Den perfekta kavajen...

Muninn

Trådstartare
Ja, jag har lovat mig själv att investera i en ny kavaj, men jag blir trött av bara tanken :(

Jag är 155 cm, c:a 55 kg, storlek 36-38 på vanliga överdelar. Ibland mindre om man vill att det ska smita åt. Är normalbyggd, inga jättebröst ;), inte helt rak men heller ingen timglasfigur.

Mina problem med de flesta kavajer är att ärmarna blir så långa :(
Är dessutom fullständigt allergisk mot kavajer som smiter åt, tycker det ser fullständigt idiotiskt ut förutom på modellsmala individer. Att en kavaj är "stretchig" hjälper alltså inte mig :meh: (Provade en Animo som var så himmelens snygg men såg ut som ett korvskinn på mig, men försäljaren tyckte att det göööör ju inget, det är ju stretch! :yuck:)
Vill dock heller inte ha herrmodell, utan den ska vara figursydd men falla snyggt över kroppen.
Dessutom får den inte vara för lång, utan hellre åt "hopphållet". (Ja, den enda långa jag gillar är den där kavajfracken men det funkar inte riktigt på islandshäst tycker jag). Den får gärna vara lite modern med roliga detaljer och inte bara en klassisk kavaj. Jag är inte rädd för bling och dragkedjor och skojiga grejer!

Färg, material och pris får komma i andra hand, det absolut viktigaste är PASSFORMEN.
Alltså inte för långa ärmar (Men ok, det går ju att sy upp). Inte för små i storlekarna. Inte pösig. Insvängd, figursydd, men följa kroppen fint, inte sitta åt.

Var ska jag ens börja leta?...
 
Ja, jag har lovat mig själv att investera i en ny kavaj, men jag blir trött av bara tanken :(

Jag är 155 cm, c:a 55 kg, storlek 36-38 på vanliga överdelar. Ibland mindre om man vill att det ska smita åt. Är normalbyggd, inga jättebröst ;), inte helt rak men heller ingen timglasfigur.

Mina problem med de flesta kavajer är att ärmarna blir så långa :(
Är dessutom fullständigt allergisk mot kavajer som smiter åt, tycker det ser fullständigt idiotiskt ut förutom på modellsmala individer. Att en kavaj är "stretchig" hjälper alltså inte mig :meh: (Provade en Animo som var så himmelens snygg men såg ut som ett korvskinn på mig, men försäljaren tyckte att det göööör ju inget, det är ju stretch! :yuck:)
Vill dock heller inte ha herrmodell, utan den ska vara figursydd men falla snyggt över kroppen.
Dessutom får den inte vara för lång, utan hellre åt "hopphållet". (Ja, den enda långa jag gillar är den där kavajfracken men det funkar inte riktigt på islandshäst tycker jag). Den får gärna vara lite modern med roliga detaljer och inte bara en klassisk kavaj. Jag är inte rädd för bling och dragkedjor och skojiga grejer!

Färg, material och pris får komma i andra hand, det absolut viktigaste är PASSFORMEN.
Alltså inte för långa ärmar (Men ok, det går ju att sy upp). Inte för små i storlekarna. Inte pösig. Insvängd, figursydd, men följa kroppen fint, inte sitta åt.

Var ska jag ens börja leta?...

Inget tips, men precis som du själv skrivit så ärmarna kan en skräddare sy upp, de kan ta in lite i midjan med om det blir för rakt (säger hon med väldigt smal midja sett till "resten") så jag tycker att hittar du en snygg som passar bra i övrigt, men är för lång i ärmarna eller inte tillräckligt figursydd - så låt en skräddare ta in den!
 
Kan rekommendera Spooks kavajer!
Äger ingen själv, men har klämt/känt/provat dessa flera gånger.
De är ganska "raka" i modellerna, mjuka, stretchiga och "lagom" formsydda.
Armarna är också jättekorta tycker jag (eller så har jag ap-armar, jag vet inte...).
Är själv 162 cm/52 kg och provade en S. Den satt bra på kroppen, men ärmarna slutade 2/3 ner på underarmarna :angel:
Så lite beroende på hur bred du är så tror jag att en sådan i XS-S kan passa bra! Dessutom är de lite "modernare" i snittet, populära inom de flesta discipliner vad jag förstått det som, och finns i mängder av färger.

Lycka till med kavajletandet i vart fall! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Är nyss hemkommen från Tyskland där jag (såklart!) var inne i en hästbutik och kollade. Letar efter en ny tävlingskavaj nu till hösten...
Svar
9
· Visningar
2 672
Senast: avur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rumsväxter 2
  • Köpa hus
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp