Bukefalos 28 år!

Den perfekta lilla stallhunden?

kossankaj

Trådstartare
Vilken är den perfekta lilla hundrasen att ha med i stallet tycker ni?
Både vara med och mocka och grejja, samt följa med på ridturer på 1-2 timmar:)
 
Vilken är den perfekta lilla hundrasen att ha med i stallet tycker ni?
Både vara med och mocka och grejja, samt följa med på ridturer på 1-2 timmar:)

Någon ras med sträv päls då sträva pälsar är isolerande, vatten- och smutsavvisande och behöver inte borstas ur i timmar efter att man kommit hem.
Så typ någon terrier som inte jagar (mer än möss och råttor då), en dvärgschnauzer eller någon av de strävhåriga i grupp 9.
 
Någon ras med sträv päls då sträva pälsar är isolerande, vatten- och smutsavvisande och behöver inte borstas ur i timmar efter att man kommit hem.
Så typ någon terrier som inte jagar (mer än möss och råttor då), en dvärgschnauzer eller någon av de strävhåriga i grupp 9.
+ Flertalet spets- och urhundsraser har toppenpäls för att klara alla möjliga väder :) Finns flera raser där som också har låg eller ingen jaktinstinkt.
 
Lancashire heeler! Såklart individuellt, men min fungerar verkligen klockrent i stallet. Pälsen är vädertålig och sköter sig själv, bara att torka av honom den värsta leran när vi kommer hem. Följer med på ridturer i bra tempo, håller sig alltid nära. :) En tålig och frisk ras i behändig storlek! Finns dock vissa linjer och individer med mera jakt i.

Isländsk fårhund är en annan ras som jag funderat på, hade ungefär samma kriterier som dig när vi letade. :)
 
Vilken är den perfekta lilla hundrasen att ha med i stallet tycker ni?
Både vara med och mocka och grejja, samt följa med på ridturer på 1-2 timmar:)

Jag skulle nog också säga dvärgschnauzer. Eller dansk- svensk gårdshund.

Min dvärgpinscher var toppenbra stallhund när hästen fortfarande fanns, men vinter i kallt stall och ridhus är ingen hit med en så tunnpälsad hund.
 
Nu är detta en ras för sig men min American Pitbull Terrier är en suverän stallhund.
Han älskar hästarna, hjälper mer än gärna till att öppna torvalarna och riva runt innehållet i boxen, följer med på ridturer och har till och med fått hederpris på tävling som "bästa stallhund", (ja det är sant). :love: Men skulle absolut säga terriers överlag.
 
Jag har alltid tyckt att border terrier är den perfekta stallhunden. Förmodligen för att det fanns ett par stycken vid olika tillfällen i stallet på ridskolan när jag var liten. Då har man ju jakten förstås. Finns en tjej som bor i området här och hon har tränat sin bt på att vara lös och hålla sig nära från dag 1. Den hunden skulle inte dra iväg i skogen, men som sagt, hon har tränat väldigt idogt.

Bra päls, inte rädd av sig, uthållig. Hm, nu kanske jag vill ha en själv. :laugh:
 
Jag skulle ställa mig frågan: Vad kommer hunden få göra mer i sitt liv? Hur mycket är jag intresserad av att träna min hund för att den dels ska vara lydig nog att vara lös, dels får den stimulans hunden behöver?

Ex. border terrier och jack russel kan ju båda inneha ett STORT jaktintresse och kräva mycket träning för att kunna vara med lösa (för det gissar jag att du vill ha hunden lös?). De raserna kräver också ofta mer träning för att vara mentalt nöjda än att "bara vara med i stallet" och promenader/ridturer.
 
Jag tycker att min Cavalier King Charles Spaniel är perfekt att ha med sig i stallet. Följer med på ridturer, springer omkring på gården när jag mockar och grejar. Min hund har ingen jaktinstinkt alls så att ha henne lös är inget bekymmer. Om hon är med mig i stallet en förmiddag är det tillräcklig aktivitet för henne under en dag och behöver bara rastas utöver det :)
 
Jag hade satsat på en ras av vallhundsursprung men som numera används som sällskapsras och inte har så stort aktiveringsbehov. Den första jag kommer att tänka på är västgötaspets. Dubbel päls = vädertålig, inte yttepytteliten = bidrar till vädertåligheten och vallhundsbakgrund = inte lika självständig som terrierraserna.
 
Vi har två dansk/svensk gårdshundar som trivs som fisken i vattnet i stallet! Båda två hänger med på ridturer och väntar snällt medans man mockar.
Den ena av de tycker dock det är lite för roligt att jaga möss och råttor men hittills har det inte varit något större problem. Katterna brukar göra sig av med råttorna innan hundarna kommer :grin:
 
Lancashire heeler kan fungera mycket bra som stallhund, men vet att det kan vara problem att den ofta vill gå så nära hästen på ridturen - inte alltid så nyttigt;) Men det borde kunna gå att lära dom lite mer hästvett.
 
Vad roligt med alla svar, gillar själv jack russel, parsson varianten strävhårig, samt sheltie och dansk svensk gårdshund.
Har cavalier nu och tycker han 'r lite för sävlig för längre ridturer, han älskar att gå och strosa men längre motionsturer i terräng är inte nödvändigt för honom.

Hur aktiva är jack russel, sheltie och ds gårdshund i övrigt?:)
 
"Vill ha en relativt tyst ras", västgötaspetsarna jag träffat skäller nåt enormt =)
Hur är lanchire heeler?
 
Min cavalier King Charles Spaniel är super att ha med i stallet. Hon håller sig på gården och följer varje steg jag tar när hon inte leker med dom andra hundarna.
Hon följer gärna med ut i skogen men jag vågar inte ha med henne på längre turer för jag har unghäst och måste ha fokus på honom. Men hon strosar efter oss.
En nackdel är dock pälsen. Hon blir jävligt skitig om det är blött ute.
Min vän har en dansk svensk gårdshund och hon blir inte ett dugg smutsig. Men det är enda nackdelen som jag ser det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Är det någon som har haft Australian shepherd som stallhund? INTE bara som stallhund givetvis, men som helt enkelt har haft med sig...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 892
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp