga. Hur sjutton kan en blandrashund kosta 45000kr? Hanhund aningens billigare. De har 15 valpar. Det blir liksom en halv miljon😳 Är det för att den heter xxxdoodle?

Vad Àr rimligt att betala? För en renrasig kontra blandras?

Mvh Miks
Hundpriser verkar ha gĂ„tt upp enormt! Jag spanade runt lite och en renrasig pudel t ex ligger ju över 30’. NĂ€r vi köpte vĂ„r cocker för 14 Ă„r sedan kostade hon 12...
Har inte hittat nĂ„gra cockervalpar att jĂ€mföra pris med- de Ă€r vĂ€l ”slut pĂ„ lagret”.
 
Hundpriser verkar ha gĂ„tt upp enormt! Jag spanade runt lite och en renrasig pudel t ex ligger ju över 30’. NĂ€r vi köpte vĂ„r cocker för 14 Ă„r sedan kostade hon 12...
Har inte hittat nĂ„gra cockervalpar att jĂ€mföra pris med- de Ă€r vĂ€l ”slut pĂ„ lagret”.
Pumi ligger runt 16-18’. 30 lĂ„ter mycket för en pudel đŸ€”
 
@Miks jag hÄller helt med flera andra som tipsat om golden eller golden. Golden Àr j vattenapportörer i grunden. Jag har sjÀlv haft en golden och han Àlskade att bada och vara i vatten. Det kunde rÀcka att han sÄg ett vattenbryn som man Äkte förbi och sÄ blev han helt överlycklig det bÄde hörde man och sÄg pÄ honom. Han var dessutom lÀttlÀrd, arbetsvillig och Àlskade t.ex. agility och att apportera bÄde pÄ land och i vatten.
 
Familjen Àr sjukt sugen pÄ hund. Tankarna har funnits lÀnge pÄ hund men tajmingen har inte varit rÀtt. Nu kÀnns det som vi Àr i ett lÀge dÀr en hund skulle passa vÀldigt bra i familjen.

Lite om oss;
TvÄ vuxna. TvÄ barn, 11Är och snart 6Är. Vi har haft hund tidigare. En blandras labrador/schÀfer/flat coated retriever. Hon blev 13 Är och var vÀldens finaste. Glad, lekfull, genomsnÀll och gosig. Det Àr 12 Är sedan vi tog bort henne sÄ vÄr hundvana Àr kanske lite ouppdaterad.

Vi bor i villa nÀra skog och vatten. Har flera stabila hundar runt om oss. Har bra tillgÄng pÄ hundvakter om det kniper. Vi har bÄda flexibla arbeten, jobbar mycket hemma. I omrÄdet finns doggywalk som gÄr att anlita om det krisar. Vi Àr inte sugna pÄ hunddagis.

Vi har tillsammans gjort en spretig â€Ă¶nskelista”. Kunde vi skulle vi vilja ”bygga” en egen hund men det gĂ„r ju inte 😅. Vi skulle behöva input pĂ„ raser som skulle kunna passa oss. Vi förstĂ„r ju sĂ„klart att mycket Ă€r vad man gör det till avseende lynne/karaktĂ€r. SĂ„, r det nĂ„gon som kan komma med input?

Lynne/karaktÀr
  • FamiljekĂ€r
  • Barn ”sĂ€ker”
  • Glad
  • Lekfull
  • SnĂ€ll
  • Gosig
  • LĂ€ttlĂ€rd
  • Tycka om att gĂ„
  • Lugn inne
  • Tycka om att hĂ€mta saker
  • Tycka om vatten
  • Inte skĂ€lla
  • Eventuellt kunna jaga med den
  • Ska gĂ„ att lĂ€mna ensam nĂ„gra timmar
Utseende
  • HĂ€ngande öron
  • Mjuk pĂ€ls
  • Inte korthĂ„rig
  • Inte fluffig
  • Ca 25kg
  • SnĂ€ll svans
  • Black and tan
  • Svart vit
Nej-lista
  • Korkad
  • Liten
  • Skraj / feg
  • Superstor
  • Dreglig

Barnens gemensamma input
  • VĂ€ldigt lekfull
  • Mycket energi
  • Inte sĂ„ lĂ€ttskrĂ€md
  • Mycket energi
  • Kunna tricks
  • StĂ„ pĂ„ tvĂ„ ben
  • Kunna snurra
  • HĂ€ngande öron
  • Inte dregla
  • Inte tjock
  • Inte sĂ„ musklig
  • LĂ„nga ben
  • KnĂ€höjd pĂ„ mamma (50 cm)
  • Inte för bitig

Och slutligen, hur sjutton hittar man en hund? Blocket kÀnns som smuggelinferno, rassidorna Àr smÀrtsamt svÄrnavigerade och ouppdaterade. Vart letar jag?

Mvh Miks

Köpa hund efter fÀrg?
Trevlig familjehund Àr Mellan pudel.
Funkar fint till eftersök. Men som alla djur Àr det en hel del jobb med att forma en trevlig individ.
 
En valpkurs kÀnns som en bra grej. Sen tror jag det ger sig vad familjen intresserar sig för. Jag sjÀlv skulle kunna tÀnka mig lydnad/dressyr av nÄgot slag. Jag tror Àldsta barnet skulle tycka agility Àr roligt. Men det fÄr dröja nÄgra Är kanske.

FĂ„r man skriva en önskelista sĂ„ tar man ju sĂ„klart med fĂ€rg 😁 Men fĂ€rg Ă€r bland de minst viktiga. Kanske skulle skrivit vit/ljus hund pĂ„ Nej-listan istĂ€llet. DĂ„ försvinner tyvĂ€rr Golden. Jag tycker de verkar trevliga men maken hĂ€vdar att de Ă€r trĂ„kiga 😅🙈

Ja men eeeexakt en sĂ„n 😍

Jag har fĂ„tt för mig att pudel Ă€r liksom mer stolta Ă€n gosiga. SvĂ„rt att förklara. NĂ€r en labrador lĂ€gger sig pĂ„ rygg och dunkar med svansen sĂ„ lĂ€gger sig storpudeln i lejonstĂ€llning och vĂ€nder bort huvudet. Är jag fördomsfull dĂ„? Jag blir mer Ă€n gĂ€rna omkullpratad 😊

Maken har som nĂ„gon typ av önskedröm att han skulle kunna anvĂ€nda hunden till eftersök. Han Ă€r nog ganska naiv hĂ€r och har nog inte en susning om vad det innebĂ€r i trĂ€ningstimmar. Men fĂ„r man önska sĂ„ önskar man đŸ€·đŸŒâ€â™€ïžđŸ˜‚

Mvh Miks
Ja du har verkligen fördomar mot en mycket trevlig klok och intelligent hundras. Pudlar Àr kloka, mysiga, gosiga och otroligt lÀraktiga.
 
Köpa hund efter fÀrg?
Trevlig familjehund Àr Mellan pudel.
Funkar fint till eftersök. Men som alla djur Àr det en hel del jobb med att forma en trevlig individ.
FÀrgönskemÄlet Àr ju tvÄ av 40. Hur kommer det sig att du tror att vi vill köpa hund enbart efter fÀrg...
Ja du har verkligen fördomar mot en mycket trevlig klok och intelligent hundras. Pudlar Àr kloka, mysiga, gosiga och otroligt lÀraktiga.
Ja kanske det 😅 Det handlar ju om vad jag trĂ€ffar för individer tidigare. Jag Ă€r absolut villig att omvĂ€rdera 😊

Mvh Miks
 
Jag förstÄr inte varför det Àr sÄ fult att ha en önskefÀrg, det har vi ju pÄ bilen,huset,barnet,byxorna,hÀsten, hittar man inget i den fÀrgen man önskar med dom egenskaperna man vill ha sÄ köper man det ju inte eller sÄ övervÀger man om man kan tÀnka sig en annan fÀrg.

jag köper alla mina djur med "rÀtt" fÀrg, Àven om det har hÀnt att jag köpt hÀst eller brukshund i annan fÀrg pga egenskaperna. Men oftast gÄr det ju att hitta en med bÄde och.
 
Jag förstÄr inte varför det Àr sÄ fult att ha en önskefÀrg, det har vi ju pÄ bilen,huset,barnet,byxorna,hÀsten, hittar man inget i den fÀrgen man önskar med dom egenskaperna man vill ha sÄ köper man det ju inte eller sÄ övervÀger man om man kan tÀnka sig en annan fÀrg.

jag köper alla mina djur med "rÀtt" fÀrg, Àven om det har hÀnt att jag köpt hÀst eller brukshund i annan fÀrg pga egenskaperna. Men oftast gÄr det ju att hitta en med bÄde och.
Fult och fult vet jag inte men fÀrg som aktiv urvalsmetod nÀr det gÀller hundar Àr vÀl sÄ dÀr.
NÀr du vÀljer fÀrg pÄ huset eller bilen sÄ behöver du ju inte samtidigt kompromissa med val av kök eller storlek pÄ motor. FÀrg pÄ hund begrÀnsar urvalet mer och dÄ kan man behöva kompromissa med hÀlsa eller lynne, vilket Àr mycket olyckligt. Huset kan du mÄla om, bilen kan du sÀlja och köpa ny. En hund i rÀtt fÀrg men med fel lynne eller hÀlsa sitter du fast med och vardagen kan bli riktigt jobbig.

DÀrför Àr fÀrg en dÄlig urvalsmetod.
 
Fult och fult vet jag inte men fÀrg som aktiv urvalsmetod nÀr det gÀller hundar Àr vÀl sÄ dÀr.
NÀr du vÀljer fÀrg pÄ huset eller bilen sÄ behöver du ju inte samtidigt kompromissa med val av kök eller storlek pÄ motor. FÀrg pÄ hund begrÀnsar urvalet mer och dÄ kan man behöva kompromissa med hÀlsa eller lynne, vilket Àr mycket olyckligt. Huset kan du mÄla om, bilen kan du sÀlja och köpa ny. En hund i rÀtt fÀrg men med fel lynne eller hÀlsa sitter du fast med och vardagen kan bli riktigt jobbig.

DÀrför Àr fÀrg en dÄlig urvalsmetod.
Fast hur mÄnga köper med bara fÀrg som urval? Tror dom vettiga gör som jag man önskar fÀrg o finns inte den fÄr man vÀnta eller vÀlja alt, B
 
6AF95D2D-5954-45C3-B607-842210E5822D.jpeg

Min fina stabijkille med ett hjÀrta av guld!:heart
 
NĂ€r jag letade hund ville jag inte ha en valp dĂ„ jag inte kĂ€nde att jag hade tid eller kunskap att uppfostra en valp. Jag skrev dĂ€rför till flera kennlar och efterfrĂ„gade omplaceringar. Fick napp av ett par stycken och köpte en supertrevlig 3-Ă„rig tik som var precis sĂ„ som jag vill att en hund ska vara 😍

Nu kanske ni Ă€r mer inne pĂ„ valp men om man vill köpa en ”fĂ€rdig” hund utan diverse överraskningar som kanske kan uppstĂ„ sĂ„ Ă€r det ett tips sen nĂ€r ni valt vilken ras ni vill ha.
 
Familjen Àr sjukt sugen pÄ hund. Tankarna har funnits lÀnge pÄ hund men tajmingen har inte varit rÀtt. Nu kÀnns det som vi Àr i ett lÀge dÀr en hund skulle passa vÀldigt bra i familjen.

Lite om oss;
TvÄ vuxna. TvÄ barn, 11Är och snart 6Är. Vi har haft hund tidigare. En blandras labrador/schÀfer/flat coated retriever. Hon blev 13 Är och var vÀldens finaste. Glad, lekfull, genomsnÀll och gosig. Det Àr 12 Är sedan vi tog bort henne sÄ vÄr hundvana Àr kanske lite ouppdaterad.

Vi bor i villa nÀra skog och vatten. Har flera stabila hundar runt om oss. Har bra tillgÄng pÄ hundvakter om det kniper. Vi har bÄda flexibla arbeten, jobbar mycket hemma. I omrÄdet finns doggywalk som gÄr att anlita om det krisar. Vi Àr inte sugna pÄ hunddagis.

Vi har tillsammans gjort en spretig â€Ă¶nskelista”. Kunde vi skulle vi vilja ”bygga” en egen hund men det gĂ„r ju inte 😅. Vi skulle behöva input pĂ„ raser som skulle kunna passa oss. Vi förstĂ„r ju sĂ„klart att mycket Ă€r vad man gör det till avseende lynne/karaktĂ€r. SĂ„, r det nĂ„gon som kan komma med input?

Lynne/karaktÀr
  • FamiljekĂ€r
  • Barn ”sĂ€ker”
  • Glad
  • Lekfull
  • SnĂ€ll
  • Gosig
  • LĂ€ttlĂ€rd
  • Tycka om att gĂ„
  • Lugn inne
  • Tycka om att hĂ€mta saker
  • Tycka om vatten
  • Inte skĂ€lla
  • Eventuellt kunna jaga med den
  • Ska gĂ„ att lĂ€mna ensam nĂ„gra timmar
Utseende
  • HĂ€ngande öron
  • Mjuk pĂ€ls
  • Inte korthĂ„rig
  • Inte fluffig
  • Ca 25kg
  • SnĂ€ll svans
  • Black and tan
  • Svart vit
Nej-lista
  • Korkad
  • Liten
  • Skraj / feg
  • Superstor
  • Dreglig

Barnens gemensamma input
  • VĂ€ldigt lekfull
  • Mycket energi
  • Inte sĂ„ lĂ€ttskrĂ€md
  • Mycket energi
  • Kunna tricks
  • StĂ„ pĂ„ tvĂ„ ben
  • Kunna snurra
  • HĂ€ngande öron
  • Inte dregla
  • Inte tjock
  • Inte sĂ„ musklig
  • LĂ„nga ben
  • KnĂ€höjd pĂ„ mamma (50 cm)
  • Inte för bitig

Och slutligen, hur sjutton hittar man en hund? Blocket kÀnns som smuggelinferno, rassidorna Àr smÀrtsamt svÄrnavigerade och ouppdaterade. Vart letar jag?

Mvh Miks
Mindre Àn du önskar, men lÄnghÄrig normaltax Àr vÀldigt fin. Den har fint huvud, vackra ögon och vacker pÀls. De lÄnghÄriga anvÀnds ofta till sÀllskap, medan de strÀvhÄriga och slÀthÄriga anvÀnds till bÄde jakt och sÀllskap.

"Normaltax har ett bröstomfÄng över 35 cm och ska helst inte vÀga över 9 kg."

:: SVENSKA TAXKLUBBEN ::

Tips: GÄ in pÄ You Tube och sök pÄ lÄnghÄrig tax. Jag hittade en liten film med tik och valpar:

(274) Taxvalpar Josas ute första gÄngen - YouTube
 
Senast Àndrad:
Mindre Àn du önskar, men lÄnghÄrig normaltax Àr vÀldigt fin. Den har fint huvud, vackra ögon och vacker pÀls. De lÄnghÄriga anvÀnds ofta till sÀllskap, medan de strÀvhÄriga och slÀthÄriga anvÀnds till bÄde jakt och sÀllskap.

"Normaltax har ett bröstomfÄng över 35 cm och ska helst inte vÀga över 9 kg."

:: SVENSKA TAXKLUBBEN ::

Tips: GÄ in pÄ You Tube och sök pÄ lÄnghÄrig tax. Jag hittade en liten film med tik och valpar:

(274) Taxvalpar Josas ute första gÄngen - YouTube
Hur tÀnkte du dÀr? Det var inte mÄnga rÀtt pÄ vad ts önskade sig, bla INTE skÀlla
Och sĂ„ har vi ju taxklassikern : Kommer kallad men ej strax, ty född till slav Ă€r ingen tax”
 

Liknande trÄdar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 Ă„r tillbaka min första hund. Hon Ă€r det finaste jag har, och att se henne lycklig Ă€r det bĂ€sta jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 581
Övr. Hund Jag skulle gĂ€rna vilja ha lite tankar och rĂ„d frĂ„n er erfarna hundmĂ€nniskor. VĂ„r familj har börjat fundera pĂ„ att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 041
HundhÀlsa Detta Àr nog det absolut svÄraste jag nÄgonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik pÄ snart 4 Är, hon Àr min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 015
Senast: Sel
·
HundhÀlsa Jag ska till veterinÀren imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. VÀldigt fin i kroppen. 9,5 Är, har...
Svar
6
· Visningar
2 419
Senast: Dino
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Göra inlĂ€gg med mobilen
Tillbaka
Upp