Den perfekta hunden för oss - finns den?

Miks

Trådstartare
Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge där en hund skulle passa väldigt bra i familjen.

Lite om oss;
Två vuxna. Två barn, 11år och snart 6år. Vi har haft hund tidigare. En blandras labrador/schäfer/flat coated retriever. Hon blev 13 år och var väldens finaste. Glad, lekfull, genomsnäll och gosig. Det är 12 år sedan vi tog bort henne så vår hundvana är kanske lite ouppdaterad.

Vi bor i villa nära skog och vatten. Har flera stabila hundar runt om oss. Har bra tillgång på hundvakter om det kniper. Vi har båda flexibla arbeten, jobbar mycket hemma. I området finns doggywalk som går att anlita om det krisar. Vi är inte sugna på hunddagis.

Vi har tillsammans gjort en spretig ”önskelista”. Kunde vi skulle vi vilja ”bygga” en egen hund men det går ju inte 😅. Vi skulle behöva input på raser som skulle kunna passa oss. Vi förstår ju såklart att mycket är vad man gör det till avseende lynne/karaktär. Så, r det någon som kan komma med input?

Lynne/karaktär
  • Familjekär
  • Barn ”säker”
  • Glad
  • Lekfull
  • Snäll
  • Gosig
  • Lättlärd
  • Tycka om att gå
  • Lugn inne
  • Tycka om att hämta saker
  • Tycka om vatten
  • Inte skälla
  • Eventuellt kunna jaga med den
  • Ska gå att lämna ensam några timmar
Utseende
  • Hängande öron
  • Mjuk päls
  • Inte korthårig
  • Inte fluffig
  • Ca 25kg
  • Snäll svans
  • Black and tan
  • Svart vit
Nej-lista
  • Korkad
  • Liten
  • Skraj / feg
  • Superstor
  • Dreglig

Barnens gemensamma input
  • Väldigt lekfull
  • Mycket energi
  • Inte så lättskrämd
  • Mycket energi
  • Kunna tricks
  • Stå på två ben
  • Kunna snurra
  • Hängande öron
  • Inte dregla
  • Inte tjock
  • Inte så musklig
  • Långa ben
  • Knähöjd på mamma (50 cm)
  • Inte för bitig

Och slutligen, hur sjutton hittar man en hund? Blocket känns som smuggelinferno, rassidorna är smärtsamt svårnavigerade och ouppdaterade. Vart letar jag?

Mvh Miks
 
Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge där en hund skulle passa väldigt bra i familjen.

Lite om oss;
Två vuxna. Två barn, 11år och snart 6år. Vi har haft hund tidigare. En blandras labrador/schäfer/flat coated retriever. Hon blev 13 år och var väldens finaste. Glad, lekfull, genomsnäll och gosig. Det är 12 år sedan vi tog bort henne så vår hundvana är kanske lite ouppdaterad.

Vi bor i villa nära skog och vatten. Har flera stabila hundar runt om oss. Har bra tillgång på hundvakter om det kniper. Vi har båda flexibla arbeten, jobbar mycket hemma. I området finns doggywalk som går att anlita om det krisar. Vi är inte sugna på hunddagis.

Vi har tillsammans gjort en spretig ”önskelista”. Kunde vi skulle vi vilja ”bygga” en egen hund men det går ju inte 😅. Vi skulle behöva input på raser som skulle kunna passa oss. Vi förstår ju såklart att mycket är vad man gör det till avseende lynne/karaktär. Så, r det någon som kan komma med input?

Lynne/karaktär
  • Familjekär
  • Barn ”säker”
  • Glad
  • Lekfull
  • Snäll
  • Gosig
  • Lättlärd
  • Tycka om att gå
  • Lugn inne
  • Tycka om att hämta saker
  • Tycka om vatten
  • Inte skälla
  • Eventuellt kunna jaga med den
  • Ska gå att lämna ensam några timmar
Utseende
  • Hängande öron
  • Mjuk päls
  • Inte korthårig
  • Inte fluffig
  • Ca 25kg
  • Snäll svans
  • Black and tan
  • Svart vit
Nej-lista
  • Korkad
  • Liten
  • Skraj / feg
  • Superstor
  • Dreglig

Barnens gemensamma input
  • Väldigt lekfull
  • Mycket energi
  • Inte så lättskrämd
  • Mycket energi
  • Kunna tricks
  • Stå på två ben
  • Kunna snurra
  • Hängande öron
  • Inte dregla
  • Inte tjock
  • Inte så musklig
  • Långa ben
  • Knähöjd på mamma (50 cm)
  • Inte för bitig

Och slutligen, hur sjutton hittar man en hund? Blocket känns som smuggelinferno, rassidorna är smärtsamt svårnavigerade och ouppdaterade. Vart letar jag?

Mvh Miks
Eng springer spaniel, då de uppfödare som riktar in sig på aktiva hundar och mindre fokus på utställning. Gäller att hålla koll på mentalitet men på det stora hela en härlig familjehund.
 
Som @Sel och @Snurrfian var jag också inne på spaniel eller retriever, men önskemålet om färgen black and tan begränsar urvalet ordentligt. När man också väger in storleken (cocker spaniel är för liten) återstår väl bara field spaniel och dels är det en ovanlig ras i sig, dels har i alla fall jag aldrig sett en tan-tecknad field även om det ska finnas enligt standarden.

Kan ni tänka er andra färger än black and tan (såg just att svart/vit stod på listan också) finns förutom nyss nämnda field spaniel exempelvis engelsk springer spaniel, welsh springer spaniel och golden retriever som alla ligger ungefär i rätt storleksspann och där man kan sätta kryss i många av övriga rutor också.
 
Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge där en hund skulle passa väldigt bra i familjen.

Lite om oss;
Två vuxna. Två barn, 11år och snart 6år. Vi har haft hund tidigare. En blandras labrador/schäfer/flat coated retriever. Hon blev 13 år och var väldens finaste. Glad, lekfull, genomsnäll och gosig. Det är 12 år sedan vi tog bort henne så vår hundvana är kanske lite ouppdaterad.

Vi bor i villa nära skog och vatten. Har flera stabila hundar runt om oss. Har bra tillgång på hundvakter om det kniper. Vi har båda flexibla arbeten, jobbar mycket hemma. I området finns doggywalk som går att anlita om det krisar. Vi är inte sugna på hunddagis.

Vi har tillsammans gjort en spretig ”önskelista”. Kunde vi skulle vi vilja ”bygga” en egen hund men det går ju inte 😅. Vi skulle behöva input på raser som skulle kunna passa oss. Vi förstår ju såklart att mycket är vad man gör det till avseende lynne/karaktär. Så, r det någon som kan komma med input?

Lynne/karaktär
  • Familjekär
  • Barn ”säker”
  • Glad
  • Lekfull
  • Snäll
  • Gosig
  • Lättlärd
  • Tycka om att gå
  • Lugn inne
  • Tycka om att hämta saker
  • Tycka om vatten
  • Inte skälla
  • Eventuellt kunna jaga med den
  • Ska gå att lämna ensam några timmar
Utseende
  • Hängande öron
  • Mjuk päls
  • Inte korthårig
  • Inte fluffig
  • Ca 25kg
  • Snäll svans
  • Black and tan
  • Svart vit
Nej-lista
  • Korkad
  • Liten
  • Skraj / feg
  • Superstor
  • Dreglig

Barnens gemensamma input
  • Väldigt lekfull
  • Mycket energi
  • Inte så lättskrämd
  • Mycket energi
  • Kunna tricks
  • Stå på två ben
  • Kunna snurra
  • Hängande öron
  • Inte dregla
  • Inte tjock
  • Inte så musklig
  • Långa ben
  • Knähöjd på mamma (50 cm)
  • Inte för bitig

Och slutligen, hur sjutton hittar man en hund? Blocket känns som smuggelinferno, rassidorna är smärtsamt svårnavigerade och ouppdaterade. Vart letar jag?

Mvh Miks
Storpudel?
Tror ni får tumma lite på färgen, det är det minst viktiga i det hela. Sen antar jag att nu förstår att en hund inte kommer hem färdigtränad, särskilt inte om det är en valp. Och att valpar bits :p

Vad innebär evtl kunna jaga? Vilken typ av jakt pratar vi om då och hur ofta? Vem ska jaga med den?
 
Springer spaniel! De finns ju i svart-vit utan tan, och med tan så blir det ju en blandning mellan svart-vit och black and tan :angel: Tycker springer stämmer in på samtliga punkter. Trevlig ras som jag själv är sugen på.
 
Jag tänker ju genast på labrador eller golden. Typ DP. Känns rätt klockrent!

Har ni tänkt er en kurs eller två eller någon särskilt aktivitet?
En valpkurs känns som en bra grej. Sen tror jag det ger sig vad familjen intresserar sig för. Jag själv skulle kunna tänka mig lydnad/dressyr av något slag. Jag tror äldsta barnet skulle tycka agility är roligt. Men det får dröja några år kanske.
Som @Sel och @Snurrfian var jag också inne på spaniel eller retriever, men önskemålet om färgen black and tan begränsar urvalet ordentligt. När man också väger in storleken (cocker spaniel är för liten) återstår väl bara field spaniel och dels är det en ovanlig ras i sig, dels har i alla fall jag aldrig sett en tan-tecknad field även om det ska finnas enligt standarden.

Kan ni tänka er andra färger än black and tan (såg just att svart/vit stod på listan också) finns förutom nyss nämnda field spaniel exempelvis engelsk springer spaniel, welsh springer spaniel och golden retriever som alla ligger ungefär i rätt storleksspann och där man kan sätta kryss i många av övriga rutor också.
Får man skriva en önskelista så tar man ju såklart med färg 😁 Men färg är bland de minst viktiga. Kanske skulle skrivit vit/ljus hund på Nej-listan istället. Då försvinner tyvärr Golden. Jag tycker de verkar trevliga men maken hävdar att de är tråkiga 😅🙈
Jag tänker mig en lätt plymad och oftast godmodigt svajande svans. :D :love:
Ja men eeeexakt en sån 😍
Storpudel?
Tror ni får tumma lite på färgen, det är det minst viktiga i det hela. Sen antar jag att nu förstår att en hund inte kommer hem färdigtränad, särskilt inte om det är en valp. Och att valpar bits :p

Vad innebär evtl kunna jaga? Vilken typ av jakt pratar vi om då och hur ofta? Vem ska jaga med den?
Jag har fått för mig att pudel är liksom mer stolta än gosiga. Svårt att förklara. När en labrador lägger sig på rygg och dunkar med svansen så lägger sig storpudeln i lejonställning och vänder bort huvudet. Är jag fördomsfull då? Jag blir mer än gärna omkullpratad 😊

Maken har som någon typ av önskedröm att han skulle kunna använda hunden till eftersök. Han är nog ganska naiv här och har nog inte en susning om vad det innebär i träningstimmar. Men får man önska så önskar man 🤷🏼‍♀️😂

Mvh Miks
 
En valpkurs känns som en bra grej. Sen tror jag det ger sig vad familjen intresserar sig för. Jag själv skulle kunna tänka mig lydnad/dressyr av något slag. Jag tror äldsta barnet skulle tycka agility är roligt. Men det får dröja några år kanske.

Får man skriva en önskelista så tar man ju såklart med färg 😁 Men färg är bland de minst viktiga. Kanske skulle skrivit vit/ljus hund på Nej-listan istället. Då försvinner tyvärr Golden. Jag tycker de verkar trevliga men maken hävdar att de är tråkiga 😅🙈

Ja men eeeexakt en sån 😍

Jag har fått för mig att pudel är liksom mer stolta än gosiga. Svårt att förklara. När en labrador lägger sig på rygg och dunkar med svansen så lägger sig storpudeln i lejonställning och vänder bort huvudet. Är jag fördomsfull då? Jag blir mer än gärna omkullpratad 😊

Maken har som någon typ av önskedröm att han skulle kunna använda hunden till eftersök. Han är nog ganska naiv här och har nog inte en susning om vad det innebär i träningstimmar. Men får man önska så önskar man 🤷🏼‍♀️😂

Mvh Miks
Håller inte med! Har en kompis som är uppvuxen med storpudlar och hennes har alltid velat sitta i knä eller ligga nära och mysa :)
 
Man kan inte köpa den perfekta hunden, man köper grundmaterialet o sen får man göra jobbet själv.
Säger som flera andra labbe
Vi agerade mellanhem till en labrador ganska direkt efter vi tog bort vår hund. Han bodde hos oss i 6 månader. Han var så sjukt stor och tung. Vägde nog närmare 40kg. Det blir för stort och tungt. Finns det mer slimmade/mindre varianter av labrador?

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 000
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 401
Senast: Dino
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp